Taloustieteellinen keskustelu

Jos et pidä sitä realistisena mahdollisuutena niin olisi kiva kuulla perustelut. :rolleyes:

USD ja JPY nyt eivät mitenkään voi olla turvallisempia kuin frangi, tiedän niidne historiallisesti olleen.
Sveitsillä on kyky vaikka siirtyä kultakantaan ja muutenkaan maa ei ole romahtamisvaarassa.

Itse pidän Buffetin opeista, hänen oppiensa mukaan paljon ei ostettavaa löydy, pörssit ovat kuplia ja osakkeet pääosin ylihinnoiteltuja, hänkin on myynyt jo paljon.
Romahduksen jälkeen saa kaikkea hyvää oikeaan hintaan, monet ammattisijoittavat istuvat rahojensa päällä odottaen juuri sitä.
Markkinoiden ajoittaminen on vaikeaa.

Öljyn hinta on matalalla, palkkavaatimukset tuskin nousevat rajusti, enkä usko kysynnän ajavan inflaatiota ylös. Pidän deflaatiota euroalueella todennäköisempänä kuin suurta inflaatiota. Hyperinflaatiota pelättiin myös kymmenisen vuotta sitten, mutta eipä se iskenyt silloinkaan.

Koronan myötä osakkeet ottivat hittiä, vaan eipä osakemarkkinat enää ole kauhun vallassa.

Buffett on fiksu mies ja hänen sijoitusfilosofiansa on helposti ymmärrettävä. Buffett haluaa pitää kiinni hyvistä yrityksistä kaikkina aikoina. Oliko se Buffett, joka totesi, ettei häntä haittaisi vaikkei näkisi osakekursseja kymmeneen vuoteen?

Buffett on suositellut tavallisille ihmisille indeksirahastoja - eli mainitsemiani Boglen oppeja. Rahastot on tylsä, mutta helppo ja hyvä neuvo.
 
Markkinoiden ajoittaminen on vaikeaa.

Öljyn hinta on matalalla, palkkavaatimukset tuskin nousevat rajusti, enkä usko kysynnän ajavan inflaatiota ylös. Pidän deflaatiota euroalueella todennäköisempänä kuin suurta inflaatiota. Hyperinflaatiota pelättiin myös kymmenisen vuotta sitten, mutta eipä se iskenyt silloinkaan.

Koronan myötä osakkeet ottivat hittiä, vaan eipä osakemarkkinat enää ole kauhun vallassa.

Buffett on fiksu mies ja hänen sijoitusfilosofiansa on helposti ymmärrettävä. Buffett haluaa pitää kiinni hyvistä yrityksistä kaikkina aikoina. Oliko se Buffett, joka totesi, ettei häntä haittaisi vaikkei näkisi osakekursseja kymmeneen vuoteen?

Buffett on suositellut tavallisille ihmisille indeksirahastoja - eli mainitsemiani Boglen oppeja. Rahastot on tylsä, mutta helppo ja hyvä neuvo.

Hän on myynyt osakkeita viime aikoina normaalia enemmän, varmastikin aikoo ne ostaa takaisin halvalla.
 
Warren-sedän (89 v.) firma on nyt alennusmyynnissä. Osakkeen saa 278 140,60 dollarilla.
Omahan oraakkelin firma ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. B-osakkeita saa hieman halvemmalla. Itse asiassa jos pitäisi valita yksi sijoitus, mutta rahastot olisivat pois suljettuja, niin Berkshire se varmaan olisi. Siinä saa yhteen kohteeseen sijoitettuna laajan hajautuksen. BRK:ta voisi ajatella eräänlaisena Amerikkaan sijoittavana rahastona. Erityisesti jos kokee Buffetin sijoitusfilosofian fiksuksi, niin miksi ei sijoittaisi itse gurun firmaan?

Buffetin ja Mungerin ikä tekee heidän poismenostaan todennäköisen riskin, mutta tuskin heidän seuraajat mitään eilisen teereen poikia ovat. Ennen kaikkea: ovatko he huonompia sijoittajia kuin me itse? Jokainen voi itse vastata omalla kohdallaan siihen, mutta kyllä minä luottavaisemmin heidän sijoitustoimintaan suhtaudun kuin random kadun tallaajan.


