Taloustieteellinen keskustelu

Hieman typerä tapa kysellä asioita joiden vuorovaikutuksia ei kyselyn kohteena olevat tavalliset ihmisen kykene ymmärtäämään.

Jos verotusta kiristetään, se vähentään ostovoimaa. Heikentää Suomen kilpailukykyä sekä työllisyysastetta. Lisää työttömyyttä jne..
Yhteiskunnan kustannukset lisääntyy vaikka verotuot, lyhytnäköisestä verojen kiristyksistä huolimatta, samalla vähenee.

Sinällään meidän ei tarvinne näitä pohtia. Jos yhteiskunta haluaa kehittyä kestävällä pohjalla niin talouselämän lait sanelee Suomen mahdollisuudet talouspoliittiseen päätöksentekoon.
- koronan myötä sosialistinen jakopolitiikka on tullut päätökseensä. Nyt viimeistään pitää tienata lisää jakovaraa
- siis suomalaisten pitää hankkia rahat ensin jotta yhteiskunta voisi jakaa hyvinvointia.
- nykyisellä pohjalla suomalainen yhteiskunta ei kykene enää tuottamaan sellaista ylijäämää jolla kyettäisiin kustantamaan sosialistihallituksen rahanjakoa.

Mutta on myös toinen vaihtoehto. Vihersosialistit voivat jakaa rahaa niin kauan kuin Suomi saa ja kykenee ottamaan velkaa..
- voimme toki jatkaa velkaantumista vielä pitkään..varsinkin jos otamme vertailukohteiksi Etelä-Euroopan maat.
- ja pahoin pelkään että näin tullaan jatkossa myös tekemään.. Otetaan surutta lisää velkaa.

Tämä jakopolitiikka palvelee viimekädessä myös vihersosialistien ideologista tavoitetta. Ajan myötä Suomesta tulee (kansallis)sosialistinen diktatuuri..
 
Kyllä kansa tietää: En osaa sanoa.

"En osaa sanoa" saattaa olla myös "ei saada sanoa". Toisin sanoen lopetettaisiin rahanjakaminen kaikenlaisin paskastaneihin ja valvottaisiin Euroopan rajoja niin että tänne tulee vain niitä jotka ovat tulevia veronmaksajia. Sekä pidettäisiin ikävät tahot poissa. Mutta olen varma että ennen vuoden vaihdetta ovat Ohisalon ja Haaviston terroristien maahantuontiprojektitkin taas käynnissä. Rikollista toimintaa tälläisessä tilanteessa?
 
Tuolla kortistossa on muutamasatatuhatta odottamassa että joku palkkaisi heidät sellaisella palkalla millä tulisi toimeen ilman tukia. Sieltä voitaisiin aloittaa...

Tai leikataan eläkkeitä ja terveydenhuoltoa, nehän ne suurimmat menot on. Koska en ole eläkeläinen niin kyllähän se minulle käy... /s
 
Tuossa oli keskustelua muualla, että 2003 Suomen valtion budjetti on ollut inflaatiokorjattuna luokkaa 44 miljardia euroa. Se on sitten tähän päivään mennessä paisunut tusinalla miljardilla eurolla ylöspäin. Hyvinvointivaltio ja valtio toimi hyvin 2003. Joten tämä pistää kysymään, että onko valtion koneistossa tehokkuus vähentynyt ja tullut turhaa mukaan, mitä ei tarvitsisikaan oikeastaan yhtään.

Eli jos nyt Koronan takia joudutaan menoja karsimaan, niin olisiko tuossa ideaa. Eli katsotaan miten valtio toimi 2003 ja mitä ylimääräistä turpoamista on sen jälkeen tullut ja kuinka siitä päästään eroon.

Asumistuesta on tullut miljardi lisää vs. 2003. Vuonna 2018 maksettu 2,1 mrd eur ja 15% kotitalouksista tuen piirissä. Typerää tuottaa läskiä useampaan kustannuserään josta asumisen kokonaiskulut koostuvat. Leikkaa kahta kautta (kulut ja verotus) niiden ostovoimaa jotka omalla rahallaan asumisen maksavat.
 
