Itse omistin molemmat liivit vielä viime viikolla, mutta myin M05 taisteluliivin pois tarpeettomana.
Itse pidän käytännölisempänä TIED liiviä seuraavista syistä:
1. Lämpökuorma on pienempi TIED liivissä, joka tuo mukavuutta.
2. TIED liivi mahdollistaa paremmin 1st line:n käytön, koska liivissä on korkeus/pituus säätö.
3. Talvella ei tarvitse "maalata" koko yläruumista vihreäksi.
4. TIED liiviä on mahdollista käyttää kaikkien suojaliivien kanssa. Taskut pysyvät samoissa paikoissa, eikä niitä tarvi ollenkaan irrotella tai kiinitellä uudestaan. (sama toimii KASI ja TASI simulaattorien kanssa)
Ja olisi kyllä mukava kuulla CV:n havaintoja liivistä, kun on vissiin pidempiaikaista käyttöä "harrastannut" molemmilla liiveillä.
.
Tuossahan noita on aika hyvin listattuna. Pari huomioita.
1) Tärkeintä on pystyä sovittamaan varustus tehtävän mukaan ("missioin drives the gear"), TIED liivi käy niin luotisuojaliivien kanssa rynnäkkötehtävässä jolloin (tai KV -tehtävissä) lämpökuormitus ei tule liivistä kun tiedustelutehtäväsäkin kevyenä jolloin chestrig tyyppinen liivi todella säästää lämpökuormassa - tarvitsee vain säätä hihnat kohdilleen .
2) Totta. M05 liivi on monelle vähän pitkähkö koska alunperin on ajateltu että käytettään liivin vyötä johon pistoolit, jne ripustetaan. --> tämä kuitenkin tapaa 1str, 2nd, 3rd line ajattelun koska kun liivi lähtee päältä lähtee myös "1st line".
3) No jaa kovassa tilanteessa jokainen varmasti maalaa liivit sprayllä että se on enemmän RA-ongelma....hitto kun saisi RA-käyttöä varten jostain käsiinsä valkoiset TIED liivit (Ei mikään tornari: Utissa on ihan oikeasti niin vihreitä kun valkoisiakin ml. taskut)
4) Totta. Edelleen toimii eri tilanteissa ehkä sulavammin kun M05 liivi vrt. kohta 1.
- - - - -
5) Toimittaessa JJOHT/JVARAJ, KPÄÄL /KVARAP tehtävissä MEK joukoissa johtajat toimivat osan aikaa vaunujen luukuissa johtamassa vaunua (kun sieltä takatilasta ei nyt vaan oikeen näe hevop*rsettäkään) ja osan aikaa jalkautuneena. Tällöin TIED liivi on osoittautunut M05 liiviä kätevämmäksi, koska sen ja luoti/sirpaleliivin kanssa mahtuu paremmin luukkuun kun M05 liivin. Itse pidän myös siitä, että jos sen ottaa pois ja laittaa tornilaatikkoon tornissa toimisen ajaksi, on se nopeampi heittää niskaan jalkautuessa kun M05 liivi. On myös mukavampi LV241:n selässä kun M05 liivi.
Omassa TIED liivissäni on:
3x Lipastasku
2xYleistasku (1x IFAK, 1xYleiskamaa)
1xLV141:lle tasku
1x 2 heiteen tasku
1x veitsi
1x kiristysside heti saatavilla
Kartat, tusit, kynät (sisällä kartta taskussa)
1st linessä/warbeltissä:
1x Pistooli koteloineen (safariland, intin)
1x pistooliin tuplalipastasku
1x Dumppi (Rollypoly)
1x IFAK
Edit: Onhan mulla nykyään se pikavetotaskukin WB:ssä...