Taisteluhelikopterit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JOKO
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
http://www.reuters.com/article/us-france-germany-defence-idUSKBN19Y1FJ


Ei tst-heko taida ihan vielä olla täysin vanhentunut asejärjestelmä.


Ranskalla on kova työ pitää neljännes tiikereistään lentokykyisenä, keski-iän ollessa viitisen vuotta per heko. Käytännössä vain murto-osa hekoista on käytössä kerralla koska käyttökustannukset ovat massiiviset, varsinkin hiekkamaissa joissa huollolta vaaditaan enemmän kuin lauhkeassa Ranskassa.

http://www.latribune.fr/entreprises...es-militaires-c-est-cataclysmique-713146.html
http://www.latribune.fr/entreprises...es-militaires-c-est-cataclysmique-713146.html
Samaan aikaan Saksa kannibalisoi n. 60 tiikeristään 20kpl varaosiksi seuraten pari vuotta vanhaa päätöstä olla ostamatta uusia varaosia. Tällä ei varmasti ole mitään tekemistä vanhojen uutisien kanssa siitä että saksalaistiikerit välillä pudottavast aselastinsa. Mystisistä syistä myös Vain saksalaiset ovat menettäneet tiikereitään katastrofaalisin seurauksin parikin kertaa viimevuosina. Samaan aikaan Australiassa, Espanjassa ja Ranskassa on ollut vastaanvanlaisia onnettomuuksia joista kaikissa miehistö on selviytynyt ja osassa jopa heko saatu pienin vahingoin laskeuduttua.

http://www.zeit.de/politik/deutschland/2015-03/bundeswehr-hubschrauber-airbus-bundestag-genehmigung

http://www.spiegel.de/politik/deuts...uber-tiger-verlor-waffentraeger-a-994150.html
 
Taisteluhelikopterin käyttö haavoittuneen evakoinnissa.

Rvm6xDd.jpg
 

Afganistanissa on koettu sellainen tilanne, että CSAR tehtävälle on lähdetty WAH-64:llä ja neljä taistelijaa on ollut kiinnitettynä niihin siipiin mihin yleensä kiinnitetään aseet.

Mi-28:sa on muuten erillinen pieni erillinen matkustustila, johon mahtuu kaksi tai kolme miestä. (Todennäköisesti suunniteltu alasammuttujen lentäjien poimimista varten.)
 
Edelleen kyllä harmittaa, ettei ostettu DDR:stä esim 24 kpl Mil-Mi 24 Hindiä ja sitä kautta polkaistu aselajia käyntiin. Voin kuvitella, että syynä oli lähinnä ajatus, että saamme länsimaisen kopterin, paitsi jos ostamme Hindin, niin sitten emme saa, kun sanotaan, että teillähän on jo. Lopulta ei saatu mitään
 
Edelleen kyllä harmittaa, ettei ostettu DDR:stä esim 24 kpl Mil-Mi 24 Hindiä ja sitä kautta polkaistu aselajia käyntiin. Voin kuvitella, että syynä oli lähinnä ajatus, että saamme länsimaisen kopterin, paitsi jos ostamme Hindin, niin sitten emme saa, kun sanotaan, että teillähän on jo. Lopulta ei saatu mitään
juurikin näin. olisimme peruskoukuttaneet md kalustolla ja Hindillä olisimme oppineet ensimmäiset kunnon rytinäkeikat harjoitusalueella sekä mikä tärkeintä, olisimme oppineet Hindin heikkoudet yhtä hyvin kuin t72 varianttien ongelmat opittiin..
mutta eihän se mennyt niin... perse homma.
 
  • Tykkää
Reactions: aab
juurikin näin. olisimme peruskoukuttaneet md kalustolla ja Hindillä olisimme oppineet ensimmäiset kunnon rytinäkeikat harjoitusalueella sekä mikä tärkeintä, olisimme oppineet Hindin heikkoudet yhtä hyvin kuin t72 varianttien ongelmat opittiin..
mutta eihän se mennyt niin... perse homma.

Joo, mutta viimeistään nyt oltaisiin ongelmissa niiden kanssa, koska osia ei saa valmistajalta.
 
