Taisteluliivit, chestrigit, tst-vyöt ja muut kantolaitteet

Oli tarvetta ja onhan tuosta m85:sta olemassa esim. pst-ohjus versio. Sekä m85:sta muokattiin erilaisiin tehtäviin erilaisin tilapäisratkaisuin. Myös vuosituhannen vaihteessa alkoi ilmestymään PVlle useita erilaisia liivejä eri tehtäviin, jotka eivät olleet täysin modulaarisia (esim. SPOL-liivi).


Sitten varmaan kannattaa antaa palautetta siintä "järkevästä ja käytännöllisestä" ratkaisusta, että sitä voidaan kehittää. Se että sä et ole kantanut a-maassa lapiota tst-varustuksessa, ei tarkoita sitä että se on turha varustus. Telamiinan asentaminen on suhteellisen hankalaa ilman lapiota. Itse aineskin käsken omalle joukolleni, että jokaisessa partiossa on oltava kokoajan lapio mukana. Kaasunaamari = suojanaamarista luin viime vuonna jonkun asiakirjan, jossa sen kantaminen turhaan kiellettiin tst-varustuksessa eli jos suojanaamaria ei meinattu käyttää harjoituksessa, niin sitä ei saa kantaa, koska se aiheuttaa turhaa kulumista sille.(voi olla minun oma märkäuni) Sadevaatteiden paikka on väärä, jos ne on mukana paistaa aurinko ja jos ei ole mukana niin sataa vettä.

Tarvetta ei M85:sen aikaan tietenkään poistettu, mutta sana modulaarisuus oli kuitenkin "tuntematon" käsite. Tästä nyt vain päästään puhumaan jälleen samasta asiasta, joten ei siitä sen enempää; mielipideasioista on tässä turha painia.

Veikkaan että siitä on annettu aivan tarpeeksi palautetta, enkä itse ollessani muissa varuskunnissa ala neuvomaan ohikulkevan joukon kouluttajaa miten asia kuuluisi tehdä. Jossei muuta, otan asiasta itse opikseni.

Tekstistä paistaa tietty kärkkäys; mutta muotoillaan asia sitten toisin; en ole väittänyt että esim. Kenttälapio on turha; tiettyjä artikkeleita ei vain mielestäni kannata alkaa kantaa kiinni liivissä. Siksi on esim. Päiväreppu, joka seuraa äijää sinne minne se taapertaa, ja jossa on sitten sitä muuta kilhainta voidaan mukana kantaa. Mutta kukin taaplaa tavallaan, itse olen ulkomaanreissuilla pärjännyt hyvin ilman sitä lapiota liivissä, ja niin pärjään kotimaassakin;).
 
Tarvetta ei M85:sen aikaan tietenkään poistettu, mutta sana modulaarisuus oli kuitenkin "tuntematon" käsite. Tästä nyt vain päästään puhumaan jälleen samasta asiasta, joten ei siitä sen enempää; mielipideasioista on tässä turha painia.

Veikkaan että siitä on annettu aivan tarpeeksi palautetta, enkä itse ollessani muissa varuskunnissa ala neuvomaan ohikulkevan joukon kouluttajaa miten asia kuuluisi tehdä. Jossei muuta, otan asiasta itse opikseni.

Tekstistä paistaa tietty kärkkäys; mutta muotoillaan asia sitten toisin; en ole väittänyt että esim. Kenttälapio on turha; tiettyjä artikkeleita ei vain mielestäni kannata alkaa kantaa kiinni liivissä. Siksi on esim. Päiväreppu, joka seuraa äijää sinne minne se taapertaa, ja jossa on sitten sitä muuta kilhainta voidaan mukana kantaa. Mutta kukin taaplaa tavallaan, itse olen ulkomaanreissuilla pärjännyt hyvin ilman sitä lapiota liivissä, ja niin pärjään kotimaassakin;).
Erinomainen vastaus siellä takarivissä!
Jos tehtävä taas vaatii sitä lapiota niin sen voi aika helposti siirtää sieltä repusta siihen liiviin ja toisinpäin.
Jos tehtävä vaatii tiedustelijoiden jahtaamista mitkä ovat yleensä aika kevyesti varustettuja kannattaa jahtijoukonkin olla kevyesti varustettu jos ollaan omien linjojen takana. Tehtäväkohtaisesti.
 
