Taloustieteellinen keskustelu

Eläkkeisiin maksetaan paljon fyrkkaa, ei tarvitse paljon katsoa, kun huomaa eläkevakuutusyhtiöiden varakkuuden. Ne eivät varsinaisesti ole mitään tehokkuuden perikuvia, hallinnointi maksaa. Sama koskee TVR:ä, ei mikään varsinainen pienen ja tehokkaan hallinnon temppeli.
Nämä ovat sellaisia ylhäältä annettuja suureita, joiden arvostelu ja kyseenalaistamien ei oikeastaan ole vaihtoehto. Noilla rahoilla elätetään isoja organisaatioita. Toinen asia on miksi TVR prosentti jakautuu noin, eikä työnantajan ja työntekijän välillä, tai miksi ihmiset eivät voi maksaa tätä itse, jos sellaista haluavat

Toki tästä on unohdettu muut sivukulu, kuten työterveyshuolto. Jos kunnallinen terveydenhuolto on niin ihanan tehokas, miksi ihmeessä moista lisäkulua tarvitsisi rahastaa työnantajalta, varsinkaan kun se ei vähennä työntekijän veroprosenttia.
Eläkepommista on kummiskin piruja maalailtu seinille. Saajat lisääntyy ja maksajat vähenee ,millään hallinnon tehostamisella tätä tuskin muutetaan. Käsittääkseni rahastot on kuitenkin ihan hyvin hoidettu.
Eläkemaksujen korotuksesta tulevaisuudessa on jo nytkin puhuttu, niin mihinkään eläkemaksujen alennukseen tuskin ollaan menossa jos ei koko eläkejärjestelmää muuteta=pidemmät työurat ja vähemmän eläkettä.

Työttömyysvakuusmaksun vapaaehtoisuuteen en usko. Maksun maksamatta jättäneet menisi toimeentulotuen asiakkaiksi ja se taas rahoitetaan verorahoilla. Sosiaaliturvan alasajoonkaan en usko.

Työterveyshuolto taas on tarkoitettu ennaltaehkäisevästi ja nimenomaan työpaikkakohtsisia riskejä arvioiden.
Tiedän että monessa paikassa työterveyshuolto on muuttunut sairauksien hoitamiseksi/tutkimiseksi, mutta se ei ole työnantajalle pakollista. Esim Työterveyslääkärin palvelut ei ole pakollisia, mutta jostain syystä monet yritykset nämä hankkii työntekijöilleen ja jotkut vielä erittäin laajat palvelut.

Pakollinen työterveyshuolto ei nyt kovin hintava ole.
 
En tiedä mistä olet nuo lukenut mutta vastaat eriasioihin ja väärillä vastauksilla..

Kohtaanto-ongelma, pienipalkkaisen ei "kannata" mennä töihin:
Kysymys ei ole palkkatasosta. Muuten kuin siinä mielessä että meillä varsinkin pieniä/keskimääräisiä palkkoja verotetaan liian paljon. Käytännössä kaikki alla 2.000 €/kk palkat pitäisi maksaa verottomana.
- näin siksi että ihmisille täytyy tulla taloudellista hyötyä jotta lisääntyy houkutus hypätä työttömyys-/sosiaaliturvan, asumistuen jne. piiristä työmarkkinoille..
- nykyisellään meidän kaikenkattava sosiaalinen tukiverkko on niin hyvä tasoinen että se vaikeuttaa/estää työllistymistä "palkkahaitarin" alapään tasolla.
- hyvin suurelta osaltaan ensialkuun pienipalkkaiselta saamatta jäänyt vero-osuus palautuu valtiolle välillisten verojan kautta.
- ja vaikka ei kokonaan palautuisikaan ihmisten työllistyminen johtaisi jokatapauksessa säästöihin esim. julkishallinnon työttömyys ja sosiaalikuluissa.

Työttömyyskorvauksen perusteet tulisi muuttaa Tanskan mallin mukaisiksi..ei viitsi niitä luetella, hakekoon jokainen tietonsa googlettamalla.

Paikallista sopimista pitää lisätä. Se ei suinkaan tarkoita että työnantaja ruoskii työntekijä selkänahkoja ja alentaa palkkoja.
- meillä kun on rakenteeltaan hyvin erilaisia toimialoja, uutta ja vanhaa tuotantoa jne. jne.
- osaamisesta pitää voida maksaa tuottavuutta vastaavaa palkkaa joka vaihtelee jopa saman työnantajan puitteissa. Hyvälle miehelle hyvän miehen lisää jne.. Se ei aina onnistu AY-komissaarin alaisuudessa.
- nykyään osaajien koulutus voi olla erittäin suuri investointi..työnantaja pyrkii varmasti siihen että ihmiset viihtyy ja pysyy palveluksessa. Juuri tällaisiin tapauksiin liittyy tarvetta paikallisesta sopimisesta.

Ja paljon muuta..lukekaa niitä ja tutustukaan Vartiainen&Borg'in selvitykseen.. Kyllä niistä on apua Suomella samalla tavalla kun pohjoismaisille naapureillemme.

Mutta kysymys on loppuviimeksi valinasta..jää nähtäväksi ymmärtääkö Suomen tuleva hallitus korjaamaan yhteiskunnan ja julkishallinnon rakenteellisia kustannusvajeita.. Sipilän hallitus aloitta työn.. Kipeimmät uudistukset jäivät tekemättä..niistä vastaan jopa lakkoiltiin AY-porukan toimesta..
- jos Suomi ei tee väistämättömiä uudistuksia ei tulevaisuudessa tarvitse lakkoilla, ainakaan samassa määrin kuin tähän asti..
- työttömyys kääntyy kasvuun, eikä työttömillä ole juurikaan tapana lakkoilla.