Asumistuesta on tullut miljardi lisää vs. 2003. Vuonna 2018 maksettu 2,1 mrd eur ja 15% kotitalouksista tuen piirissä. Typerää tuottaa läskiä useampaan kustannuserään josta asumisen kokonaiskulut koostuvat. Leikkaa kahta kautta (kulut ja verotus) niiden ostovoimaa jotka omalla rahallaan asumisen maksavat.
Olisi kiva jos joku osaisi laskea paljonko maahanmuuttajille maksetaan erilaisia tukia kuten asumistukia, terveydenhoidon kuluja, työttömyyskorvauksia jne.
Pääkaupunkiseudun toimeentulotuesta meni 2018 30-40% muille kuin suomea tai ruotsia puhuville. Epäilen että sama jakauma koskee myös muita tukimuotoja...

"Espoossa ja Kauniaisissa oli viime vuonna Kelan mukaan 17 638 toimeentuloasiakasta, joista 38,9 prosenttia puhui äidinkielenään jotain muuta kuin suomea tai ruotsia. Vantaalla vastaava luku oli 35,9 prosenttia yhteensä 18722 asiakkaasta ja Helsingissä 31,3 prosenttia yhteensä 54 033 asiakkaasta. "
 
Hieman typerä tapa kysellä asioita joiden vuorovaikutuksia ei kyselyn kohteena olevat tavalliset ihmisen kykene ymmärtäämään.

Jos verotusta kiristetään, se vähentään ostovoimaa. Heikentää Suomen kilpailukykyä sekä työllisyysastetta. Lisää työttömyyttä jne..
Yhteiskunnan kustannukset lisääntyy vaikka verotuot, lyhytnäköisestä verojen kiristyksistä huolimatta, samalla vähenee.

Sinällään meidän ei tarvinne näitä pohtia. Jos yhteiskunta haluaa kehittyä kestävällä pohjalla niin talouselämän lait sanelee Suomen mahdollisuudet talouspoliittiseen päätöksentekoon.
- koronan myötä sosialistinen jakopolitiikka on tullut päätökseensä. Nyt viimeistään pitää tienata lisää jakovaraa
- siis suomalaisten pitää hankkia rahat ensin jotta yhteiskunta voisi jakaa hyvinvointia.
- nykyisellä pohjalla suomalainen yhteiskunta ei kykene enää tuottamaan sellaista ylijäämää jolla kyettäisiin kustantamaan sosialistihallituksen rahanjakoa.

Mutta on myös toinen vaihtoehto. Vihersosialistit voivat jakaa rahaa niin kauan kuin Suomi saa ja kykenee ottamaan velkaa..
- voimme toki jatkaa velkaantumista vielä pitkään..varsinkin jos otamme vertailukohteiksi Etelä-Euroopan maat.
- ja pahoin pelkään että näin tullaan jatkossa myös tekemään.. Otetaan surutta lisää velkaa.

Tämä jakopolitiikka palvelee viimekädessä myös vihersosialistien ideologista tavoitetta. Ajan myötä Suomesta tulee (kansallis)sosialistinen diktatuuri..
Kerrankin osutaan naulankantaan kun sihdataan samaan naulaan. En kyllä usko että Euroopan Unioni selviää näin yhtenäisenä liittovaltiona.
Ei se riitä että peräpohjolassa on tehty "yhteisiä oikeita" päätöksiä Covidin takia mutta kun tämän yhteisen Euroopan rahapolitiikan ansiosta saadaan kirotun miljardin verran
takausvastuita näillä "hälläväliä kansoille" joissa ei ole luterilaista kokopäivätyö kulttuuria ilman siestoja. Vähemmästäkin Tavion Ville puhuu asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se riitä että peräpohjolassa on tehty "yhteisiä oikeita" päätöksiä Covidin takia mutta kun tämän yhteisen Euroopan rahapolitiikan ansiosta saadaan kirotun miljardin verran
takausvastuita näillä "hälläväliä kansoille" joissa ei ole luterilaista kokopäivätyö kulttuuria ilman siestoja. Vähemmästäkin Tavion Ville puhuu asiaa.

Raflaava otsikko. Italian valtion velka on noin 2 400 miljardia. Jos Suomen valtion koko budjetti (55 mrd) käytettäisiin joka vuosi Italian velan lyhentämiseen, maksamiseen kuluisi 43 vuotta.

Uutisesta ei selvinnyt, mitä takauksia talousarvioon esitettiin. Ilmeisesti ei tarkoitettu valtion takaamia opintolainoja tai vientitakuita, kun koronakriisi mainittiin.

