Tarkka-ampujan peruskivääri

Itse asiassa, .243 win ei sekään lentoradassa eroa juurikaan kolmenollakasista. Missä se sitten häviää, on energiassa. Transsooninen alkaa jossain 700 tienoilla ja silloin 5,8g on jo melkein tuplat vähemmän 8g kolmenollakasista.
 
Ettei noistakin voisi jättää pois tuon ruottalaisen. Sikäli kun asiaa olen tutkinut, niin sen ballistiikka ei hirveästi eroa 308:sta ja ammukset ovat ainakin hieman kalliimpia.

Joo, .243 ja 6,5 swedu on tosiaan himpan kalliimpia. Kolmenollakasia on joka myyjän hyllyssä varmasti ja yleensä tolla pesällä aseitakin varastossa joka tehtaalta. Melkein sillä lähtisin aloittelemaan.
 
.243 win häviää vielä yksittäisellä harrastajalla patruunan hinnassa. Valtavirrasta poikkeava kaliiperi, niin heti alkaa kustannukset nousemaan. Oletusarvona se, että kiväärillä pitää ampua paljon.
 
Joo, .243 ja 6,5 swedu on tosiaan himpan kalliimpia. Kolmenollakasia on joka myyjän hyllyssä varmasti ja yleensä tolla pesällä aseitakin varastossa joka tehtaalta. Melkein sillä lähtisin aloittelemaan.
Kaverilla 6.5x55 ja siihen oli tosi paljon vaikeampi löytää kaupan hyllystä fiksuja patruunoita kuin 30-06 joka huomattavan paljon huonompi kuin 308. Swedussa ja 30-06 maksat noin 20-40% "harvinaisemman kaliberin preemiota" patruunoistasi vs että ampuisit 308:lla, tuolla kaliberien Toyota Corollalla.
 
6,5x55 on kyllä hyvä, mutta olen samaa mieltä että sitä ei tahdo oikein hyllystä löytyä.
@MeriTJ Millaisella setillä itse ammut?
 
Minulla ei ihan puhdasta omaa TA-kivääriä ole, lainaTRG-22:lla joskus tulee ammuttua ihan aidolla vehkeellä missä 4-16× Steiner päällä. Omana on heavy barrel Uronen Precision .223 johon nokalle komppi tai Saimaa Still vainennin. UP saa eniten laukauksia niin toiminnallisessa täplä päällä kuin 2.5-10x kiikarilla DMR tyyppistä touhua. Oon sillä ampunut seuran kasakisojakin. Pulttivehkeinä Sako Fiberglass 30-06 ja Howa 1500 .223 Thumbhole Varmint (Minox 4.5-14x BDC400 ristikolla Howassa, Sakossa joku 2-7x vanha Tasco nykyisellään kiinni). Näiden lisäksi 10/22 Ruger jossa jälkiasenteinenpistoolinkahva tukki ja päällä käytöstä riippuen joko Aimpoint minirifleen tai joku kiikari (3-9x tai 6-24× Mil-dot). Tällä 10/22:lla ammun 150m noin A5 kokoista pleittiä ehkä eniten treeninä TA-tyyppisenä harjoitteena. Kaikilla kivääreillä metsästetään vuosittain.
 
.243 win häviää vielä yksittäisellä harrastajalla patruunan hinnassa. Valtavirrasta poikkeava kaliiperi, niin heti alkaa kustannukset nousemaan. Oletusarvona se, että kiväärillä pitää ampua paljon.

Kaverin kokemuksesta jolla on osaamista asiasta, tuo .243 on vaikea ladata käymään hyvin. Ja jos kammestaveivattavan tarkkuusinstrumentin hankkii, kotilataaminen on silloin käytännössä pakko aloittaa siinä sivussa. Kuulan hinta laskee ja tarkkuus paranee kun voi optimoida omaan aseeseensa sopivan latauksen.

.30 kaliperisilla on aina puolellaan komponenttien hyvä saatavuus ja hinta.

