Samses
Ylipäällikkö
Olisikos tämä T3 CTR täysin hupsu ase käytettäväksi TA käyttöön? Oletetaan, että ihan suurimmille kantamille ei ole tarvetta, joten nuo "compact" ominaisuudet eivät ole poissuljettuja. Tuota tarjotaan jonkinlaisena asepakettina, mutta tietenkään kiikari ei ole oikein käyttökelpoinen.
Mitä mieltä raati on tuosta .260 rem kaliberista? Tai noista 6,5 millisistä yleensä?
Aseita oikeasti tuntevat korjailkoot, mutta maallikon mielipiteitä:
- T3 CTR: itse ase, siis raudat, on T3:ssa aina sama, vain piipun kaliiperi, lipas ja - kuten CTR:ssä - tukki vaihtelee. Lisäksi CTR:ssä on ymmärtääkseni erilainen lipas-/liipasinkaari kuin muissa malleissa. CTR:ssä on poskipakka, joka on hyödyksi sekä ta-hommissa että metsästyksessä. Lienee lähinnä makuasia, ostaako jonkin Sakon T3:een tarjoamista tukeista vai varustetukin, joita on T3:een saatavissa lukuisia (mm. KKC:lla ja GRS:llä on T3:een tarviketukit, jotka menevät heittämällä kiinni). Perus-synteettitukin T3:en saat muuten multa käytettynä, ja halvalla lähtee!
- 6,5 mm yleisesti ja .260 Rem: varmaan ta-toiminnassa henkilömaaleihin oikein hyvin soveltuva kaliiperi monissa eri variaatioissaan, ja metsästyksessä sen monikäyttöisyys on monen mielestä hieno juttu. 260 Rem:iä en ole itse koskaan ampunut mutta sehän on 308:n hylsy jota on supistettu niin että siihen menee 6,5 mm luoti, eli voisi kuvitella että ainakin rekyyli on hyvin kohtuullinen. 6,5*55 svenssoni on hyvä patruuna - helppo ampua pitkälle koska laakea lentorata ja tarkka, riittää hirvellekin. Metsästysaseeksi tosin itse en ottanut 6,5 svedua vaikka sitä pitkään harkitsin, sillä hirvelle se on pienin mahdollinen ja taas latvalintua en täällä etelässä uskaltaisi sillä ampua sillä takavaara-alue on kilometrejä. .260 Rem metsästyskäytöstä sen verran, että en ole varma onko sille saatavissa hirvilaillisia patruunoita, kannattaa tsekata ennen hankintaa, ellei muuten niin siksi että asia vaikuttaa aseen jälleenmyyntimahdollisuuksiin, vaikkei itse aikoisi hirveä ampuakaan. (Peuralle se riittää, karhulle varmasti ei riitä.) Samoin jos ei lataa itse, kannattaa tsekata patruunoiden saatavuus ja hinta, melkoisen harvinainen kaliiperi kuitenkin. .308:ssa on se hyvä puoli että pativalikoima on hyvin laaja.