Tarkka-ampujan peruskivääri

Olisiko .243 Win -kivääristä (Tikka) edes kohtuulliseksi TA-kivääriksi?

Se ei taida enää olla se Sakon: ballistinen laskuri käytettävissä netin kautta joten en voi tarkistaa. Mutta muistaakseni tuo kaliberi oli kohtuu tuuliherkkä ja alkaa menettää vauhtia siinä vaiheessa kun TA toiminta alkaa. Eli tarkoitushan olisi että TA pysyisi mielellään yli kolmen sadan metrin päässä vihollisesta. Tuo on siis vihollisen JV aseiden tehokas etäisyys.
 
Se ei taida enää olla se Sakon: ballistinen laskuri käytettävissä netin kautta joten en voi tarkistaa. Mutta muistaakseni tuo kaliberi oli kohtuu tuuliherkkä ja alkaa menettää vauhtia siinä vaiheessa kun TA toiminta alkaa. Eli tarkoitushan olisi että TA pysyisi mielellään yli kolmen sadan metrin päässä vihollisesta. Tuo on siis vihollisen JV aseiden tehokas etäisyys.

Ks. https://www.lapua.com/wp-content/uploads/2020/03/Lapua_Catalogue_2020_A4_FIN-www.pdf
ja tämä on ihan ok nettilaskuri. https://shooterscalculator.com/ BC:itä saa Lapuan mainosvihkosta ja lähdöt esim. Vihtavuoren lataustaulukosta.

.243:een saa kovia lähtöjä ja laakeaa lentorataa 400-500 m asti.
 
Ks. https://www.lapua.com/wp-content/uploads/2020/03/Lapua_Catalogue_2020_A4_FIN-www.pdf
ja tämä on ihan ok nettilaskuri. https://shooterscalculator.com/ BC:itä saa Lapuan mainosvihkosta ja lähdöt esim. Vihtavuoren lataustaulukosta.

.243:een saa kovia lähtöjä ja laakeaa lentorataa 400-500 m asti.
Niin, mutta ne on kevyellä luodilla, jolloin joulet loppuu vauhdin myötä. Sotilaskäyttöisen TA-kiväärin pitäisi mielestäni pystyä vähintään 800m otteluihin, DMRlle riittää 5-600m. Poliisin työkalut sitten erikseen, ne on siihen 100m millintarkkaan reiän tekoon.
 
Hmm, mulle riittäisi ne Häyhän matkat. Ei ainakaan täällä pystyisi edes harjoittelemaan jotain 800 m matkoja. Vai milloin tarkka-ammunnan määritelmä on muuttunut tuohon?
 
Ks. https://www.lapua.com/wp-content/uploads/2020/03/Lapua_Catalogue_2020_A4_FIN-www.pdf
ja tämä on ihan ok nettilaskuri. https://shooterscalculator.com/ BC:itä saa Lapuan mainosvihkosta ja lähdöt esim. Vihtavuoren lataustaulukosta.

.243:een saa kovia lähtöjä ja laakeaa lentorataa 400-500 m asti.

Pitää katsoa tuota laskinta, mutta siinä Sako:n mallissa oli se ominaisuus, että siinä pystyi vertaamaan kahta patruunaa keskenään. Mutta ei siitä sen enempää.
 
Pitää katsoa tuota laskinta, mutta siinä Sako:n mallissa oli se ominaisuus, että siinä pystyi vertaamaan kahta patruunaa keskenään. Mutta ei siitä sen enempää.

Tuolla voi piirtää vaikka 10 samaan graafiin ja taulukot halutuilla yksiköillä ja metriväleillä sen alle. Ballistic Trajectory ja oikealla multiple trajectory graph.
 
Hmm, mulle riittäisi ne Häyhän matkat. Ei ainakaan täällä pystyisi edes harjoittelemaan jotain 800 m matkoja. Vai milloin tarkka-ammunnan määritelmä on muuttunut tuohon?
Jos sinulla on tarkoitus ladata itse patruunat, on .243 kaliberina erittäin tarkan käynnin löytämiseen pidetty jossain yhteydessä poikkeuksellisen hankalana kaliberina, tästä minulla ei ole omaa kokemusta mutta ihan osaavien ihmisten foorumeillakin tätä on ilmennyt. Koska kyseessä on meillä päin melko marginalinen kaliberi nykyisin (vaikka esim kauris/peurapysynä varmasti soiva peli), en itse lähtisi tuosta aihiosta kehittämään tuossa kaliberissa itselleni tarkka-ammuntakivääriä. Itse etsin tukkivikaisen .300 win mag Sakon aihioksi (maksoin muistaakseni 300-400€ liikkeestä) ja tuossa kaliberissa oli vaikea löytää sopiva luovuttaja mutta ylesimmillä kotimaisilla kalibereilla kuten vaikkapa tuo .308 on tarjontaa enemmän. Sen peruspyssyn rooli on kustannuksissa niin pieni vaikka tekisi kuinka pienellä rahalla kokonaisuutta että ajattelisin sen kuin rakennuksen perustuksena jossa ei kannata heti alkuun lähteä väärään suuntaan.
 
