Ketjussa oli jo mainiota juttua. Voisin tuoda vielä muutaman kommentin erityisesti sissitakkiin liittyen. Ehkä enemmän retkeily, kuin varsinaisesti sotimis-näkökulmasta.
Kovalla pakkasella tietysti tarvitaan kunnolla ja riittävän paksusti lämpöä eristävää materiaalia, mutta noin muuten olen tullut siihen tulokseen, että tärkeintä lämmön kannalta on, että pysyy kuivana ja saa poistettua tuulen vaikutuksen. Nämä jos ovat kunnossa, niin keho saa aika hyvin tuotettua lämpöä. (Nukkumista tai istumista varten tarvitaan lisäksi eriste maata vasten.)
Esim. lemppari-takkini on tällainen alle 100g painava. Vähän merinoa ja fleeceä alle, ja tuolla pärjää pakkasellakin. Ja vastaavasti toimii erittäin hyvin esim. kesällä merellä.
http://www.salomon.com/us/product/fast-wing-hoodie-m-1.html
Samassa hengessä ompelin itse vähän vastaavasta materiaalista puoliavoimen "makuupussin ulkopussin". Ideana on se, että esim. tunturissa teltan sisälläkin usein tuulee, ja paksussakin makuupussissa voi olla kylmä sen takia. Tuo ulkopussi poistaa tuulen. Käytännössä kevyt kesäpussi ja tuo ulkopussi ovat yhdessä lämpimämpi kuin vähän raskaampi makuupussi yksin. Edelleen, totesin tuon ulkopussin niin lämmittäväksi, että olen kesällä Suomessa metsäalueilla käyttänyt pelkästään sitä makuupussina. Se vaatii tietysti sitten vaatetta alle, ja esim. kuoritakin laittaa ehkä sitten vielä ulkopussin päälle tuomaan lisäeristettä.
Kokoa ja painoa tuolla ulkopussilla on kasaan taitettuna about ison nenäliinapaketin verran.
Tällä johdannolla, koska itsekin arvostaisin keveyttä ja pakkautuvuutta, kannustaisinkin miettimään kahden eri version tekemistä. Yksi "superlight" muuhun kuin kaikkein kovimmille pakkasille, ja sitten enemmän perinteisen raskaahkon sissitakin tyyppinen koville pakkasille.
Tuo Jerven tuli jo mainittua. Se on kiinnostanut itseäkin, mutta, jervenillä on painoa "ihan liikaa", jos kuitenkin sitten esim. on teltta erikseen.
Olen vähän pohtinut tuollaisen yksinkertaisen superlight-sissitakin ompelemista itsekin, mutta tarve sille ei ole ollut niin suuri, että olisin ryhtynyt. Lisäksi minulla on itse ommellut vedenpitävä hame ja sadeviitta / rinkanpäällis-combo, joita voi tarvittaessa käyttää tuulelta ja sateelta suojautumiseen. Ne eivät ole hengittäviä, mutta niissä on muuten mietitty nimenomaan tuulettuvuutta.