Hölynpölyä.

Katso nyt ensiksi Tanskan ja Ruotsin elinkeinorakenne ja vertaa Suomeen. Sen jälkeen katso heidän nimellispalkkansa ja verotuksensa. Ja sitten katso vielä ketä sinne on otettu tekemään "halpahommia" joista maksetaan silti enemmän kuin Suomessa.

Meillä on kylläkin kohtaanto-ongelma. Nimittäin se, että kolutusta lisätään koko ajan samoin kuin odotuksia työntekijän osaamiselle saman aikaisesti kuin yritykset eivät itse kehitä lisäarvoa. Totta kai tämä johtaa siihen, että katteet joudutaan hakemaan säästöjen, ei liiketoiminnan kasvun kautta. Ja kun palkkasumma (=kulutus) pienenee niin ollaan hienossa syklissä. Ja luonnollisesti vastauksena tarjotaan lisää alennuksia koska lisäarvon tuottaminen edellyttäisi riskejä. Miksi yritykset ottaisivat riskejä kun Borg&Vartiainen tarjoaa paljon helpomman tavan ja kustannukset kantaa valtio.

Toki on totta, että paikallisessa sopimisessa on puolensa. Se vain on niin, että Suomessa ei ole siihen sopivaa kulttuuria. Toimiva paikallinen sopiminen edellyttää sitä, että hyvinä aikoina annetaan myös lisää. Ei toimi Suomessa. Jäykkyys toimii molempiin suuntiin. Ruotsissa ja Tanskassa on aivan erilainen työkulttuuri kuin meillä.

Tuo sinun mallisi ei johda mihinkään, koska se vain mahdollistaa yrityksille 90-luvulta jatkuneen pelokkuuden ja investointihaluttomuuden jatkumisen. Säästämällä ja leikkaamalla ei kasvua synny. Enkä myöskään ymmärrä, miksi valtion pitäisi subventoida yritysten palkanmaksuhaluttomuutta verojen alentamisella. Yritykset itkevät työvoimapulaa? Maksakaa enemmän! Ai voitot pienenevät? No tehkää sitten kannattavampia tuotteita! Kyllä kai sinä ymmärrät, että esittämäsi verojen alenukset ovat tosiasiassa yritystukea firmoille joiden bisnesmalli perustuu liian halvoiksi hinnoiteltuihin palveluihin ja ylikatteisiin. Esimerkkinä voisi ottaa vaikka siivouksen joka on työntekijöille hyvin heikosti palkattua työtä mutta erittäin kannattavaa bisnestä yrityksille. Siivoojia vain ei löydy. Ongelma ratkeaisi palkkoja nostamalla mutta voitot toki putoaisivat. Voi voi. Niinhän se markkinataloudessa pitää mennäkin. Jos et uudistu ja kehity, tulos pienenee.

Sinun / Borg&Vartiaisen malli on todellisuudessa puhdasta yritystuen kasvattamista ja vähäistä lisäarvoa tuottavien bisnesten tukemista sekä uudistumisen estämistä.
 
Akun tehdas.

Kiinalaiset, japanilaiset ja eteläkorealaiset yritykset hallitsevat sähköautojen akkumarkkinoita. Kaikki alan kymmenen suurinta yritystä on aasialaisia. Lisäksi kiinalaisyritykset kontrolloivat leijonan osaa akkumetallien tuotannosta. Maailman suurin sähköautojen akkujen valmistaja on kiinalainen CATL 23 prosentin markkinaosuudella, seuraavina ovat japanilainen Panasonic, kiinalainen BYD sekä eteläkorealaiset LG Chem ja Samsung SDI. Eurooppalaisten yritysten osuus akkujen valmistuksesta on vain yksi prosentti. Suomessa Terrafame on rakentamassa akkumetallitehdasta ja Valmet Automotive suunnittelee akkutehdasta Saloon.
Kiinalaiset yritykset ovat satsanneet vahvasti sähköautojen litiumioniakuissa tarvittavan litiumin ja koboltin tuotantoon. Uutistoimisto Bloombergin mukaan kiinalaiset yritykset hallitsevat vähintään puolta koboltin tuotannosta Kongon demokraattisessa tasavallassa. Koboltti on harvinainen metalli, jota Kongon demokraattinen tasavalta tuottaa 70 prosenttia maailman tuotannosta. Neljä viidennestä koboltin jalostuskapasiteetista sijaitsee Kiinassa. Kiinalaiset Ganfeng ja Tianqi ovat puolestaan johtavat litiumin tuottajat 17 ja 12 prosentin osuuksilla. Kaivokset ovat Australiassa ja Etelä-Amerikassa.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ulkomaat/artikkeli-1.421280
 
Tanska käyttää suhteessa myös kaksi kertaa enemmän rahaa työllisyyden hoitoon kuin Suomi. Tanskan malli ei tule tänne taikasauvan heilautuksella, vaan ne rahat pitäisi jostain tempaista.
 
