Taisteluhelikopterit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JOKO
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos Perämeren pohjukasta alkaisi öljyä löytymään, niin minäkin alkaisin kallistumaan Apache hankinnan puolelle. Tosin siinä kohtaa joulupukin listalle tulisi myös paljon paljon muitakin leluja.

Tismalleen samaa mieltä :) Ennen helikoptereita mun listalla olisi esimerkiksi vaikkapa sukellusveneet ja roimasti lisää kiinteäsiipistä kalustoa (tutkakone, kuljetuskalustoa, lennokkeja, hävittäjiä, tankkeri tai pari).
En siis väitä että tst-kopterit olisivat täysin turhia, väitän vaan että tuohon tarvitaan liikaa rahaa, ja on olemassa paljon tärkeämpiäkin hankintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Eurocopter Tigerkin on Wikipedian mukaan €36 miljoonaa kappale (2013). Joten kalliiksi tulisi, jos niitä ostettaisiin merkittävä määrä. AH-64 tod.näk kalliimpi.
 
Eurocopter Tigerkin on Wikipedian mukaan €36 miljoonaa kappale (2013). Joten kalliiksi tulisi, jos niitä ostettaisiin merkittävä määrä. AH-64 tod.näk kalliimpi.
Apache on käsittääkseni selkeästi kalliimpi. Olisihan noilla kiva roiskia panssarikärkiä mutta epäilemättä vastaan tulisi myös yhtä lailla lentävää rautaa kohti.
 
Eurocopter Tigerkin on Wikipedian mukaan €36 miljoonaa kappale (2013). Joten kalliiksi tulisi, jos niitä ostettaisiin merkittävä määrä. AH-64 tod.näk kalliimpi.

Australia hankki 22 kopteria 10 vuotta sitten 1,3 miljardilla, toinen lähde sanoo että kulut ovat olleet 2 miljardia, eli kenties tuossa on käyttökuluja sun muuta mukana. Joka tapauksessa aika isoista summista puhutaan kun miettii lentäjien palkat, fasiliteetit yms. siihen päälle.
 
Itse kannatan MD ja NH kalustoille hankittavaksi kykyä kantaa aseistusta erikoisoperaatioita varten, pian tulee miehittämättömät taisteluhekot ja niihin voisi kyllä lähteä mukaan jos hinta on järjellinen.
 
Australia hankki 22 kopteria 10 vuotta sitten 1,3 miljardilla, toinen lähde sanoo että kulut ovat olleet 2 miljardia, eli kenties tuossa on käyttökuluja sun muuta mukana. Joka tapauksessa aika isoista summista puhutaan kun miettii lentäjien palkat, fasiliteetit yms. siihen päälle.
Ja ne aseet niihin. Ohjukset on kalliita. Tuskin pelkällä konetykillä roilauteltaisiin!
 
Itse kannatan MD ja NH kalustoille hankittavaksi kykyä kantaa aseistusta erikoisoperaatioita varten, pian tulee miehittämättömät taisteluhekot ja niihin voisi kyllä lähteä mukaan jos hinta on järjellinen.
Pitäisi perustaa oma yksikkö Suomeen jonka tehtävänä olisi pelkästään evakuoida vihollisen linjojen takaa maahan pudonneita lentäjiä. Tänä päivänä sieltä ei enää tulla Lehväslaihon romaanien tyyliin jokea pitkin tukkilautalla.
 
Riittääkö, että lasken pilssiveden satama-altaaseen Oulussa? Se saattaisi hyvinkin tuplata Suomen öljyvarat.

Uelevi Raade käynnistä 70-luvulla öljyn etsintäohjelman Suomen maaperällä. Eräs geologian proffa totesi lehtimiehelle, että hän on valmis juomaan kaiken öljyn mitä Suomen maaperästä löytyy.
 
Pitäisi perustaa oma yksikkö Suomeen jonka tehtävänä olisi pelkästään evakuoida vihollisen linjojen takaa maahan pudonneita lentäjiä. Tänä päivänä sieltä ei enää tulla Lehväslaihon romaanien tyyliin jokea pitkin tukkilautalla.

Kannatan ilmavoimiin tällaista perustettavaksi mutta omia koptereita ei ole varaa hankkia.
 
Uelevi Raade käynnistä 70-luvulla öljyn etsintäohjelman Suomen maaperällä. Eräs geologian proffa totesi lehtimiehelle, että hän on valmis juomaan kaiken öljyn mitä Suomen maaperästä löytyy.

Öljyä ei kai keskimäärin löydetä sillä menetelmällä että porataan reikä ja toivotaan. Geologeilla sun muilla tieteisukoilla on kokonaisuudessa merkittävä rooli.
 