Tavion ei tarvitse olla huolissaan, että hän joutuu Flavion velat maksamaan. Mutta silti olisi syytä selvittää, mihin takuita tarvitaan ja millainen korvaus takuista maksetaan.
 
Auts!

"Latest estimate: -34.9 percent — May 8, 2020

The GDPNow model estimate for real GDP growth (seasonally adjusted annual rate) in the second quarter of 2020 is -34.9 percent on May 8, down from -17.6 percent on May 5. After this morning's releases of the employment report by the U.S. Bureau of Labor Statistics and the wholesale trade report from the U.S. Census Bureau, the nowcasts of second-quarter real personal consumption expenditures growth and second-quarter real gross private domestic investment growth decreased from -21.7 percent and -22.1 percent, respectively, to -33.9 percent and -62.8 percent, respectively. "



Toinen auts!

iPhone myynti marraskuussa -77%

"Seeking Alpha, KeyBanc analysts estimate that iPhone sales plummeted 77% year-on-year in April. From March 2020, the decline rate is 56%. "

 
Suomen EU-vastuut voivat kasvaa jopa kymmeniin miljardeihin euroihin koronakriisissä – "Huolestuttaa", sanoo eurooppaoikeuden professori



Eli noita vastuita olisi n. vuosibudjetin verran? Ja ihan vain saksalaisten ja ranskalaisten pankkien pelastamiseksi?
 
Eli noita vastuita olisi n. vuosibudjetin verran? Ja ihan vain saksalaisten ja ranskalaisten pankkien pelastamiseksi?
Jep... ja katso niiden taseita. Mistä sai finanssikriisin jälkeen hyvää spreadiä kun oli Kreikka-limiitit jo paukkuneet? Aivan, Turkista. Noilla on kymmenien miljardien Turkki-exposuret nyt päällä, tsekkaa itsku-pankit esim jos kiinnostaa. Itseäni ei enää nappaa, koko hommassa ei ole enää edes mitään akateemista järkeä.

Kukaan noista hallituksen nimittämistä "Suomen talousviisaista" (jotka ovat kaikki muuten käveleviä punalipputelineitä), ei kysynyt/ esittänyt kahta tärkeintä kysymystä Suomen tulevaisuuden kannalta:

1) entä jos euro hajoaa, jolloin Suomen valtion, kuntien ja kansalaisten kaikki velat rävähtävät noin 40% suuremmiksi, ja ulkomaanvaluuttamääräisiksi MITÄÄN EI OLE MUUSSA KUIN EUROISSA!!

2) mitä tuo jatkuva keskuspankkirahan pumppaaminen tekee suomalaiselle yhteiskunnalle? Jatkuvasti pullistuva julkinen sektori ihailtavine pomonpalkkoineen, ja loistavine eläkeoikeuksineen, vs. karu kohtalo yksityisellä sektorilla?

Miksi fiksu nuori tuotantotalousinsinööri, joka osaa laske jo paremmin kuin koko fasisti-hallitus yhteensä, lähtisi luomaan ja keksimään uusia tuotteita yrityksessä, kun valtion leipä ei ole enää kapea mutta pituutta riittää?
Taloustieteessä tunnetaan termillä "crowding out"

In economics, crowding out is a phenomenon that occurs when increased government involvement in a sector of the market economy substantially affects the remainder of the market, either on the supply or demand side of the market.

,
mutta tuo ei ota huomioon että Suomessa on jokaisessa ikä-kohortissa rajallinen pooli lahjakkaita yksilöitä jotka voivat tuottaa uusia ideoita, lisääntyvästi heidät menetetään ulkomaille, mutta valtiokin vie enenevästi (vihaan tota sanaa) osansa yrityksiltä tulevaisuudessa.

Ton sivun suomenkielinen versio on virheellinen, muuten. Siinä tulkitaan ilmiötä dogmaattisten lasien kautta. Yliopisto on tuhottu, kauen eläköön akateeminen korrektius. Katsokaa Hallituksen talouspoliittista vittupääryhmää... taloussosiologian professori !?????
 
