Tarkka-ampujan peruskivääri

Vaikkakin ammuskustannus on loppupeleissä suurin kuluerä ammunta harjoittelussa niin tarkka-ammunnassa ei itselataamisen ainoa peruste todellakaan ole kustannussäästö (eikä saa olla) vaan se että saat tehtyä juuri sellaista patruunaa kuin haluat ja tiedät niiden jokaisen olevan juuri sellainen kun haluat lentoradaltaan, osumatarkkudeltaan, lähtönopeudeltaan jne joka sopii käyttämääsi aseeseen ja toimii parhaalla mahdollisella sekä luotettavalla tavalla.

TRG on ns premium malli, eli siitä voi pyytä mitä huvittaa. 338 on saatanan kallis kaliiberi siviilille. Jopa PVllä on ongelmia kyseisin a-tarvikkeen hinnan kanssa.
308 tai 7.62x51.... on hyvä. III linjan kaliiberi olisi jo syytä unohtaa paitsi PKMssä.

myös .300 winmag on suht edullinen jolla raapasee 12 grammasella 1000m asti samoilla ballistislla arvoilla kuin .338 lämärillä ja .300 winmag latauksella 14 grammasella luodilla ulottuu bauttia 1500 m

Mutta suomen olosuhteissa tuollaiset ampumamatkat olisivat tositoimissa aika "yyberiä" koska urbaani/asutus/taajama taistelussa ampumatkat pysyisivät melkovarmaan (noin niiku yleisesti/ tapauksista/tilanteesta riippuen) alle 1000m eli jossakin 0-500 m välissä..eli silloin pärjäisi pienempikaliberisella kiväärillä / kevyemmällä luodilla mutta ehdottomasti kaipaisin puoliautomaatti kivääriä kun ollaan taajamahomissa...tai vaikka muutenkin...ei puolarista ainakaan haittaa ole :D....päin vastoin....

...silloin pärjäisi pienempikaliberisella kiväärillä / kevyemmällä luodilla mutta ehdottomasti kaipaisin puoliautomaatti kivääriä kun ollaan taajamahomissa...tai vaikka muutenkin...ei puolarista ainakaan haittaa ole :D....päin vastoin....

Itse jos olisin hankkimassa kotimaiseen käyttöön tarkkaa ja riittävän pitkälle ylettävää kivääriä riittävällä budjetilla niin suuntaisin katseeni AR-10 tuoteperheeseen. Laitteen .308 kaliberiksi, päälle joku esim 2-10x optiikka Mil-Dot/BDC valaistulla retriikkelillä ja kaveriksi varalle flippiraudat (ja nyt jos oikein hehkutellaan niin 45-astetta tiltattu Aimpoint Micro 4 Moa:n pisteellä siihen optiikan viereen lähisomoon), korkealaatuinen teleskooppitukki, vaimennin nokalle, laadukas bipodi tai Grip Pod, optiona vielä valo ja tietty jos pinkka sallisi valoa vahvistavan kiikarin weaver-kiskoon tuon optiikan tilalle ... Oltaisiin näkemykseni mukaan aika kovan luokan työkalussa noille matkoille. :rolleyes:

Tarkkikset poislukien, olisiko sinänsä fiksua (huollon näkökulmaa priorisoiden) laittaa sama pati RK:lle ja KK:lle? Vaan joutuisiko silloin olemaan jokin uusi valinta 7,7 mm ja 5,5 mm välimaastosta, jos nykyiset rynsesterin kaliiperit on käytännössä liian heikkoa konkkariin? Vaikos onkos asia niin ettei tuolla ole väliä, yksittäinen taistelija pitää aina kaikki omat rynkyn patinsa eikä rupea niitä kk:lle anniskelemaan jos vaikka joutuisi omaa henkeään vielä yllättäen puolustelemaan, jos kk:lta loppuu niin sitten koko ryhmä kirmaa jo töpinään hakemaan uutta vauhtia?