Kannatan ilmavoimiin tällaista perustettavaksi mutta omia koptereita ei ole varaa hankkia.
Stealth versio Blackhawk kopterista olisi tarpeen. Rajan yli kun mennään, niin jokainen hetki pysyä piilossa on tarpeen. Onko tuollaisia edes myynnissä?
Bin Laden tapauksessa noita käytettiin.
 
Pitäisi perustaa oma yksikkö Suomeen jonka tehtävänä olisi pelkästään evakuoida vihollisen linjojen takaa maahan pudonneita lentäjiä. Tänä päivänä sieltä ei enää tulla Lehväslaihon romaanien tyyliin jokea pitkin tukkilautalla.

CSAR toiminta on Uttilaisten vastuulla.

Suomen ilmavoimat toimii lisäksi lähinnä Suomen ilmatilassa. Ilmavoimien oma CSAR palvelu tarvitsisi pelkästään valtakunnan koon takia ehkä kuusi kopteria ja tarvittaisiin ehkä 50-60 erikoisjoukkotasolle koulutettavaa CSAR miestä. Resurssien käytön kannalta CSAR kannattaa pitää Uttilaisten oto-hommana.
 
Öljyä ei kai keskimäärin löydetä sillä menetelmällä että porataan reikä ja toivotaan. Geologeilla sun muilla tieteisukoilla on kokonaisuudessa merkittävä rooli.

Kun yrittäjän tai toimitusjohtajan kaltainen puolijumala päättää jotain, niin siinä ei paina Suomen lait tai edes luonnonlait mitään!
 
Kun yrittäjän tai toimitusjohtajan kaltainen puolijumala päättää jotain, niin siinä ei paina Suomen lait tai edes luonnonlait mitään!

Onhan sitä noilla spekseillä löydyttävä. Porataan vain tarpeeksi syvälle :unsure:
 
Älä leiki tyhmää. Venäjällä on vahva IT ja ihan ok ilmavoimat. Hornetteja käytettäessä tämä tulee ottaa huomioon. Jos hommaisimme uuden kalliin asejärjestelmän, lentäjät yms. hemmetin moinen investointi. Ja taas täytyy käytössä ottaa huomioon myös vahva vihollinen.
Jenkkien helikoptereiden käyttö on ollut rajoitettua tappioiden pelossa, vaikka samaan aikaan muuten ilma-aseella ollaankin jyrätty.

Esimerkiksi Apache nimenomaan suunniteltiin toimimaan täyden sodan oloissa. Fulda Gap ja muut pysäytystasat Keski-Euroopassa. En näe, etteikö se päivitystensä ansiosta sopisi siihen edelleen. Suhteellisen harva maa on myöskään luopunut taisteluhelikoptereista, ja monet hankkivat niitä yhä, joten niille selkeästi nähdään käyttöä.

Koptereiden käyttämättä jättäminen Balkanilla ei välttämättä kerro muusta kuin että kiinteäsiipisillä saatiin pienemmällä riskillä aikaan sama vaikutus. Toimintaympäristö oli aika erilainen kuin hypoteettinen 80-luvun taistelukenttä Saksassa: vihollisen ilmavoimien toimintakyky oli hyvin heikko ja lentokoneita realistisesti uhkaavaa ilmatorjuntaa oli vähänlaisesti.

TST-helikopteri on toki kallis asejärjestelmä. En itsekään pitäisi sitä ensimmäisenä prioriteettina asevoimien varustelussa, mutta se tarjoaa silti merkittävää suorituskykyä. Eihän panssarivaunussakaan ole periaatteessa mitään mieltä, kun toisen panssarivaunun voi tuhota paljon kustannustehokkaammin singolla tai miinalla, mutta silti panssarivaunut ovat aika s-tanan hienoja ja tehokkaita aseita.
 
Viimeksi muokattu:
...
Koptereiden käyttämättä jättäminen Balkanilla ei välttämättä kerro muusta kuin että kiinteäsiipisillä saatiin pienemmällä riskillä aikaan sama vaikutus.

Toimintaympäristö oli aika erilainen kuin hypoteettinen 80-luvun taistelukenttä Saksassa: vihollisen ilmavoimien toimintakyky oli hyvin heikko ja lentokoneita realistisesti uhkaavaa ilmatorjuntaa oli vähänlaisesti.