Sinun / Borg&Vartiaisen malli on todellisuudessa puhdasta yritystuen kasvattamista ja vähäistä lisäarvoa tuottavien bisnesten tukemista sekä uudistumisen estämistä.
Ensinnäkään kysymys ei ole minun mallistani..eikä Borg&Vartiaisen selvityksessä ole kyse suomalaisten yrityksien tai yleensäkään yritystalouden toimintamallista. Suomalaisilla yrityksillä ja teollisuudella yleensäkin menee varsin hyvin. Myös rakenteelisesti suomalaisen teollisuuden ja yritysten tuotanto ja liiketoimista ovat kilpailukykyisessä kunnossa. Mukaan lukien myös perinteinen puunjalostusteollisuus niin tuotteiden kuin tuotantoon liittyvän prosessitekniikan jne. sekä kilpailukyvyn suhteen. Itseasiassa suomalaiset yritykset ovat puunjalostussektorilla eräs markkinajohtajista maailmanlaajuisesti..

Suomen talouden ongelmat eivät ole yksityisellä sektorilla eikä yritystalouden toimintaedellytyksissä.. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että yrityksiä ja työntekemistä voisi ja pitäisi ryhtyä verottamaan Suomessa enemmän kuin kilpailijamaissa. Kysymys on vain ja ainostaan siitä että vihdoinkin meillä ns. "lehmä on saatu lypsykuntoon". Työllisyys on saatu Suomessa kasvuun..Seuraava tavoite on nostaa työllisyys 75%:iin ja jopa sen yläpuolelle. Verotuksen tasoa ei edelleenkään ole mahdollista korottaa..mutta lisääntynyt työllisyys tuottaa yhteiskunnalle lisää tuottoja..Tämä kehitys tulee saada jatkumaan kuten kilpalilijamaissamme Ruotsissa ja Tansakassakin..

Yksityisen sektorin hyvän kehityksen myötä avautuu mahdollisuus myös julkinen sektorin (valtion ja kuntatalouksien) talouden tasapainoitukselle. Tällä hetkellä suomalaisen talouden ongelma on vain ja ainoastaan julkishallinnon puolella.. Siellä kulutetaan varoja enemmän kuin kyetään hankkimaan tuloja. Siis eletään kuin joskus aikoinaan "Huittisten hullumies, joka söi enemmän kuin tienasi". Edelleenkin julkishallinnon kustanusvajetta paikataan velkaa lisäämällä..
- tämän valtion ja muun julkishallinnon rakenteellisen talousongelman korjaamisessa tarvitaan mainitsemaani Borg&Vartiaisen mallin mukaisia korjaustoimia..
- juuri siksi edellinen (siis Sipilää edeltävä) hallitus tilasi ko. asiantuntijoilta selvityksen.. ja sitä on jossain määrin jo otettu käyttöönkin. Mutta paljon vielä tehdä lisää..

Nyt kun yksityinen sektori on saatu jonkinlaiseen kuntoon pitää myös julkishallinnossa tehdä uudistuksia.. Tilanne ei korjaannu jos jatketaan yhteisten varojen tuhlaamista entiseen malliin. En viitsi enää kolmatta-neljättä kertaa toistaa niitä muutoksia joita julkishallinnon puolella tulee toteuttaa.
- jokainen näkee niitä käytännössä kun menee katsomaan maailman menoa vaikkapa pääkaupunkiseudun kauppakestusten liepeille..jne.
 
Tanska käyttää suhteessa myös kaksi kertaa enemmän rahaa työllisyyden hoitoon kuin Suomi. Tanskan malli ei tule tänne taikasauvan heilautuksella, vaan ne rahat pitäisi jostain tempaista.
Työllisyyden hoito on myös "liiketoimintaa". Jotta saavutetaan tuloksia pitää myös investoida. Kaikessa täytyy ymmärtää sen verran talouden totuuksia että toiminnasta saadaan enemmän tuottoja/hyötyä kuin kustannuksia.
 
Akun tehdas.
Nämäkin uutiset kertovat suomalaisen yrityselämän dynaamisuudesta. Suomi on kiinnostava kohde niin kauan kun meiltä löytyy osaajia ja yhteiskunta ymmärtää ylläpitää huolta siitä että Suomessa voidaan harjoittaa tuottavaa ja toimintakykyistä liiketoimintaa ja teollisuutta. Kukaan ei investoi sellaiseen maahan jossa ei anneta tai sieltä ei ole löydy riittävän hyviä mahdollisuuksia taloudelliseen menestymiseen.

Velkainen ja rakenteellisesti alijäämäinen julkishallinto ei ole positiivinen kilpailutekijä. Enkä tarkoita tällä sitä että meidän tulisi heikentää yhteiskunnallisia palvelurakenteitamme.
 
Ensinnäkään kysymys ei ole minun mallistani..eikä Borg&Vartiaisen selvityksessä ole kyse suomalaisten yrityksien tai yleensäkään yritystalouden toimintamallista. Suomalaisilla yrityksillä ja teollisuudella yleensäkin menee varsin hyvin. Myös rakenteelisesti suomalaisen teollisuuden ja yritysten tuotanto ja liiketoimista ovat kilpailukykyisessä kunnossa. Mukaan lukien myös perinteinen puunjalostusteollisuus niin tuotteiden kuin tuotantoon liittyvän prosessitekniikan jne. sekä kilpailukyvyn suhteen. Itseasiassa suomalaiset yritykset ovat puunjalostussektorilla eräs markkinajohtajista maailmanlaajuisesti..