Ei 6.5mm mikään mahdoton ole ja kotilataamisella hinta tippuu lähelle .30 kaliperisia ja jopa alle. Vastineeksi saa miedompaa rekyyliä ja hyvää ulkoballistiikkaa, joka kyllä sitten tosin usein vaatii pitkää piippua sen ulosmittaamiseen. .308:lla pärjää lyhyemmällä piipulla. Itselleni alle 20mm kategoriassa 50cm on maksimi piipunpituus jonka psyyke kestää. :p
 
Jengi toisinaan kyselee, että mikä on riittävä piipunpituus millekkin "kiväärille" ja kaliberille? Mä sanon aina että ei sitä kannata sen enempää miettiä. Se on 40cm. Sen sanoo jo lakikin. ;):p
 
Viimeksi muokattu:
Selitätkö minulle mitä oletat minun väittäneen kun taulukot eivät tue? Ja "for the record" näkemykseni perustui tähän: http://luoti.sako.fi/Ballistics/index.jsp ja siitä saatuihin näkemyksiin sikäli kun olin vertaillut lentoratoja toisiinsa. Joskin nuo tiedot perutuvat Sako:n myynnissä olevien patruunoihin, ja se valikoima on suppea, eikä oikein tue tätä aihetta. Myöskin huomaa, että en puhunut mistään 6,5mm:n luodista. 6,5mm:n luodit on sitten ihan erikseen ja menevät ballistiikassaan ohi, mutta nämä uudemmat 6,5mm:n kaliberit ovat sitten hinnoissaan, jos ei itse ala niitä lataamaan.


Missään ei sanota että puhutaan vain Sakon patruunoista eikä sitäkään ettei 6,16 ja 6,5, ole kuuden millin patruunoita (mitähän en sitten ovat ????:oops:).
Lisäksi se että väität jonkun halkaisijaltaan tietyn kokoisen luodin olevan tuuli herkkä.
Koska jollain valmistajalla ei ole kunnollisia luoteja valikoimassaan tai riittävän halpoja patruunoita.
On kyllä aika outoa. :facepalm:
Ballistiikanlait ovat aivan eri asia kuin se mitä kaupan hyllyllä on ja nekin patruunat mitä siellä on, joutuvat noudattavat näitä lakeja.

On myös huomattavaa että itselataus on huomattava osa harrastusta.
Kun omasta aseetta halutaan mitata kaikki irti.
Sitä ei voi tässä yhteydessä sivuttaa.



Ps 6,5*55 ei ole mikään uusi kaliberi (1894 )

Silti sen ominaisuudet ovat ihan kelvolliset.

http://www.nordis.fi/fi/tuote/100/65x55-se-scenar-90-g
 
Ja ihan tosissaan: Hanki se piekkari! Tein viime suonna sen virheen, että ostin 308 kiväärin, mutta en piekkaria. Piekkarilla olisin päässyt ampumaan lähes joka päivä, jos olisi huvittanut. 308 on hieman toinen juttu.

Tuo piekkarilla räimiminen ei ole syystä tai toisesta koskaan oikein innostanut. Niillä on ammuttu paljonkin, pistooleilla ja kivääreillä mutta vaikka niilläkin varmasti saa hyvää harjoitusta niin veikkaan että jää hyllyyn pölyttymään. Sen ilmakiväärin viereen jolla on varmaan muutama tonni lyijyä kylvetty erilaisille radoille ympäri suomen :D Mutta ehkä lupien saannin kannalta olisi fiksu veto. Niitä ratoja täälläkin sentään on.

