Turun näytöksessä kyselin nuorelta NH90 kirpparilta, että miksi valitsi kopterin eikä Hornettia. Halusi kuulemma lentää kovaa ja matalalla.
Saattaa myös kärsiä korkean paikan kammosta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Turun näytöksessä kyselin nuorelta NH90 kirpparilta, että miksi valitsi kopterin eikä Hornettia. Halusi kuulemma lentää kovaa ja matalalla.
Jos Perämeren pohjukasta alkaisi öljyä löytymään, niin minäkin alkaisin kallistumaan Apache hankinnan puolelle. Tosin siinä kohtaa joulupukin listalle tulisi myös paljon paljon muitakin leluja.
Apache on käsittääkseni selkeästi kalliimpi. Olisihan noilla kiva roiskia panssarikärkiä mutta epäilemättä vastaan tulisi myös yhtä lailla lentävää rautaa kohti.Eurocopter Tigerkin on Wikipedian mukaan €36 miljoonaa kappale (2013). Joten kalliiksi tulisi, jos niitä ostettaisiin merkittävä määrä. AH-64 tod.näk kalliimpi.
Eurocopter Tigerkin on Wikipedian mukaan €36 miljoonaa kappale (2013). Joten kalliiksi tulisi, jos niitä ostettaisiin merkittävä määrä. AH-64 tod.näk kalliimpi.
Ja ne aseet niihin. Ohjukset on kalliita. Tuskin pelkällä konetykillä roilauteltaisiin!Australia hankki 22 kopteria 10 vuotta sitten 1,3 miljardilla, toinen lähde sanoo että kulut ovat olleet 2 miljardia, eli kenties tuossa on käyttökuluja sun muuta mukana. Joka tapauksessa aika isoista summista puhutaan kun miettii lentäjien palkat, fasiliteetit yms. siihen päälle.
Pitäisi perustaa oma yksikkö Suomeen jonka tehtävänä olisi pelkästään evakuoida vihollisen linjojen takaa maahan pudonneita lentäjiä. Tänä päivänä sieltä ei enää tulla Lehväslaihon romaanien tyyliin jokea pitkin tukkilautalla.Itse kannatan MD ja NH kalustoille hankittavaksi kykyä kantaa aseistusta erikoisoperaatioita varten, pian tulee miehittämättömät taisteluhekot ja niihin voisi kyllä lähteä mukaan jos hinta on järjellinen.
Riittääkö, että lasken pilssiveden satama-altaaseen Oulussa? Se saattaisi hyvinkin tuplata Suomen öljyvarat.
Pitäisi perustaa oma yksikkö Suomeen jonka tehtävänä olisi pelkästään evakuoida vihollisen linjojen takaa maahan pudonneita lentäjiä. Tänä päivänä sieltä ei enää tulla Lehväslaihon romaanien tyyliin jokea pitkin tukkilautalla.
Uelevi Raade käynnistä 70-luvulla öljyn etsintäohjelman Suomen maaperällä. Eräs geologian proffa totesi lehtimiehelle, että hän on valmis juomaan kaiken öljyn mitä Suomen maaperästä löytyy.
Stealth versio Blackhawk kopterista olisi tarpeen. Rajan yli kun mennään, niin jokainen hetki pysyä piilossa on tarpeen. Onko tuollaisia edes myynnissä?Kannatan ilmavoimiin tällaista perustettavaksi mutta omia koptereita ei ole varaa hankkia.
Pitäisi perustaa oma yksikkö Suomeen jonka tehtävänä olisi pelkästään evakuoida vihollisen linjojen takaa maahan pudonneita lentäjiä. Tänä päivänä sieltä ei enää tulla Lehväslaihon romaanien tyyliin jokea pitkin tukkilautalla.
Riippuen kuinka pitkälle vihollinen on päässy niin voi se vihollisen selusta sijaita Suomen maaperällä.Suomen ilmavoimat toimii lisäksi lähinnä Suomen ilmatilassa..
Öljyä ei kai keskimäärin löydetä sillä menetelmällä että porataan reikä ja toivotaan. Geologeilla sun muilla tieteisukoilla on kokonaisuudessa merkittävä rooli.
Kun yrittäjän tai toimitusjohtajan kaltainen puolijumala päättää jotain, niin siinä ei paina Suomen lait tai edes luonnonlait mitään!
Älä leiki tyhmää. Venäjällä on vahva IT ja ihan ok ilmavoimat. Hornetteja käytettäessä tämä tulee ottaa huomioon. Jos hommaisimme uuden kalliin asejärjestelmän, lentäjät yms. hemmetin moinen investointi. Ja taas täytyy käytössä ottaa huomioon myös vahva vihollinen.
Jenkkien helikoptereiden käyttö on ollut rajoitettua tappioiden pelossa, vaikka samaan aikaan muuten ilma-aseella ollaankin jyrätty.
...
Koptereiden käyttämättä jättäminen Balkanilla ei välttämättä kerro muusta kuin että kiinteäsiipisillä saatiin pienemmällä riskillä aikaan sama vaikutus.
Toimintaympäristö oli aika erilainen kuin hypoteettinen 80-luvun taistelukenttä Saksassa: vihollisen ilmavoimien toimintakyky oli hyvin heikko ja lentokoneita realistisesti uhkaavaa ilmatorjuntaa oli vähänlaisesti.
Niin, nyt tilanne on erilainen. Tässä kirjoitit juuri kaksi hyvää pointtia jotka eivät tosiaankaan tue taistelukoptereiden hankintaa
Esimerkiksi Apache nimenomaan suunniteltiin toimimaan täyden sodan oloissa. Fulda Gap ja muut pysäytystasat Keski-Euroopassa. En näe, etteikö se päivitystensä ansiosta sopisi siihen edelleen. Suhteellisen harva maa on myöskään luopunut taisteluhelikoptereista, ja monet hankkivat niitä yhä, joten niille selkeästi nähdään käyttöä.
Koptereiden käyttämättä jättäminen Balkanilla ei välttämättä kerro muusta kuin että kiinteäsiipisillä saatiin pienemmällä riskillä aikaan sama vaikutus. Toimintaympäristö oli aika erilainen kuin hypoteettinen 80-luvun taistelukenttä Saksassa: vihollisen ilmavoimien toimintakyky oli hyvin heikko ja lentokoneita realistisesti uhkaavaa ilmatorjuntaa oli vähänlaisesti.
TST-helikopteri on toki kallis asejärjestelmä. En itsekään pitäisi sitä ensimmäisenä prioriteettina asevoimien varustelussa, mutta se tarjoaa silti merkittävää suorituskykyä. Eihän panssarivaunussakaan ole periaatteessa mitään mieltä, kun toisen panssarivaunun voi tuhota paljon kustannustehokkaammin singolla tai miinalla, mutta silti panssarivaunut ovat aika s-tanan hienoja ja tehokkaita aseita.