Suomen talouden ongelmat eivät ole yksityisellä sektorilla eikä yritystalouden toimintaedellytyksissä.. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että yrityksiä ja työntekemistä voisi ja pitäisi ryhtyä verottamaan Suomessa enemmän kuin kilpailijamaissa. Kysymys on vain ja ainostaan siitä että vihdoinkin meillä ns. "lehmä on saatu lypsykuntoon". Työllisyys on saatu Suomessa kasvuun..Seuraava tavoite on nostaa työllisyys 75%:iin ja jopa sen yläpuolelle. Verotuksen tasoa ei edelleenkään ole mahdollista korottaa..mutta lisääntynyt työllisyys tuottaa yhteiskunnalle lisää tuottoja..Tämä kehitys tulee saada jatkumaan kuten kilpalilijamaissamme Ruotsissa ja Tansakassakin..

Yksityisen sektorin hyvän kehityksen myötä avautuu mahdollisuus myös julkinen sektorin (valtion ja kuntatalouksien) talouden tasapainoitukselle. Tällä hetkellä suomalaisen talouden ongelma on vain ja ainoastaan julkishallinnon puolella.. Siellä kulutetaan varoja enemmän kuin kyetään hankkimaan tuloja. Siis eletään kuin joskus aikoinaan "Huittisten hullumies, joka söi enemmän kuin tienasi". Edelleenkin julkishallinnon kustanusvajetta paikataan velkaa lisäämällä..
- tämän valtion ja muun julkishallinnon rakenteellisen talousongelman korjaamisessa tarvitaan mainitsemaani Borg&Vartiaisen mallin mukaisia korjaustoimia..
- juuri siksi edellinen (siis Sipilää edeltävä) hallitus tilasi ko. asiantuntijoilta selvityksen.. ja sitä on jossain määrin jo otettu käyttöönkin. Mutta paljon vielä tehdä lisää..

Nyt kun yksityinen sektori on saatu jonkinlaiseen kuntoon pitää myös julkishallinnossa tehdä uudistuksia.. Tilanne ei korjaannu jos jatketaan yhteisten varojen tuhlaamista entiseen malliin. En viitsi enää kolmatta-neljättä kertaa toistaa niitä muutoksia joita julkishallinnon puolella tulee toteuttaa.
- jokainen näkee niitä käytännössä kun menee katsomaan maailman menoa vaikkapa pääkaupunkiseudun kauppakestusten liepeille..jne.

:). Etpä olisi paremmin voinut osoittaa, miksi paikallinen sopiminen ei voi toimia Suomessa. Itse kerrot kilpailukyvyn olevan hyvällä tasolla ja yritysten talouden olevan vahva. Nythän olisi siis varaa maksaa myös työntekijöille osuutta menestyksestä eikö? Ja nythän Suomalaiset yritykset innolla investoivat kasvuun, palkkaavat ihmisiä ja nostavat palkkoja eikö? No ei. Irtisanomisuutisia erinomaisen kannattavissa yrityksissä päivittäin. YT:tä YT:n perään. Ja kaiken aikaa itkua "jäykkyydestä" ja "maltista" ja minimipalkkaisten työläisten puutteesta sen sijaan että kehuttaisiin kuinka hyvin menee ja nyt panostamme.

Oletkohan itse lukenut tuota raporttia. Sen koko pointti (ja syy, miksi eräät tahot sen yleensä ko. herroilta tilaustyönä pyysivät) on kuinka kauhean huono meidän kilpailukykymme on. Lisää halpatyövoimaa, lisää "tuottavuutta" ja lisää "kilpailukykyä". Asioita, jotka itsesikin mukaan ovat nyt kunnossa. Eli mikä se pointti nyt siis oikein on? Ei kai vain se, että koskaan emme ole tarpeeksi "kilpailukykyisiä" vaan aina voi hieman leikata etuja:).

Sinulla on lisäksi vakavahko väärinkäsitys taloudesta yleensä. Ei ole olemassa mitään erillistä yksityistä ja julkista sektoria, vaan ne yhdessä muodostavat kansantalouden. Kumpikaan ei toimi missään tyhjiössä ilman toista. Jos toimisivat, niin julkinen sektori voisi helposti ratkaista ongelmansa verottamalla yksityisen tyhjäksi. Ei toimi yhtään sen enempää kuin se, että yksityinen sektori lopettaa veronmaksun kuten se parhaillaan hyvällä menestyksellä pyrkii tekemään. Ja ihan pienenä kaneettina korjaan virhepäätelmäsi siitä, että kasvava työllisyys johtaisi verotulojen kasvuun. Olennaista on palkkasumman kasvu. Ei työllisyysprosentti sinänsä.

Sinänsä on totta, että julkista sektoria voisi ja pitäisi leikata monissa kohdissa. Turhaa paperinpyöritystä ja tehottomuutta löytyy pilvin pimein. Isoissakin asioissa. Otan esimerkkinä väylästön. Julkinen sektori itkee että ylläpitovelka kasvaa. Kuitenkin samaan aikaan rakennetaan uutta tiestöä jonka arvo on vähintäänkin kyseenalainen panos/tuotos ajattelun mukaan. Yksinkertainen ratkaisu olisi moratorio uusrakentamiselle esim. viideksi vuodeksi ja vapautuvat varat kohdennettaisiin ylläpitovelan poistamiseen. Ei uutta rahoitustarvetta ja velka katoaisi. Loputtomiin itseään kasvattava hirviö on julkisen sektorin eräitä perusongelmia. Tämä on aivan totta.

Ratkaisu olisi helppo. Ensin rajoitukset keinotekoisille pääomansiirroille ja sitä kautta loppu verosuunnittelulle. Seurauksena EU:n laajuisesti arviolta 300-1000 miljardia verotuloja lisää ilman veronkorotuksia ja kaiken lisäksi kokonaiskysyntää kasvattavasti. Ongelma vain on siinä, että tätä vastustavat tahot, joilla on melkoisen paljon sananvaltaa nykysysteemissä. Kuten esim. Komission puheenjohtaja.
 
