Talvihanskat

Kiitos tiedosta. Olisko tiedossa parempia rukkasia? Tarvis olla kestävät ja lämpimät.

Riippuu käytöstä.

Anna vinkkiä millaista käyttöä ajattelet ja varmasti täällä löytyy tietoa. Itse pyörin liikaa maissa joissa +18C on kuulemma kylmä...
 
"TEGERA® 7794 erittäin lämpimät talvikintaat kylmiin oloihin. Kämmenpuoli laadukasta ja pehmeää pukin pintanahkaa, sisällä fleecevuori ja lämmin Thinsulate™ 150g lämpöeristys. Kintaiden sisällä erillinen sormiosa. Hyvä istuvuus ja pitävä ote. Erikoissuunniteltu peukalo-osa, vedenpitävä kalvo ja heijastavat yksityiskohdat.
• Materiaali: 0,7-0,9mm pukin pintanahka, polyesteri, fleece, Thinsulate™ 150g"

Ei jatkoon.

Minulla on yhdet Tegeran kintaat, joissa etusormelle on oma lokeronsa ja sormella on yhtä kylmä kuin sormikkaassa. Etusormen voi laittaa muiden sormien kanssa samaan tilaan mutta silloin tuntuma on tietenkin köykäisempi. Joutavalla ykstyiskohdalla pilattu kintaan tärkein ominaisuus.

Vedenpitävä kalvo ei noissa ole mitään hengittävää materiaalia, vaan ihan muovia. Kintaat siis kastuvat hikoilusta sisäpuolelta pikkuhiljaa ja sen jälkeen on kylmä. Tunti pari korkeintaan jotain oikeaa työtä ja hanskat vaihtoon.

Noita Tegeran talvisormikkaita tuli aikoinaan paljon käytettyä, ne on sopivia sellaiseen hommaan missä pitää käsitellä jotain märkää tai kosteaa koko ajan, mutta silloinkin niitä piti olla aina kaksi tai kolme paria käytössä, että oli vaihtaa kuivat. Kuivuminenkin on sen muovin takia hidasta, ainoa tapa kuivata on ripustaa suu ylöspäin roikkumaan että kosteus pääsee haihtumaan.

Tuolla hinnalla saa Hankkijalta kaksi paria nahkaisia talvikintaita.


Muoks linkki.
 
Kalvollisten sormikkaiden ja kintaiden huono puoli muutenkin on se että niiden kuivattaminen vie hyvissäkin oloissa päiväkausia, ja maasto-olosuhteissa niitä ei käytännössä saa kuivaksi oikein millään. Ovat yleensä myös malliltaan sellaiset ettei niitä pysty edes kääntämään nurinpäin kuivumisen nopeuttamiseksi.
Vedenpitävä toppakäsine on äkkiseltään ajateltuna hyvä idea mutta käytännössä todella huono jos ulkoilmassa joutuu oleskelemaan pidempään.

Sopivat siis "syvän rauhantilan kotiaskareisiin" ;) jossa viikonlopun lumitöiden jälkeen ne voi jättää viikoksi kuivumaan, mutta foorumin aihealue huomioiden on aika kurja tilanne jos reserviläinen on talvipakkasilla kahden päivän jälkeen märillä hanskoilla ilman mahdollisuutta saada ne kuivaksi.

Itse olen tykännyt käyttää (vuorittomia) kuorikintaita erillisellä sisävuorilla, jotka toisistaan erillään kuivuvat hujauksessa vaikka ihan ruumiinlämpöäkin käyttäen (takin sisällä tms). Esim. tällaset kuoriksi:
Sisustaksi esim. tällaiset tai jotain vastaavaa:
 
Viimeksi muokattu:
Kalvollisten sormikkaiden ja kintaiden huono puoli muutenkin on se että niiden kuivattaminen vie hyvissäkin oloissa päiväkausia, ja maasto-olosuhteissa niitä ei käytännössä saa kuivaksi oikein millään. Ovat yleensä myös malliltaan sellaiset ettei niitä pysty edes kääntämään nurinpäin kuivumisen nopeuttamiseksi.
Vedenpitävä toppakäsine on äkkiseltään ajateltuna hyvä idea mutta käytännössä todella huono jos ulkoilmassa joutuu oleskelemaan pidempään.

Sopivat siis "syvän rauhantilan kotiaskareisiin" ;) jossa viikonlopun lumitöiden jälkeen ne voi jättää viikoksi kuivumaan, mutta foorumin aihealue huomioiden on aika kurja tilanne jos reserviläinen on talvipakkasilla kahden päivän jälkeen märillä hanskoilla ilman mahdollisuutta saada ne kuivaksi.

Itse olen tykännyt käyttää (vuorittomia) kuorikintaita erillisellä sisävuorilla, jotka toisistaan erillään kuivuvat hujauksessa vaikka ihan ruumiinlämpöäkin käyttäen (takin sisällä tms). Esim. tällaset kuoriksi:
Sisustaksi esim. tällaiset:
Noi supernovan rukkaset on hyvät, ihmeen lämpöiset, jos jotain tekee ihan sellaisenaan
 
https://varuste.net/p54427/hestra-army-leather-heli-ski

Hyvät talvihanskat, vuoren saa irti, joten kokonaisuus kuivuu nopeasti.
Tästä löytyy myös rukkas versio. Itsellä ei siitä kokemusta, kun nuo hanskat on riittäneet tähän mennessä lapin laskuihin.