30-06:sta joku mainitsi että kannattaa unohtaa, miksi? Eikä sataa sivua väittelyä kiitos, jos aihe on kenties tulenarka :) Semmoinen kaliiberi mulla on ollut Tikan sportterissa, kudit oli halpoja ja tykin käyntikin sakolaisilla ja lapualaisilla todella hyvää. Sellier Bellotin paukuilla ei taas osunut edes ladon seinään, enkä usko että oli ampujasta pelkästään kiinni kun paukkua vaihtamalla kasa pieneni oleellisesti joka kerran :D
30-06:lle näyttää aika hyvin olevan edelleen tarjontaakin järkihintaan, toki 308:lla vähän enempi vielä. Ja eikös siinä ole vähän enempi varaa pelata latauksillakin, kun hylsy on suurempi...?

Kiitoksia kommenteista!
 
30-06:sta joku mainitsi että kannattaa unohtaa, miksi? Eikä sataa sivua väittelyä kiitos, jos aihe on kenties tulenarka :) Semmoinen kaliiberi mulla on ollut Tikan sportterissa, kudit oli halpoja ja tykin käyntikin sakolaisilla ja lapualaisilla todella hyvää. Sellier Bellotin paukuilla ei taas osunut edes ladon seinään, enkä usko että oli ampujasta pelkästään kiinni kun paukkua vaihtamalla kasa pieneni oleellisesti joka kerran :D
30-06:lle näyttää aika hyvin olevan edelleen tarjontaakin järkihintaan, toki 308:lla vähän enempi vielä. Ja eikös siinä ole vähän enempi varaa pelata latauksillakin, kun hylsy on suurempi...?

Kiitoksia kommenteista!

Minä mainitsin että TA-hommiin kannattaa alkajan unohtaa 30-06 ja ostaa .308 koska 30-06 maassamme täysin metsästyskaliberi ja tästä syystä pitkänmatkan latauksella olevia patruunoita on huonosti saatavana. Tarkoitan siis pitkällä, raskaalla "sukkapuikolla" jossa erinomainen BC-luku. Sako Ranget ja muut kun alkaa hyytymään menoltaan 300m jälkeen huomattavasti. Lisäksi 30-06 on normaalisti hinnoiteltua samana latauksena kalliimmaksi kuin .308 eikä tuo pidempi hylsy tarjoa kuin aivan marginaalitapauksissa etua jos itseladataan pitkänmatkan puikkoja (mahtuu enemmän ruutia). 30-06 löytyy hyvin patruunaa peruskäyttöön radalle ja metsälle mutta pitkänmatkan tarkkuuspatruunat on kiven alla. Tästä syystä en pidä sitä suositeltavana aihioksi alkavan TA-ressun peruspyssyksi pohjautuen omaan yli 20v kokemukseen kyseisen kaliberin hyväkäyntisestä Sakosta. Tämä oma mielipiteeni, mutta lueskelemalla vaikkapa TA-killan foorumia huomaa pian etten ole asian kanssa itsekseni. Muitakin ihan perusteltuja näkemyksiä aiheeseen varmasti on.
 
Ja asevalikoima on kovin suppea, kolmenollakasilla löytyy ihan taktistakin kivääriä suoraan hyllystä. Käytetyistä voi ehkä raskaampaa ratatukkista löytää?
 
Minä mainitsin että TA-hommiin kannattaa alkajan unohtaa 30-06 ja ostaa .308 koska 30-06 maassamme täysin metsästyskaliberi ja tästä syystä pitkänmatkan latauksella olevia patruunoita on huonosti saatavana. Tarkoitan siis pitkällä, raskaalla "sukkapuikolla" jossa erinomainen BC-luku. Sako Ranget ja muut kun alkaa hyytymään menoltaan 300m jälkeen huomattavasti. Lisäksi 30-06 on normaalisti hinnoiteltua samana latauksena kalliimmaksi kuin .308 eikä tuo pidempi hylsy tarjoa kuin aivan marginaalitapauksissa etua jos itseladataan pitkänmatkan puikkoja (mahtuu enemmän ruutia). 30-06 löytyy hyvin patruunaa peruskäyttöön radalle ja metsälle mutta pitkänmatkan tarkkuuspatruunat on kiven alla. Tästä syystä en pidä sitä suositeltavana aihioksi alkavan TA-ressun peruspyssyksi pohjautuen omaan yli 20v kokemukseen kyseisen kaliberin hyväkäyntisestä Sakosta. Tämä oma mielipiteeni, mutta lueskelemalla vaikkapa TA-killan foorumia huomaa pian etten ole asian kanssa itsekseni. Muitakin ihan perusteltuja näkemyksiä aiheeseen varmasti on.