Tanska käyttää suhteessa myös kaksi kertaa enemmän rahaa työllisyyden hoitoon kuin Suomi. Tanskan malli ei tule tänne taikasauvan heilautuksella, vaan ne rahat pitäisi jostain tempaista.

Ei taida kaksi kertaa riittää. Muistaakseni siellä oli 1 työvoimaneuvoja per 12 asiakasta, kun Suomessa suhdeluku oli 1:100.. Siellä työvoimaneuvojat myös itse käyvät läpi yrityksiä kysellen työpaikkoja työttömille, täällähän se on ulkoistettu työnhakijalle... myös palkkatuennassa oli eroja.
 
Ei taida kaksi kertaa riittää. Muistaakseni siellä oli 1 työvoimaneuvoja per 12 asiakasta, kun Suomessa suhdeluku oli 1:100.. Siellä työvoimaneuvojat myös itse käyvät läpi yrityksiä kysellen työpaikkoja työttömille, täällähän se on ulkoistettu työnhakijalle... myös palkkatuennassa oli eroja.

Eräässä kaupungissa tätä kokeiltiin, yhden ainoan kaupungin työntekijän omasta aloitteesta.

Keskeinen toimintamalli sille oli luottamus; niin työnantajalta siihen, että tämä virkatäti ei suosittele ihan ketä tahansa, virkatädin luottamus siihen, että työnhakija ei aiheuta pettymystä, ja luotetaan myös siihen, että virkatäti on oikeasti hyvää asiaa ajamassa työttömän näkökulmasta.

Sitten tuli kunnan sisäiset kähnäykset ja perinteiset ulos savustamiset.

Käsittääkseni homma loppui siihen, mutta tästä toimintamallista tehtiin jossain muualla jonkinlainen kopio, mutta siinä ei käsittääkseni ollut enää samanlaista meininkiä. Tästä on aikaa noin 10vuotta. Se toinen paikka oli muistaakseni Varkaus.
 
Ei taida kaksi kertaa riittää. Muistaakseni siellä oli 1 työvoimaneuvoja per 12 asiakasta, kun Suomessa suhdeluku oli 1:100.. Siellä työvoimaneuvojat myös itse käyvät läpi yrityksiä kysellen työpaikkoja työttömille, täällähän se on ulkoistettu työnhakijalle... myös palkkatuennassa oli eroja.

Niin. Suomessa on jotenkin ihmeellinen käsitys että meillä on jotenkin erinomaiset edut työttömillä. Meni itselläni croisantti väärään kurkkuun kun Hollantilaiset kollegat kertoivat Hollannin työttömyysturvasta. Tai kokeilkaapa mennä Saksaan irtisanomaan. Kyllä viisastutte. Siinä uskaltaa kulikin sanoa mielipiteensä kun on edustus firman hallituksessa ja irtisanomistilanteessa paukahtaa parhaimmillaan 18 kuukauden palkka käteen + mahdolliset firmakohtaiset erillisedut. Ja palkat ovat Suomea kovemmat.

Tuo kun tuotaisiin Suomeen niin ensimmäinen signaali jonka Alienit maapallolta kuulisivat olisi Eteläranta 10:in parku!
 
Niin. Suomessa on jotenkin ihmeellinen käsitys että meillä on jotenkin erinomaiset edut työttömillä. Meni itselläni croisantti väärään kurkkuun kun Hollantilaiset kollegat kertoivat Hollannin työttömyysturvasta. Tai kokeilkaapa mennä Saksaan irtisanomaan. Kyllä viisastutte. Siinä uskaltaa kulikin sanoa mielipiteensä kun on edustus firman hallituksessa ja irtisanomistilanteessa paukahtaa parhaimmillaan 18 kuukauden palkka käteen + mahdolliset firmakohtaiset erillisedut. Ja palkat ovat Suomea kovemmat.

Tuo kun tuotaisiin Suomeen niin ensimmäinen signaali jonka Alienit maapallolta kuulisivat olisi Eteläranta 10:in parku!

Se "erinomainen työttömyysturva" on käsite jostain 80-luvulta. Samoin kuin Pohjolan Japani. No ok, kohta ollaan väestöpyramidin kanssa samassa... Ei Suomi syyttä ole EU:n komissiossa selittämässä korvausten alhaisuutta.

Ja kyllä, Saksassa ja Ruotsissa on työläisillä edustus yhtiössä, siksi siellä luottamustakin piisaa vähän eritavalla kuin täällä jossa uusi toimari säästää aloittaen YT:t.

Etelärannan vakiovastaus on että duunarit voivat ostaa firman osakkeita ja kasvattaa varallisuuttaan. Joo, ja samaan aikaan kun yhtiö maksaa osinkoa, valtio maksaa palkkatukea asumistuen muodossa. En näe tuota kovin kestävänä ratkaisuna. Enkä myöskään kannata asumistuen poistoa.
 
Ei taida kaksi kertaa riittää. Muistaakseni siellä oli 1 työvoimaneuvoja per 12 asiakasta, kun Suomessa suhdeluku oli 1:100.. Siellä työvoimaneuvojat myös itse käyvät läpi yrityksiä kysellen työpaikkoja työttömille, täällähän se on ulkoistettu työnhakijalle... myös palkkatuennassa oli eroja.