Viimeksi muokattu:
Italian valtion velka on noin 2 400 miljardia.
Aikaisemmin keväällä Kauppalehti kirjoitti summaksi 2600 mrd. No, aivan sama. Mielestäni suurin syy miksi tästä pitää olla huolissaan on vuosittain tarvittavan uuden velan määrä, erääntyvien tilalle. Italian valtionvarainministeriön raportin mukaan valtion joukkolainojen keskimääräinen juoksuaika on luokkaa 82 kuukautta, eli karkeasti yleistäen Italian pitää löytää joka vuosi ostaja noin 350 mrd eur lainapotille. Korolla jonka he pystyvät handlaamaan. Käytännössä siis Italia kaatuu välittömästi kun EKP:n ostot supistuvat liikaa tai loppuvat.
 
Viimeksi muokattu:
1) entä jos euro hajoaa, jolloin Suomen valtion, kuntien ja kansalaisten kaikki velat rävähtävät noin 40% suuremmiksi, ja ulkomaanvaluuttamääräisiksi MITÄÄN EI OLE MUUSSA KUIN EUROISSA!!

2) mitä tuo jatkuva keskuspankkirahan pumppaaminen tekee suomalaiselle yhteiskunnalle? Jatkuvasti pullistuva julkinen sektori ihailtavine pomonpalkkoineen, ja loistavine eläkeoikeuksineen, vs. karu kohtalo yksityisellä sektorilla?

Ei tuo euron hajoaminen tarkoita automaattisesti että FIM tulisi takaisin, aivan yhtä hyvin uusi valuuttamme voisi olla HansaMarkka (HAM). Tähän asti euron suurin hyötyjä on ollut Saksa. Etelän vetelät ovat pitäneet euron kurssin sellaisessa kuosissa että Saksan kustannuskilpailukyky on ollut hyvä. Kuvitelkaapa kuinka vahva valuutta olisi DEM, kilpaile siinä sitten kiinalaisten kanssa. En usko että suomalaisille tulisi ongelmia velkojen pääomien kasvun johdosta, paremminkin isku tulisi teollisuuden kilpailukyvyn kautta. Toki euromääräisten saamisten arvo HAM:ksi muutettuna olisi jotain muuta kuin 1:1.

Mielestäni merkittävin haitta joka massiivisesta keskuspankkirahoituksesta seuraa on talouden luovan tuhon mekanismin rikkominen ja edelleen tuottavuuden kasvun amputointi. Kaiken maailman zombie-firmat (ja julkiset tahot) pysyvät pystyssä kun raha on alihintaista. Oikeassa maailmassa näiden resurssit menisivät uusjakoon kohteisiin, jossa tuottavuus on parempi. Selvitäkseen pitäisi juosta kovempaa.
 
Ei tuo euron hajoaminen tarkoita automaattisesti että FIM tulisi takaisin, aivan yhtä hyvin uusi valuuttamme voisi olla HansaMarkka (HAM). Tähän asti euron suurin hyötyjä on ollut Saksa. Etelän vetelät ovat pitäneet euron kurssin sellaisessa kuosissa että Saksan kustannuskilpailukyky on ollut hyvä. Kuvitelkaapa kuinka vahva valuutta olisi DEM, kilpaile siinä sitten kiinalaisten kanssa. En usko että suomalaisille tulisi ongelmia velkojen pääomien kasvun johdosta, paremminkin isku tulisi teollisuuden kilpailukyvyn kautta. Toki euromääräisten saamisten arvo HAM:ksi muutettuna olisi jotain muuta kuin 1:1.

Mielestäni merkittävin haitta joka massiivisesta keskuspankkirahoituksesta seuraa on talouden luovan tuhon mekanismin rikkominen ja edelleen tuottavuuden kasvun amputointi. Kaiken maailman zombie-firmat (ja julkiset tahot) pysyvät pystyssä kun raha on alihintaista. Oikeassa maailmassa näiden resurssit menisivät uusjakoon kohteisiin, jossa tuottavuus on parempi. Selvitäkseen pitäisi juosta kovempaa.

Itse kannatan tuota Hansaa jos siihen saadaan kaikki Baltian maat, Pohjoismaat, Brittein saaret ja Puola, se on riittävä vastapaino Saksan kurissa pitoon.
 