Edelleen kyllä harmittaa, ettei ostettu DDR:stä esim 24 kpl Mil-Mi 24 Hindiä ja sitä kautta polkaistu aselajia käyntiin. Voin kuvitella, että syynä oli lähinnä ajatus, että saamme länsimaisen kopterin, paitsi jos ostamme Hindin, niin sitten emme saa, kun sanotaan, että teillähän on jo. Lopulta ei saatu mitään

Minä taas olen hemmetin helpottunut että taistelukoptereita ei ostettu missään vaiheessa. Hemmetin kallis asejärjestelmä vastustajaa vastaan, jolla on todella hyvät vastatoimet.
 
Minä taas olen hemmetin helpottunut että taistelukoptereita ei ostettu missään vaiheessa. Hemmetin kallis asejärjestelmä vastustajaa vastaan, jolla on todella hyvät vastatoimet.
Edelleen mietin, että löytyykö Suomesta tarpeeksi pätevää lentäjäainesta edes koptereita varten. Puhuttaisiin kuitenkin kymmenistä uusista taistelulentäjistä.
 
Joo, mutta viimeistään nyt oltaisiin ongelmissa niiden kanssa, koska osia ei saa valmistajalta.

Mutua, oletan? Ymmärtääkseni kymmenet valtiot maailmassa operoivat ko. kalustolla. Miten ne tekevät sen, jos valmistajalta ei saa varaosia?

Muistutan, että käyttäjien joukossa on myös Nato-maat Tsekki ja Puola. Puola tiettävästi jopa suunnittelee päivitystä, joten mitä ilmeisimmin koptereiden ylläpito ei ole edes erityisen vaikeaa saati sitten mahdotonta.
 
Minä taas olen hemmetin helpottunut että taistelukoptereita ei ostettu missään vaiheessa. Hemmetin kallis asejärjestelmä vastustajaa vastaan, jolla on todella hyvät vastatoimet.

Mitä nämä vastatoimet ovat? Superohjuksia? Mutta hävittäjiin Superohjukset eivät pure? Eikö se ole vähän ristiriitaista?
 
Edelleen mietin, että löytyykö Suomesta tarpeeksi pätevää lentäjäainesta edes koptereita varten. Puhuttaisiin kuitenkin kymmenistä uusista taistelulentäjistä.

Määrittele tarpeeksi pätevä.

Ottaen huomioon, että lentäjäksi halukkaita on huima yliedustus suhteessa lentäjäksi pääseviin, on todennäköistä, että paljon hyviä kandidaatteja jää rannalle. Lento-RUK houkutteli 615 hakijaa jokunen vuosi sitten, ja 35 olivat tarpeeksi hyviä kurssille. Jo tuonne (saati kadikseen ohjaajalinjalle) on vaikeampi päästä sisälle kuin Helsingin yliopistoon lukemaan lääke- tai oikeustiedettä.

Puolustusvoimat on jo nykyisellään asettanut tarpeettoman tiukat rajat lentoreserviupseerikurssille hakijoille, esim. varusmiespalveluksen suorittanut hylätään kategorisesti. Eli PV ei halua tuhlata resursseja edes heidän soveltuvuutensa arviointiin, vaan katsoo, että varusmiespalvelusta suorittamattomat ovat riittävä rekrypooli.

On siis perin selvää, että laajentamisvaraa on reippaasti. Ensin pitää luopua tuollaisista keinotekoisista rajoitteista - varusmiespalveluksen jo suorittanut hakija pitää myös arvioida. Vai miksei 22-vuotias reservinupseeri haukansilmillä ja fysiikan kandilla varustettuna kelpaa lentäjäksi? Hän ei ole edes yli-ikäinen, hänen ainoa syntinsä oli suorittaa varusmiespalvelus ennen kuin unelma lentämisestä heräsi.

Toinen keino on laajentaa ikähaarukkaa. Korkeampi ikä ei tarkoita, että hakija olisi henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan kelvoton lentäjäksi, se tarkoittaa vain, että keskimääräinen palvelusura jää lyhyemmäksi kuin nuorempana hommat aloittaneilla. Yhdysvaltain armeija hyväksyy jopa yli 30-vuotiaan.

Viimeisenä keinona otetaan sitten tyhmempiä ja/tai huonomman terveydentilan omaavia hakijoita. Tällöin laatu voi kärsiä hieman, mutta onko sillä nyt niin väliä, onko kurssin viimeisen pilotiksi pääsevän ÄO 131 vai 128 tai onko ehkä sairastanut astmaa 2-vuotiaana? Laatu on ehkä huonompaa, mutta todennäköisesti riittävän hyvää.
 
Back
Top