Nämä eivät tosiaan ole mitään sijoitussuosituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Omahan oraakkelin firma ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. B-osakkeita saa hieman halvemmalla. Itse asiassa jos pitäisi valita yksi sijoitus, mutta rahastot olisivat pois suljettuja, niin Berkshire se varmaan olisi. Siinä saa yhteen kohteeseen sijoitettuna laajan hajautuksen. BRK:ta voisi ajatella eräänlaisena Amerikkaan sijoittavana rahastona. Erityisesti jos kokee Buffetin sijoitusfilosofian fiksuksi, niin miksi ei sijoittaisi itse gurun firmaan?

Buffetin ja Mungerin ikä tekevät heidän poismenostaan todennäköisen riskin, mutta tuskin heidän seuraajat mitään eilisen teereen poikia ovat. Ennen kaikkea: ovatko he huonompia sijoittajia kuin me itse? Jokainen voi itse vastata omalla kohdallaan siihen, mutta kyllä minä luottavaisemmin heidän sijoitustoimintaan suhtaudun kuin random kadun tallaajan.


Nämä eivät tosiaan ole mitään sijoitussuosituksia.

Itse olen reilusti voitolla, seuraan trendejä mutta en loppuun asti, jos en näe mitään hyvää kohdetta istun rahojeni päällä, mihinkään en silti sijoita jossa harmittaa jos rahat jää kiinni pitemmäksi aikaa.
Sitten kun pääomaa on enemmän voi sijoittaa rahat pysyvästi kiinni Coca-Colaan ja olla välittämättä maailmanmenosta.
 
Raha on arvon mitta. Mitta ei muuttunut kesäkuussa.

Inflaatio tasan nolla
Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintojen vuosimuutos oli kesäkuussa tasan nolla prosenttia. Toukokuussa inflaatio oli -0,2 prosenttia.

Yhdenmukaistetun kuluttajahintaindeksin ennakkotietojen mukaan euroalueen inflaatio oli kesäkuussa 0,3 prosenttia. Suomen vastaava inflaatio oli kesäkuussa nolla prosenttia. Toukokuussa euroalueen inflaatio oli lopullisten tietojen mukaan 0,1 prosenttia.

https://www.verkkouutiset.fi/inflaatio-tasan-nolla/#d7166c24
 
Raha on maksuväline, työkalu, arvonsäilyttäjänä fiat rahaan luottaa vain hölmö.

Ruoan inflaatio oli kesäkuussa 2,4 prosenttia

Tuossa ainakin ollaan olennaisen äärellä.

Lyhyen ajan käteinen käy hyvin arvon mitaksi (ja omaisuuden muodoksi, vaihdon välineeksi tai valuutaksi). Käteinen on kätevä instrumentti esimerkiksi pajatsoa pelatessa.

Moni tarvitsee tilivaluuttaakin. Talletusten suosio on jopa kasvanut korona-aikana.

Nollatuotto ei karkota säästäjiä - korona-aika on kasvattanut pankkitalletusten määrää. Suomalaiset varautuvat epävarmoihin aikoihin varaamalla käteistä talletustileille. Suomen Pankin mukaan kotitalouksien pankkitalletusten määrä kasvoi maaliskuussa 5,9 prosenttia 101 miljardiin euroon viime vuoden maaliskuusta.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...n-maaraa/a6a24757-de03-4903-898c-70de24fede78

Pitkäaikaisempiin sijoituksiin voi etsiä sellaisia omaisuuseriä, joilla tuoton odotusarvo on korkeampi.
 
Viimeksi muokattu:
Lyhyen ajan käteinen käy hyvin arvon mitaksi (ja omaisuuden muodoksi, vaihdon välineeksi tai valuutaksi). Käteinen on kätevä instrumentti esimerkiksi pajatsoa pelatessa.

Moni tarvitsee tilivaluuttaakin. Talletusten suosio on jopa kasvanut korona-aikana.



Pitkäaikaisempiin sijoituksiin voi etsiä sellaisia omaisuuseriä, joilla tuoton odotusarvo on korkeampi.