Itsehän näen asian näin..
- "Miksi taskujen paikat määrätään jne..?" <-- Koska 90% 6kk miehistä eivät ole varustehifistelijöitä ja heitä ei kiinnosta miten ne laitetaan. Tämän takia heille on kiva näyttää hyvä tapa miten ne taskut laitetaan siihen liiviin, jolloin voivat muokkaa jos huomaavat muokattavaa. P-Kausi tietysti eri juttu, silloin opetellaan käyttämään taskuja ja kys. liiviä.
- Jos ei selkään laiteta taskuja, voi sen lapion kiinnittää siihen M05 pikkureppuun. Ainut kenellä olen nähnyt lapion kiinni liivissä (repun kanssa) on ollut pioneerit.
- M05 reppuun menee kätevästi kaasunaamaritasku ja lapiotasku, repun sisälle taas menee kätevästi sadeasu.. Joka teoriassa pitäisi olla aina mukana siellä repussa kemikaalien varalta:solthum:
- En vieläkään ymmärrä miksi kukaan haluaisi laittaa selkäpuolelle taskuja, reppu on niin paljon kätevämpi.
 
Koska 90% 6kk miehistä eivät ole varustehifistelijöitä ja heitä ei kiinnosta miten ne laitetaan. Tämän takia heille on kiva näyttää hyvä tapa miten ne taskut laitetaan siihen liiviin, jolloin voivat muokkaa jos huomaavat muokattavaa.
Tämä juurikin on erittäin oleellinen juttu ja tärkeä huomio, "käsketty" ei aina ole kirosana ja nykyään nuo käsketytkin kokoonpanot tuppaavat olemaan aika järkeviä. Tämähän tehdään ihan käyttäjän omaksi parhaaksi, koska ei voi olettaa, että jokainen varus-elmeri ymmärtää näiden juttujen päälle. Sen sijaan kouluttajien voisi olla hyvä tarkemmin perustella, että miksi näin, silloin jutusta ei jäisi sitä huonolla tavalla "käsketyn" makua suuhun. Yleensä kaikkien ruohojuuritasolla täysin älyttömienkin juttujen takana on jokin ihan järkevä selitys, mutta eihän sitä sinne käyttäjälle tuoda, tästä voi sitten jäädä vähän semmoinen VMP-fiilis.


- En vieläkään ymmärrä miksi kukaan haluaisi laittaa selkäpuolelle taskuja, reppu on niin paljon kätevämpi.
Jos ajoneuvoilla liikutaan erittäin harvoin on liivin selkämys ihan fiksu paikka joillekin varusteille, ei niistä siellä haittaa ole. Liivin selkä on varsinkin sitä samaa reppua jossa saattaa myös olla makuupussia, -alustaa, vaihtovaatteita, ruokaa jne. fiksumpi paikka (tapauskohtaista toki, mutta tässä yksi esimerkki). M05 pikkureppuakin pienempi oikea "taistelureppu" olisi ihan fiksu ratkaisu. Vähän tämäntyyppistä filosofiaa huutelin itsekin tuossa pari sivua takaperin: http://maanpuolustus.net/threads/ta...ja-muut-kantolaitteet.780/page-22#post-188749
 
Kuulemma sellaista reppua on myynnissä mikä on suunniteltu kannettavaksi keraamisten levyjen kanssa.
Onko kellään tälläisestä repusta kokemusta
 
Kuulemma sellaista reppua on myynnissä mikä on suunniteltu kannettavaksi keraamisten levyjen kanssa.
Onko kellään tälläisestä repusta kokemusta
Tarkoitatko reppua missä on levyille paikat eli levyt olisivat repussa? Vai tarkoitatko reppua mikä on suunniteltu kannettavaksi liivin kanssa jossa on levyt?
 
http://operator.fi/index.php?target=products&product_id=2488

Tuossa on reppu jota on mahdollista kiinnittää suoraan liiviin.


tt-rop-6a.jpg
 
Joo, eli siis reppua mikä on suunniteltu kannettavaksi liivin kanssa missä on IV levyt.
Israelissa ainakin ollut tälläistä reppua tarjolla (yllätys)

Noissa suoraan liiviin kiinnitettävissä repuissa on se huonopuoli että et voi itse operoida reppua esim jos täytyy saada lippaita nopeasti lisää. Tällöin joudut riisumaan liivit päältäsi
 
Joo, eli siis reppua mikä on suunniteltu kannettavaksi liivin kanssa missä on IV levyt.
Israelissa ainakin ollut tälläistä reppua tarjolla (yllätys)

Onhan noita nyt vaikka ja kuinka, noita perus PALS-nauhakujiin tai vetoketjulla kiinnitettäviä nokkelampi systeemi on (perkele kun en muista valmistajaa, pari hassua viikkoa sitten tähän jossain törmäsin) remmeillä liivin olkaimiin ja kylkiin kiinnittyvät: Kyljistä soljet *naps naps* auki niin repun saa heitettyä pään yli rinnalle käsiteltäväksi tai autossa istuskelua varten. Tämä kyseinen tuote oli jonkun ison nimen jonkinsortin uutuustekele, varmasti joku foorumilainen osaa tämän tunnistaa. ilmiselvästi tosi kätevää, että niitä repun tavaroita pystyy kaivamaan käyttäjä itse riisumatta liiviään. Sehän noissa kiinteämmissä on, että ilman kaveria tai liiviä riisumatta sieltä repusta ei paljoa mitään oteta.

