Talvihanskat

Heikkilä

Luutnantti
Siirsin tämän hanskakeskustelun tuolta toisesta säikeestä tänne vaatteiden alle.

Setämies kirjoitti:

Itse en noista neopreenihansikkaista innostu. Täysneopreeniset hansikkaat pitivät iloisesti hikoilunkin sisällään, jolloin pikkuplussalla näpit olivat märät vaikka kertaakaan en lumeen tai loskaan koskenut.

Noi BW:n ja jenkkien nomex hanskat taas on hyvät ja pätevät hansikkaat kesällä..
Talvikäyttöön ja pikkuplussille suosittelen itse jotain lämpimämpää.

OT:ta voisi jatkaa omassa hansikkaat ketjussaan.

Neopreenihanskoja enemmän olen tykännyt kalvollisista hanskoista, jotka hengittävät mutta pitävät kosteuden ulkona (ainakin uusina). Kovin paljoa kulutusta tai varsinkaan kuumaa ne eivät kestä vaan niistä tulee ainoastaan kalliit fleece-sormikkaat. Erityisen lämpimäthän ne eivät myöskään ole vaan sopivat lähinnä räntäsade- ja suojakeleille kun lämpötila on nollan pinnassa tai yli ja ongelma on enemmän se kosteus kuin kylmyys.

Ehkä se paras ratkaisu on kuitenkin kerrospukeutuminen, joku 'tekninen' taisteluhanska alle ja sen päälle nahkakinnas, jossa irroitettava vuori. Siitä saa sitten kolme vaihtoehtoa (sormikas, sormikas + kinnas, sormikas + vuori + kinnas) ja ne irtovuoret saa kuivattua nopeasti. Jos vuoria olisi vielä kahdet niin totaalisen märät kädet saisi lämpimään kun ottaa märät sormikkaat ja vuoret pois, ja laittaa paljaat kädet niihin kuivana säilyneisiin vaihtovuoriin ja kintaisiin. Itse olen tänä talvena kokeillut ohuita fleece-kintaita nahkakintaan sisävuorena (jouluna oli Ilomantsissa iloinen -35 C yöllä ja päivälläkin -30 C pintaan) ja ihan hyvältä tuntui nahkakintaan ja sormikkaan välissä lisukkeena.

Ongelmaksi voi silti tulla sen taisteluhanskan eri ominaisuuksien yhdistäminen, jos sen pitää olla

- nollakeleille asti riittävän lämmin
- hengittävä
- vettä hylkivä
- palosuojattu
- kulutusta kestävä (teräväreunaisten metalliesineiden kanssa näprääminen ym)
- niin ohut että sorminäppäryys säilyy
- kohtuullisen hintainen
- korjattavissa oleva

Jos tuollaiseen 'perinteiseen' nomex+nahka -sormikkaaseen laminoisi hengittävän kalvon nomexin sisäpuolelle ja laittaisi vielä ihan ohuen vuoren (kalvon ei kai ole hyvä olla suoraan ihoa vasten) niin olisikohan se liian paksu paketti ja kestäisikö se kalvo kuitenkaan kuumaa vaikka siinä on nahka tai nomex päällimmäisenä?
 
setämies kirjoitti:
viesti-timo kirjoitti:
noska kirjoitti:
En tiedä. Puolustusvoimien tämän hetken tilannetta käsineiden osalta, mutta käsitykseni on, että sitten 90-luvun alun emme ole pysyneet alkuunkaan ajan tasalla niiden osalta.
Saattaa jopa olla tilanne sellainen, että kehitys on niin jatkuvaa ja nopeaa, ettei vielä ole oikeastaan löydetty mitään sopivaa kombinaatiota edes kolmen vuodenajan käyttöön, vaan kehitys jatkuu edelleen kentältä tulevan palautteen ja toiiveiden pohjalta.
Talvikäyttöön (täkäläisessä mittapuussa) ei kai juurikaan edes ole kehitteillä mitään, koska kysyntä on ollut niin pientä.
Joka tapauksessa taistelukäsine on aina ristiriitaisten ominaisuuksien kompromissi. Mikäli ominaisuuksiin liitetään vielä talven vaatimukset menee sangen vaikeaksi.
Yksi ratkaisu, jota olen muutamia kertoja kokeillut on käyttää Original Mechanixin sormikkaita ja paksuja lämpimiä rannekeita, joihin olen tehnyt lenkin vedettäväksi keskisormen ympärille. Täten ranneke peittää hyvin ranteen ja kämmenselän, mutta jättää sormet ja kämmenen pelkän hanskan varaan. Jos vielä teippaa sormet (ei niveliä) kämmenselän puolelta pienillä teipin paloilla, niin pakkasenkesto paranee huomattavasti. Olen myös koittanut käyttää puuvillasormikaita OM:n sormikakiden alla, mutta mielestäni tuntuma katoaa ja voisi käyttää sitten jo vuorellistakin sormikasta. Huonona puolena on se, että mielestäni noilla sormikkailla ei ole hyvä hiihtää ja kovilla pakkasilla materiaalit jäykistyvät.

Ei voi kyllä PV:n käsinetilannetta ainakaan kehua omien kokemuksien perusteella. Loppuvuodesta 09 oli jaossa 2 paria niitä tekonahkaisia lomahanskoja joista ei juurikaan positiivista sanottavaa ole. Sitten siirryttiin uuteen aikakauteen palvelushanska m/08:n muodossa, eli semmoiset ohuet kankaiset puutarhahanskat joita käytiin jokaisen vähäkään tiukemman maastopäivän jälkeen vaihtamassa uusiin. Mahdollisesti vielä huonommat kuin ne nahkahanskat mutta ainakin ne sai jotenkin kuivattua yön aikana.
Onneksi osa kouluttajista ymmärsi näiden molempien hanskojen käyttökelpoisuuden ja hyväksyivät (joku jopa suositteli) kaupallisten hanskojen käytön. Itse hankin yhden räntäsateisen taisteluharjoitusviikon jälkeen Mil-tecin neopreenihanskat. Kuuden euron hanskoiksi välttävän hyvät ja näyttivät ulospäin riittävän paljon m/08-hanskoilta.

Talvikäsinepuolesta ei löydy mitään valittamista, 'noukkarit' sisävuorilla kyllä piti kädet lämpiminä ja lopulta ne kädessä pystyi jo tekemäänkin jotakin.

