Tänään klo 6:02
Köyhyys aiheuttaa monenlaista ahdinkoa, kertovat Iltalehden lukijat.
- Iltalehti kysyi lukijoiltaan kokemuksia köyhyydestä.
- Moni vanhempi kertoo olevansa valmis kärsimään itse nälästä, kunhan lapsille riittää ruokaa.
- Jotkut eivät usko, että Suomessa voisi oikeasti nähdä nälkää.
Lähes 700 000 suomalaista asuu köyhyysrajan alapuolella. Moni vähävarainen haaveilee paremmasta elämästä. Kuvituskuva. MOSTPHOTOS
Ensin vanhemmat nipistävät omasta terveellisestä ravinnosta. Lapset saavat hedelmiä. Äiti syö, jos jotain jää. Maksullisista harrastuksista ei puhutakaan.
Tällaista on elämä vähävaraisena, kertoo Iltalehteen yhteyttä ottanut
Sanna.
Sanna ei ole ainoa suomalainen, jolla ei ole varaa tehdä ja ostaa aivan mitä huvittaa. Lähes 700 000 suomalaista asuu
köyhyysrajan alapuolella.
Hoitovapaalla oleva Sanna kertoo katselleensa alle kouluikäisille tarkoitettuja liikuntaharrastuksia. Kaikki olivat kuitenkin liian kalliita kolmilapsiselle perheelle.
– Ennen näillä tuloilla olisi elänyt mukavasti, mutta nykyään mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. En valita. Vähennän vain kulutusta, hän kirjoittaa.
Lukuisat Iltalehteen yhteyttä ottaneet lukijat kertovat ahdingostaan, jonka pienituloisuus aiheuttaa. Eräs lukija kertoo lastensa kokeneen kiusaamista, koska heillä ei ole merkkivaatteita, hienoja puhelimia tai tabletteja.
– Teini-ikäinenhän haluaa vain sulautua joukkoon. Nälkää eivät lapset ole kokeneet, mutta olen itse siitä kärsinyt vuosia. Haluan, että lapsille jää enemmän. Toisen lapsen hankkimista mietin, että onko järkeä tuoda köyhyyteen lisäsuu ruokittavaksi.
Toinen lukija kertoo olevansa köyhä, mutta ei anna sen häiritä lapsensa elämää.
– Itse voin kyllä kärsiä nälkää ynnä muuta sellaista, mutta en ikinä anna poikani kärsiä samaa kuin itse lapsena, että ruokaa ei ollut välillä koko viikkoon. Sokerivettä juotiin pahimpaan nälkään.
Rahankäyttöä mietittävä tarkoin
Moni lukija kertoo joutuvansa miettimään tarkoin kaupassa, mihin rahansa laittaa.
Eräs äiti kertoo katselevansa kaupassa ihaillen kassajonossa olevia perheitä, joiden ostoskärryt tursuavat toinen toistaan terveellisempiä ja maukkaimpia ruokia.
– Ehdin jopa sekunnin haaveilla olevani joskus itse tuossa tilanteessa, kunnes tulee vuoroni nostaa tuotteet hihnalle. Makaronia, halvinta jauhelihaa, halvinta makkaraa, halvinta maitoa. Kaikki punalappuiset on koluttava, sillä se on selvää säästöä.
Ruoka näyttäisi olevan monille se, mistä säästetään ensimmäisenä. Yksi Iltalehden lukija kertoo perheeseensä kuuluvan kolme lähes aikuista lasta ja työttömät vanhemmat. Henkilön mukaan ravinto koostuu lähinnä makaronista, kaurahiutaleista ja jauhoista.
– Kaikki näistä ovat halpoja ja ainakin kahdesta näistä saa ruokaa ilman lisäaineksia: pataleipää ja kaurapuuroa.
Köyhyys ei välttämättä näy
Vähävaraisuus ei välttämättä näy ulospäin. Sp-nimimerkkiä käyttävä lukija kertoo, että moni ei usko, että esimerkiksi autolla ajava tai ylipainoinen voisi olla oikeasti köyhä.
Sp kertoo olevansa itse työssäkäyvä, mutta vähävarainen. Siitä huolimatta hän ei ole luopunut esimerkiksi perheen perustamisesta.
