Taisteluhelikopterit

Ja tältä tuo "taistelukopteri raketinheittimenä" osumatarkkuus näyttää:


Tämän kaltaisessa taistelussa taistelukopterit vaikuttavat kyllä varsin epä-optimaalisilta. Taistelukopteri-laivueen hinnalla saisi paljon hyödyllisempää kalustoa suuret määrät....
No ei ryssien touhusta kannata vetää liikaa johtopäätöksiä. Kyllä Ukrainakin taistelukoptereita käyttää, mutta ilmeisimmin enemmän taistelujoukkoja vastaan rintamalla. Ohjaamattomilla raketeilla en kyllä hyökkäisiä pitkältä matkalta rakennuksia vastaan, vaan käyttäisin ohjuksia. On tuolla varmaankin jotakin vaikutusta jos tuolla on joukkoja majoittuneena ilman ballistista suojaa rakennuksissa. Jos kyseessä on varasto niin sitten ei varmaan paljon vaikuta kun rakennuksia ei laiteta matalaksi ja tuleen.

Liekkö ryssiltä ohjukset loppumassa? Ka-52 voisi käyttää Vikhr-ohjuksia tuossa rynnäkössä tarkasti ja etäältä. Niissä on myös hersy.
 
Liekkö ryssiltä ohjukset loppumassa? Ka-52 voisi käyttää Vikhr-ohjuksia tuossa rynnäkössä tarkasti ja etäältä. Niissä on myös hersy.
Vikhr ei ole ammu- ja unohda, joten sillä ammuttaessa joutuu olemaan vihollisen näköpiirissä. Taistelukopterien haavoittuvuus pintatorjunnalle oli toki etukäteen tiedossa. Muistamme ettei Apacheja uskallettu edes lähettää Kosovoon.
Tuota paljon naureskeltua rakettien roikko-ammuntatekniikkaa ovat tietääkseni käyttäneet myös länsikopterit. Myös ukrainalaiset Hindit ovat sitä käyttäneet, ja oliko jossain video missä Su-25 ampuu samalla tekniikalla.
 
Kevyimmätkin heitinraketit on 122mm, kun taas lentokoneiden ja helikoptereiden 57 tai 80mm (länsimaissa 70mm). Turha odottaa samaa vaikutusta epäsuorana tulena.
 
Vikhr ei ole ammu- ja unohda, joten sillä ammuttaessa joutuu olemaan vihollisen näköpiirissä. Taistelukopterien haavoittuvuus pintatorjunnalle oli toki etukäteen tiedossa. Muistamme ettei Apacheja uskallettu edes lähettää Kosovoon.
Tuota paljon naureskeltua rakettien roikko-ammuntatekniikkaa ovat tietääkseni käyttäneet myös länsikopterit. Myös ukrainalaiset Hindit ovat sitä käyttäneet, ja oliko jossain video missä Su-25 ampuu samalla tekniikalla.
Toki, mutta Vikhr voidaan laukaista kaukaa ja tarkemmin kuin ohjautumattomat raketit. Mitään rynnäkköähän ei niilä tehdä, vaan tuhotaan kaukaa vaunuja sekä rakennuksia, sama kuin Hellfirella. Rynnäkkö sitten tehdään matalalla ja kovaa ampuen tykillä ja raketeilla. Länsikopterit tekevät siinä myös pop-upin vauhdissa ja kaartavat pois.

Oli Apacheja käytössä Makedoniassa ja Kosovossa, mutta ei ilmasodan aikaan. Eihän niitä kannattanut lähettää kun ei ollut maajoukkoja, joita tukea ja Serbien panssaritkin olivat suhteellisen vähissä. Ei gunship ole mikään taktinen täsmäasejärjestelmä kuitenkaan.
 
Oli Apacheja käytössä Makedoniassa ja Kosovossa, mutta ei ilmasodan aikaan. Eihän niitä kannattanut lähettää kun ei ollut maajoukkoja, joita tukea ja Serbien panssaritkin olivat suhteellisen vähissä. Ei gunship ole mikään taktinen täsmäasejärjestelmä kuitenkaan.
Se on nimenomaan sitä, koska kohde voidaan todentaa selvästi ja miehistö voi myös välittömästi varmistua kohteen tuhosta. Persianlahden sodan ensimmäiset täsmäiskut tehtiin Apacheilla.
Kyllä ne olisi lähetetty, jos olisi uskottu että ne voisivat pärjätä. A-10:lläkin tehtiin matalahyökkäyksiä Kosovossa (ei paljoa mutta jonkun verran kuitenkin).
 
