Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Britit kyllä luopui Lynxeistä mutta tilalle tuli Wildcat. En tiiä tosin meneekö 1:1 vai miten
Olisiko Alankomaat vastaus tuohon viimeiseen kysymykseen?
Vaatiiko kaikki lentäminen täsmälleen samoja ominaisuuksia? Nykyjärjestelmähän seuloo sopivia hävittäjäpilotteja. Olisiko valintajärjestelmä kaikilta osin sama jos painotettaisiinkin hekon edellyttämiä ominaisuuksia?
Ja tämä oli siis kysymys eikä väittämä.
Edit... @ajs178 olikin ehtinyt jo samalle asialle
Taisteluhekon ongelma ei ole absoluuttisessa suorituskyvyssä jota kyllä piisaa. Puutteita löytyy hyöty/kustannussuhteesta joka ei oikein tue koptereiden hankintaa ja kallista ylläpitoa.
Yksittäisten henkilöiden arviot siitä, mitä tarvitaan ja mikä on kustannustehokasta, eivät läheskään aina osu yhteen PV:n päätösten kanssa. 90-luvulla taisteluhelikopterit olivat Firman mielestä tosi jees ja jopa välttämättömiä kuljetushelikoptereiden saattamiseen, mutta poliitikot torppasivat ajatuksen. Entä voiko joku väittää, että Ruotsista ostettu iso läjä ällitällejä ei olisi tullut ainakin pienimuotoisena yllätyksenä? Itäraudasta on pyritty eroon vuosikaudet, koska (ainakin virallisen tarinan ja kuulopuheiden mukaan) se on kallista ylläpitää ja huonolaatuista, ja sitten ostaa rysäytetään toista sataa vaunua...
Maavoimien kalustosta hirveä määrä on menossa hylkyyn 20- ja 30-luvuilla. Lievästi kärjistäen koko prikaatin kalusto voi olla menossa luiskaan. Kuinka järkevää on korvata tuo kalusto 1:1 uusilla telakuorma-autoilla, PST-ohjuksilla, IT-aseilla, kuorma-autoilla, rynnäkkökivääreillä, pimeänäkölaitteilla, radioilla jne? Vai onko kenties fiksumpaa katsoa puolustusjärjestelmän kokonaisuutta, korvata suorituskykyä kaluston sijaan?
NH90-hankintahan oli iso suhteessa korvattaviin koptereihin. Kuljetuskapasiteettia haettiin (ja saatiin) selkeästi lisää, mitä ilmeisimmin ilmarynnäköintiin. Olisiko aika viimeistellä se hanke ostamalla taisteluhelikopterit hyvän tilaisuuden koittaessa? Määrän ei tarvitse olla suuren suuri, vaan suuruusluokkaa 10... max. 20 tst-helikopteria. Tokihan operointi maksaa kymppimiljoonan, kaksi, ehkä kolmekin vuodessa, mikä on paljon rahaa... mutta jopa minä käyttäisin sen ennemmin koptereiden kuin kirjoituspöytien operointiin. Jos kaluston suhteen aletaan kovin nirsoiksi, niin tilannehan menee äkkiä jälkimmäiseen.
En tosiaan tiedä. Voi olla, että HEKO-pataljoonan rakentaminen väkisin osoittautuu täydeksi flopiksi ja kun pataljoonaa yritetään kerran käyttää sotatoimissa, se kokee panssarilaiva Ilmarisen kohtalon. Yritetään nyt kuitenkin olla innovatiivisia, eikös?
Nykyjärjestelmä kouluttaa pilotit myös maavoimien ja rajan helikoptereihin. Ei heitäkään mikään ihan pieni määrä, mutta kriteerit ovat lento-RUK:n kohdalla kaikille samat, kun ei vielä tiedetä, mikä lentäjä miehestä tulee vai tuleeko ollenkaan.
Kadiksen kohdalla voikin sitten olla eri juttu. En ihmettele, jos koptereihin menee sentrifugissa pyörtyneitä, joita ei ikinä päästettäisi hävittäjän puikkoihin.
Olen kuullut, että kadiksessa parhaat saavat ensimmäisenä valita, mitä haluavat lentää, ja kuulemma aika usein parhaat menevät Rajan koptereihin. Tällaista siis kuulin Rajan kopterilentäjältä, joten ehkä siinä oli vähän kotiinpäin vetämistä. On tuo Rajan kopterihomma varmaan sikäli aika mielenkiintoista, että siinä nähnee vähän enemmän "actionia" kuin vaikka NH-90 -lentäjänä.
Olen kuullut, että kadiksessa parhaat saavat ensimmäisenä valita, mitä haluavat lentää, ja kuulemma aika usein parhaat menevät Rajan koptereihin. Tällaista siis kuulin Rajan kopterilentäjältä, joten ehkä siinä oli vähän kotiinpäin vetämistä. On tuo Rajan kopterihomma varmaan sikäli aika mielenkiintoista, että siinä nähnee vähän enemmän "actionia" kuin vaikka NH-90 -lentäjänä.
