Tarkka-ampujatoiminta sekä TA-parin varusteet

Millaisissa tilanteissa komppa päälikkö käyttäisi puhdasta TAta modernissa sodankäynnissä ja kuinka paljon autonomiaa TAlla olisi suorittaa tehtäväänsä?
Kaartista tulee mieleen lähinnä joku hypoteettinen vastatarkka-ampujatoiminta, jossa olisi paljonkin autonomiaa. Muuten eipä juuri, enemmän me yritettäisiin löytää se Alpha/ Vympel -porukka, tai osa siitä, ja sitten pistää koko rakennus paskaksi niiden niskaan.
Ja siihen on ihan muut työkalut olemassa.
Kun itse olin kaupunkijääkärijoukkueen johtaja (kokelas) miljoona vuotta sitten, ja meitsillä oli kaksi tarkka-ampujaa ja neljä tulitukiampujaa, niin kävi mielessä että mitä näillä pitäisi tehdä, kenet voin irrottaa johtamaan tätä (ryhmänjohtajista), ja miksi laittaisin parhaat ampujat ja ukot tollasiin tehtäviin kun meillä on muutakin tekemistä.
Heikoimmat yksilöt menevät kk-ampujiksi ja tulituki-ryhmään, se on selvä, mutta meillä on perus-Gaussian -ongelma tässä: oikeasti (itsenäiseen aggressioon) kykeneviä tyyppejä on rajallisesti, eivätkä he ole kaikki ryhmänjohtajia - ja osa rj:stä on myös passiivisia ja todella huonoja valintoja tehtäväänsä..
Mulla oli 40+ ukkoa, out of these maybe 10 had the right stuff... siinäpä oli pähkäilemistä että miten jaetaan tää jengi, ja mistä ne "door kickerit" sit tulee?
Jos meidän missio on metsästää ihmisiä jotka piiloutuu siviilien joukkoon, ja tappaa ne.
Toi snaipperi-bullshit ei suoraan sanottuna ikinä ollut mikään prioriteetti. Ei riitä resurssit pistää parhaita ukkoja makailemaan johonkin kerrostalon ylisille keskenään. Shooter-spotter. Nope.
 
Toivottavasti komppanian päällikkö ei tuhlaisi TA ukkoja tuollaiseen hommaan.

Toki riippuu vähän siitä, että mikä lasketaan TA:ksi: Onko TA partiolla TKVI85/2000+ RK optiikalla, vai molemmilla itselataavaa kalustoa. Jos puhutaan TKIV kalustosta, niin turha niitä on tuollaiseen @Fremen toimintaan tuhlata.
Se olis vähän sama kuin pistää tiedustelijoita tai pioneereja potkimaan ovia ja tarkastamaan rakennuksia, kyllähän sekin on ihan mahdollista, mutta aika huonoa resurssien käyttöä.

Rakennetussa ympäristössä lähettäisin ukkelini tiedustelemaan / tarkkailemaan kohdetta. Toinen käyttö tuollaisessa olisi ehkä pistää TAt sulkemaan poistumisreitit rakennuksesta. Ei tarvitsisi irrottaa partiota "iskevästä osastosta" siihen hommaan. Eli käytännössä olisivat tiedustelupartio, joka raahaa mukanaan pitkää kivääriä. Sinne iskevään osastoon tarvitaan tulivoimaa ja aggressiota, jota pulttilukoilla ei oikein voi saavuttaa.

Aluevalvonta, kohteen suojaaminen. mahdollisten väylien sulkeminen yms. olisivat paljon hedelmällisempiä kohteita TA:lle rakennetulla alueella. Turha sinne on pistää ukkoja ottamaan rakennuksia haltuun rautakangen kanssa.


Toki tämäntasoinen keskustelu TA taktiikasta on niin kaukana sinivillapaitaisen saariston kasvatin palkkaluokan ulkopuolella, että olen luultavasti väärässä. ;)
 
Toivottavasti komppanian päällikkö ei tuhlaisi TA ukkoja tuollaiseen hommaan.

Toki riippuu vähän siitä, että mikä lasketaan TA:ksi: Onko TA partiolla TKVI85/2000+ RK optiikalla, vai molemmilla itselataavaa kalustoa. Jos puhutaan TKIV kalustosta, niin turha niitä on tuollaiseen @Fremen toimintaan tuhlata.
Se olis vähän sama kuin pistää tiedustelijoita tai pioneereja potkimaan ovia ja tarkastamaan rakennuksia, kyllähän sekin on ihan mahdollista, mutta aika huonoa resurssien käyttöä.