Miettimistä vain herätti että tulisiko oikeasti kovin paljon kalliimmaksi hankkia taistelukelpoisia kunnon hanskoja kuten mm. BW:n ja jenkkiarmeijan nomex-hanskat kuin läjä kertakäyttöisiä puutarhahanskoja.

Itse en noista neopreenihansikkaista innostu. Täysneopreeniset hansikkaat pitivät iloisesti hikoilunkin sisällään, jolloin pikkuplussalla näpit olivat märät vaikka kertaakaan en lumeen tai loskaan koskenut.

Noi BW:n ja jenkkien nomex hanskat taas on hyvät ja pätevät hansikkaat kesällä..
Talvikäyttöön ja pikkuplussille suosittelen itse jotain lämpimämpää.

OT:ta voisi jatkaa omassa hansikkaat ketjussaan.

Neopreeni hanskoja ei mielestäni saa edes mitenkään näppärissä paketeissa. Mielestäni kunnollinen tappelushanska on kuitenkin suhteellisen ohut, joka mahdollistaa just esim purkamisen ja lippaiden lataamisen yms kädet suojattuna.

Eli vaadittavia perusominaisuuksia on mielestäni:

-Ohut ja pitävä kämmenosa joko synteettinen tai nahkainen, kokonaan nahkainen kangas etusormelle mahdollisimman huomaamattomilla saumoilla
-Ompeleet siten että saumat ei paina.
-hanskan pitää kestää kosteutta ja kuivamista kovettumatta (ikävä ominaispiirre useissa hanskoissa),
-Hanskan pitää olla miellyttävä kädessä ja miellyttävä pitää rukkasen alla.
-kestävyys saa olla jonkinlainen.
-pitää pysyä kädessä hyvin ja istua siihen hyvin.
-Värityksen pitäisi olla tummaa, harmaata, vihreää, valkoista... Ei mitään neon väristä.

Toppahanskat ne ei voi olla, mutta jotakin -20 asteen pakkasta pitäisi kestää ainakin varttitunnin siten että käsi ei kangistu... Toki tuo on aika hankala määristelmä kun käsissä voi olla jotakin kylmää kuten asen liikkuvat osat, patruunat, yms. Lisäksi käden kylmän kestävyyteen toki vaikuttaa myöskin fyysisen rasituksen aste. Eli kiertääkö veri voimakkaasti suonissa vai onko vielä ehditty edes kehoa lämmittää rasituksella.

Oma ehdotukseni on oma Famoniin Famosoft hanska. Toki Famonilla on muitakin hansikkaita muitakin samalla perusidealla, mutta tämä malli minua mieliyttää juuri kylmemmille ilmoille tarkoitetusta hansikkaasta.

Famon

Ohuella vuorella varustettu hanska, kestää kuin tauti niin käyttöä kuin pesua. Pikku pakkasilla tuo menettelee omillaan ja kylmemmilläkin keleillä tuota pystyy käyttämään ilman toppahansikkaita jonkin 10-30 minuuttia olosuhteista ja kaiken maailman muistakin tekijöistä riippuen. Noista on vielä ohuempi kesäversio, mutta mielestäni sillä ohuudella ei saavuteta enää merkittävää etua näppäryydessä ja se on talvikelille jo liian ohut ja kylmä. Vettähän nuo ei hyljeksi vaan jopa imee sitä, mutta minä olen tullut siihen lopputulokseen että kun ne vettäkin hylkivät kastuu kuitenkin jossakin vaiheessa...

tuossa kuitenkin on halpa hinta, en tarkkaan tiedä hintaa mutta joku 10€ tai alle pari. Meikäläinen kantaa useampia hanska pareja taskuissa etenkin talvis aikana, jos yhdet hanskat kastuu. On kuivat käsineet vetää käsiin.

Pirun hyvät perushanskat mielestäni ja omalla työpaikalla liki jokainen on ottanut nuo erittäin tyytyväisenä vastaan verrattuna edellisiin työhansikkaisiin. Nuo on oikeastaan ensimmäiset hyvät vuorelliset työhansikkaat mitä minun kohdalle on sattunut, nuo ei ole niitä lapio-mallin huonosti istuvia työhansikkaita paksuilla materiaaleilla vaan miellyttävät pitää käsissä ja tehdä näppäryyttä vaativia töitä. Kestääkin ne aika hyvin. Esim Fiskarssin halkaisukirveen mukana sain sellaiset "perinteiset työhansikkaat" lahjuksina ja ne nakkasin vi**uun saman tien ja otin nuo Famonin hansikkaat käteen halkojen tekoon kirveellä ja moottisahalla.
 
kestäisikö se kalvo kuitenkaan kuumaa vaikka siinä on nahka tai nomex päällimmäisenä
ei kestäisi. Se kalvo sulaa ihan samassa lämpötilassa vaikka siinä olisi mitä päällä. Toki ne eristekerrokset siinä päällä hidastaisivat jossain määrin sen kalvon lämpenemistä.
hanskan pitää kestää kosteutta ja kuivamista kovettumatta (ikävä ominaispiirre useissa hanskoissa)
eli nahka on poissuljettu materiaali. Tosin hyvin rasvaamalla saa nahastakin kosteutta kestävää, mutta silloinkin se vaatii säännöllistä huoltoa eli rasvausta

itse sain naapurin jäätelöautokuljettajalta vinkin noista Famonin Maxiplus Endurance http://www.famon.fi/fi/tuotteet/k%C3%A4sineet/pinnoitetut-k%C3%A4sineet/pu-pinnoitetut-nylonk%C3%A4sineet/maxiflex-endurance-34-844/ hanskoista.
En ole vielä ehtinyt kokeilla tappeluskäytössä, mutta muutamia huomioita sen perusteella mitä olen käyttänyt.

Sorminäppäryydelle on materiaalin ohuutta tärkeämpää saumaratkaisut. Kaikki saumoissa oleva ylimääräinen materiaali ja sauman paksuus heikentävät omianisuuksia enemmän kuin materiaalin paksuus.
Samoin on laita istuvuuden kanssa. Sormissa oleva tyhjä tila tahtoo aina keräänty otepinnan ja tartuttavan esineen väliin tavalla tai toisella.