Se on nimenomaan sitä, koska kohde voidaan todentaa selvästi ja miehistö voi myös välittömästi varmistua kohteen tuhosta. Persianlahden sodan ensimmäiset täsmäiskut tehtiin Apacheilla.
Kyllä ne olisi lähetetty, jos olisi uskottu että ne voisivat pärjätä. A-10:lläkin tehtiin matalahyökkäyksiä Kosovossa (ei paljoa mutta jonkun verran kuitenkin).
No joo, eihän tuollainen metsäinen ja suhteellisen kohoileva maasto mahdollista sellaista matalalentoa kuin tehtiin aavikolla. Siellä oli helpohko nähdä että missä tutkat sijaitsevat sekä mitä niiden ja omien välissä on. Aavikolla ei juuri piilopaikkoja ole.

Se Normandia-osaston tehtävä oli kuitenkin harvinainen ja lajiaan ensimmäinen. Itse asiassa siinä Apachen AH-64A versio sai todellisen tulikasteensa. Ei tuollaista 8 kopterin pitkän matkan iskua yhdessä MH-53 kopterien kanssa kovin usein tehdä. Se vaatii paljon harjoittelua ja parhaat pilotit sekä hyvän tiedustelun. Taipuu se Apache kyllä tuohonkin. Erikseen oli sitten kopterien seek & destroy tehtävät sekä saattotehtävät, joissa tuli lisää menestystä ja enemmän päänahkoja.
 
Vikhr ei ole ammu- ja unohda, joten sillä ammuttaessa joutuu olemaan vihollisen näköpiirissä. Taistelukopterien haavoittuvuus pintatorjunnalle oli toki etukäteen tiedossa. Muistamme ettei Apacheja uskallettu edes lähettää Kosovoon.
Tuota paljon naureskeltua rakettien roikko-ammuntatekniikkaa ovat tietääkseni käyttäneet myös länsikopterit. Myös ukrainalaiset Hindit ovat sitä käyttäneet, ja oliko jossain video missä Su-25 ampuu samalla tekniikalla.
Epäsuora rakettituli kuuluu sekä Länsi- että Itäkopterien koulutusohjelmaan. Rivikopterilentäjät, ainakaan tiukasti tiukan autoratäärisissä armeijoissa, ei tuollaista tekniikkaa omasta päästä keksisi. Epäsuora rakettituli on yksi työkalu monien joukossa mitä taistelukopterilla voi tehdä. Kritiikkini on se, että tässä sodassa se on jäänyt myös lähes ainoaksi tehtäväksi mihin kalliit taistelukopterit kykenee. Eipä se varmasti mikään yllätys oikeille asiantuntijoille ole, että Ukrainan sodan kaltaisessa tehtävässä taistelukopterieista on vähänlaisesti iloa. Siksi varmaan Suomenkaan armeijalla ei ole yhtään sellaista.

Taistelukopterihin kannettu raha kannattaisi ehkä lapioida mielummin kuljetuskoptereihin.
 
invictus-360-weapons.jpg


invictus-360-weapons-side.jpg

Bell Invictus 360 - tiedustelukopteri


Haastaja
raider-x-prototype.jpg

Sikorsky Raider X
 
Jos Invictus voittaa, niitä pitää hankkia meillekin. Sopisi hyvin NH90:n saattokopteriksi laskeutumisalueen varmistamiseksi. Ko. tiedustelukopteri ainakin näyttää häiveiseltä, mikä sopii hyvin Venäjän IT:n vaikutuspiirissä operointiin. Kuitenkaan kyse ei ole mistään surkeasta "tiedustellaan nyt vähän tällä" -kopterista, vaan mukana näkyy kulkevan ainakin 8 pst-ohjusta ja konetykki, eli ihan todellista vaikutuskykyäkin.

E: TheDrive todisti minut vääräksi:

According to Bell, its design is not optimized for radio-frequency low-observability (stealth) in any major way.

No, ehkä siinä on ainakin pieni lämpöjälki...
 
Chinese-gyrocopter-with-anti-tank-missiles.jpg


China-2019-2.jpg



In the footage, we see a two-seat gyrocopter loaded out with four anti-tank guided missiles (ATGMs,) two on each of the aircraft’s underside hardpoint extensions. The gyrocopter also appears to be equipped with a small sensor turret under its nose, which could be used to find targets, aim and guide the missiles (depending on their guidance method), and provide for more general surveillance and reconnaissance type tasks. The footage also depicts a fleet of unarmed gyrocopters performing training exercises and stunts.

Taken at face value, the addition of ATGMs and a sensor turret marks an important upgrade to the PLA's gyrocopters in terms of munitions – the latest image we have seen of these aircraft shows one boasting small precision-guided bombs, without a sensor ball.
 
Noilla kelpaa lähteä talvipakkasessa tehtävään ja räntäsateessa.

Lienee halvempi kuin drooni ja vähemmän altis häirinnälle? Noita pieniä lentolaitteitahan saa tyyliin kymppitonneilla siviilisektorilla. Ihmishengen arvosta Kiinassa en sitten tiedä?
 
Lienee halvempi kuin drooni ja vähemmän altis häirinnälle? Noita pieniä lentolaitteitahan saa tyyliin kymppitonneilla siviilisektorilla. Ihmishengen arvosta Kiinassa en sitten tiedä?
Ihan on verrattavissa aikaan kun lenneltiin 2-tasoilla, joissa oli avo-ohjaamot.