Tuo 12:1 perustui kai johonkin väärinkäsitykseen, tanskalaislähteiden mukaan oikeampi luku on noin 30. Toki sekin paljon parempi kuin Suomessa.
Suomessa käytetään noin 1% BKT:sta työttömyyden hoitoon, Tanskassa 2%. Koska Tanskassa on korkeampi BKT ja vähemmän työttömiä, niin reaalirahassa panostus per capita on enemmän kuin tuplasti.

Toki Suomessakin varmaan saisi työttömyyden putoamaan jos vaikka sellainen prosentti BKT:sta käytettäisiin palkkaamaan työttömiä lapiohommiin.
 
Toki Suomessakin varmaan saisi työttömyyden putoamaan jos vaikka sellainen prosentti BKT:sta käytettäisiin palkkaamaan työttömiä lapiohommiin.

Joo, ja kuten esim. Hollannissa työttömyysturvan saaja osallistuu erinäisiin sosiaalisiin töihin pari kertaa kuussa. Toki työttömyysturva on sitten about 1500€... mutta se ehto on ~20h kuussa. Vanhustenhoitajana, opiskeluavustajana jne... Jos haluat olla tekemättä mitään, niin valtiokaan ei sitten tee mitään...

Olihan tuota Suomessakin, 6kk työttömänä niin kunnan oli pakko palkata töihin. TES -20%, sitten siitä luovuttiin. Tilalle tuli Filatovin malli jossa työtön teki työtä ja sai siitä 7€/pvä, nykyisin 9€/pvä, plus työttömyystuen. Radiossa joskus 200X haastateltiin erästä ex-ay jyrää. Lihavaista, silloista työministeriä... ehkä kirjoitin nimen väärin ,mutta anyway.. hän oli silloin sitä mieltä että "parempi pakko kuin pamppu".. joo-o. En äänestänyt demareita 16-vuoteen... Kokoomus sentäs ymmärsi että palkalla ostetaan tavaraa joita yritykset myyvät...

Joo, en ole SAK;n jäsen, KTV:n jäsenyyden palautin opiskellessani. Sittemmin Insinööriliitto ja YEL...
 
Se "erinomainen työttömyysturva" on käsite jostain 80-luvulta. Samoin kuin Pohjolan Japani. No ok, kohta ollaan väestöpyramidin kanssa samassa... Ei Suomi syyttä ole EU:n komissiossa selittämässä korvausten alhaisuutta.

Ja kyllä, Saksassa ja Ruotsissa on työläisillä edustus yhtiössä, siksi siellä luottamustakin piisaa vähän eritavalla kuin täällä jossa uusi toimari säästää aloittaen YT:t.

Etelärannan vakiovastaus on että duunarit voivat ostaa firman osakkeita ja kasvattaa varallisuuttaan. Joo, ja samaan aikaan kun yhtiö maksaa osinkoa, valtio maksaa palkkatukea asumistuen muodossa. En näe tuota kovin kestävänä ratkaisuna. Enkä myöskään kannata asumistuen poistoa.
Suomessa propaganda elää ja voi hyvin. Harva sitä huomaa tai harvaa se edes kiinnostaa. Täällä tehdään hyvin vähän vertailuja muihin euroopan maihin tai sitten vertailut ovat ns. puolikkaita tai vertautuvat maihin joista saadaan haluttu tulos esim. viro. Täällä luullaan, että palkat on kovat ja työtön elää herroiksi korvauksilla. Terveydenhoito järjestelmäkin on "maailman paras" jne. Puhutaan mm. tanskan mallista josta yllätys, halutaan poimia ne heikennykset.
 
EK:n asiantuntija tyrmää kritiikin maahanmuuton kustannuksista –Suomeen töihin tulevan palkka on vähintään 1211 €/kk
4.5.201909:41päivitetty 4.5.201909:42
POLITIIKKAVAALITEDUSKUNTAVAALIT
@

Eduskuntavaalien alla ryöpsähti keskustelu työperäisestä maahanmuutosta, mikä on saanut kierroksia syntyvyysluvuista. EK:n asiantuntijan mukaan liikkeellä on väärää tietoa.

Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) asiantuntija lyttää perussuomalaisia lähellä olevan ajatuspajan maahanmuuttoselvityksen.

Perussuomalaiset on eduskuntavaalien alla vastustanut työperäistä maahanmuuttoa ja vedonnut maahanmuuton suuriin kustannuksiin.

Vaalien yhteydessä käytiin keskustelua erityisesti ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnan poistamisesta, mitä perussuomalaiset on vastustanut ja esimerkiksi kokoomus kannattanut. Käytännössä saatavuusharkinta koskee EU:n ulkopuolelta tulevia duunareita, kuten rakennusmiehiä, metallimiehiä, siivoojia ja tarjoilijoita.

Saatavuusharkinnasta on vapautettu erityisosaajat. He tulevat työpaikkoihin, jotka edellyttävät korkeakoulututkintoa ja vähintään 3000 euron bruttokuukausipalkkaa.

Saatavuusharkinnan poistamista perustellaan ennen kaikkea sillä, että nykyiset prosessit ovat liian byrokraattisia ja hitaita. Työperäistä maahanmuuttoa halutaan helpottaa sillä työväestön määrä Suomessa on pienenemässä kun väestörakenne muuttuu. Taustalla on laskenut syntyvyys.