Kyseisissä hanskoissa on elastisuudella varmistettu istuvuus (ei tyhjää tilaa) ja ne ovat täysin saumattomat. Esim rynkyn lippaan lataaminen käy helposti eikä hanskat pyri jäämään patruunan ja lippaan reunan väliin kuten joillakin käsineillä.
Kuminen pinta lisää otteen pitävyyttä ja kämmeniin muodostettu mitättömän ohut "näppyläkuvio" lisää tätä entisestään. Tällä kuviolla on myös se ominaisuus että jos tarttuu kylmään esineeseen on kontaktipinta melko pieni ja kylmä ei välity suoraan sormiin.
Naapurin mukaan ovat pysäkillä seistessä kylmät (kuten kaikki tälläiset elastiset lievästi puristavat käsineet), mutta hän uskaltaa huoletta niillä käsitellä 45 pakkasasteessa olevia metallihyllyjä ja pidellä niitä piedempiäkin aikoja, vaikka käsineet olisivat märätkin. Paljaat kädet kuulemma kosteina jäätyvät hyllyihin kiinni kuin kieli rauta-aitaan.
Hinta noilla on alle 5 euroa pari.
Väri on harmaa/musta ja eri kokoja löytyy
Huonona puolena sitten onkin se, että kumipinnan ansiosta on näiden päälle rukkasten vetäminen todella hankalaa.
Kestävyys ei ole loputon, sillä kumi kuluu käytössä, mutta kuitenkin kohtalainen. Repeämisiä ei ole itselläni eikä naapurilla tapahtunut, mutta naapurin hanskoista näkee nyt 4 kuukauden päivittäisen käyton jälkeen että joissakin kohdissa kumi alkaa olla kulunut loppuun.

Niin ja mainittakoon sekin, että hiihtäessä tykkään käyttää täysnahkaista perinteistä vuoretonta hiihtorukkasta. Kun pakkasta on niin paljon ettei niillä enää tarkene (enemmän kuin 25) laitan villavanttuun alle). Pelkällä nahkarukkasella tarkenee yllättävän hyvin kun keho lämpiää. Ainakin itselläni kädet hikoilevat voimakkaasti jos on liian lämpimät hansikkaat. Ja vuorettomalla nahkarukaksella pystyy jopa tarpeen tullen ampumaan. Tapanani on siirtymisillä/marsseilla käyttää hiihtorukkasia ja kun edessä oleva tilanne sisältää enemmän toimintaa vaihdan taisteluhanskoihin, jotka ovat tässä vaiheessa mukavasti kuivat -eivätkä edes hiihdon kuluttamat. Huom! nuo hiihtorukkaset eivät siis ole samanlaiset kuin ne intin työrukkaset.
 
Kiitos Heikkilälle topicin avaamisesta.

Nuo Secondin esittelemät famonit ovat hyvin lähellä niitä mitä itse olen käyttänyt. Tuollaiset ohuella vuorella varustetut hanskat, jotka kuitenkaan eivät ole topparukkaset. Merkkiä en muista ja muistelisin ostopaikan olleen paikallisen rautakaupan hansikashylly. Ostokriteerinä oli aitoa nahkaa oleva otepinta ja pieni vuori. Mikäli haluaa pelkkää välihansikasta suosittelen fleecestä valmistettuja alushansikkaita. Molemmat on helppo heittää vaikka käsineen tai rukkasen alle tarvittaessa ja voidaan kuitenkin käyttää yksinäänkin tarkkuutta vaativassa hommassa.

Jonkun verran olen ehtinyt miettiä hanskojen palonkestävyyttä, mutta ainakaan itse en siihen koe tarvetta, edes taistelukäytössä. Mukavampaa tietysti olisi, jos se keinokuituinen hansikas keinokuituisinen vuorineen ja kalvoineen ei sulaisi kädelle, mutta käytännössä tuo hankalaa. Etenkin vuori olisi syytä olla keinomateriaalia jotta saataisiin riittävät lämpöarvot ja mahdollisesti myös kosteuden ja kulutuksen kestoa. Periaatteessa siis myös noskan esittelemät famonit voisivat tätä ajatellen tulla kysymykseen mutta PU-pinnoite kämmenissä mietityttää.
 
Tuo PU-pinnoite noiden kämmenissä tuntuu niin paljon kumilta, että jos et olisi sitä maininnut niin olisi itse asiassa luullut sen olevan kumia, kun en sitä antamaani linkkiä tarkemmin lukenut, vaan katsoin että kuva täsmäsi. Mikäli seinäkiipeilijöiden käyttämät kengät ovat tutut niin kämmenten materiaali tuntuu hyvin paljon samanlaiselta mutta huomattavasti ohuemmalta. Sen verran nuo on olleet itsellä kädessä ulkona, että voin sanoa että ne eivät todellakaan ole mitkään lämpövuorit. AIvan loistavat ovat olleet kuitenkin kaikessa työskentelyssä jossa pitää käsitelllä kylmiä esineitä ja tehdä tarkkaa hommaa. Kuulemma jopa kolikoiden ja raharengin kanssa pelaaminen toimii. Itse käytän niitä näillä keleillä ihan jatkuvasti autolla ajaessa. Ei haittaa ratin kylmyys ja ote ratista on erittäin paljon tukevampi kuin paljaalla kädellä. Muuta suuojaahan nuo eivät anna kuin korkeintaan paperihaavoja vastaan. Omien kokemusten mukaan vaan viilto- ja/tai pistosuojatuilla hanskoilla kun ei sitten tee juurikaan tuntumaa vaativaa hommaa. En myöskään pidä minkäännäköisistä rystyssuojista tms hanskoissa. En myöskään lähtisi hiihtämään tai kaivamaan lapiolla tälläisillä hanskoilla. Niissä toissä pitää olla nahkainen (omalla kohdallani mieluiten vuoreton) kämmenosa.

Olen noita secondin esittelemiäkin kokeillut, mutta en pitänyt. Vuori kämmenenpuolilla ja sormissa haittasi tehokkaasti näpertelyä ja erityisesti sen teki etusormen leikkaus/sauma, joka käy ilmi tuosta linkin kuvastakin sormenpään omitusiena kulmikkuutena.

Fleecehanskat taas tuppaavat olemaan useimmiten aivan liian liukkaita käytettäväksi minään muuna kuin vuorina.

