Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Miksi ei oteta ilmavoimien budjetista?
K9-optio on 140 miljoonan euron hintaluokkaa. Eli tuolla ei ostella minkäänlaista taisteluhelikopteriarmadaa. Ja mielummin otan K9-option, koska siitä on enemmän hyötyä kuin jostakin muutamasta korkeintaan ilmassa olevasta tst-helikopterista.Jos pelkällä K9 option unohtamisella olisikin varaa 20 taistelukopuun. Taitaa olla kyse aika eri lukemasta kuitenkin. 20 tst-kop vs. Pohjanmaan 4 plattaa (eli 4-8 kpl) on myös vielä hyvin eri asia.
K9-optio on 140 miljoonan euron hintaluokkaa. Eli tuolla ei ostella minkäänlaista taisteluhelikopteriarmadaa. Ja mielummin otan K9-option, koska siitä on enemmän hyötyä kuin jostakin muutamasta korkeintaan ilmassa olevasta tst-helikopterista.
RAH-66 Comanche. Huikee vehje. Mikäköhän tässä tuli esteeksi, kylmä sodan loppu?
One example was the Army’s request that the range of the helicopter which was designed to be a scout be raised so that it could be flown across the Atlantic and yet it was designed with a narrow body so that it could be more easily transported by plane or ship.
As the cost went up, budget cuts from the so-called peace dividend after the fall of the Soviet Union put more pressure on the program which was designed to fight a war against an enemy which no longer existed, so large numbers of reconnaissance helicopters were seen as no longer necessary.
In 2002 it was estimated that by 2008 the Comanche would be taking 40% of the army’s aviation budget, money that could be put to better use funding development and renovation of the existing helicopter fleet.
But in 2004 the Comanche project was abruptly cancelled by the Army, the development cost had risen to $6.5 billion and the cancellation fees to Boeing and Sikorski added another $500 million to the final bill.
Samalla Bellin sivustolla on toinenkin isompi kopteri joka pystyisi viemään 12 sotilasta 800 merimailin päähän ja palaamaan takaisin samalla tankillisella. Eli vaikka Helsingistä pohjois-Norjaan.Tämä Invictus tuntuu olevan sellainen Comanchen perillinen:
Tuntuisi hurjalta mennä Atlantin yli helikopterilla. Sentään jos lentokone kyykkää, ne kelluvat jonkun aikaa ja voivat liitää hetken aikaa, mikä on auttanut matkustajakoneita (jotka nyt eivät ole ihan keskellä valtamerta matkalla) saavuttamaan lähimmän lentokentän, kun moottorit ovat kyykänneet.
Kylmän sodan loppu, A-maan ja Irakin sodat sekä teknisesti liian kunnianhimoiset tavoitteet. Tuonhan piti mm. kyetä lentämään Atlantin yli(!).
valitsisin itse hallitun autorotaation Atlanttiin milloin tahansa lentokoneen vesilaskeutumisen sijaan. Autorotaatio tapahtuu käytännössä lähes nollanopeudella verrattuna lentokoneen liitoon, jos suihkarilla on laskussa 150kn vauhtia, pienikin maininki tuntuu jo melkoisen ryppyiseltä ja riski rungon repeämiseen on melkoinen. Todennäköisyys lentokoneen kellumiselle on aika ohut, Hudsonjoen tapauksessakin oli poikkeuksellisen tyyni pakkaspäivä, runko sai silti vaurioita ja pysyi lopulta pinnalla 3,5 minuuttia.Tuntuisi hurjalta mennä Atlantin yli helikopterilla. Sentään jos lentokone kyykkää, ne kelluvat jonkun aikaa ja voivat liitää hetken aikaa, mikä on auttanut matkustajakoneita (jotka nyt eivät ole ihan keskellä valtamerta matkalla) saavuttamaan lähimmän lentokentän, kun moottorit ovat kyykänneet.
Tiedättekö muuten, kuinka monta ihmishenkiä ne matkustajakoneen penkkien alla olevat kellukkeet ovat pelastaneet olemassaolonsa aikana? Eivät yhtä ainutta. Ne ovat aivan turhaa hukkapainoa koneessa. Siinä Hudsonjoen pakkolaskussa jotkut pistivät niitä päälleen, mutta yhdelläkään kelluke ei ollut päällä oikeaoppisesti.valitsisin itse hallitun autorotaation Atlanttiin milloin tahansa lentokoneen vesilaskeutumisen sijaan. Autorotaatio tapahtuu käytännössä lähes nollanopeudella verrattuna lentokoneen liitoon, jos suihkarilla on laskussa 150kn vauhtia, pienikin maininki tuntuu jo melkoisen ryppyiseltä ja riski rungon repeämiseen on melkoinen. Todennäköisyys lentokoneen kellumiselle on aika ohut, Hudsonjoen tapauksessakin oli poikkeuksellisen tyyni pakkaspäivä, runko sai silti vaurioita ja pysyi lopulta pinnalla 3,5 minuuttia.
