Taisteluhelikopterit

Varmistetut taistelukopterien Ka-52 & Mi-28 tappiot (sellaiset mitkä on kuvattu) ovat ymmärtääkseni vieläkin alle kymmenessä mikä ei liene katastrofaalista verrattuna panssarivaunujen tappioihin.
Riippuen tietysti siitä missä suhteessa lentosuorituksiin niitä on pudotettu.
 
Nyt ois oiva hetki saada ameriikasta muutama taisteluhelikopteri mukaan harjoitustoimintaan, saataisiin kunnon kokemusta yhteistoiminnasta ja niiltä suojautumisesta.

Olen ymmärtänyt, että kunnon kokemusta on jo ja ihan operatiivisista tehtävistä...
 
Paljon on puhuttu Ukrainan sodan opetuksista ja pohdittu jopa panssarivaunujen muuttumista vanhentuneeksi asejärjestelmäksi, mutta mitkä ovat Ukrainan opetukset taisteluhelikoptereiden suhteen? Kovia tappioita ovat kärsineet, ja mitä ovat saaneet aikaan?
Taisteluhelikopterit vaativat paljon ylläpitoa ja venäläisten mukaan paljon on poissa pelistä teknisten vikojen takia kun ei voida huoltaa helikoptereita kunnolla (esim helikopteri ei lähde käyntiin).
 
Pienellä joukolla, jatkuva harjoittelu uusilla varusmiehillä on hyödyllistä.

Voi se olla noinkin. Tuntuu vain epätodennäköiseltä, että tänne päätyisi orpoja koptereita vailla tuettavia maajoukkoja. Jos päätyisi, niin ne varmaan menisivät jollekin tietylle joukolle, jolla olisi riittävästi ammattilaisia hoitamaan tuota puolta. Yhteistoiminta on kuitenkin JFO, JTAC, yhteysupseeri jne. porukan vastuulla eikä tavallisella kiväärimiehellä tai ryhmänjohtajalla ole siinä osaa eikä arpaa.

Suojautumisen harjoitteluhan taas onnistuu melkein millä hyvänsä kopterilla. Foorumilla on useampikin kirjoitellut omakohtaisuuksia siitä, kuinka rajan kopteri jahtasi rajasissejä harjoituksissa jo 80-luvulla ja kuinka harjoitushelikopteri "rynnäköi" KRH:n asemiin.
 
Oryx listaa nyt 5 kpl Mi-28 ja 14 kpl Ka-52. Mutta oli miten oli, niin aika vähän on menetyksiä tullut suhteessa esim. IT-aseiden toimituksiin Ukrainalle.

Oryxin listassa on myös kuolinilmoituksiin perustuvia tapauksia, jotka voi olla päällekkäisiä kuvamateriaalilla todennettujen tapauksien kanssa. Toisaalta ei ole realistista olettaa että kaikista olisi ollut kameroita paikalla. Jossain välissä operointi ilmeisesti muuttui aika paljon varovaisemmaksi. Jos Venäjän puolella on sattunut onnettomuuksia niin niistä ei ole ehkä julkisuuteen valunut tietoa.
Helikopterit on sodassa hupaa tavaraa, ikävä tosiasia. Se on nähty aiemminkin. Irakin ja Afganistanin sodat maksoivat amerikkalaisille noin 40 tuhoutunutta Apachea, vaikkei siellä vastustajilla ollut it-ohjuksia käytössä juuri ollenkaan.
 
Oryxin listassa on myös kuolinilmoituksiin perustuvia tapauksia, jotka voi olla päällekkäisiä kuvamateriaalilla todennettujen tapauksien kanssa. Toisaalta ei ole realistista olettaa että kaikista olisi ollut kameroita paikalla. Jossain välissä operointi ilmeisesti muuttui aika paljon varovaisemmaksi. Jos Venäjän puolella on sattunut onnettomuuksia niin niistä ei ole ehkä julkisuuteen valunut tietoa.
Helikopterit on sodassa hupaa tavaraa, ikävä tosiasia. Se on nähty aiemminkin. Irakin ja Afganistanin sodat maksoivat amerikkalaisille noin 40 tuhoutunutta Apachea, vaikkei siellä vastustajilla ollut it-ohjuksia käytössä juuri ollenkaan.

Irak+Afganistan, 34+11 menetettyä AH-64 jenkeillä. 15+0 vihollistulen takia (näistä 4 maassa kranaatinheitintulen seurauksena). Jäätävät määrät lentotunteja melko pitkän ajan kuluessa. Noita menee jenkkien normaali harjoitustoiminnassakin aina sillon tällöin, koska lentotuntimäärät.

 
Kovastihan siellä lennettiin, Wikipedian mukaan eräskin Apache-yksikkö lensi kopteria kohti 66 tuntia kuukaudessa, melko tolkuton määrä. 30 onnettomuuksissa mennyttä kopteria on silti paljon (tai "onnettomuuksissa", jenkeillä(kin) on välistä taipumus hiukan siivota vihollisen menestyksiä pois tiedotteistaan).
 
Venäläisiä taistelukoptereita tositoimissa


Raketit ammutaan jyrkässä kaaressa.. vihollinen on jossain kaukana, ja silti varmuuden vuoksi taivas täyteeen flareja kun käännytään takaisin kotiinpäin. Selittää osaltaan melko vähäistä määrää alas ammuttuja helikoptereita. Lentäjät kun eivät viitsi turhaan riskeerata henkeään. Paljonko hyötyä tuollaisesta lentävästä raketinheittimestä on, osumatarkkuus kun ei tuolla kulmalla voi olla kummonen, on sitten hyvä kysymys.