Niin, nyt tilanne on erilainen. Tässä kirjoitit juuri kaksi hyvää pointtia jotka eivät tosiaankaan tue taistelukoptereiden hankintaa :P
 
Niin, nyt tilanne on erilainen. Tässä kirjoitit juuri kaksi hyvää pointtia jotka eivät tosiaankaan tue taistelukoptereiden hankintaa :p

Täh? Väärinymmärrys, otaksun. o_O

Balkanilla kohdattiin sairaan miehen ilmavoimat, joiden muodostama uhka oli hyvin vähäinen, ja ilmatorjunta, joka ei sekään ollut Naton hävittäjäpommittajille järin suuri uhka. Eli lentokoneiden käyttö oli todennäköisesti turvallisempaa suhteessa koptereihin. Tällaiset kv-operaatiot kun ovat julkisuuskuvan takia kovin herkkiä tappioille,

Keski-Euroopassa taas olisi kohdattu suhteellisen tasaveroiset ilmavoimat ja voimakkaampi ilmatorjunta. Tässä ympäristössä kiinteäsiipisillä ilma-aluksilla ei olisi ollut samanlaista etua taisteluhelikoptereihin nähden kuin Balkanilla. Nämä Keski-Euroopan olosuhteet ovat myös Balkania parempi verrokki pohdittaessa taisteluhelikopterien käyttöä Suomen ja Venäjän välisessä konfliktissa. Kopterien käyttö tässä ympäristössä nähtiin järkevänä, mahdollisista tappioista huolimatta. Emmekä me suomalaisetkaan hirmu herkkiä voi olla tappioille, kun ne nousevat joka tapauksessa helposti kymmeniin tuhansiin kuolleisiin ja haavoittuneisiin.
 
Esimerkiksi Apache nimenomaan suunniteltiin toimimaan täyden sodan oloissa. Fulda Gap ja muut pysäytystasat Keski-Euroopassa. En näe, etteikö se päivitystensä ansiosta sopisi siihen edelleen. Suhteellisen harva maa on myöskään luopunut taisteluhelikoptereista, ja monet hankkivat niitä yhä, joten niille selkeästi nähdään käyttöä.

Koptereiden käyttämättä jättäminen Balkanilla ei välttämättä kerro muusta kuin että kiinteäsiipisillä saatiin pienemmällä riskillä aikaan sama vaikutus. Toimintaympäristö oli aika erilainen kuin hypoteettinen 80-luvun taistelukenttä Saksassa: vihollisen ilmavoimien toimintakyky oli hyvin heikko ja lentokoneita realistisesti uhkaavaa ilmatorjuntaa oli vähänlaisesti.

TST-helikopteri on toki kallis asejärjestelmä. En itsekään pitäisi sitä ensimmäisenä prioriteettina asevoimien varustelussa, mutta se tarjoaa silti merkittävää suorituskykyä. Eihän panssarivaunussakaan ole periaatteessa mitään mieltä, kun toisen panssarivaunun voi tuhota paljon kustannustehokkaammin singolla tai miinalla, mutta silti panssarivaunut ovat aika s-tanan hienoja ja tehokkaita aseita.

Toisaalta isossa kuvassa taisteluhelikopteri voidaan nähdä jossakin määrin auringonlaskun järjestelmänä. Venäläiset operoi vielä ikivanhoilla Mi-24:silla joita toki korvataan pikkuhiljaa Mi-28N:llä jonka senkin suunnittelu alkoi jo 1980-luvun alussa. Kamovin tst-hekolinjan tulevaisuus lienee Milin kanssa tapahtuneen fuusion jälkeen melkoinen kysymysmerkki.

Sillä välin lännessä, US Army kuoppasi RAH-66:n ja on keskittynyt kylmän sodan aikaisen AH-64:n päivitykseen. Future Vertical Lift lienee ainoa merkittävä taisteluhelikopterien kehitysprojekti, eikä sen maaliin vieminen ole mitenkään varmaa.

USMC hinaa eteenpäin AH-1Z:lla, konstruktio on alunperin Vietnamin sodan aikainen.

Euroopassa Britit luopuivat Lynxeistään ilman korvaajaa. 2000-luvun alussa hankitut AH-64:t pannaan luiskaan 5 vuoden sisään, ne tosin korvataan uusilla Apacheilla. Saksa, Ranska ja Espanja tekohengittävät Tiger-lauttaansa, senkin suunnittelu alkoi 80-luvulla. Australia on jo omistaan luopumassa ensi vuosikymmenellä vaikka viimeinen kopteri toimitettiin 2011 ja operatiiviseen käyttöön ne hyväksyttiin 2016.

Etelä-Afrikassa Rooivalkille tuskin nähdään seuraajaa.

Jos taisteluhelikopteri olisi valovoimainen tulevaisuuden taistelukentän tappokone, luulisi että ympäri maailmaa niitä vimman kehitettäisiin uusia.

Loppukaneetiksi, mikä on puolustusbudjetiltaan pienin maa joka on ostanut ja operoi merkittäviä määriä (vähintään 20) nykyaikaisia taisteluhelikoptereita?
 
Back
Top