Mitään pikkureppuja isompia en tosin tunne, tuohon suurennetun juomarepun kokoluokkaan tuntuvat rajoittuvan.
 
Vai meinaatteko reppuja, jotka on suunniteltu istumaan hyvin suojaliivin kanssakin? Kifarulla ja Mystery Ranchilla ainakin on joku oma zydeeminsä tähän.
 
http://operator.fi/index.php?target=products&product_id=2488

Tuossa on reppu jota on mahdollista kiinnittää suoraan liiviin.

Sitte ku o vielä iso reppu minkä selkään saa ko. pikkurepun kiinni marssin ajaksi, ni vot. Melkeinhän tuo jo onnistuu pals-varustetun repun kanssa. Ja pikkureppuun vielä reisitelakat kiinni tarvittaessa, hmm.. Siinä olisi jo semmoinen setti että voisi aina heittää sopivan varustuksen päälle eikä yhtään tarpeettomuuksia :D
 
PV on ilmeisesti ottanut rannikkojoukoille käyttöön Verseidagin Seaguard-suojaliivin (kelluttava). Onko kellään havaintoa tästä.

Oli Lippujuhlan paraatissa (KALEVAn kuvat)
 
Sen syvällisemmin asiasta tietämättä luulisin, että kyseessä on merivoimissa koulutuksen alla oleva kv-hommiin korvamerkitty rannikkojääkärikomppania. KV hommiin kv-vehkeet... Käsittääkseni kyseistä liiviä on ollut aiemmin käytössä mm. operaatio Atalantassa suomalaisella alustarkastusosastolla ja kenties näidenkin kokemusten perusteella liivi on valikoitunut varustukseen. Näkisin, että tulevaisuudessa hankintoja jatketaan kyseisen mallin tai vastaavan/jatkokehitelmän osalta rannikkojoukkojen varustamiseen liittyen.
 
Vasemmalta: 2 kpl rynkyn pikavetotaskuja ja niiden päällä 2 kpl läpällistä pislarin lipastaskua. Kenttäpullo, lapio, kaasunaamari. Näiden jälkeen tyhjää että saa pistoolin vedettyä mukavasti kotelosta. Sitten vielä kaksi läpällistä rynkyn lipastaskua (4 lipasta). Pistoolina vaihtoehtoisesti clock safarilandin kotelossa.
 
Pitäisi katsoa liivit käyttäjän päällä oikean kouluttajan kanssa että näkee miten käsillä on tilaa yms mutta mitä itse suosittelisin:
- Lapio reppuun.
- Aiotko kantaa haulikkoa ja rynkkyä samaan aikaan? Jos ei harkitse erillistä tetsaria/vyötä/liiviä jossa haulikon panokset ja toisessa rynkyn tai sitten taskujen vaihtamista tilanteen mukaan.
- EA pakkaus liiveihin.
- Liiviin kiristysside (CAT tms) niin että siihen voi tarttua kumallakin kädellä.
- Pistoolin lippaita myös muualle kuin liiviin jos pistooli ei ole liivissä. Jos joudut hylkäämään liivit koska niissä on palavaa valkoista fosforia, napalmia, termiittiä jne tai joudut veden varaan niin jää vara-aseeseen myös panoksia.
- Rinnan päälle taskuja heitteille kuitenkin niin että voit ampua kummaltakin puolelta.

Alkuperäinen aihe oli kuitenkin pistooliin liittyvä ergonomia. En omaa kokemusta tuon tyyppisestä vyöstä että en voi sitä oikein kommentoida. Itse olen pitänyt pistoolia nykyään tällaisessa:
http://www.blackhawk.com/Products/B...Belts/Tactical/Instructor-s-Gun-Belt-1-5.aspx joka tulee kotelon kanssa ihan housuihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan asiallinen tiedustelian liivi.

EA taskuun olisi hyvä päästä molemmin käsin kiinne.
Välttämättä se toinen käsi ei pelaa tai joudut kaivamaan jotain kamaa samalla kun ammut.
Katti vähintääkin oltava yhellä kädellä operoitavissa ja helposti myös muiden löydettävissä.
:)

Tuossa ylemmässä setapissa, kannattaa miettiä tuota selän täyttämistä. Jos joudut liikkuumaan ajoneuvolla niin hyvin epämukavaa. Sekä taistelutilanteessa keveys on valttia. Jokainen tekee setappinsa tehtävän vaatimin tavoin. :)
Mutta tuota puukkoa kannattaa oikeasti miettiä, meillä yksi laittoi sissi puukon olkapäähän kiinne.
Puukko irtosi tetsatessa ja puhkaisi keuhkon.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top