Sotahommiin ongelma lähinnä hinta ja väri.

Edit, tuolla joku oli kirjoittanut etteivät sovi alle -15 asteen pakkasiin, mutta oma kokemus sanoo -20 jälkeen nuo alkavat olemaan viileät.
 
https://varuste.net/p54427/hestra-army-leather-heli-ski

Hyvät talvihanskat, vuoren saa irti, joten kokonaisuus kuivuu nopeasti.
Tästä löytyy myös rukkas versio. Itsellä ei siitä kokemusta, kun nuo hanskat on riittäneet tähän mennessä lapin laskuihin.

Sotahommiin ongelma lähinnä hinta ja väri.

Edit, tuolla joku oli kirjoittanut etteivät sovi alle -15 asteen pakkasiin, mutta oma kokemus sanoo -20 jälkeen nuo alkavat olemaan viileät.
Ei nuo mitkään hullun lämpöiset ole, riippuu mitä touhuu. Virallisen valvojan hommissa palelee jo alle -10°C 🤭
 
Ei nuo mitkään hullun lämpöiset ole, riippuu mitä touhuu. Virallisen valvojan hommissa palelee jo alle -10°C 🤭
Eri ihmiset kokevat tätä eri tavalla. Ja löytyyhän valmistajalta sitten parikin rukkasmallia.
Mutta vuoren kuoren erottaminen on hyvä ratkaisu kuivaamiseen.
 
Kalvollisten sormikkaiden ja kintaiden huono puoli muutenkin on se että niiden kuivattaminen vie hyvissäkin oloissa päiväkausia, ja maasto-olosuhteissa niitä ei käytännössä saa kuivaksi oikein millään. Ovat yleensä myös malliltaan sellaiset ettei niitä pysty edes kääntämään nurinpäin kuivumisen nopeuttamiseksi.
Vedenpitävä toppakäsine on äkkiseltään ajateltuna hyvä idea mutta käytännössä todella huono jos ulkoilmassa joutuu oleskelemaan pidempään.

Sopivat siis "syvän rauhantilan kotiaskareisiin" ;) jossa viikonlopun lumitöiden jälkeen ne voi jättää viikoksi kuivumaan, mutta foorumin aihealue huomioiden on aika kurja tilanne jos reserviläinen on talvipakkasilla kahden päivän jälkeen märillä hanskoilla ilman mahdollisuutta saada ne kuivaksi.

Itse olen tykännyt käyttää (vuorittomia) kuorikintaita erillisellä sisävuorilla, jotka toisistaan erillään kuivuvat hujauksessa vaikka ihan ruumiinlämpöäkin käyttäen (takin sisällä tms). Esim. tällaset kuoriksi:
Sisustaksi esim. tällaiset tai jotain vastaavaa:
Kalvohanskojen ongelmana on myös kalvojen ja pintamateriaalien kestävyys. Itse olen ainakin pitänyt ainoana kestävänä Masleyn Cold Weather Flyers Gloveja, jotka ovat samalla myös varsin sorminäppärät ollakseen kalvohanskat ja myös palosuojatut (kangas on nomexia). Mutta nämä ovat parhaimmillaan syksyn kylmissä ja märissä keleissä, näissä ei ole erillistä lämpövuoria, ja käyttölämpötilan alaraja on n. -5 astetta. Sitä kylmemmillä säillä toisaalta kannattaakin jo siirtyä kalvottomiin vuorillisiin hanskoihin (tai noukkarit + sisälapaset -yhdistelmään).

Noissa Masleyissä on se hyvä puoli, että niiden kalvo on siis siinä sisäpinnan kankaassa (sisävuorissa, joka ei ole lämpövuori), ja ulkopintaa voi kuivatella vaikka kamiinan lämmössä sen vieressä, koska hanskat kalvoineen kestävät sen niin kauan, kunhan ulkokankaassa on kosteutta.
 
Kalvohanskojen ongelmana on myös kalvojen ja pintamateriaalien kestävyys. Itse olen ainakin pitänyt ainoana kestävänä Masleyn Cold Weather Flyers Gloveja, jotka ovat samalla myös varsin sorminäppärät ollakseen kalvohanskat ja myös palosuojatut (kangas on nomexia). Mutta nämä ovat parhaimmillaan syksyn kylmissä ja märissä keleissä, näissä ei ole erillistä lämpövuoria, ja käyttölämpötilan alaraja on n. -5 astetta. Sitä kylmemmillä säillä toisaalta kannattaakin jo siirtyä kalvottomiin vuorillisiin hanskoihin (tai noukkarit + sisälapaset -yhdistelmään).
Itse palelen sormista helposti, ja tarkenen noissa Masley CWF:ssä vain plussakeleillä. Olen kyllä kovasti tykännyt niistä huonon kelin syksy- ja kevätsormikkaina.

Omiini ei mahdu järkevästi edes ”prinsessa”-alussormikas sisään. Onko kokemusta, miten toimisi yhdistelmä omaa kokoa suuremmasta CWF:stä ja esim. merinosormikkaasta nollan ympärillä sahaavilla loskakeleillä?
 
Back
Top