Tänä aamuna tuli kokeiltua Erätukun myymiä hanskoja. Tai ainakin sieltä sanoi omistaja ne ostaneensa, mutta en heidän sivuiltaan kuvaa niistä löytänyt. Kyseiset hanskat olivat sellaisessa camovärissä, jota Erätukku suosii. Kyseiset metsästyshanskat olivat ikäänkuin pilkkirukkaset. Rukkasen materiaali oli vuorattua fleecea ja kämmenen keskellä, pekalossa ja sormiosan kärjessä oli vahvenne keinonahasta tms materiaalista.
Peukalon ja sormet sai pois rukkasen sisältä pilkkirukkasten tapaan halkiosta ja rukkasosat käännettyä kämmenselän puolelle pois tieltä. Ne (sekä peukalon, että muiden sormien osan) sai kiinnitettyä sinne magneeteilla. Tämä oli mielestäni hyvä ominaisuus. Sekä kämmenselässä, että käännettävissä osioissa näki pyöreän ompeluksen, joiden kohdalle magneetit oli kankaan sisään piilotettu. Toimi hyvin ja on varmasti pitkäikäisempi kuin yleisemmin vastaavissa käytetty tarrasysteemi.
Pilkkirukkasista poiketen eivät esiintulevat sormet olleetkaan paljaana tai kynsikkäiden verhoamina, vaan alla oli todella ohuestä nailonista (sama väritys) tehdyt sormikkaat. Sekä peukalolle että muille sormille siis löytyi edelleen suoja. Kuitenkin tämä suoja oli niin ohut (kuin ohut silkki), että sillä ei käytännössä tuntunut olevan mitään lämpöarvoa ja materiaali oli niin liukasta että niillä oli vaikea saada pitävää otetta mistään. Eli kyseessä oli lähinnä naamiosuojat idealla etteivät paljastuvat sormenpäät riko camoefektiä.
Kun vielä rukkasosan keinovahvikkeet olivat melko jäykät ja muovimaiset eivätkä sinällään nekään antaneet kovin hyvää pitoa ja fleeceosat olivat suorastaan liukkaat, niin en voi suositella kyseistä hansikasmallia kenellekään sellaisenaan.
Hanskojen omistaja oli kyllä niihin kovin ihastunut.

Olisiko sitten käsineiden laita niin, että mieltymyksiä ja tehtäviä on niin monenlaisia, kun toisen kädet hikoavat siinä missä toisen palelevat, ja jokainen käyttäjä hakee niistä erilaisia ominaisuuksia, että ainoa ratkaisu pv:lle olisi sama kuin monilla tuotantolaitoksille, eli hankkia useampia eri mallisia käsineitä, joista jokainen käyttäjä valitsee sitten itselleen sopivimmat. Ja ennenkuin joku ehtii älähtää, ettei ole varaa jakaa kaikille monia pareja hanskoja, niin tarkoitus olisikin, että kukin saisi vain yhtä tai kahta (korkeintaan kolmea) mallia olevat hanskat valintansa mukaan, ei niitä kaikkia.
 
Pitäiskö kuitenkin taisteluhanskojen olla TAISTELUHANSKAT? Että niillä pystyy tarttumaan kiinni piikkilankaan tai puukkoon, pistimeen tai Kaverin pilliin? Jos ajatellaan nyt TAISTELIJAA, eikä mitään pilkkitoukkien pujottelua tai puolukan keruuta niin vaatimukset ovat kyllä aika selvät: oltava luja, kohtuullinen viiltosuoja, rannesuoja, kestettävä jos minkälaista vääntöä, tartuntapinnat oltava mielestäni kunnolliset, että se minkä käteen ottaa niin se kanssa hanskan puolesta siinä pysyy.

Olen funtsinut tätä käsineasiaa nyt kaksi päivää ja alan ymmärtää mitä kapiainen tarkoitti: taistelukäsineen vaatimukset ovat TAISTELUKÄSINEEN vaatimuksia...ne kädessä ei ole tarkoitus kerätä puolukoita eikä vuolla makkaratikkuja vaan ne ovat taistelijan käsineet. Toki jotain soppatonkkaa voidaan nostella vaikka softsell-rukkasella, kun ne on tosi kivat tai näprätä jotain takaportaan viestilinjaa esim. kontaminaatio-hansikkaalla...taistelijalle ne eivät kelpaa.
 
baikal kirjoitti:
Pitäiskö kuitenkin taisteluhanskojen olla TAISTELUHANSKAT? Että niillä pystyy tarttumaan kiinni piikkilankaan tai puukkoon, pistimeen tai Kaverin pilliin? Jos ajatellaan nyt TAISTELIJAA, eikä mitään pilkkitoukkien pujottelua tai puolukan keruuta niin vaatimukset ovat kyllä aika selvät: oltava luja, kohtuullinen viiltosuoja, rannesuoja, kestettävä jos minkälaista vääntöä, tartuntapinnat oltava mielestäni kunnolliset, että se minkä käteen ottaa niin se kanssa hanskan puolesta siinä pysyy.

Olen funtsinut tätä käsineasiaa nyt kaksi päivää ja alan ymmärtää mitä kapiainen tarkoitti: taistelukäsineen vaatimukset ovat TAISTELUKÄSINEEN vaatimuksia...ne kädessä ei ole tarkoitus kerätä puolukoita eikä vuolla makkaratikkuja vaan ne ovat taistelijan käsineet. Toki jotain soppatonkkaa voidaan nostella vaikka softsell-rukkasella, kun ne on tosi kivat tai näprätä jotain takaportaan viestilinjaa esim. kontaminaatio-hansikkaalla...taistelijalle ne eivät kelpaa.

Ongelma vaan on siinä, että kurkunleikkaajatkin etsivät vielä sitä talvella toimivaa taistelulapasta. Sotavaltiot ovat tuottaneet kesäkäyttöön vaikka millaista hitec hansikasta hiilikuituisinen rystyssuojineen ja paloakestävine kankaineen. Silti taistelijat pohjolassa painavat edelleen rukkasilla ja rautakaupan työhanskoilla. Kertonee osaltaan kehittämisen vaikeudesta.
 
baikal kirjoitti:
Pitäiskö kuitenkin taisteluhanskojen olla TAISTELUHANSKAT? Että niillä pystyy tarttumaan kiinni piikkilankaan tai puukkoon, pistimeen tai Kaverin pilliin? Jos ajatellaan nyt TAISTELIJAA, eikä mitään pilkkitoukkien pujottelua tai puolukan keruuta niin vaatimukset ovat kyllä aika selvät: oltava luja, kohtuullinen viiltosuoja, rannesuoja, kestettävä jos minkälaista vääntöä, tartuntapinnat oltava mielestäni kunnolliset, että se minkä käteen ottaa niin se kanssa hanskan puolesta siinä pysyy.