Lue myös: Totaalinen vauvakato ajaa Suomea kohti työperäistä maahanmuuttoa – Suvi-Anne Siimes kaipaa nyt keskustelua, ”joka ei ole turpaan vetämistä”

Perussuomalaisen puolueen tukema ajatuspaja Suomen Perusta on julkaissut aiheesta raportin viime lokakuussa otsikolla ”Kuinka kalliiksi halpatyövoima tulee”. Raportti pyrkii osoittamaan, että saatavuusharkinnan poistaminen hyödyttää työnantajia ja maahanmuuttajia Suomen julkisen talouden kustannuksella. Näyttää siltä, että raportti on ollut perussuomalaisten vaaliargumenttien taustalla.

EK:n työelämään erikoistunut asiantuntija Mikko Räsänen tyrmää raportin esittelemät tulokset blogissaan. Raportin mukaan Suomeen työhön tulevien työllisyysaste putoaa nopeasti, joten heistä koituu nettokustannuksia julkiselle taloudelle.

Perustan selvityksen lähtökohta on kuitenkin väärä. Siinä vertaillaan lähes keskituloista kantaväestöä pienipalkkaisiin maahanmuuttajiin. Oikeampi tapa on vertailla samoja tuloluokkia”, Räsänen huomauttaa blogissaan.

Lienee selvää, että pienituloiset yleensä saavat enemmän tulonsiirtoja kuin keskituloiset.”

Räsäsen mukaan on ilmeistä, että Perustan käyttämässä tutkimusaineistossa on myös muita kuin työn perusteella oleskeluluvan saaneita. Raportissa tarkasteltavien työntekijöiden rajausperusteena ei ole käytetty työntekoon myönnettyä oleskelulupaa. Koska selvitystä ei ole rajattu työperusteiseen maahanmuuttoon, siitä ei voi Räsäsen mukaan tehdä aiheesta päätelmiä.
”Työntekijän oleskeluluvan saamisen ehtonahan on, että tulijalla on työsopimus tai sitova työtarjous heti alkavaan työhön ja että siitä maksettava palkka on riittävä turvaamaan toimeentulon (1211 €/kk, 2019).

Maahanmuuttovirasto tarkastaa palkanmaksun oikeellisuuden, kun se päättää oleskeluluvan jatkamisesta ensimmäisen vuoden jälkeen.”

Räsänen huomauttaa, että Tilastokeskuksen mukaan työn perusteella Suomeen tulevien työllisyys säilyy korkeana ja yli kymmenen vuotta Suomessa asuneilla se on 89 prosenttia.

Myös muulla perusteella Suomeen tulleiden työllisyys paranee ajan kuluessa.

Suomessa työvoiman tarjonnan lisääntymisen ja maahanmuuton vaikutuksia palkkatasoihin ei ole Räsäsen mukaan juuri tutkittu, eivätkä kansainväliset tutkimukset ja vertailut ota huomioon työmarkkinoiden kansallisia erityispiirteitä.

”Suomessa vähimmäispalkat sovitaan toimialoilla työehtosopimuksin ja kaikilla työntekijöillä on samat oikeudet ja vähimmäistyöehdot.

Maahanmuuttajien palkat siis määräytyvät kuten kantasuomalaistenkin”, hän kirjoittaa.

Perustan raportin kirjoittaja Samuli Salminen on aiemmin perustellut näkemyksiään perussuomalaisten verkkolehdelle Suomen Uutisille. Hänen mukaansa matalapalkka-alojen maahanmuuton vapauttamista ei voi puolustaa vetoamalla kaikkien työperäisten maahanmuuttajien työllisyyslukuihin, koska ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinta koskee ainoastaan matalapalkka-aloja.

Salminen pyrkii raportissaan osoittamaan, että matalapalkka-aloille töihin tulevien työllisyysaste laskee nopeasti.

f79e011a-315f-5c87-94cd-e08a42b63b0c

Mikko Räsänen Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n työelämä-vastuualueen asiantuntija Mikko Räsänen. MARJO KOIVUMÄKI

 
EK:n asiantuntija oikoo vääriä käsityksiä työhön tulevista maahanmuuttajista

3.5.2019, 14:57
Ajassa, Uutiset


maahanmuutto, työvoimapolitiikka



Julkiseen keskusteluun on noussut kysymys Suomeen saatavuusharkinnan kautta työhön tulevien taloudellisesta vaikutuksesta valtiontaloudelle: onko työhöntulo Suomeen plussaa vai miinusta?

Työperusteista maahanmuuttoa on vastustettu eduskuntavaalien alla väittäen, että Suomeen työhön tulevien työllisyysaste putoaa nopeasti ja heistä siksi aiheutuu nettokustannuksia julkiselle taloudelle. Väitteet perustuvat ilmeisesti Suomen Perustan syksyllä 2018 julkaisemaan selvitykseen: Kuinka kalliiksi halpatyövoima tulee.

Perustan selvityksen lähtökohta on kuitenkin väärä. Siinä vertaillaan lähes keskituloista kantaväestöä pienipalkkaisiin maahanmuuttajiin. Oikeampi tapa on vertailla samoja tuloluokkia.

Perustan selvityksessä verrataan maahan muuttaneiden 2500 – 36000 euroa ensimmäisenä kokonaisena kalenterivuonna ansainneiden rahoitusasemaa saman ikäiseen kantaväestöön ilman tulorajoja. Kantaväestön keskiansiot ovat olleet 27 900 euroa, maahanmuuttajien noin 20 000.