– Pitikö niitä lapsia tehdä jos ei ole varaa? Kyllä. Mikään tässä maailmassa ei ole tuonut iloa elämääni niin paljoa kuin lapset.
Eräs työssäkäyvä ja hyvin koulutettu kolmen lapsen yksinhuoltaja kertoo elävänsä myös tiukilla.
Äiti kertoo, että hän ei saa lapsilisän lisäksi muita tukia, koska hän käy töissä, joten tulorajat ylittyvät juuri ja juuri. Äidin mukaan kaikkien pakollisten menojen jälkeen hänellä jää käteen 300 euroa kuukaudessa. Tämän rahan on riitettävä niin ruokaan, lukion oppikirjoihin, vaatteisiin, mahdollisiin harrastuksiin, lääkärikäynteihin ja lääkkeisiin.
– Loppukuusta lasken, riittävätkö viimeiset kolikkoni halpashampooseen. Ei todellakaan helppoa.
Suomessa ei olla nälässä
Köyhyyteen löytyy myös toisenlaisia näkökulmia. Useampikin kommentoi, että on tottunut tulemaan pienillä tuloilla toimeen. Eräs lukija kommentoi pienituloisuuden vaativan elämässä viitseliäisyyttä.
– Ostan raaka-aineet ja teen kaiken itse. Virallisesti kuulumme tulojen perusteella köyhälistöön! En ole koskaan tuntenut itseäni köyhäksi.
Iltalehteen yhteyttä ottanut opiskelija kertoo pärjäävänsä hyvin, vaikka hänellä on kaksi lasta ja koira huolehdittavanaan.
Hänen mukaansa Suomessa ei tarvitse tinkiä hedelmistä tai pitää nälässä lapsia.
– Kelasta saa toimeentulotuen jos tarvitsee, seurakunnalta avustusta ja sossusta loput. Halpa kaksio riittää meille. Siitä jää vielä säästöönkin muutama kymppi.
Magi-nimimerkillä kommentoiva ihmettelee puhetta köyhyydestä. Hän kertoo saaneensa aikoinaan opiskelijana opintorahaa alle toimeentulotuen.
– Kuukaudessa meni elämiseen noin 350 euroa, josta ruokaan 100 euroa. Ei koskaan ollut nälkä. Selvästi halvemmallakin olisi selvinnyt.
Iltalehteen yhteyttä ottanut Eila pohtii monen muun lukijan ohella sitä, kuka on köyhä. Eilan mukaan peruspäivärahalla elää oikein hyvin – oluenkin voi aina joskus ostaa.
Parempi elämä
Moni lukija haaveilee paremmasta elämästä. Eräs lukija kertoo olevansa puolisonsa kanssa kotona lasten kanssa, ja tiukkaa tekee. Hänen mukaansa vaatteet pyritään ostamaan käytettynä, lasten jämät syödään lautasilta ja lähinnä ollaan kotona.
– Haaveena olisi päästä töihin. Haluan antaa omille lapsilleni hyvän tulevaisuuden. Välillä vaan mietin, miten kykenen.
Iltalehden lukijoiden joukossa on myös heitä, jotka ovat selvinneet köyhyydestä.
Eräs lukija kertoo eläneensä usean kuukauden niin, että rahat eivät riittäneet ruokaan, vaikka hän asui yksin. Palkka meni vuokraan, töissä kulkemiseen ja laskuihin.
– Päiväni ruoka saattoi sisältää vain pari appelsiinia ja makaronia voilla sekä hapankorpulla ilman päälisiä. Töissä sai onneksi syödä jämäruokia silloin tällöin. Edelleen mietin monesti, miten olen edelleen hengissä sen ajanjakson jälkeen.
Niina Huuhtanen
[email protected]
LUE MYÖS
Yle: Vähävaraisissa perheissä tammikuu on tiukin: ”Miehen kanssa saatetaan syödä yksi hedelmä puoliksi, loput annetaan lapsille””Äiti, miksi meidän pitää olla aina niin köyhiä?” Kaksi naista kertoo, minkälaista on elämä vähävaraisena
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3caa5a87-3541-4cb3-80f3-107b929d2a4a