Aikaisemmin keväällä Kauppalehti kirjoitti summaksi 2600 mrd. No, aivan sama. Mielestäni suurin syy miksi tästä pitää olla huolissaan on vuosittain tarvittavan uuden velan määrä, erääntyvien tilalle. Italian valtionvarainministeriön raportin mukaan valtion joukkolainojen keskimääräinen juoksuaika on luokkaa 82 kuukautta, eli karkeasti yleistäen Italian pitää löytää joka vuosi ostaja noin 350 mrd eur lainapotille. Korolla jonka he pystyvät handlaamaan. Käytännössä siis Italia kaatuu välittömästi kun EKP:n ostot supistuvat liikaa tai loppuvat.

Olet varmaan oikeassa tuon Italian valtion velan määrästä. Tarkoitukseni oli ainoastaan osoittaa sen suuruusluokka verrattuna Suomen valtion budjettiin perustellakseni, miksi Suomi ei kykene maksamaan Italian velkaa vaikka haluaisikin.

Valtion velan suuruus ei itsessään ole ongelma – kuten USA ja Japani ovat osoittaneet. Velan rullaaminen eteenpäinkään ei yleensä ole iso ongelma valtioille tai yrityksille, jos rahaa kohtuullisella korolla markkinoilta saa. Kun uutta lainaa ei saa enää muualta kuin omalta keskuspankilta (suoraan tai epäsuoraan), aletaan liikkua heikoilla jäillä.

Keskuspankille tämäkään ei ole iso ongelma, koska se voi ”painaa” lisää rahaa sekä alentaa annetun lainan korkoa ja venyttää sen maturiteetteja aina vain pidemmiksi, äärimmillään ikuisuuteen (perpetuaalit). Eri asia on sitten se, miksi keskuspankki tekisi niin loputtomiin.

Talousvaikeuksien juurisyy on kasvun hitaus. Sekä ulkoisia (koronapandemia) että talouden sisäisiä syitä kasvun hitauteen sopii pohtia.
 
Valtion velan suuruus ei itsessään ole ongelma – kuten USA ja Japani ovat osoittaneet. Velan rullaaminen eteenpäinkään ei yleensä ole iso ongelma valtioille tai yrityksille, jos rahaa kohtuullisella korolla markkinoilta saa. Kun uutta lainaa ei saa enää muualta kuin omalta keskuspankilta (suoraan tai epäsuoraan), aletaan liikkua heikoilla jäillä.

Keskuspankille tämäkään ei ole iso ongelma, koska se voi ”painaa” lisää rahaa sekä alentaa annetun lainan korkoa ja venyttää sen maturiteetteja aina vain pidemmiksi, äärimmillään ikuisuuteen (perpetuaalit). Eri asia on sitten se, miksi keskuspankki tekisi niin loputtomiin.

Miksi keskuspankki tekisi niin loputtomiin? No, voidaan vaikka lähteä purkamaan ajatusta siltä kantilta, että euro on poliittinen eikä taloudellinen projekti. Siihen on upotettu niin paljon "poliittista pääomaa", että kaikki hokevat kuinka euro on ikuinen ja peruuttamaton. No, niinhän ne kaikki on... ei sitä mahdollista purkamista "kirkossa kuuluteta"..(vrt. "tonnista vetoa")

2015-2018 EKP osti jo "arvopapereita" 2 600 mrd:n verran, nyt mennään 60mrd kuukausitahtia ja en nyt jaksa etsiä paljonko se on pumpannut rahaa 2008-2015 ajalla. Eipä paljoa inflaatiota näy kun se raha ei ehdi kuluttajille asti. Tai no ehtii, mutta ei suoraan... katsokaa vaikka Stadin asuntojen hintakehitystä kun lainahanat on auki...

Eli voisihan periaatteessa EKP hoitaa Italian velan, mutta sitten pitäisi hoitaa muidenkin velat, ja vähän myöhemmin taas sama uudelleen koska mikään ei muutu koska ei ole pakko.. ja koska EKP on eurovaltioiden keskuspankkien "pomo", se jakautuu eurovaltioiden kesken...
Kärjistettynä Suomi maksaisi ~150mrd muiden lainoista ja EKP sitten hoitaisi Suomen 100mrd:n velat...
 
Valtion velan suuruus ei itsessään ole ongelma – kuten USA ja Japani ovat osoittaneet. Velan rullaaminen eteenpäinkään ei yleensä ole iso ongelma valtioille tai yrityksille, jos rahaa kohtuullisella korolla markkinoilta saa. Kun uutta lainaa ei saa enää muualta kuin omalta keskuspankilta (suoraan tai epäsuoraan), aletaan liikkua heikoilla jäillä.