Perustan tapa on vertailla matalapalkkaisten maahanmuuttajien työllisyysasteita ja nettotulonsiirtoja lähtöalueittain ja niitä on verrattu saman ikäiseen kantaväestöön kalenterivuosittain. Tällöin tulokseksi saadaan, että maahanmuuttajien työllisyysaste putoaa muutamassa vuodessa melko paljon ja että he saavat enemmän nettotulonsiirtoja kuin kantaväestö. Lienee selvää, että pienituloiset yleensä saavat enemmän tulonsiirtoja kuin keskituloiset.

Työperusteinen v. pakolainen
Selvityksestä ei voi tehdä päätelmiä työperusteisesta maahanmuutosta, sillä sitä ei ole sellaiseen rajattu. Maahanmuuttajajoukon rajauksena ei ole ollut, että tulijan oleskelulupa olisi myönnetty työntekoon. Työntekijän oleskeluluvan saamisen ehtonahan on, että tulijalla on työsopimus tai sitova työtarjous heti alkavaan työhön ja että siitä maksettava palkka on riittävä turvaamaan toimeentulon (1211 €/kk, 2019). Maahanmuuttovirasto tarkastaa palkanmaksun oikeellisuuden, kun se päättää oleskeluluvan jatkamisesta ensimmäisen vuoden jälkeen.

On ilmeistä, että tutkimusaineistossa on myös muita kuin työn perusteella oleskeluluvan saaneita.
Selvityksen mukaan Suomeen muuttaneiden työllisyysaste todella putoaa ja heidän saamiensa nettotulonsiirtojen suhde heikkenee kantaväestöön verrattuna. Yhteenvetoa kokonaisvaikutuksista ei kuitenkaan ole. Tutkimuksessa ei esitetä, että sen kohderyhmä olisi taakka julkiselle taloudelle, vaan ilmaistaan, että maahanmuuttajilla on negatiivisemmat vaikutukset kuin kantaväestöllä.
Tätä kohtaa olisi toivonut tutkitun alkuperäisen maahantuloperusteen mukaan, sillä tulos on ristiriidassa Tilastokeskuksen tutkimuksen kanssa. Tilastokeskuksen mukaan työn perusteella Suomeen tulevien työllisyys säilyy korkeana. Yli kymmenen vuotta Suomessa asuneiden työllisyysaste on 89 prosenttia. Muulla perusteella Suomeen tulleiden työllisyys paranee ajan kuluessa (UTH-tutkimus, Tilastokeskus 2014).

Suomessa työvoiman tarjonnan lisääntymisen ja maahanmuuton vaikutuksia palkkatasoihin ei ole juuri tutkittu. Kansainväliset tutkimukset ja vertailut eivät ota huomioon työmarkkinoiden kansallisia erityispiirteitä. Suomessa vähimmäispalkat sovitaan toimialoilla työehtosopimuksin ja kaikilla työntekijöillä on samat oikeudet ja vähimmäistyöehdot. Maahanmuuttajien palkat siis määräytyvät kuten kantasuomalaistenkin.

 
:). Etpä olisi paremmin voinut osoittaa, miksi paikallinen sopiminen ei voi toimia Suomessa. Itse kerrot kilpailukyvyn olevan hyvällä tasolla ja yritysten talouden olevan vahva. Nythän olisi siis varaa maksaa myös työntekijöille osuutta menestyksestä eikö? Ja nythän Suomalaiset yritykset innolla investoivat kasvuun, palkkaavat ihmisiä ja nostavat palkkoja eikö? No ei. Irtisanomisuutisia erinomaisen kannattavissa yrityksissä päivittäin. YT:tä YT:n perään. Ja kaiken aikaa itkua "jäykkyydestä" ja "maltista" ja minimipalkkaisten työläisten puutteesta sen sijaan että kehuttaisiin kuinka hyvin menee ja nyt panostamme.

Uutiset Kemin sellutehdasprojektista toivat mieleen Kemijärven sellutehtaan joka on varmaan malliesimerkki suomalaista yrityskulttuuria vaivaavasta näköalattomuudesta. Varmaankin tehdas suljettiin koska työmarkkinat oli liian jäykät ja ei paikallista sopimusta ja yhyy? No ei. Tehdas oli kannattava mutta joku oli excelissä laskenut että se sulkemalla saadaan tulevia voittoprosentteja kikkailtua marginaalisesti ylöspäin. Myöhemmin kävi ilmi että nämä ennusteet meni päin prinkkalaa mutta vahinko oli jo tapahtunut.

Toinen hyvä esimerkki on Stockmann, jonka vastaus ongelmiin on sulkea ja myydä kaikki toimintansa. Kohta ei ole enää mitään liiketoimintaa mikä tuottaisi kassavirtaa mutta ainakin konkurssipesään mennään hyvässä tuloskunnossa. Sääli perinteikästä brändiä.
 
Tanska käyttää suhteessa myös kaksi kertaa enemmän rahaa työllisyyden hoitoon kuin Suomi. Tanskan malli ei tule tänne taikasauvan heilautuksella, vaan ne rahat pitäisi jostain tempaista.

Tanskassa käytetään palveluja sekä keppiä ja porkkanaa. Kun vaikkapa Tanskan malli lainataan Suomeen niin yllättäen sieltä tulee aina pelkkä keppi. Ei tipu työttömille palveluja eikä porkkanoita. Tai jälkimmäistä kai edustaa se että jos ei homma ala toimia niin otetaan käyttöön vielä isompi keppi.
 
Vieläkö Stokkalta saa räätälipalveluja puvun ostamisen yhteydessä? Vai onko se samaa tasoa Halpahallin kanssa... herkkutiskihän meni osuuskaupalle, joten vähän alas tuli sekin brändi..
 
Back
Top