Fiat rahat voi olla huomenna arvotonta, itse en näe sitä muuta kuin vaihdon välineenä, omaisuutta ovat kiinteistöt, osakkeet ja jalometallit.
 
Vaikka käteisen määrä vähenee, on se silti suosittu etenkin ikäihmisten keskuudessa.

Jos käteinen on kiusallista teille forumin veljet, niin voin käydä noutamassa ne pois, jos hakuerä on esim. 2 k euroa käteistä. Voin kiertää vaikka loppukesän poistamassa inhoittavaa käteistä nurkista pois. Ja en veloita mitään. Tarjoan vielä kahvit paikallisessa ABC-liikennebaarissa, kun olette luovuttaneet roskapussissa tuon jäte-erän. :cool:

Tällä palstalla on näköjään sotilaallisen perustietämyksen lisäksi vielä sijoittajagurujen joukkokin. Manttaalia tuntuu olevan ihan sitä tehen.
 
Jos käteinen on kiusallista teille forumin veljet, niin voin käydä noutamassa ne pois, jos hakuerä on esim. 2 k euroa käteistä. Voin kiertää vaikka loppukesän poistamassa inhoittavaa käteistä nurkista pois. Ja en veloita mitään. Tarjoan vielä kahvit paikallisessa ABC-liikennebaarissa, kun olette luovuttaneet roskapussissa tuon jäte-erän. :cool:

Tällä palstalla on näköjään sotilaallisen perustietämyksen lisäksi vielä sijoittajagurujen joukkokin. Manttaalia tuntuu olevan ihan sitä tehen.

Ei ole kiusallista mutta aiheuttaa stressiä kun miettii mihin ne sijoittaisi turvallisempaan muotoon, en todellakaan voi suositella kenellekään fiat rahan tunkemista patjaan kun keskuspankit painaa triljoonia.
 
Ei ole kiusallista mutta aiheuttaa stressiä kun miettii mihin ne sijoittaisi turvallisempaan muotoon, en todellakaan voi suositella kenellekään fiat rahan tunkemista patjaan kun keskuspankit painaa triljoonia.
Aina voi sijoittaa ammuksiin ja aseisiin...:D
 
Aina voi sijoittaa ammuksiin ja aseisiin...:D

d1280d7105ff0399914319383e6cbdbb.gif
 
Jos pörssit romahtavat ja palautuvat sitten hitaasti esim. 50% tasolle niin saa odottaa kauan että on taas plussalla.
Entä jos ne eivät romahdakkaan? Entä jos romahtavat, mutta sitten lähtevät uuteen nousuun?

Kannattaa varmaan sitten shortata, jos tiedät romahduksen olevan edessä.
 
Entä jos ne eivät romahdakkaan? Entä jos romahtavat, mutta sitten lähtevät uuteen nousuun?

Kannattaa varmaan sitten shortata, jos tiedät romahduksen olevan edessä.

Kukaan ei tiedä, mutta olen kyllä ajatellut veikata sitä jollain panostuksella, pointtini oli että romahduksen mahdollisuus on erittäin suuri, sen ovat tunnustaneet keskuspankitkin jolla perustelevat toimintaansa.
Jos joku ei halua asiasta kuulla eikä sitä ajatella niin minua ei voisi vähempää kiinnostaa, satun vain pitämään sitä idioottimaisena.
 
Japani maksaa 87 yritykselle, jotta nämä siirtävät tuotantolaitoksensa Kiinasta Japaniin tai Kaakkois-Aasiaan.

Bloomberg: Japan to Pay at Least $536 Million for Companies to Leave China

Japan’s government will start paying its companies to move factories out of China and back home or to Southeast Asia, part of a new program to secure supply chains and reduce dependence on manufacturing in China.

Fifty-seven companies including privately-held facemask-maker Iris Ohyama Inc. and Sharp Corp. will receive a total of 57.4 billion yen ($536 million) in subsidies from the government, the Ministry of Economy, Trade and Industry said Friday. Another 30 firms will receive money to move manufacturing to Vietnam, Myanmar, Thailand and other Southeast Asian nations, according to a separate announcement, which didn’t provide details on the amount of compensation.
 
Back
Top