Meinaavatkohan noilla yllättää Taiwanin? Kouluttaisin vastatoimena vihaisia lokkeja, jotka paskoisivat nuo vehkeet täyteen tai sitten hyökkäisivät noihin häkkyröihin parvina:LOL:.
 
Little Nellie:

 
modernized-apache-big-wing.jpg

AH-64E v6
Boeing has announced a new Modernized Apache attack helicopter concept that builds off the V6 subvariant of the AH-64E Apache Guardian. What's most immediately eye-catching is the additional hardpoint under each of its two stub wings, giving it six in total, under which it can carry directed-energy weapons and air-launched drones, among other stores. The company says the next-generation Apache design will also feature powertrain improvements for increased speed and range, improved sensor fusion capabilities and greater general situational awareness, and other upgrades.

The Modernized Apache's unveiling comes as the Association of the U.S. Army (AUSA) kicks off its main annual convention and trade show in Washington, D.C., today. The U.S. Army is currently pushing ahead with a major modernization effort, called Future Vertical Lift (FVL), which aims to acquire a number of different next-generation rotary-wing aircraft, including a new armed scout helicopter. However, the Army expects to continue operating various existing types, including hundreds of Apaches, for at least another 25 to 30 years.
myös
 
Ukraina-ketjussa on ollut puhetta, että tällä hetkellä ilmoitusten mukaan Venäjä menettää pääasiassa/pelkästään KA-52 -taistelukoptereita. Oma johtopäätökseni tästä on, että KA-52:ia ei tule tonttiin sen vuoksi, että ne olisivat muita koptereita huonompia vaan sen vuoksi, että ne ovat ainoita venäläisiä, joita Ukrainassa tällä hetkellä lentää.

Pohdin kolmea vaihtoehtoa:
1) Muita koptereita ei käytetä, koska KA-52:n selviytymiskyky (tai vaikuttamiskyky) on muita koptereita parempi

2) MI-28 on ylivertainen kopteri ja parhaita ei haluta tuhota Ukrainassa.

3) Muita koptereita ei käytetä, koska niitä ei ole taistelukuntoisina (ml. miehistöt ym.)

Ykkösvaihtoehto ei ole mielestäni todennäköinen, koska ryssät tuntuvat heittävän tuleen kaiken kaluston, vaikka se tuhottaisiin heti rintamalinja ylitettyään. Mitä tarkoitusta varten he (tässä tapauksessa oletetusti KA-52:ta huonompia) MI-24/35/28 -koptereita säästäisivät?

Kakkosvaihtoehto on puhdasta spekulointia. MI-28:n profiili julkisuudessa on minun havaintojen perusteella ollut matalampi kuin KA-52:lla. Molemmat ovat saaneet joitakin tilauksia ulkomailta ja molempia oli Venäjällä käytössä ennen sotaa wikin mukaan reilut sata. Molmepien kehitystyö on aloitettu 80-luvun alussa, mutta toimivat versiot on saatu laajamittaiseen palveluskäyttöön noin 10 vuotta sitten. Paperilta tarkasteltuna ei kuitenkaan ole estettä sille, että MI-28 olisi oikeasti parempi kopteri.

Kolmosvaihtoehtoa pidän todennäköisimpänä. Jostain syystä taistelukuntoiset MI-28:t ovat loppuneet. Esimerkiksi siksi, että koneiden varaosa/ huoltotilanne on jo ennen sotaa ollut selvästi KA-52:ta huonompi. Enemmän ihmettyttää, mihin "jopa
328" MI-24/35 kopteria ovat kadonneet. Koneita on paljon ja ne käyttävät paljon yhteisiä osia MI-8/17 -koptereiden kanssa, joten ainakaan varaosista ei luulisi jäävän kiinni.
 
Ka-52:ssa on heitto-istuin, joka saattaa auttaa suosittelemaan lentäjiä menemään lähemmäksi etulinjaa kuin mi-28-lentäjiä.
Tuo on totta. Roottorin lavat ovat kiinni räjähtävillä pulteilla tms., jotta lavat lentävät hiiteen heittoistuimen tieltä. Mutta onko kukaan nähnyt videota jossa Ka-52:n pilotit käyttäisivät heittoistuinta? Videoita noidenkin alasampumisista on tullut twitteriin moniakin, mutta itse en ole yhdessäkään huomannut poistumista koneesta ennen maanpintaan osumista.
 
Kyllä metsäisessä maastossa voi lentää matalalla. Silloin käytetään hyväksi mahdollisia jokiuoma, raivattuja sähkölinjoja ym. Ainakin joskus oli YouTubessa video, jossa BO 105:llä lennetään juuri noin.

Itse näkisin taisteluteholtaan/euro parhaana tst-kopterina kohtuullisen pienikokoista ja hyvin ketterää kopteria, joka hyödyntää iskuhetkellä parveilua.
 
Back
Top