Snadisti liippaa topiikkia sikäli että mietin samaan syssyyn olisko .338LM:stä "keskiraskaan" kk:n paukuksi. Tarkkiksilla on kai kaliiperista riippumatta kai aina oma ammushuoltonsa, sitä pikkuisen parempaa laatua eikä perusmakkaraa. Onkos se näin? Joten TA-kalusto ei sinänsä vaikuta suuntaan tai toiseen muuhun logistiiqqaan?

Tänään multa tulee näköjään paljon kysymysmerkkejä? Onkohan näppiksessä vikaa

Itse jos olisin hankkimassa kotimaiseen käyttöön tarkkaa ja riittävän pitkälle ylettävää kivääriä riittävällä budjetilla niin suuntaisin katseeni AR-10 tuoteperheeseen. Laitteen .308 kaliberiksi, päälle joku esim 2-10x optiikka Mil-Dot/BDC valaistulla retriikkelillä ja kaveriksi varalle flippiraudat (ja nyt jos oikein hehkutellaan niin 45-astetta tiltattu Aimpoint Micro 4 Moa:n pisteellä siihen optiikan viereen lähisomoon), korkealaatuinen teleskooppitukki, vaimennin nokalle, laadukas bipodi tai Grip Pod, optiona vielä valo ja tietty jos pinkka sallisi valoa vahvistavan kiikarin weaver-kiskoon tuon optiikan tilalle ... Oltaisiin näkemykseni mukaan aika kovan luokan työkalussa noille matkoille. :rolleyes:

Varmasti olisi kova peli, mutta taitaisi @Rauhantekijä :n alkuperäinen 1000 EUR budjetti jäädä hippasen köykäiseksi noihin hankintoihin :D

Tuskin suomessa ihan äkkiä lähdetään yleisesti 7,62x39 kaliberia muuttamaan (vaikka 556 NATO asetta muutama sata onkin hankittu) ja 7,62x53R on varastoissa pilvinpimein...? joten en osaa sano kuin että "Hyviä kysymyksiä osaat tehdä" :D

• Tykkää
Reactions: TT
..... suuntaisin katseeni AR-10 tuoteperheeseen.....308 kaliberiksi, päälle joku esim 2-10x optiikka Mil-Dot/BDC valaistulla retriikkelillä ja kaveriksi varalle flippiraudat (ja nyt jos oikein hehkutellaan niin 45-astetta tiltattu Aimpoint Micro 4 Moa:n pisteellä siihen optiikan viereen lähisomoon), korkealaatuinen teleskooppitukki, vaimennin nokalle, laadukas bipodi tai Grip Pod, optiona vielä valo ja tietty jos pinkka sallisi valoa vahvistavan kiikarin weaver-kiskoon tuon optiikan tilalle ...

Ja mitäs tuo setti maksaa ressulle? Itse aloittelin tätä keskustelua ajatuksella tarkkuusammunnasta, jossa henkilö harjoittaa omaa pitkän matkan ampumataitoaan. Mulla ei niinkään ollut mielessä armeijan hankinta vaan ihan omalla lompakolla toteutettu ase. Nii että mikäs tuon setin hinnaksi tulee?

Tarkkikset poislukien, olisiko sinänsä fiksua (huollon näkökulmaa priorisoiden) laittaa sama pati RK:lle ja KK:lle? Vaan joutuisiko silloin olemaan jokin uusi valinta 7,7 mm ja 5,5 mm välimaastosta, jos nykyiset rynsesterin kaliiperit on käytännössä liian heikkoa konkkariin? Vaikos onkos asia niin ettei tuolla ole väliä, yksittäinen taistelija pitää aina kaikki omat rynkyn patinsa eikä rupea niitä kk:lle anniskelemaan jos vaikka joutuisi omaa henkeään vielä yllättäen puolustelemaan, jos kk:lta loppuu niin sitten koko ryhmä kirmaa jo töpinään hakemaan uutta vauhtia?

Snadisti liippaa topiikkia sikäli että mietin samaan syssyyn olisko .338LM:stä "keskiraskaan" kk:n paukuksi. Tarkkiksilla on kai kaliiperista riippumatta kai aina oma ammushuoltonsa, sitä pikkuisen parempaa laatua eikä perusmakkaraa. Onkos se näin? Joten TA-kalusto ei sinänsä vaikuta suuntaan tai toiseen muuhun logistiiqqaan?