Oikein, kirjoitin vähän epätarkasti. Velkataakka itsessään ei ole se murhe, vaan muiden usko kykyyn selvitä velvoitteista. Italian valtion budjetti 2020 on luokkaa 880 mrd eur. Hieman eri asia, maksetaanko julkisesta velasta 2600 mrd eur keskimäärin 1% vai 6% vuodessa. Lyhyehkö keskimääräinen maturiteetti takaa sen, että uusi kustannustaso realisoituu nopeasti. Eikä mitenkään vähäisenä bonuksena rahoitus- ja vakuutuslaitosten rytinä kun omistuksessa olevien velkapapereiden markkina-arvo putoaa reippaasti korkojen noustessa. (korkojen nousu alentaa nykyisten rahoitusarvopapereiden hintoja ja tämä arvonalennus niistää omaa pääomaa). Näistä kahdesta syystä EKP ei voi päästää Italian korkoja markkinahintaisiksi.

Tämän alla toki on iso kysymys siitä kuka ne (Italialaisten) velvoitteet hoitaa eli millaisten taloushartioiden mukaan tuota Italian rahaa pitää hinnoitella.
 
Olet varmaan oikeassa tuon Italian valtion velan määrästä. Tarkoitukseni oli ainoastaan osoittaa sen suuruusluokka verrattuna Suomen valtion budjettiin perustellakseni, miksi Suomi ei kykene maksamaan Italian velkaa vaikka haluaisikin.

Valtion velan suuruus ei itsessään ole ongelma – kuten USA ja Japani ovat osoittaneet. Velan rullaaminen eteenpäinkään ei yleensä ole iso ongelma valtioille tai yrityksille, jos rahaa kohtuullisella korolla markkinoilta saa. Kun uutta lainaa ei saa enää muualta kuin omalta keskuspankilta (suoraan tai epäsuoraan), aletaan liikkua heikoilla jäillä.

Keskuspankille tämäkään ei ole iso ongelma, koska se voi ”painaa” lisää rahaa sekä alentaa annetun lainan korkoa ja venyttää sen maturiteetteja aina vain pidemmiksi, äärimmillään ikuisuuteen (perpetuaalit). Eri asia on sitten se, miksi keskuspankki tekisi niin loputtomiin.

Talousvaikeuksien juurisyy on kasvun hitaus. Sekä ulkoisia (koronapandemia) että talouden sisäisiä syitä kasvun hitauteen sopii pohtia.

Siinä suurin syy kasvun hitauteen, teollisuuden purku ja siirto Kiinaan ja muualle ympäristöhuijauksen nimissä.


 
Oikein, kirjoitin vähän epätarkasti. Velkataakka itsessään ei ole se murhe, vaan muiden usko kykyyn selvitä velvoitteista. Italian valtion budjetti 2020 on luokkaa 880 mrd eur. Hieman eri asia, maksetaanko julkisesta velasta 2600 mrd eur keskimäärin 1% vai 6% vuodessa. Lyhyehkö keskimääräinen maturiteetti takaa sen, että uusi kustannustaso realisoituu nopeasti. Eikä mitenkään vähäisenä bonuksena rahoitus- ja vakuutuslaitosten rytinä kun omistuksessa olevien velkapapereiden markkina-arvo putoaa reippaasti korkojen noustessa. (korkojen nousu alentaa nykyisten rahoitusarvopapereiden hintoja ja tämä arvonalennus niistää omaa pääomaa). Näistä kahdesta syystä EKP ei voi päästää Italian korkoja markkinahintaisiksi.

Tämän alla toki on iso kysymys siitä kuka ne (Italialaisten) velvoitteet hoitaa eli millaisten taloushartioiden mukaan tuota Italian rahaa pitää hinnoitella.

Niin. Ja tästä päästään luovaan tuhoon. Korkeat korot niittävät yrityksiä ja pankkeja, jotka arvioivat tilanteen väärin eivätkä onnistu liiketoimissaan, tms. Pyramidi(huijaus) jatkuu ylöspäin. Yritys kaatuu, pankki kaatuu, valtio kaatuu. Velkajärjestely joka vaiheessa olisi normaalimpi tapa hoitaa vaikeudet.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top