Olen funtsinut tätä käsineasiaa nyt kaksi päivää ja alan ymmärtää mitä kapiainen tarkoitti: taistelukäsineen vaatimukset ovat TAISTELUKÄSINEEN vaatimuksia...ne kädessä ei ole tarkoitus kerätä puolukoita eikä vuolla makkaratikkuja vaan ne ovat taistelijan käsineet. Toki jotain soppatonkkaa voidaan nostella vaikka softsell-rukkasella, kun ne on tosi kivat tai näprätä jotain takaportaan viestilinjaa esim. kontaminaatio-hansikkaalla...taistelijalle ne eivät kelpaa.

Taistelukäsine ei ole oikestaan mitään muuta kuin enemmillään työkäsine jonkinlaisella viiltosuojalla ja mahdollisesti rystyssuojalla, sekä joillakin pienillä erikoispainotuksilla materiaalien yms suhteen. Esim Saksalainen taistelijan käsine vaikuttaa hyvin perinteiselle hansikkalle ilman mitään erityisominaisuuksia, eräässä suomen sotilaassa oli juttua yhdestä merkistä ja eipä siinä mitään kovin erityistä vaikuttanut olevan, hienot materiaalit, joitakin vahvennuksia kämmenessä, hienon näköiset ja kalliit, toki viiltosuojaa ja rystysille oma lisäsuoja. Ihan hyville ne vaikutti, mutta osa ominaisuuksista on ehkä enemmänkin jollekin vartialle, poliisille sopivia (esim nuo rystyssuojat). Toki lehtijutun perusteella on aika vaikea päätellä sen enempää.

Nyt baikal sorrut mielestäni sotilas-gloori-gloori-niin-erikoinen-ja-niin-vaativa näkemykseen, hyi-hyi :a-kiss:. Mielestäni ne sotilaan hanskat pääasiassa edelleen suojaa säältä, hankauksilta yms eikä niihin kohdistu mitään elämää suurempia vaatimuksia. Jos hanskalla voi lapioida tonneittain tavaraa, ampua, ladata, näpertää muttereita paikoilleen (tai muuta kohtuu tarkkaa sorminäppäryyttä), niissä riittää kitka liki omaan pursitusvoiman tasolle ja ne kaiken lisäksi suojaa säältä kohtuullisesti niin eiköhän se hyvä talvi- tai ylipäätään sotilaan hanska ala olla siinä. (Taistelu)Sotilas ei kuitenkaan ole hitsari, kemikaalityöntekijä tms joka tarvitsee ihan oikeasti jo erillaisen hansikkaan kuin mitä normaalit nahkaiset/kankaiset/synteettiset työhansikkaat on ratkaisuiltaan. Riittähän sotilaalle ihan normaalit kengätkin, eikä ole niin justiinsa vaikka ne on vaelluskengät tai kumisaapaat!!! Mikähän hanskoista tekee sitten erillaisemmat?

Minusta sotilaan talvihanskassa korostuu se ehkä keskeisin ominaispiirre että sen pitää tarjota mahdollisuus sotilaan ottaa rukkanen pois kädestä lyhyiksi ajoiksi, ehkä noin puoleksi tunniksi. Tällöin sotilas kykenee pitämään käden toimintakuntoisena niissä tilanteissa joissa ei ole aikaa ottaa rukkasta pois kädestä. Taistelussa näin voi käydä aika helpostikin, olipa kyseessä sitten vihollisen tähystäminen korkeassa valmiudessa, lipastaminen, aseen purkaminen tai aseen käsittely ylipäätään.

No vi**u. Minulla on mennyt näihin hanska keskusteluihin jo niin monta tuntia hukkaan ja alkaa jo paranoidisuus vaivaamaan (salaa pitää kokeilla työkavereiden hansikkaita). Että minä jätän nyt nämä hanska-fetismit muiden haltuun, Noska :salut: ja Setämies :salut: ainakin tuntuvat tietävän asioista enemmän kuin minä. Ehkä Baikalkin, mutta minä en sitä vielä tyhmyydessäkin tiedä :a-smiley:
 
En tiedä minäkään, enkä jaksa ottaa siitä päänvaivaa, koskei Suomen Raskaan mat.osastokaan ole siitä pulttia tainnut reväistä, kun lukee näitä postauksia, joiden mukaan sotilaan talvikäsine on edelleen lapanen ja rukkanen. Lapanen ja rukkanen välttää mullekin.
 
Mitä kaikkea ajattelitte nysvättävän niin kauan talvipakkasessa ettei sitä avokäsin voisi tehdä?

Pahin sormien palelluttaja taitaa olla rynkyn surkeat muoviottimet. Onko muuten Kiinasta ostetuissa puiset tukit?
 
baikal kirjoitti:
Pitäiskö kuitenkin taisteluhanskojen olla TAISTELUHANSKAT? Että niillä pystyy tarttumaan kiinni piikkilankaan tai puukkoon, pistimeen tai Kaverin pilliin? Jos ajatellaan nyt TAISTELIJAA, eikä mitään pilkkitoukkien pujottelua tai puolukan keruuta niin vaatimukset ovat kyllä aika selvät: oltava luja, kohtuullinen viiltosuoja, rannesuoja, kestettävä jos minkälaista vääntöä, tartuntapinnat oltava mielestäni kunnolliset, että se minkä käteen ottaa niin se kanssa hanskan puolesta siinä pysyy.

Olen funtsinut tätä käsineasiaa nyt kaksi päivää ja alan ymmärtää mitä kapiainen tarkoitti: taistelukäsineen vaatimukset ovat TAISTELUKÄSINEEN vaatimuksia...ne kädessä ei ole tarkoitus kerätä puolukoita eikä vuolla makkaratikkuja vaan ne ovat taistelijan käsineet. Toki jotain soppatonkkaa voidaan nostella vaikka softsell-rukkasella, kun ne on tosi kivat tai näprätä jotain takaportaan viestilinjaa esim. kontaminaatio-hansikkaalla...taistelijalle ne eivät kelpaa.