Ja lisäksi Utin koptereilla on aina silloin tällöin kansainvälisiä harjoituksia ja tehtäviä aina Portugalia ja Islantia myöten, mikä lienee mukavaa vaihtelua.Pintapelastusta yhtään halveksimatta niin Utissa pyöritetään toimintaa jollaista ei ihan joka paikassa harrasteta maailmallakaan.
Pintapelastusta yhtään halveksimatta niin Utissa pyöritetään toimintaa jollaista ei ihan joka paikassa harrasteta maailmallakaan.
Voisi kuvitella että jos ainakin osan kalustosta on tarkoitus hoitaa erikoisoperaatioita, niin koulutus on sen mukaista. Verrataan vaikkapa USA:n: https://en.wikipedia.org/wiki/160th_Special_Operations_Aviation_Regiment_(Airborne).
Aivan totta ja meidän [erikois]olosuhteissa mek joukkojen etulyöntiasema heko-pataljoonaan verrattuna perustuu toki pitkälti siihen, että sellaiset joukot on olemassa. Ei ole mitenkään kiveen hakattu, että tst-koptereilla maustettu ilmarynnäkköpataljoona + kevyt jalkaväki olisi kokonais- tai vaihtoehtokustannuksiltaan kalliimpi kuin tyhjästä rakennettu mekanisoitu tst-osasto.@baikal on kirjoittanut aiheesta ajatuksia herättävästi jo vuosia sitten:
https://maanpuolustus.net/threads/heko-rykmentti.3685/
Ei ole panssariarmeijankaan pyörittäminen halpaa puuhaa... ja kun mietitään tulevaisuutta, niin valintoja on tulossa eteen.
Kirjoitin vajaa pari viikkoa sitten tuota väitettyä kustannustehottomuutta käsittelevän kirjoituksen, ja se sopii erinomaisesti tähänkin:
Pahoittelen jos olen väärässä mutta olen foorumilla havainnut että puhe "erikoisolosuhteista" on yleensä vittuilua/sarkasmia, ja suhtaudun asiaan yleensä sillä varauksella.Aivan totta ja meidän [erikois]olosuhteissa mek joukkojen etulyöntiasema heko-pataljoonaan verrattuna perustuu toki pitkälti siihen, että sellaiset joukot on olemassa.
Ei ole mitenkään kiveen hakattu, että tst-koptereilla maustettu ilmarynnäkköpataljoona + kevyt jalkaväki olisi kokonais- tai vaihtoehtokustannuksiltaan kalliimpi kuin tyhjästä rakennettu mekanisoitu tst-osasto.
TST-hekojen kustannustehottomuuteen viitatessani tarkoitin ennemmin suurvaltojen näkökulmaa, koska uudet taistelukopterihankkeet eivät varsinaisesti ole muodissa. Osittain samaa suorituskykyä tarjoavat nykyään lennokit yhdistettynä putki- ja rakettitykistön moderneihin pitkän kantaman a-tarvikkeisiin, ja tällä saralla kehitys on ollut tällä vuosituhannella huimaa. On hyvin mahdollista, että tulevaisuudessa teknologinen kehitys tulee syömään tst-kopterin ekologista lokeroa vielä lisää.
Vaikka erikoisolosuhteista aina aiheestakin nälvitään, on syytä muistaa että PV:n tarve ei aina ole 1:1 suurvaltojen tarpeiden kanssa.
Erikoisolosuhteista mp.netin kontekstissa voi keskustella jossain metaketjussa, mutta nyt tarkoitin sillä viestissäni sitä, että Suomen PV on tarkoitettu Suomen valtion puolustamiseen eikä muuhun. Silloin tarpeet voi olla erilaiset kuin jollain suurvalta-armeijalla.Pahoittelen jos olen väärässä mutta olen foorumilla havainnut että puhe "erikoisolosuhteista" on yleensä vittuilua/sarkasmia, ja suhtaudun asiaan yleensä sillä varauksella.
Haluaisimpa nähdä meidän maastossa vihollisen (lue vaikka: erikoisolosuhteet) mekanisoidun taisteluosaston ja meidän heko-pataljoonan (vahvistettuna tst-koptereilla) -kohtaamisen. Tai hetkinen, en haluaisi nähdä...
Tässä olisi mukava nähdä laskutoimituksia jos esim. parikymmentä tst-hekoa maksaa sen 2 miljardia?
Jep, jopa suurvallat ovat luopumassa tst-koptereista muiden asejärjestelmien hyväksi (muistetaan kuitenkin esim. tärkeät savimajasodat, joissa käyttöä on vielä).
Olen uusi tällä foorumilla niin ehken ole sisäistänyt "erikoisolosuhteilla nälvimistä" rauhassa aikojen saatossa. Tällä tavalla foorumille tupsahtaneensa se vaikuttaa aikalailla koomiselta ja surkuhupaisaltakin.
Kyse ei välttämättä ole siitä, tuodaanko taisteluun heko-pataljoona vai mek tst-osasto, vaan siitä tuodaanko sinne heko-pataljoona tai ei mitään
Kysy niiltä sun man crush-kavereilta Israelista miten turhia paskoja ovat.Pikkasen huvittaa....
Ensin vittuiltiin "Kopteri-Kustaasta" ja nyt samat hehkuttaa taisteluhelikoptereita...