Kuten näkyy, Suomi on todella kermaisissa ongelmissa. Ne eivät ole kuitenkaan julkisen sektorin syytä. Mutta, jos taloutta ei saada kasvuun, tulisi julkista sektoria silti ehkä leikata.
Esittäisin joitakin kysymyksiä:
- Mikä on Suomen julkisen sektorin koko ja osuus Suomen kansantaloudesta?
- Miten se vertautuu muihin maihin?
- Mikä olisi haluttu julkisen sektorin koko?
- Mitä tehtäviä karsisitte?
- Onko yksityinen sektori kustannustehokkaampi kuin julkinen organisoimaan julkisen sektorin tehtäviä?
Ensimmäiseen tilastokeskuksen sivuilta (BKT tulojen kautta neljänneksittäin, neljännekset laskettu yhteen), boldattuna:
S1/D11 Palkat ja palkkiot yhteensä 82161
D11/A Alkutuotanto 970
D11/B_E Koko teollisuus 15121
D11/C Tehdasteollisuus 13735
D11/F Rakentaminen 6445
D11/G_I Kauppa; Liikenne; Majoitus- ja ravitsemistoiminta 15442
D11/J Informaatio ja viestintä 4375
D11/K Rahoitus- ja vakuutustoiminta 2374
D11/L Kiinteistöalan toiminta 771
D11/M_N Ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta; Hallinto- ja tukipalvelut 8788
D11/O_Q
Julkinen hallinto; Koulutus; Terveys- ja sosiaalipalvelut 24850
D11/R_U Muut palvelut 3025
S1/D12 Työnantajan sosiaaliturvamaksut yhteensä 19192
D12/A Alkutuotanto 227
D12/B_E Koko teollisuus 3331
D12/C Tehdasteollisuus 3015
D12/F Rakentaminen 1378
D12/G_I Kauppa; Liikenne; Majoitus- ja ravitsemistoiminta 3337
D12/J Informaatio ja viestintä 919
D12/K Rahoitus- ja vakuutustoiminta 504
D12/L Kiinteistöalan toiminta 153
D12/M_N Ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta; Hallinto- ja tukipalvelut 1927
D12/O_Q Julkinen hallinto; Koulutus; Terveys- ja sosiaalipalvelut 6660
D12/R_U Muut palvelut 756
S1/B13G Toimintaylijäämä + sekatulo, brutto 76609
S1/B13N Toimintaylijäämä + sekatulo, netto 37606
S1/P51C Kiinteän pääoman kuluminen 39003
S1/D2N Tuotannon ja tuonnin verot miinus tukipalkkiot 26053
B1GMH
Bruttokansantuote 204015
Huomioisin myös tuon suuren kiinteän pääoman kulumisen 39003. Luvut siis miljoonia euroja (BKT vähän yli 204 MRD€).
Toiseen (luvut % of GDP, 2013):
http://data.worldbank.org/indicator...pi_data_value+wbapi_data_value-last&sort=desc
Country name 2013
Namibia 27.6
Denmark 26.7
Netherlands 26.3
Sweden 26.2
Seychelles 25.6
Finland 24.9
Belgium 24.4
Iceland 24.3
France 24.1
South Sudan 23
Bosnia and Herzegovina 22.8
Israel 22.5
Uzbekistan 22.4
South Africa 22.2
Saudi Arabia 22.1
Malawi 22.1
Burundi 22.1
Brazil 22
Norway 21.9
Canada 21.7
Iraq 21.3
Japan 20.6
Mozambique 20.4
Slovenia 20.4
Moldova 20.3
United Kingdom 20.2
Zimbabwe 20
Croatia 20
Greece 20
Angola 19.9
Hungary 19.9
Swaziland 19.9
Montenegro 19.8
Austria 19.8
Botswana 19.7
Jordan 19.7
Czech Republic 19.6
Russian Federation 19.5
Spain 19.5
Italy 19.4
Ukraine 19.4
Germany 19.3
St. Kitts and Nevis 19.2
Estonia 19.1
Dominica 19.1
Tanzania 19
Tunisia 19
Morocco 19
Portugal 19
Algeria 18.9
New Zealand 18.7
St. Vincent and the Grenadines 18.5
Antigua and Barbuda 18.5
Brunei Darussalam 18.3
Poland 18.1