Riipunee paljolti siitä mitä kukin sisällyttää omalta kohdaltaan taistelutoimintaan. Itse näen tärkeimpinä taistelijan käsineen ominaisuuksina mahdollisuuden käyttää omaa henkilökohtaista asetta mahdollisimman hyvin ja tehdä sitä omaapäätehtävää (vaikka sitten keittää kahvia esikunnan herroille). Olennaista on myös se, että minkälaisella tempolla pitää mitäkin pystyä tekemään.
Itse en näe että eteen tulisi esimerkiksi tilannetta jossa minun pitäisi valmistelematta TARTTUA piikkilankaan. Jos piikkilangasta pitää päästä yli niin siihen ei tarvi tarttua. Mikäli minun pitää rakentaa tai purkaa piikkilankaestettä, niin olen tilanteeseen valmistautunut ja otan käyttöön siihen tarkoitukseen varaamani teräsverkkohanskat, jotka hakkaavat siinä hommassa mitkä tahansa viiltosuojahanskat mennen tullen.
Myös pistin- ja puukkotaistelut ovat käsitykseni mukaan siksi paljon harvinaisia, etten näe viiltosuojauksen niiden varalta olevan olennaisen tärkeä ominaisuus. Ja jos kokisin että olisi, pitäisi sitten olla viiltosuojahihat, -kaulurit ja muutkin lisä suojat. En ole mikään vietsitaistelun asiantuntija, mutta käsitykseni mukaan ei teräaseen terään tarttuminen ole mikään helppo eikä myöskään toimiva ratkaisu vaikka olisikin suojaavat hanskat.
Mikäli tarkoitus on tarttua vastustajaan, oli se sittiin pilliin tai ryysyihin, niin siinä toimii aina sitä paremmin käsine mitä vähemmän sormen ja kohteen väliin jää kerroksia ja mitä parempi on kitka kohteen ja sormenpään välillä. Minun nähdäkseni tällä hetkellä markkinoilla olevat viiltosuojahanskat ovat lähtökohtaisesti suunnattu portsareille ja kalanperkaajille ja muuhun vastaavaan työhön. Ainoa tehtävä jossa olen kokenut niistä selkeästi oleva hyötyä ovat etsintäoperaatiot ja ajoneuvojen tarkastukset.

Minä näen että taistelijan käsineellä on oltava määrättyjä omnaisuuksia. 1) ne kädessä on pystyttävä käyttämään omaa henkilökohtaista asetta ja suorittamaan toimintahäiriöproseduurit, 2) ne kädessä on kyettävä suoriutumaan omasta tehtävästään, 3) ne suojaavat naarmuilta ja raapeilta, joita normaali toiminta taistelukentällä tuottaa, vähintään samalle tasolle kuin tiastelijan asu, 4) niiden on täydennettävä taistelijan maastouttaminen käsien osalta.
Lisäksi mielellään suojattava käsiä palovammoilta, jollekin tasolle asti.
Talvella lisäksi niiden on mahdollistettava kylmään metalliin tarttuminen ja mielellään myös kylmältä ilmalta.
Kyseiset käsineet eivät saa merkittävässä määrin menettää omiinaisuuksiaan kastuessaan eivätkä saa imeä itseensä niin paljon kosteutta että kuumuuden vuoksi niissä alkaisi kiehua vesi siinä määrin että aiheuttaisi vammoja.
Kestävyys on aina toimittava ominaisuus ja halpa hinta ei ole huono asia. Huollettavuus: nopea kuivuminen, helppo korjaaminen (tai halpa korvattavuus) ja helppo puhdistettavuus ovat myös mukavia ominaisuuksia.

Kaikkiin niihin tehtäviin, joihin on valmistautumisaikaa enemmän kuin kymmenen sekuntia ja joista ei tarvitse silmänräpäyksessä siirtyä taistelumoodiin, voi varata erilliset käsineet, kuten monesti näkee olevan esim köysilaskeutumista varten erilliset käsineet. MIelellään kaikki tälläisetkin käsineet saisivat olla sellaiset että niillä pystyy kohtuullisella tasolla käsittelemään henkilökohtaista asetta tai ne saa käsistään sekunnin sadasosissa. HUomattakoon, että esim piikkilankaesteen avaaminen hyökkäyksessä ei useimmiten tule yllätyksenä ja vaikka valmistatutumisaikaa ei sen vieressä olisi lainkaan, niin sitä voi olla aikaisemmin reilustikin ja katkaistessa ei lankaan tarvi koskea muun kuin työkalun (ellei haeta äänettömyyttä jolloin taas ei ole kiire) ja katkaistut päät pystyy helpostikin työntämään sivuun muilla välinein kuin käsin.

Kuten sanottua en ole noita linkittämiäni hanskoja käyttänyt vielä taisteluharjoituksissa, mutta odotan niiltä paljon. Pääasiassa kuitenkin käytän origial mechanixin sormikkaita, jotka näkyvät olevan suosittu valinta kriisipeäkkeissä, vaikkeivät olekaan varsinaiset taisteluhanskat.

Mekanisoidun jalkaväen ja aketuksen spesialistit saattavat hakea noilta muitakin ominaisuuksia ja suosia esim rystysuojia, joista saattaa olla paljonkin iloa kovan pinnoitteen kanssa otettaessa kontaktia tai lähitaistelutilanteissa. Itse en usko joutuvani niin usein nyrkkiäni käytätämään, etten voisi rystyäsini riskeerata ja koen kaikkien kovamuovisten osien heikentävän tartuntaominaisuuksia, joka on nähdäkseni itselleni olennaisempi ominaisuus myös lähitaistelussa.

SInänsä pitäisi kyllä SUomesta löytyä tietotaitoa haluttujen käsineiden luomiseen, koska täällä kyetään tekemään huippuluokan jääkiekko- ja jääpallosuojia, hiihtokäsineitä ja älyvaatteita. Kyse taitaa vain olla tilauksen ja innovaation puutteesta ja epävarmasta tuotosta.
 
Pullosorsa kirjoitti:
Mitä kaikkea ajattelitte nysvättävän niin kauan talvipakkasessa ettei sitä avokäsin voisi tehdä?

Pahin sormien palelluttaja taitaa olla rynkyn surkeat muoviottimet. Onko muuten Kiinasta ostetuissa puiset tukit?

