kimmo.j
Respected Leader
Kuten @johan6 totesi, eihän verojen maksaminen lopu.Infrastruktuuri, koulutettu työvoima, turvallisuus, lainsäädäntö jne. jne. Jos me eläisimme maailmassa jossa yritykset ja yhteiskunta erotetaan toisistaan, niin yritykset palaavat kivikaudelle. Yhteiskunta ei niinkään.
Monilla ihmisillä tuntuu nykyään olevan kuvitelma että yritykset tai rikkaat pystyvät toimimaan yksin ja heidän ei kannata osallistua yhteiskunnan rahoittamiseen koska pärjäävät ilmankin. "ei kannata osallistua, se on vain kustannus" @johan6 näkee yritykset jonkinlaisina erillisinä entiteetteinä jotka luovat ympärilleen vaurautta ja muun yhteiskunnan ja ihmiset jonain erillisenä osana jonka tulee tulla toimeen itsekseen (mutta jonka arvatenkin täytyy tukea yrityksiä tarvittaessa)
Kysymykseni tarkoitus oli herättää hieman ajatusta siitä, että yritykset eivät oikeasti toimi nykypäivänä ilman yhteiskuntaa. Yhteiskunnan merkitystä ei enää nähdä ja tämä johtaa myös nykyisen "kaikki minulle eikä minun kuulu osallistua yhtään kustannuksiin" ajatteluun. Rutger Bregmanin puhe käsittelee rohkeasti tätä problematiikkaa. Ensimmäinen kaveri, joka julkisesti on haastanut nykyistä "kaikki rikkaille ilman vastuuta"- ajattelua. En ole välttämättä kaikesta samaa mieltä, mutta nostan hattua rohkeudesta.
Kohtaan säännöllisesti tilanteen jossa ihmniset eivät ymmärrä kuinka paljon heidän työllistämisensä maksaa. Jos he maksaisivat nämä summat itse, he ymmärtäisivät paremmin ja keskustelu olisi helpompaa.
Ja kuten olen aikaisemminkin todennut, mielestäni meidän ei pidä pyrkiä pienentämään ihmisten palkkoja, vaan työllistämisen sivukuluja.
Mitä tulee yritysten luomaan hyvinvointiin ja vaurauteen, ne todella luovat ympärilleen vaurautta ja hyvinvointia. Eivät ne silti tule toimeen erillisenä osana yhteiskuntaa, mutta eihän kukaan niin yritä edes väittää.