Kyrgyz Republic 18.1
Slovak Republic 18.1
Costa Rica 17.9
Australia 17.7
Macedonia, FYR 17.5
Bhutan 17.5
Ireland 17.5
Luxembourg 17.3
Mauritania 17
Grenada 16.8
Colombia 16.7
Kuwait 16.7
Georgia 16.7
Ghana 16.6
Honduras 16.6
Bulgaria 16.5
Vanuatu 16.3
Kosovo 16.2
Comoros 16.2
Bahamas, The 16.1
Argentina 15.5
Senegal 15.5
United States 15.2
Belize 15.1
Turkey 15.1
Korea, Rep. 14.9
St. Lucia 14.8
Lebanon 14.7
Niger 14.6
Lao PDR 14.5
Armenia 14.5
Mauritius 14.4
Guyana 14.2
Belarus 14.2
Rwanda 14.2
Ecuador 14.1
China 14.1
Kenya 14
Bolivia 13.9
Uruguay 13.8
Thailand 13.8
Congo, Rep. 13.6
Malaysia 13.6
Sao Tome and Principe 13.5
Sri Lanka 13.1
Congo, Dem. Rep. 12.4
Chile 12.4
Afghanistan 12.3
Paraguay 12.1
El Salvador 12
Mexico 11.9
India 11.8
Tajikistan 11.7
Egypt, Arab Rep. 11.7
Cameroon 11.6
Mongolia 11.3
Benin 11.2
Azerbaijan 11.2
Peru 11.2
Philippines 11.1
Switzerland 11
Pakistan 11
Albania 10.7
Guatemala 10.5
Puerto Rico 10.4
Sierra Leone 10.4
Kazakhstan 10.3
Singapore 10.2
Dominican Republic 10.1
Nepal 9.9
Guinea 9.7
Hong Kong SAR, China 9.3
Indonesia 9.1
Madagascar 8.6
Cote d'Ivoire 8.4
Uganda 8.3
Ethiopia 8.3
Nigeria 8.1
Chad 7.6
Sudan 7.5
Gambia, The 7.5
United Arab Emirates 6.8
Equatorial Guinea 6.7
Macao SAR, China 6.5
Romania 6.2
Vietnam 6.2
Nicaragua 5.7
Cambodia 5.2
Bangladesh 5.1
Kolmanteen, en haluasi julkisen sektorin olevan tasoa "Bangladesh". Ei tällä numerolla lopulta ole väliä, vaan sillä miten asiat saadaan tuon suhdeluvun takana hoidettua ja mitä siihen halutaan sisällyttää.
Neljänteen, eli karsintalistaan. Tämä on hankala ja taklaisin tämän mieluiten mainitun työllisyyden parantamisen kautta. Talvivaara voisi tykätä vaikka ympäristölainsäädännön höllentämisestä.
Esimerkiksi terveyspalveluja karsimalla kosketaan ensin heikoimpiin. Terveimmät pärjäävät järjestelmästä riippumatta ja ovat useimmiten työterveyshuollon piirissä. Sama palveluhankinta julkiselta puolelta vastaavalla hinnalla toisi julkiselle puolelle merkittävästi lisää operointitilaa helpompien kertakäyntien kautta (=useimmiten sairasloma/resepti-asiakas). Työterveydessä on harvemmin sairaimmat. Kuinka siis haluamme kohdella heikoimpia? Ennenmuinoin tykättiin aina devalvoida. Tämän nykyinen korvike on, että pyydetään Saksaa nostamaan työvoimakustannuksiaan.
Viidenteen, tehokkuudesta. Kaikki palvelut eivät ole ehkä parhaita yksityisen järjestettäviksi. En haluaisi esimerkiksi yksityistä armeijaa hoitamaan Suomen puolustusta. Hain yhden lisäesimerkin yksityisen sektorin tehottomuudesta. Rautatieesimerkki kertoo yksityistämisen jälkeisen valtiontuen tarpeen kasvusta, joten siellä tuo ei ollut paras vaihtoehto:
http://www.neweconomics.org/blog/en...ctor-is-more-efficient-than-the-public-sector
Toki vastaesimerkkejäkin on löydettävissä. Otin vain tuon esille tarkoituksella, näyttämään että aina yksityinen ei ole tehokkaampi. Lakisääteisissä palveluissa se vaatii julkisen toimijan rinnalle, jotta voi poimia rusinat pullasta.