Tänään multa tulee näköjään paljon kysymysmerkkejä? Onkohan näppiksessä vikaa

.338 LM olisi varmasti teknisesti ihan OK paukku konekivääriinkin, mutta käytännön rajoitteita on aika paljon:

- yhtään sitä käyttävää kk:ta ei ole olemassa EDIT vaikka teknisesti varmaan olisi mahdollista ottaa jokin olemassa oleva kk ja pesittää se tälle väljyydelle
- patruuna on pirun kallis, luokkaa 5 euroa tai enemmän per laaki
- minun on hankala nähdä tarvetta vielä yhdelle kk-kaliiperille, 7,62 ja 12,7 riittävät nähdäkseni kattamaan tarpeet. Kolmas kk-kaliiperi mutkistaisi logistiikkaa pirusti.

Olen itse ehdotellut että jv-ryhmän tukiampujan ase olisi kaliiperissa 7,62*54, juuri siitä syystä että sitä kutia on ryhmällä joka tapauksessa kannossa, ja komppanian tvälläreillä logistiikkaketjussa, PKM:ien takia.

Viimeksi muokattu:
Pahoitteluni, en tuota AR-10:iä tosissani tarkoittanutkaan 1000e budjettiin! Koitin kertoa tätä puhumalla riittävästä budjetista. Lähinnä mietin mikä olisi sellainen "ressun märkä uni" aiheesta. Hintaa tuolle karkeesti tulisi seuraavan verran: kivääri 2500-3000, kiikari 800-3000, aimpoint 500, vaimennin 300, jalat, kiskot, bipodit yms noin 500 yhteensä sekä valo 100-500.

Tonnin budjettiin oma settini olisi esim Howa 1500-sarjalainen (esim 308) + halpis kiikari + bilteman 35€ bipodi.

.338 LM olisi varmasti teknisesti ihan OK paukku konekivääriinkin, mutta käytännön rajoitteita on aika paljon:

- yhtään sitä käyttävää kk:ta ei ole olemassa EDIT vaikka teknisesti varmaan olisi mahdollista otta jokin olemassa oleva kk ja pesittää se tälle väljyydelle
- minun on hankala nähdä tarvetta vielä yhdelle kk-kaliiperille, 7,62 ja 12,7 riittävät nähdäkseni kattamaan tarpeet. Kolmas kk-kaliiperi mutkistaisi logistiikkaa pirusti.

.

Kaliberi-lehdessä oli aikanaan esittely jenkeissä kehitellystä kevyemmästä raskaasta kk:sta joka käytti .338 (en muista loppuliitettä) joka oli käytännössä vähän reilu 60mm hylsyn mittaan lyhennetty .338 LM. Syyksi artikkeli kertoi että .338 LM oli liian kuluttava piipulle eikä tällä lyhennyksellä menetetty maksimikantamaa tässä käytössä kovinkaan radikaalisti. Nyt ei valitettavasti mahdollista etsiä tuota numeroa heti käsiini, voin koittaa muistaa lisäillä jahka sattuu käsiini.

• Tykkää
Ja mitäs tuo setti maksaa ressulle? Itse aloittelin tätä keskustelua ajatuksella tarkkuusammunnasta, jossa henkilö harjoittaa omaa pitkän matkan ampumataitoaan. Mulla ei niinkään ollut mielessä armeijan hankinta vaan ihan omalla lompakolla toteutettu ase. Nii että mikäs tuon setin hinnaksi tulee?

pelkkä AR -10 ase jenkeissä 1000-1500 dollarin hujakoilla eli täällä varmasti 2-3 K euroa jos sen menee kaupasta hakemaan. tuollaiseen settiin kerta "sijoituksella" saa uppoamaan 5-7 K euroa helposti

Itse henkilökohtaisella kokemuksella .308 suosittelisin Remington valmistajan kivääriä.(synteettisellä tukilla) Tietysti tämäkin on makuasia mutta on edullinen, hinta/laatusuhde erinomainen, helposti ja edulliseti modattavissa, osata ja huolto edullista.