Jos sinulla on tarkoitus ladata itse patruunat, on .243 kaliberina erittäin tarkan käynnin löytämiseen pidetty jossain yhteydessä poikkeuksellisen hankalana kaliberina, tästä minulla ei ole omaa kokemusta mutta ihan osaavien ihmisten foorumeillakin tätä on ilmennyt. Koska kyseessä on meillä päin melko marginalinen kaliberi nykyisin (vaikka esim kauris/peurapysynä varmasti soiva peli), en itse lähtisi tuosta aihiosta kehittämään tuossa kaliberissa itselleni tarkka-ammuntakivääriä. Itse etsin tukkivikaisen .300 win mag Sakon aihioksi (maksoin muistaakseni 300-400€ liikkeestä) ja tuossa kaliberissa oli vaikea löytää sopiva luovuttaja mutta ylesimmillä kotimaisilla kalibereilla kuten vaikkapa tuo .308 on tarjontaa enemmän. Sen peruspyssyn rooli on kustannuksissa niin pieni vaikka tekisi kuinka pienellä rahalla kokonaisuutta että ajattelisin sen kuin rakennuksen perustuksena jossa ei kannata heti alkuun lähteä väärään suuntaan.

Tästä huolimatta, jos tuollainen ase on omistuksessa ja haluaa alkaa harjoitella ampumista suuremmin, niin ei kannata lannistua vaan antaa mennä. Joskin 308 on luultavasti halvempi ampua (en tarkitanut).
 
Tästä huolimatta, jos tuollainen ase on omistuksessa ja haluaa alkaa harjoitella ampumista suuremmin, niin ei kannata lannistua vaan antaa mennä. Joskin 308 on luultavasti halvempi ampua (en tarkitanut).
Ehdottomasti samaa mieltä että harjoittelu kaikella erittäin kannatettavaa. Sakon Rangessa hinta ero noin 90snt vs 1.35 per namu .308:n eduksi nopealla googlella. TA-pyssyksi rakenteluun tuolla piipulla en suosita oli pointtini jos jäi kirjoitusasun vajavuudesta johtuen epäselväksi. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin kun suomalainen reserviläinen ampuu radalla!:uzi:
 
7E159C76-5027-4FBD-A334-49D8F8F92D0C-660x330.jpeg


Tukiampuja roolissaan.
 
Kuvassa taitaa olla perus acog 3.5x

Ei tukiampujalla tarvitse olla muuta optiikkaa jos se osaa hommansa. Perustaistelu etäisyydellä se ei somota jokaista vaan valikoi kohteensa. 300 metrin jälkeen tosin voi toivoa sitä suurenosta. Jos on parempaa optiikkaa tarjolla niin ottaa tarjotessa.
 
Onko tuo kantattu vai optiikan päällä oleva ja oletko havainnut että mielummin katsoo putken läpi kuin kantatun punapisteen läpi? Eli tähtäintä ei halua vaihtaa.
Tuo on puhtaasti harjoituksellinen asia, olen itse sellainen että mielelläni rupean rummuttamaan ensin pisteellä ja sitten vaihdan putkelle kun se menee liian hankalaksi etäisyyden takia. Keveämmällä aseella tuo näppärämpää, omani on painonsa+pituutensa puolesta vähän turhan halko sellaiseen vaihteluun (18" raskas piippu + vaimennin) mutta jollain 12" piiippuisella kompaktilla kevyellä ARSKalla tuo vaihtelu varmasti rivakampaa. Tuo Mikroäimä ei ehkä ole muotonsa puolesta paras tuohon vaan sellainen "putketon" punapiste malliltaan kuten vaikka Trijicon RMR/Docter III missä piste heijastetaan yhteen linssiin olisi minun lempparini tiltatuksi ryntöpyssytyyppiseen kattaukseen. T
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Mitäpä mieltä arvon tarkka-ampujaekspertit ovat mahdollisuudesta laittaa tarkka-ampujakivääri - tai kai lähinnä tukiase - servo-ohjatulle kolmijalalle tms.? Näitähän tuli julkisuuteen muutama vuosi sitten ISIS:n käyttäminä. Käsittääkseni myös Ukrainassa on erilaisia tällaisia viritelmiä näkynyt. Sinänsä erilaiset tällaiset ratkaisut halventunevat koko ajan - samalla digitaalisten tähtäimien kuva voidaan näppärästi välittää kauemmaksi.

Nojatuolista käsin joissain tilanteissa ratkaisu voisi olla joissain tilanteissa erittäinkin toimiva kun lämpöjälki jäisi pienemmäksi, ampujan ja tähystäjän kuormitus pienemmäksi kun he voisivat operoida näkösuojassa ym.

Tässäpä ISIS-ratkaisu:

Screenshot_2019-04-24_at_09_48_32.png


Kaupallinen Trap T192, 46lbs (20kg)



  • Ultra-light weight enables rapid deployment due to its total light weight of 46lbs. makes is ideal for backpack and paratroops.
  • T192 can be deployed up to 300 meters away from its operator allowing for excellent concealment for surveillance and ambushes.
  • Integrates with sniper detection systems for slew-to-cue sniper elimination.
  • Comes ready to ROCK and ROLL! ( plug-and play)
Huomaa hiilineutraali energiaratkaisu:

T192.jpg


 
Viimeksi muokattu:
Toimii, mutta ampujan silti pitää osata tehtävänsä vaikka ei ole kiväärin takana.
 
Back
Top