No ihan ekana tulee kovassa pakkasessa mieleen kk:n vöiden täyttäminen. Metalliset vyöt, metalliset patruunat ja kova pakkanen. Kunka pitkän vyön luulet saavasi tehtyä.
Itse olen tykännyt jo rumpulipastakin täyttäessä käyttää sormikasta. Normi rk:n lippaan vielä lipastaa avokäsin jos ei montaa tarvi kerralla tehdä eikä ole valmiiksi kylmä.
Jos on juuri hiihtänyt itsensä hikeen ja kädet hiestä kosteat, kuten minulla tuppaavat tuolloin olemaan, alkaa työ hidastua kummasti.

ps. Olis varmaan pitänyt taas lukea kaikki viestit ennenkuin lähti vastaamaan. Second oli jo hyvän vastauksen baikalille laittanutkin.

pps. pitäis varmaan kahlata taapäin ja katsoa laittokoi kapiainen pecsejä mitä ominaisuuksia hanskoilta halusi, mikäli ei laittanut niin olisi mielenkiintoista kuulla ammattimaisen jalkaväkimiehen toivelista käsineen ominaisuuksille
 
Jaa eli meikäläisestä tehtiin sitten nuorempi hanskan himoaja? :D Kiitän toveri Second:salut:

Sen verran pakko sanoa että ei mulla mitään ole asennushansikas/mustahansikas/kinnas komboa vastaan, mutta jos sitä pystyy parantamaan niin miksikäs ei? Nyt kuitenkin haetaan suojaa sekä säätä vastaan että suojaa kulutusta ja väkivaltaa vastaan.

Voisiko talvihansikasta toteuttaa niin että esimerkiksi viiltosuoja tulisi omana hansikkaanaan, säältäsuojaava omanaan. Säältäsuojaava pintahansikas rakennettaisiin niin, että sitä voisi käyttää ilman viiltosuojaa, mutta se silti kestäisi rankkaa kulutusta. Jos halutaan tarkkuutta, käytetään pelkkää pintahansikasta eli säältäsuojaavaa hansikasta. Näiden kahden päälle voidaan vielä vetää vuorellinen rukkanen jos siltä tuntuu. Omalla laillaan tuo olisi modulaarinen järjestelmä, jolla tarjotaan suojaa säältä, kulutukselta ja vammoilta. Huomioitavaa on, että mitään uutta ei keksitty mutta materiaaleihin olisi syytä kiinnittää huomiota.

Mielipiteitä?
 
Jotenkin tuntuu että jostain kumman syystä nyt kaikki ovat fiksoituneet tuohon viiltosuojaan. Toistan vielä, että itse en koe sillä olevan niin tiheää tarvetta ja suurta hyötyä, että se kumoaisi viiltosuojasta aihutuvat haitat, kuten lisääntynyt jäykkyys, huonompi tuntuma ja hanska, kangas ja nahkaosien nopeampi kuluminen.

Mutta mikäli viiltosuoja välttämättä halutaan, niin en myöskään näe mitään syytä erottaa sitä säältäsuojaavasta hanskasta -päinvastoin. Kokska viiltosuoja itsessään ei ole elastinen materiaali ja vaatii siten hieman väljyyttä niin se on helppo upottaa lämpövurin sisään.
Toinen vaihtoehto tietysti on käyttää vuorihansikkaina näitä sormikkaita joissa viiltosuojakuituja on upotettu akryyli/villahanskoihin. Viiltosuojaus ei ole aivan samaa luokkaa, mutta saadaan samalla viiltosuoja ja lämpöeriste, jonka päällä voidaan sitten käyttää jotain taistelijanhanskaa jolla saavutetaan muut toivotut ominaisuudet.
 
noska kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
Mitä kaikkea ajattelitte nysvättävän niin kauan talvipakkasessa ettei sitä avokäsin voisi tehdä?

Pahin sormien palelluttaja taitaa olla rynkyn surkeat muoviottimet. Onko muuten Kiinasta ostetuissa puiset tukit?

No ihan ekana tulee kovassa pakkasessa mieleen kk:n vöiden täyttäminen. Metalliset vyöt, metalliset patruunat ja kova pakkanen. Kunka pitkän vyön luulet saavasi tehtyä.
Itse olen tykännyt jo rumpulipastakin täyttäessä käyttää sormikasta. Normi rk:n lippaan vielä lipastaa avokäsin jos ei montaa tarvi kerralla tehdä eikä ole valmiiksi kylmä.
Jos on juuri hiihtänyt itsensä hikeen ja kädet hiestä kosteat, kuten minulla tuppaavat tuolloin olemaan, alkaa työ hidastua kummasti.

ps. Olis varmaan pitänyt taas lukea kaikki viestit ennenkuin lähti vastaamaan. Second oli jo hyvän vastauksen baikalille laittanutkin.

pps. pitäis varmaan kahlata taapäin ja katsoa laittokoi kapiainen pecsejä mitä ominaisuuksia hanskoilta halusi, mikäli ei laittanut niin olisi mielenkiintoista kuulla ammattimaisen jalkaväkimiehen toivelista käsineen ominaisuuksille

Ammukset on kyllä kylmiä ja sormet kohmettuu nopeasti jos niitä kauan käsittelee, saman olen huomannut itsekin. En ole vain sopivaa hansikasta vielä löytänyt, mitä itse käytät?
 
Lipastaessa eli minun tapauksessani lähes aina ampumarata-/ampumapaikkaolosuhteissa on kädessä ikään kuin alushanskoina tyköistuvat Uncle Mikes -ampujanhanskat. Päällä on sitten kelistä riippuen topatusta sormikkaasta rukkaseen. Jotkut kelkka- tai moottoripyörähanskatkin ovat muuten hyviä otteeltaan suhteessa lämpöön, mutta hinnoitteluhan on aivan tolkuton suhteessa työhanskoihin.

Nuo UM-hanskat ovat muuten ehkä parhaalla otteella varustetut mitä on tullut vastaan. Hiukan "tahmea" pinta, ja tuntuu kestävän yllättävän hyvin tarkoitettua käyttöä. En usko tosin että kannattaisi yleisinä työhanskoina käyttää.

BW nomex+nahka on käytettynäkin hankittuna ollut lämpimillä keleillä hyvä yleishanska.
 
noska kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että jostain kumman syystä nyt kaikki ovat fiksoituneet tuohon viiltosuojaan. Toistan vielä, että itse en koe sillä olevan niin tiheää tarvetta ja suurta hyötyä, että se kumoaisi viiltosuojasta aihutuvat haitat, kuten lisääntynyt jäykkyys, huonompi tuntuma ja hanska, kangas ja nahkaosien nopeampi kuluminen.