pelkkä ase siinä 1000 hujakoilla ja tähystin ym päälle jolla saa sitten hintaa hilattua ylöspäin jolloin on vain taivas rajana hinnalle :)

- yhtään sitä käyttävää kk:ta ei ole olemassa EDIT vaikka teknisesti varmaan olisi mahdollista otta jokin olemassa oleva kk ja pesittää se tälle väljyydelle

Olen itse ehdotellut että jv-ryhmän tukiampujan ase olisi kaliiperissa 7,62*54, juuri siitä syystä että sitä kutia on ryhmällä joka tapauksessa kannossa, ja komppanian tvälläreillä logistiikkaketjussa, PKM:ien takia.

Kiukutellen kiukutellen humppadiidaa humppa...

- Pokemoni tolle väljyydelle. Sako pieraisee sata tuhatta kappalta kymmenessä vuodessa. No problem. Puola ostaa toisen mokoman monimutkaisten AMV-CV90-aselisenssi kauppiaisten kylkiäisenä.
- Patruuna tulee siedettävän halvaksi jos sitä aletaan massiivisesti tuottamaan. Määrä vaikuttaa enemmän kuin itse patin materiaalivaatimukset. (Tässä on kuitenkin jotain rajaa. Mutta luulisin että volyymi tai vanhemman tuotannon vielä saatavuus on isoin hintaa ohjaava tekijä vaikka siviilipatruunoiden kohdalla. Onko näin?)
- Entä jos olisi sama kaliiperi ryhmälle (vaikka lemmikkilapseni 6,5), sitten isompi joko 8,6 tai 12,7 keveisiin ajoneuvoihin, ja sitten konetykkiä siitä ylöspäin. Vain kahta kaliiperia jv-ryhmän ja -joukkueen tasolla.

Toisaalta sulla aikamoinen pointti miten maksimoida tosioleva. Mutta tarkkarit sitten haluaa laadukkainta patruunaa joka tapauksessa? (Ja nyt heräsi kysymys, onko 7,62x54 actually ihan mahdoton rynkyssä, varsinkin vaimentimen kanssa, jos pitäisi huoltoa suoraviivaistaa ja saisi lähteä putatiivista uutta tuotantoa muuttamaan.)

(Ja nyt heräsi kysymys, onko 7,62x54 actually ihan mahdoton rynkyssä, varsinkin vaimentimen kanssa, jos pitäisi huoltoa suoraviivaistaa ja saisi lähteä putatiivista uutta tuotantoa muuttamaan.)

Tässä tällainen tavallisen toiminta-ammunnan harrastajan näkemys tuohon 7,62x54:n käyttöön rynkyssä: Kyseinen patruuna on laippakantainen joka tarkoittaa ettei se lipassyöttöisenä ole kaikista näppärin vaan parhaimmillaan vyösyötössä. Jokainen joka on lipastellut pienoiskivääriä tai vaikka Pystykorvaa tietää tämän ihanuuden että ilman sidettä olevat laippakantapatruunat on paljon tarkempia lipastuksen suhteen kuin normaalivyökanta patruuna. Lisäksi kevyessä aseessa alkaa rekyyli olemaan sitä luokkaa tuolla patruunalla että sarjatuli pystystä ilman kompensaattoria rupeaa olemaan aikamoista roiskimista jos ase halutaan pitää painoltaan sellaisena että sitä on hyvä kanniskella jalkaväkisoltunkin. Komppi taas on enemmän urheiluampujan kuin sotilaan varuste, vaimemmin periaatteessa hyvä mutta nostaa kustannuksia ja huollontarvetta. Lisäksi sarjatulta kestävät vaimentimet ovat helposti painavia (esim metsälle sopiva alumiini ottaa ja sulaa niillä lämmöillä) ja runsas etupaino on joskus eduksi kisa-aseessa muttei ryynäyspyssyssä. En ainakaan itse haluaisi laippakantapatruunaa käyttävää rynnäkkökivääriä itselleni.

• Tykkää
Back