Ei tarvitse olla nöyrä ollenkaan...
..ja myönnän että kärjistän noiden eroja, trying to make a point. JOS luoti on sama, ja JOS ruuti on samaa, lähtönopeudessa luonnollisesti on vain pieni ero noissa patruunoissa, olisiko luokkaa 10-20 m/sek?
Sama käytännössä - 7,62*51:llä, jos nyt käytetään vaikka Sakon 8-grammaisella FMJ:llä ladattua ratapaukkua mallina, 600 metriin ammuttaessa luoti käy pitkästi toista metriä tähtäyslinjan yläpuolella ennen kuin lähtee laskeutumaan EDIT kohdistusetäisyyden olleessa tuo 600 metriä. Toki se tekee lähes saman 7,62*54:lläkin. Sama juttu tuulipoikkeaman suhteen - 7,62*54 poikkeaa hiukan vähemmän mutta ei radikaalia eroa olettaen että luoti ja ruuti ovat identtiset, ja vain hylsyn tilavuus eroaa. Ja sama totta kai koskee iskuenergiaa 600 metrissä, edelleen olettaen että luoti ja ruuti ovat identtiset, ja vain hylsyn tilavuus eroaa.
Kuitenkin käytännössä: olen siinä kuvitelmassa, että käytännössä 7,62*54 on usein ladattu "kovemmalla" latauksella kuin samalla luodilla ladattu .308. Minulla ei ole käytössä ballistiikkadataa mistään 7,62*54 tehdaspatruunasta joten tämä on vain pers- tai pikemminkin rekyylituntumaan perustuva käsitys. Jos käsitys on väärä, valistathan minua. Jos lähtönopeudessa on ero vaikkapa vain 25 m/sek, tarkoittanee se jo lentoradan kaareutuvuudessa luokkaa 15-20 senttiä eroa tuolle matkalle, ja tuulipoikkema alkaa myös erota jo aika tavalla.
Ammuin eilen .308:lla eli siis 7,62*51:llä 200 metriin. Osui. Ampuisinko tilanteessa, jossa ensimmäisellä laukauksella osuman saaminen on välttämätöntä (= metsästys tai ta-toiminta) yli 300 metriin 7,62*51:llä, varsinkin jos on tuulista tai sataa? En mielelläni ampuisi. Ketuttaa selitellä lahtivajalla kun haavakkoa haetaan yötä myöten. 7,62*54:llä saattaisin ampuakin, sillä ainakin perstuntumani todella on että 7,62*54 on usein ladattu "äkäisemmin".
Pointti oli siis se, että yritän sanoa että a-tarvikkeella on väliä, ja latauksella. Tästä uskon että olemme samaa mieltä.