Raveni
Greatest Leader
Tuossa kun "asiantuntijat" ovat pohtineet mm. Dieselin verotuen poistoa niin yllättäen ei olla kuitenkaan poistamassa käyttövoimaveroa. Sinänsä dieselin verotuki on merkittävä jonka poistaminen näkyisi monen työmatkalaisen kukkarossa välittömästi mutta myös kauppojen hyllyillä ennen pitkää, kuljetuskustannusten noustua. Mielestäni liikennettä verotetaan jo nyt niin rankalla kädellä, ettei liikenteen verottamista pitäisi pahentaa.
Ylipäätään suomalaisia verotetaan jo niin paljon, että verotuskuormaa ei saisi kasvattaa. Toki verojen korotukset olisivat helppo keino tulojen kasvattamiseen. Päättäjille myös paljon mukavampi mitä rakenteellisten muutosten ja uudistusten tekeminen. Nämä rakenteelliset uudistukset tulisi kuitenkin tehdä. Suomessa julkinen puoli on paisunut aivan liian isoksi ja se elättää kaikenlaista imijää ja paperin pyörittäjää. Aloitetaan säästö vaikkapa hallituksen avustajista ja tehdään lakiin muutos, että ministerillä saa olla avustajia korkeintaan kaksi ministeriä kohden. Kaikki ylimääräiset ministeri maksaa omasta palkkiostaan. Tuo vain esimerkkinä. Eduskunnalle lakiin sidottu kiinteä osuus bruttokansantuotteesta. Jos BKT laskee niin laskee myös eduskunnan budjetti joten vyötä tiukemmalla ja kansanedustajien palkkioiden taso joustaa alas päin. Sama eläkkeiden kanssa. Jos talous supistuu niin olisi kohtuullista maksajia sekä tulevia eläkeläisiä kohtaan jos eläkkeiden taso joustaisi alaspäin. Sitten julkiselta puolelta tosiaan kaikki turhakkeet pois ja palveluiden selkeyttäminen ja uudelleen järjestäminen. Käytetään enemmän tekoälyä esim. päätöksissä.
Ylipäätään suomalaisia verotetaan jo niin paljon, että verotuskuormaa ei saisi kasvattaa. Toki verojen korotukset olisivat helppo keino tulojen kasvattamiseen. Päättäjille myös paljon mukavampi mitä rakenteellisten muutosten ja uudistusten tekeminen. Nämä rakenteelliset uudistukset tulisi kuitenkin tehdä. Suomessa julkinen puoli on paisunut aivan liian isoksi ja se elättää kaikenlaista imijää ja paperin pyörittäjää. Aloitetaan säästö vaikkapa hallituksen avustajista ja tehdään lakiin muutos, että ministerillä saa olla avustajia korkeintaan kaksi ministeriä kohden. Kaikki ylimääräiset ministeri maksaa omasta palkkiostaan. Tuo vain esimerkkinä. Eduskunnalle lakiin sidottu kiinteä osuus bruttokansantuotteesta. Jos BKT laskee niin laskee myös eduskunnan budjetti joten vyötä tiukemmalla ja kansanedustajien palkkioiden taso joustaa alas päin. Sama eläkkeiden kanssa. Jos talous supistuu niin olisi kohtuullista maksajia sekä tulevia eläkeläisiä kohtaan jos eläkkeiden taso joustaisi alaspäin. Sitten julkiselta puolelta tosiaan kaikki turhakkeet pois ja palveluiden selkeyttäminen ja uudelleen järjestäminen. Käytetään enemmän tekoälyä esim. päätöksissä.