Rakennetussa ympäristössä lähettäisin ukkelini tiedustelemaan / tarkkailemaan kohdetta. Toinen käyttö tuollaisessa olisi ehkä pistää TAt sulkemaan poistumisreitit rakennuksesta. Ei tarvitsisi irrottaa partiota "iskevästä osastosta" siihen hommaan. Eli käytännössä olisivat tiedustelupartio, joka raahaa mukanaan pitkää kivääriä. Sinne iskevään osastoon tarvitaan tulivoimaa ja aggressiota, jota pulttilukoilla ei oikein voi saavuttaa.

Aluevalvonta, kohteen suojaaminen. mahdollisten väylien sulkeminen yms. olisivat paljon hedelmällisempiä kohteita TA:lle rakennetulla alueella. Turha sinne on pistää ukkoja ottamaan rakennuksia haltuun rautakangen kanssa.


Toki tämäntasoinen keskustelu TA taktiikasta on niin kaukana sinivillapaitaisen saariston kasvatin palkkaluokan ulkopuolella, että olen luultavasti väärässä. ;)
Jep, pahoittelut jos unohdin korostaa että olen ihan ukko-osastoa näissä hommissa nykyään, muistelen vaan niitä haasteita joita tuli Kaartissa varusmiehenä ja kertauksissa.
 
Jep, pahoittelut jos unohdin korostaa että olen ihan ukko-osastoa näissä hommissa nykyään, muistelen vaan niitä haasteita joita tuli Kaartissa varusmiehenä ja kertauksissa.
Ei ole vääriä vastauksia, on vain vääriä kokemuksia. Itse ehdin kirjoittaa pitkän pätkän, mutta sitten luin uudelleen pätkäsi ja ymmärsin että kyse on kokemuksesta. Mikä minä olen sitä kiistämään. Itse suosisin aitojen TAden pudottamisen tukiampujaksi niin kauan kun niillä ei ole validia toimenpidettä, mutta antaisin niille autonomian suorittaa prioriteetti kohteita tukitehtävien sijasta jos sellainen osuu paikalle. RJnä toimisi itse TA.

Uskon että TAlla on pelisilmää suorittaa omaa tehtäväänsä ilman että päällystö siihen joutuu vaivautumaan. Tuhmuuksista sitten sakotetaan kenttäoikeuden mukaan. Eli, moderni TA on itsenäinen taistelija, meidän olosuhteissa pudotettu pyhästä roolista tukitehtäviin, mutta se ei kuitenkaan ole ryhmän osana koska TA, spotteri ja mahdollisesti sitten kolmas passimies muodostaa oman ryhmänsä.

Parasta olisi jos TAlle myös välittyisi maalidataa, mutta en usko että jenkitkään on siinä pisteessä että TAn optiikalle taikka näkökenttään ilmaantuisi Augmented Reality dataa.
 
Toivottavasti komppanian päällikkö ei tuhlaisi TA ukkoja tuollaiseen hommaan.

Toki riippuu vähän siitä, että mikä lasketaan TA:ksi: Onko TA partiolla TKVI85/2000+ RK optiikalla, vai molemmilla itselataavaa kalustoa. Jos puhutaan TKIV kalustosta, niin turha niitä on tuollaiseen @Fremen toimintaan tuhlata.
Se olis vähän sama kuin pistää tiedustelijoita tai pioneereja potkimaan ovia ja tarkastamaan rakennuksia, kyllähän sekin on ihan mahdollista, mutta aika huonoa resurssien käyttöä.

Rakennetussa ympäristössä lähettäisin ukkelini tiedustelemaan / tarkkailemaan kohdetta. Toinen käyttö tuollaisessa olisi ehkä pistää TAt sulkemaan poistumisreitit rakennuksesta. Ei tarvitsisi irrottaa partiota "iskevästä osastosta" siihen hommaan. Eli käytännössä olisivat tiedustelupartio, joka raahaa mukanaan pitkää kivääriä. Sinne iskevään osastoon tarvitaan tulivoimaa ja aggressiota, jota pulttilukoilla ei oikein voi saavuttaa.

Aluevalvonta, kohteen suojaaminen. mahdollisten väylien sulkeminen yms. olisivat paljon hedelmällisempiä kohteita TA:lle rakennetulla alueella. Turha sinne on pistää ukkoja ottamaan rakennuksia haltuun rautakangen kanssa.


