Sivari
Luutnantti
Oli tarvetta ja onhan tuosta m85:sta olemassa esim. pst-ohjus versio. Sekä m85:sta muokattiin erilaisiin tehtäviin erilaisin tilapäisratkaisuin. Myös vuosituhannen vaihteessa alkoi ilmestymään PVlle useita erilaisia liivejä eri tehtäviin, jotka eivät olleet täysin modulaarisia (esim. SPOL-liivi).
Sitten varmaan kannattaa antaa palautetta siintä "järkevästä ja käytännöllisestä" ratkaisusta, että sitä voidaan kehittää. Se että sä et ole kantanut a-maassa lapiota tst-varustuksessa, ei tarkoita sitä että se on turha varustus. Telamiinan asentaminen on suhteellisen hankalaa ilman lapiota. Itse aineskin käsken omalle joukolleni, että jokaisessa partiossa on oltava kokoajan lapio mukana. Kaasunaamari = suojanaamarista luin viime vuonna jonkun asiakirjan, jossa sen kantaminen turhaan kiellettiin tst-varustuksessa eli jos suojanaamaria ei meinattu käyttää harjoituksessa, niin sitä ei saa kantaa, koska se aiheuttaa turhaa kulumista sille.(voi olla minun oma märkäuni) Sadevaatteiden paikka on väärä, jos ne on mukana paistaa aurinko ja jos ei ole mukana niin sataa vettä.
Tarvetta ei M85:sen aikaan tietenkään poistettu, mutta sana modulaarisuus oli kuitenkin "tuntematon" käsite. Tästä nyt vain päästään puhumaan jälleen samasta asiasta, joten ei siitä sen enempää; mielipideasioista on tässä turha painia.
Veikkaan että siitä on annettu aivan tarpeeksi palautetta, enkä itse ollessani muissa varuskunnissa ala neuvomaan ohikulkevan joukon kouluttajaa miten asia kuuluisi tehdä. Jossei muuta, otan asiasta itse opikseni.
Tekstistä paistaa tietty kärkkäys; mutta muotoillaan asia sitten toisin; en ole väittänyt että esim. Kenttälapio on turha; tiettyjä artikkeleita ei vain mielestäni kannata alkaa kantaa kiinni liivissä. Siksi on esim. Päiväreppu, joka seuraa äijää sinne minne se taapertaa, ja jossa on sitten sitä muuta kilhainta voidaan mukana kantaa. Mutta kukin taaplaa tavallaan, itse olen ulkomaanreissuilla pärjännyt hyvin ilman sitä lapiota liivissä, ja niin pärjään kotimaassakin.