Taisteluhelikopterit

Onko taisteluhelikopterit jotenkin vähän kilpailtu ala tällä hetkellä? Ovatko varsinkin länsimaat jotenkin menettäneet uskonsa taisteluhelikoptereihin nyt 2000-luvulla? Onko taisteluhelikoptereista tullut 'obsolete' asejärjestelmä?

Mitä koptereita on ylipäätänsä markkinoilla tällä hetkellä? AH-64 (joka on helkkarin kallis operoida), venäläiset Ka-52 ja Mi-28, Eurocopter Tiger ja eteläafrikkalainen Rooivalk. Ja sitten jotain siviilikoptereista modattuja malleja.

Uusia hävittäjämalleja puskee markkinoille kuitenkin koko ajan ja niistä tehdään isoja miljardikauppoja koko ajan. Onko kopteripuolella niin paljon pienemmät markkinat, vai onko Suomi tässä suhteessa vain 'uutispimennossa'?
 
Mitä koptereita on ylipäätänsä markkinoilla tällä hetkellä? AH-64 (joka on helkkarin kallis operoida), venäläiset Ka-52 ja Mi-28, Eurocopter Tiger ja eteläafrikkalainen Rooivalk. Ja sitten jotain siviilikoptereista modattuja malleja.

Mitä tuo Apachen "helkkarin kallis operointi" tarkoittaa? Miten se suhtautuu muihin tst-koptereihin tai vaikka meillä jo olevaan NH-kalustoon? Jotenkin epäilen että ovat kaikki vähintäänkin helkkarin kalliita käyttää.
 
Mitä tuo Apachen "helkkarin kallis operointi" tarkoittaa? Miten se suhtautuu muihin tst-koptereihin tai vaikka meillä jo olevaan NH-kalustoon? Jotenkin epäilen että ovat kaikki vähintäänkin helkkarin kalliita käyttää.
Ruotsin 90-luvun testeissähän (joista joku tänne laittoi raportin) AH-64A ei pystynyt suorittamaan kaikkia suunniteltuja lentoja huoltojen takia, ja huoltointensiivisyys pisti raportissa silmään. Mi-28 oli raportin mukaan huomattavasti vähemmän huoltoa vaativa ja robustimpi ja kykeni suorittamaan kaikki suunnitellut tehtävät, mutta sen järjestelmät olivat myös alkeellisemmat ja pimeätoimintakyky olematon.
 
Pliis, jätkät, nyt ihan oikeesti! Asiaan vähemmän perehtyneenä esitin teille joukon kysymyksiä, ja @Rannari tarttui ensimmäiseen lillukanvarteen. Seuraavaksi keskustelette varmaan siitä, että olisiko tuo sana eteläafrikkalainen pitänyt kirjoittaa väliviivan kanssa etelä-afrikkalainen.
 
Pliis, jätkät, nyt ihan oikeesti! Asiaan vähemmän perehtyneenä esitin teille joukon kysymyksiä, ja @Rannari tarttui ensimmäiseen lillukanvarteen. Seuraavaksi keskustelette varmaan siitä, että olisiko tuo sana eteläafrikkalainen pitänyt kirjoittaa väliviivan kanssa etelä-afrikkalainen.

Halla-Aho vai Halla-aho?
 
Pliis, jätkät, nyt ihan oikeesti! Asiaan vähemmän perehtyneenä esitin teille joukon kysymyksiä, ja @Rannari tarttui ensimmäiseen lillukanvarteen. Seuraavaksi keskustelette varmaan siitä, että olisiko tuo sana eteläafrikkalainen pitänyt kirjoittaa väliviivan kanssa etelä-afrikkalainen.

Höpö höpö

Kai sinulla nyt joku syy oli nostaa juuri AH-64:n kallis ylläpito esiin?

Kenellekään ei kotimaisen NH90-härdellin jälkeen sinällään ole ylläripylläri että helikopterit ovat yleensäkin kalliita pidettäviä.
 
64 on jo vanhahko mutta päivitetty, taisteluissa testattu ja viat korjattu. Niitä on lennätetty jo niin paljon etten laskisi minkäänlaista painoarvoa enään swedujen 90 luvun tutkimukselle laitteesta. Sekä itse kone, että huoltotoiminta ja muu on varmasti muuttunut parissakymmenessä vuodessa kokemuksen myötä. Kallista se varmasti on, ja Suomen resursseilla toivoton haaveilu. Mutta itse toivoisin että meillä olisi takataskussa liittolaisen Apachet valmiina puuttumaan peliin jos naapurin panssarit alkavat pääsemään turhan hyvään vauhtiin Kymi ringillä.

Me voimme kyllä aurata niille ilmatilan tyhjäksi panssarinkurmootusta varten. Ilmatorjunnalla tai hävittäjillä, siihen meillä on oltava resurssit. Ja mykistämään hetkellisesti vihollisen ITn. Länsi saa sitten uittaa hekonsa siihen avautumaan tuhoamaan Iivanan panssarit ja lähteä pois alueelta ennenkuin hetkellinen ote ilmasta taas menetään.
 
Onko taisteluhelikopterit jotenkin vähän kilpailtu ala tällä hetkellä? Ovatko varsinkin länsimaat jotenkin menettäneet uskonsa taisteluhelikoptereihin nyt 2000-luvulla? Onko taisteluhelikoptereista tullut 'obsolete' asejärjestelmä?

Mitä koptereita on ylipäätänsä markkinoilla tällä hetkellä? AH-64 (joka on helkkarin kallis operoida), venäläiset Ka-52 ja Mi-28, Eurocopter Tiger ja eteläafrikkalainen Rooivalk. Ja sitten jotain siviilikoptereista modattuja malleja.

Uusia hävittäjämalleja puskee markkinoille kuitenkin koko ajan ja niistä tehdään isoja miljardikauppoja koko ajan. Onko kopteripuolella niin paljon pienemmät markkinat, vai onko Suomi tässä suhteessa vain 'uutispimennossa'?
Luulen että tuo vain osa samaa trendiä panssarivaunujen, yms vähenemisen kanssa ja viimeiseen sotaan varautumista.
 
64 on jo vanhahko mutta päivitetty, taisteluissa testattu ja viat korjattu. Niitä on lennätetty jo niin paljon etten laskisi minkäänlaista painoarvoa enään swedujen 90 luvun tutkimukselle laitteesta. Sekä itse kone, että huoltotoiminta ja muu on varmasti muuttunut parissakymmenessä vuodessa kokemuksen myötä. Kallista se varmasti on, ja Suomen resursseilla toivoton haaveilu. Mutta itse toivoisin että meillä olisi takataskussa liittolaisen Apachet valmiina puuttumaan peliin jos naapurin panssarit alkavat pääsemään turhan hyvään vauhtiin Kymi ringillä.

Me voimme kyllä aurata niille ilmatilan tyhjäksi panssarinkurmootusta varten. Ilmatorjunnalla tai hävittäjillä, siihen meillä on oltava resurssit. Ja mykistämään hetkellisesti vihollisen ITn. Länsi saa sitten uittaa hekonsa siihen avautumaan tuhoamaan Iivanan panssarit ja lähteä pois alueelta ennenkuin hetkellinen ote ilmasta taas menetään.

Apache on erittäin luotettava ja todella toimintavarmuus kampe!! Noita pitäisi olla meillä sellainen 100 kipaletta valmiina toimintaan... Mutta rahaongelma maassa, joka työntää jo yli 5 miljardia geelitukkien hyvinvointimatkailuun suomessa... juujuu, järkee vai ei.. ?????
 
Back
Top