Kusessahan sitä Atlantilla on joka tapauksessa, välimatkat on aika karuja pelastamisen kannalta.
Kellahtaminen on tosiaan haasteena ja sehän tapahtuu käytännössä välittömästi kun liike loppuu. Onneksi tuohon pelastautumiseen koulutetaan jopa matkustajat jos lennetään meren päällä, esim öljynporauslautoille.Ilman hätäkellukejärjestelmää oleva kopteri pyörähtää aallokossa käytännössä heti katolleen, koska painavimmat osat (moottorit ja vaihteisto) sijaitsevat katolla ja tiiviit, vähintään osittain tyhjät polttoainesäiliöt lattiassa (taistelukoptereissa voi olla muuallakin). Kyllähän sieltä sukeltaa ulos, jos on koulutus ja varusteet, muuten ei ole mahdollisuuksia.
Tiedättekö muuten, kuinka monta ihmishenkiä ne matkustajakoneen penkkien alla olevat kellukkeet ovat pelastaneet olemassaolonsa aikana? Eivät yhtä ainutta. Ne ovat aivan turhaa hukkapainoa koneessa. Siinä Hudsonjoen pakkolaskussa jotkut pistivät niitä päälleen, mutta yhdelläkään kelluke ei ollut päällä oikeaoppisesti.
19 June 1954: Swissair Convair CV-240 HB-IRW ditched into the English Channel because of fuel starvation, which was attributed to pilot error. All three crew and five passengers survived the ditching and could escape the plane. However, three of the passengers could not swim and eventually drowned, because there were no life jackets on board, which was not prescribed at the time.
Lisäksi liivien pitäminen varustuksessa on perusteltua mikäli on olemassa mahdollisuus että ne joskus tulevaisuudessa voivat pelastavaa jonkun hengen.Mikä lasketaan? Bruttomääräisesti kuvittelisin jonkun pelastuneen? Nettomääräisesti en sitten olekaan enää varma - onhan noissa ennen aikoja täytetyissä liiveissä varmaan myös hukuttu uppoavan rungon sisään.
Jos kyydissä on 38 ihmistä, lentäjät käskevät kaikille liivit päälle ja kone uppoaa ennen pelastajien tuloa - mutta vain 4 vanhusta hukkuu - niin kuvittelisin liivien säästäneen ainakin osan pelastuneista, koska joukossa on luultavasti ollut myös uimataidottomia.
Air France Flight 152 - Wikipedia
en.wikipedia.org
Toisessa tapauksessa kone upposi pian vesilaskeutumisen jälkeen, mutta 63:stä kyydissä olleesta 40 selvisi hengissä. Selviytyneistä 37 sai vammoja (hypotermia? jotakin laskeutumisen yhteydessä sattunutta?) ja ensimmäiset vinssattiin helikopteriin vasta n. puolitoista tuntia laskeutumisen jälkeen ja viimeiset tuntia myöhemmin. Hämmästelisin jälleen, jos kaikki selviytyneet olisivat olleet hyviä ja vahvoja uimareita, joita edes loukkaantuminen ei hidasta.
ALM Flight 980 - Wikipedia
en.wikipedia.org
Kolmannessa tapauksessa vesilaskeutuminen johti pelastusliivimandaattiin kaikissa maksavia matkustajia Australiassa veden yllä kuljettavissa lentokoneissa, kun aiemmin mandaatti koski vain yli 9 matkustajaa kuljettavia.
Whyalla Airlines Flight 904 - Wikipedia
en.wikipedia.org
Lisäksi on tapaus, joissa uimataidottomia on todettu hukkuneen liivien puutteessa.
Jos joku haluaa ihmetellä enemmän:
Water landing - Wikipedia
en.wikipedia.org
Lisäksi liivien pitäminen varustuksessa on perusteltua mikäli on olemassa mahdollisuus että ne joskus tulevaisuudessa voivat pelastavaa jonkun hengen.