Okei, uskotaan. :)
 
Minä mainitsin että TA-hommiin kannattaa alkajan unohtaa 30-06 ja ostaa .308 koska 30-06 maassamme täysin metsästyskaliberi ja tästä syystä pitkänmatkan latauksella olevia patruunoita on huonosti saatavana. Tarkoitan siis pitkällä, raskaalla "sukkapuikolla" jossa erinomainen BC-luku. Sako Ranget ja muut kun alkaa hyytymään menoltaan 300m jälkeen huomattavasti. Lisäksi 30-06 on normaalisti hinnoiteltua samana latauksena kalliimmaksi kuin .308 eikä tuo pidempi hylsy tarjoa kuin aivan marginaalitapauksissa etua jos itseladataan pitkänmatkan puikkoja (mahtuu enemmän ruutia). 30-06 löytyy hyvin patruunaa peruskäyttöön radalle ja metsälle mutta pitkänmatkan tarkkuuspatruunat on kiven alla. Tästä syystä en pidä sitä suositeltavana aihioksi alkavan TA-ressun peruspyssyksi pohjautuen omaan yli 20v kokemukseen kyseisen kaliberin hyväkäyntisestä Sakosta. Tämä oma mielipiteeni, mutta lueskelemalla vaikkapa TA-killan foorumia huomaa pian etten ole asian kanssa itsekseni. Muitakin ihan perusteltuja näkemyksiä aiheeseen varmasti on.

Yksi peruste 50-luvulla miksi .308:iin siirryttiin aikanaan oli ruutien kehitys. .30-06 on 1900-luvun ensimmäisen vuosikymmenen aikana kehitetty patruuna, ja viiskymmenluvulle tultaessa ruudit olivat jo kehittyneet niin paljon että pienemmällä hylsytilavuudella (51mm vs 63mm) saatiin sama painetaso ja riittävän suuri palotila aikaiseksi tuolla 9.7g sotilasluodilla.
 
Yksi peruste 50-luvulla miksi .308:iin siirryttiin aikanaan oli ruutien kehitys. .30-06 on 1900-luvun ensimmäisen vuosikymmenen aikana kehitetty patruuna, ja viiskymmenluvulle tultaessa ruudit olivat jo kehittyneet niin paljon että pienemmällä hylsytilavuudella (51mm vs 63mm) saatiin sama painetaso ja riittävän suuri palotila aikaiseksi tuolla 9.7g sotilasluodilla.

Yksi tarina mitä olen kuullut oli se, että 30-06:een kehitettiin uusi ballistisesti paranneltu luoti (ilmeisesti tuo yllä mainitsemasi) jolloin jenkit huomasivat, että patruunoiden käyttö ei olisi mahdollista heidän ampumaradoillaan koska takavaara-alue kävi liian pieneksi. Tästä syystä, ja ilmeisesti myös siksi että 30-06 olisi ollut hyvin vaikea hallita automaattitulella, päätettiin vaihtaa .308 kaliberiin. Luonnollisestikaan tuo muutos ei juurikaan korjannut ongelmia automaattitulella.
 
Jälleen yksi arvio Tikka TAC A1:sta. Pelkkiä kehuja. :)


Pääsin radalla ihmettelemään tuollaista kaliberissa .308 ja kyllähän siinä on todella hyvin rahalle vastinetta. Jos pyörisi pari tonnia ylimääräistä taskussa ja hyvä kiikari tyhjänpanttina niin ostoon menisi miettimättä suurempia. Ei ihmetytä että on menestynyt Atlantin takana niin hyvin.
 
Back
Top