Käytännällinen alaraja on kolmesta neljään. Siitä pienemmillä suurennoksilla ei tee juuri mitään (en tarkoita nyt 1-6x Swarovskia, vaan tarkka-ampujan tähtäintä). Näkökenttä pienenee ja sen ulkopuolella oleva musta rengas vastaavasti suurenee.
6x kaventaa taas sitten näkökenttää. Minusta 6x on liikaa nopeaan maalin hakemiseen kotimaisessa metsämaisemassa.
Kun lähestytään 20x, alkaa putki olemaan tarkka silmän etäisyydestä ja paikasta että näkyy jotain läpi siedettävän helposti. Ainakin niillä putkilla, joita olen käyttänyt tai katsonut muuten vaan läpi.
Vanha viisaus on ollut, että suurennos x 100 = max sovelias ampumaetäisyys eli 6x jaksaa 600 metriin asti. Itse olen sitä mieltä, että suurennosta pitää olla ainakin 1,5x enemmän tai 2x. Eli 600 metrille pitäisi olla ainakin 9x tai mielummin 12x. .308:n tehokas ametti loppuu karkeasti noin 700 metriin. Siitä sitten voi miettiä, tarvitseeko sitä 16x tai 20x. Periaatteessa 9-10x riittäisi minusta hyvin reservin tarkka-ampujan kohtuuhintaiseen peruskivääriin. Sillä saa vielä hintaa ja painoa alas.
Kannattaa panostaa enemmän BDC -rumpuun (ja harjoitteluun
) kuin isoon suurennokseen.