Mutta mikäli viiltosuoja välttämättä halutaan, niin en myöskään näe mitään syytä erottaa sitä säältäsuojaavasta hanskasta -päinvastoin. Kokska viiltosuoja itsessään ei ole elastinen materiaali ja vaatii siten hieman väljyyttä niin se on helppo upottaa lämpövurin sisään.
Toinen vaihtoehto tietysti on käyttää vuorihansikkaina näitä sormikkaita joissa viiltosuojakuituja on upotettu akryyli/villahanskoihin. Viiltosuojaus ei ole aivan samaa luokkaa, mutta saadaan samalla viiltosuoja ja lämpöeriste, jonka päällä voidaan sitten käyttää jotain taistelijanhanskaa jolla saavutetaan muut toivotut ominaisuudet.

Juurikin tämä oli se meikäläisen ajatus. Ne jotka kokevat että viiltosuoja ei ole tarpeen voivat jättää yhden hansikkaan alta pois ja edetä "tavallisella" hansikkaalla.

Omasta mielestäni taisteluhansikas on sellainen millä pystytään käyttämään niitä tappotyöhön suunniteltuja laitteita, ei niinkään hansikas mikä itsessään on yksi tappolaitteista. Ensimmäiseksi haluan että kädet ovat toimintakunnossa silloin kun itse toiminta alkaa. Tärkeimpänä elementtinä on siis suojata käyttäjän käsiä. Eri hansikkailla se pystytään suojaamaan mahdollisimman monelta tekijältä.
 
Pullosorsa kirjoitti:
noska kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
Mitä kaikkea ajattelitte nysvättävän niin kauan talvipakkasessa ettei sitä avokäsin voisi tehdä?

Pahin sormien palelluttaja taitaa olla rynkyn surkeat muoviottimet. Onko muuten Kiinasta ostetuissa puiset tukit?

No ihan ekana tulee kovassa pakkasessa mieleen kk:n vöiden täyttäminen. Metalliset vyöt, metalliset patruunat ja kova pakkanen. Kunka pitkän vyön luulet saavasi tehtyä.
Itse olen tykännyt jo rumpulipastakin täyttäessä käyttää sormikasta. Normi rk:n lippaan vielä lipastaa avokäsin jos ei montaa tarvi kerralla tehdä eikä ole valmiiksi kylmä.
Jos on juuri hiihtänyt itsensä hikeen ja kädet hiestä kosteat, kuten minulla tuppaavat tuolloin olemaan, alkaa työ hidastua kummasti.

ps. Olis varmaan pitänyt taas lukea kaikki viestit ennenkuin lähti vastaamaan. Second oli jo hyvän vastauksen baikalille laittanutkin.

pps. pitäis varmaan kahlata taapäin ja katsoa laittokoi kapiainen pecsejä mitä ominaisuuksia hanskoilta halusi, mikäli ei laittanut niin olisi mielenkiintoista kuulla ammattimaisen jalkaväkimiehen toivelista käsineen ominaisuuksille

Ammukset on kyllä kylmiä ja sormet kohmettuu nopeasti jos niitä kauan käsittelee, saman olen huomannut itsekin. En ole vain sopivaa hansikasta vielä löytänyt, mitä itse käytät?

Tähän asti oon käyttänyt original mechanixia, US pilotin nomex-hanskaa tai perinteistä nahkaista autoilijan käsinettä. Ensi kerralla aion kokeilla noita MaxiFlexejä. Ainakin sisätiloissa lipastaminen niillä on sujunut mallikkaasti.
 
setämies kirjoitti:
Tärkeimpänä elementtinä on siis suojata käyttäjän käsiä. Eri hansikkailla se pystytään suojaamaan mahdollisimman monelta tekijältä.
Kuten kaikelta toiminnalta? :angel:

Miten olisi jääkiekkohanskat? Suojaavat varmasti ja jopa suojaavat viilloiltakin ja huomattavasti paremmin iskuilta kuin viisltosuojahanskat.
Hanskaa ei pysty tekemään pelkästä viiltosuojamteriaalista. Se vaatii sisäpuolelleen vuoren (vieläpä melko vahvan) ja ulkouolelle myös suojaavan materiaalin. Tai sitten viiltosuojaustehosta on tingittävä ja kudottava materiaali osaksi varsinaista materiaalia kuten villa-akryylisormikkaissa. Kumassakaan tapauksessa käsine ei suojaa lainkaan iskuilta eikä kovin hyvin pistoilta.

Joissain uusimmissa hanskoissa on kuulemma viiltosuojaus vain kämmenselässä tai päinvastoin vain kämmenessä. Muiden ominaisuuksien korostamiseksi.

Printeistä viiltosuojahanskaa on vaikea kerrospukea, kudottu versio on siltä osin parempi.

Ehkäpä tässä toimisi se "valitse omasi" varasto. Luulenpa että valinnat vaan eivät osuisi heti kohdalleen, koska kuten muutkin tarvikkeet käsineiden valinta vaatii käyttökokemuksia.
 
Nyt on tullut kokeiltua enemmän tuota aiemmin linkittämääni asentajankäsinettä. Täytyy todeta, että ainakaan talvikäytössä se ei sovellu suoranaisiin taistelutehtäviin edes kerrospukeutumisen osana. Monenmoisiin muihin sotilastehtäviin kylläkin aivan erinomaisesti.
Seuraavaksi hankintaan ja kokeiluun menevät metsurin hanskat. En vielä ole niihn tutustunut juuri lainkaan. Ainoastaan lehtimainoksessa nähnyt. Sen perusteella niiden pitäisi olla talvikäyttöön suunnittelut sormikkaat (vuori ja normaali hanskaa pidempi elastinen ranteeseen kiristyvä varsi, joka estää lumen pääsyn ranteeseen/hanskan sisälle) ja varustetut viiltosuojauksella. Kuten olen aiemmin maininnut niin en ole viiltosuojauksen fani, mutta kuvittelisin viiltosuojauksen olevan normaalia vahvempi noissa, jos se on suunniteltu moottorisahan teräketjun varalta ja haluan kokeilla millainen vakutus sillä on noiden käytettävyyteen. Noissa on myös vahvistettu kämmenosa ja hinta alle kahdenkympin, joka ei viiltosuojatusta käsineestä ole mahdoton. Onko jollain mahdollisesti moisista ennestään kokemusta?
 
Back
Top