Toisaalta isossa kuvassa taisteluhelikopteri voidaan nähdä jossakin määrin auringonlaskun järjestelmänä. Venäläiset operoi vielä ikivanhoilla Mi-24:silla joita toki korvataan pikkuhiljaa Mi-28N:llä jonka senkin suunnittelu alkoi jo 1980-luvun alussa. Kamovin tst-hekolinjan tulevaisuus lienee Milin kanssa tapahtuneen fuusion jälkeen melkoinen kysymysmerkki.
Sillä välin lännessä, US Army kuoppasi RAH-66:n ja on keskittynyt kylmän sodan aikaisen AH-64:n päivitykseen. Future Vertical Lift lienee ainoa merkittävä taisteluhelikopterien kehitysprojekti, eikä sen maaliin vieminen ole mitenkään varmaa.
USMC hinaa eteenpäin AH-1Z:lla, konstruktio on alunperin Vietnamin sodan aikainen.
Euroopassa Britit luopuivat Lynxeistään ilman korvaajaa. 2000-luvun alussa hankitut AH-64:t pannaan luiskaan 5 vuoden sisään, ne tosin korvataan uusilla Apacheilla. Saksa, Ranska ja Espanja tekohengittävät Tiger-lauttaansa, senkin suunnittelu alkoi 80-luvulla. Australia on jo omistaan luopumassa ensi vuosikymmenellä vaikka viimeinen kopteri toimitettiin 2011 ja operatiiviseen käyttöön ne hyväksyttiin 2016.
Etelä-Afrikassa Rooivalkille tuskin nähdään seuraajaa.
Jos taisteluhelikopteri olisi valovoimainen tulevaisuuden taistelukentän tappokone, luulisi että ympäri maailmaa niitä vimman kehitettäisiin uusia.
Loppukaneetiksi, mikä on puolustusbudjetiltaan pienin maa joka on ostanut ja operoi merkittäviä määriä (vähintään 20) nykyaikaisia taisteluhelikoptereita?
Kunnianhimo taisi loppu Comancheen.