Edit: twitteriin linkitys ei toimi? No twitterin hausta löytyy video löytyy hakusanoilla "Russian Mi-35M, eastern Ukraine"
 
Millainenkohan laskin noissa mahtaa olla tuollaista tulitehtävää varten? Luulisi, että jonkinlaisen tietokoneavustuksen vaatisi jos meinaa edes sinne päin osua. Toki jos tarkoituksena on lanata vain siviilikohteita korttelikerrallansa niin ei sillä tarkkuudella silloin varmaan niin nuukaa ole.
 
Millainenkohan laskin noissa mahtaa olla tuollaista tulitehtävää varten? Luulisi, että jonkinlaisen tietokoneavustuksen vaatisi jos meinaa edes sinne päin osua. Toki jos tarkoituksena on lanata vain siviilikohteita korttelikerrallansa niin ei sillä tarkkuudella silloin varmaan niin nuukaa ole.
Osuu todennäköisesti oikeaan maahan. 🤸
 
Millainenkohan laskin noissa mahtaa olla tuollaista tulitehtävää varten? Luulisi, että jonkinlaisen tietokoneavustuksen vaatisi jos meinaa edes sinne päin osua. Toki jos tarkoituksena on lanata vain siviilikohteita korttelikerrallansa niin ei sillä tarkkuudella silloin varmaan niin nuukaa ole.

Periaatteessa homma voisi hoitua siten, että kopterissa on GPS josta saadaan etäisyys maaliin ja sen jälkeen tiedetään nousukulma jolla raketit lentää halutun etäisyyden. Hieman harjoittelua niin hommaan saadaan toistettavuutta.
 
Globalsecurity.org -sivustolla on usalainen taisteluhelikopterien tulenkäyttöä koskeva manuaali/ohjesääntö. Videolla nähty venäläiskopterien toiminta näyttää lainauksessa mainitulta running fire -tulimuodolta, ylösvedolla ilmeisesti haetaan oikea koro rakettien laukaisulle. Running fire -kohdassa käytetty lyhenne ETL on Effective Translational Lift tarkoittaen, että kopterilla riittävästi lentonopeutta siihen, että roottori pyörii puhtaassa ilmassa, mikä vakauttaa lentoa.

ENGAGEMENT TECHNIQUES

Attack helicopters can be extremely effective if aircrews understand the techniques and standards associated with the employment of their weapons systems. This chapter discusses the terminology, procedures, and standards for helicopter fired weapons.

Section I. Modes and Types of Fire

7-1. TYPES OF FIRE

The two types of fire are direct and indirect. FM 101-5-1 defines direct and indirect fire as follows:

a. Direct fire is "fire directed at a target that is visible to the aimer or firing unit."

b. Indirect fire is "fire delivered on a target which cannot be seen by the firing unit."

7-2. MODES OF FIRE

a. Hover Fire.
Hover fire is defined as any engagement conducted below ETL. For objectively scored gunnery ranges, hover fire is broken into two subgroups. When hover is specified on a gunnery task, the crew will conduct the task from a stationary hover. This definition is not intended to conflict with aircraft ATMs.

(1) Stationary. Hover engagements occur with the aircraft at stationary hover. Both direct and indirect fires can be delivered during hover fire.

(2) Moving fire. Moving fire is an engagement from a moving helicopter below effective translational lift. Horizontal movement may be in any direction, but some deliberate movement is present. Both direct and indirect fires can be delivered during moving fire.

b. Running Fire. Running fire is an engagement from a moving helicopter above ETL. Both direct and indirect fires can be delivered during running fire. The forward airspeed adds stability to the helicopter and increases the delivery accuracy of weapon systems, particularly rockets.

c. Diving Fire. Diving fire is a direct fire engagement from a helicopter that is in a diving flight profile according to the aircraft ATM. The airspeed and altitude of the aircraft improve the accuracy of engagements, particularly for rockets.


"As forward airspeed increases, the helicopter goes through effective translational lift (ETL) at about 16 to 24 knots. This is known as the ETL speed.[1]: 2–27  Above this speed, the rotor system completely outruns the recirculation of old vortices and begins to work in undisturbed air."

 
Venäläisiä taistelukoptereita tositoimissa


Raketit ammutaan jyrkässä kaaressa.. vihollinen on jossain kaukana, ja silti varmuuden vuoksi taivas täyteeen flareja kun käännytään takaisin kotiinpäin. Selittää osaltaan melko vähäistä määrää alas ammuttuja helikoptereita. Lentäjät kun eivät viitsi turhaan riskeerata henkeään. Paljonko hyötyä tuollaisesta lentävästä raketinheittimestä on, osumatarkkuus kun ei tuolla kulmalla voi olla kummonen, on sitten hyvä kysymys.
Ja tältä tuo "taistelukopteri raketinheittimenä" osumatarkkuus näyttää:


Tämän kaltaisessa taistelussa taistelukopterit vaikuttavat kyllä varsin epä-optimaalisilta. Taistelukopteri-laivueen hinnalla saisi paljon hyödyllisempää kalustoa suuret määrät....
 
Back
Top