Toki tämäntasoinen keskustelu TA taktiikasta on niin kaukana sinivillapaitaisen saariston kasvatin palkkaluokan ulkopuolella, että olen luultavasti väärässä. ;)
Jos käyt joskus esim. Töölössä, Eduskuntatalon takana, niin siinä on naapuritalo 15 metrin päässä, ja 30 rappukäytävää 100 metrin säteellä... siinä on vähän hankala tiedustella, kun kaikki liike näkyy viiteensataan ikkunaan tai vastaavaan aukkoon.
Me liikutaan syystäkin tunneleissa, joissa noiden TA-heppujen käyttöarvo on kirjaimellisesti Patient Zero.
Hienoa että heität komppapäällikön kehiin, hän saattaa olla samassa rakennuksessa, tai sitten ei.
Joukkueenjohtajalla on tarpeeksi haastetta pitää niitä omia ryhmiä näpeissä, ja koittaa pitää pojat hengissä, ilman että tarvii jatkuvasti pompata päällikön puhutteluun. Funtsi nyt itekin miten toi homma etenee... hitaasti, jos ollenkaan.
Ei sinne voi lähettää paria ukkoa noita vastustajia sondeereemaan, ne ei koskaan tule takaisin siltä reissulta. Ryhmä vähintään, ja ensin savutus, ja iso sellainen :)!
Siihen hyytyy niidenkin https://en.wikipedia.org/wiki/VSS_Vintorez ukkelit.
Muuten meillä ei ole aavistustakaan mistä ne edes ampui.
 
Joo, vaikka olenkin aika kaukana paljasjalkaisesta Stadilaisesta, on Stadin maastot mulle aika tutuja.
Olen jopa ihan johtanut joukkueen toimintaa rakennetulla alueella, eli se TRA:n todellisuus on tuttua.
Ja olen siis nimeomaan samaa mieltä, että tuollaisessa tilanteessa TA on käytännössä hyödytön.

Tosin kohteen tiedustelu ja sulkeminen nimenomaan ovat ihan normaaleja SPOL juttuja, joissa TA paria voisi käyttää hyödyksi.
Se että on monta sataa aukkoa joista voi paljastua, ei ole sen kummempi ongelma, kuin että pitäisi tiedustella hyvin hoidetun puupellon tai muun vastaavan alueen läpi.
TRA tiedustelu ei juuri eroa muusta tiedustelusta, kuin siinä että saman alueen kattamiseen tarvitaan monta kertaa enemmän miehiä, koska sektorit ovat pakosta paljon pienempiä.

Ja mitä tulee komppanianpäällikköön, niin alkuperäinen kysymys tosiaan mainitis juuri kompan:
Millaisissa tilanteissa komppa päälikkö käyttäisi puhdasta TAta modernissa sodankäynnissä ja kuinka paljon autonomiaa TAlla olisi suorittaa tehtäväänsä?

Komppa voi ottaa sen TA parin, ja alistaa heidät vaikka jollekkin kohteen suojaamista tekevälle osastolle, sen ovia sisään potkivan ostaston sijaan.
Tai jos haluaa heitä käyttää tiedustelemaan/suojaamaan/tms. niin sitten voi käyttää siihen.
Nämä asiat ovat sellaisia, jotka on (toivottavasti) suunniteltu ja ratkaistu jo ennen kuin tehtävää lähdetään suorittamaan.

Esim JJ:n käskynä TA:lle voisi olla: Tiedustele kohde. Sulje kulku kohteelle / kohteelta. Kun kohde on hallussa suunnittele ja toteuta kohteen suojausta.

Ei tuossa hirveästi tarvitse komppanian tai minkään muunkaan osaston päällikölle jutella. TA tekee omaa tehtäväänsä, joka tukee Jääkäri/SPOL osaston tehtävää.
Jojo näkee TA parin kun he lähtevät tehtävälle ja tapaa heidät seuraavan kerran kun kohde on hallussa. Eli eipä juuri itsenäisemmäksi voisi parin/partion toiminta juuri mennä.

En minä joukkueenjohtajanakaan mikromanageroi alpha ryhmän kärkipartion ensimmäisen miehen toimintaa. Annan vain käskyn "Kohde X haltuun. Tulenkäyttö vasta, kun vihollinen ampuu ensin. Kysyttävää? Hyvä. Mars." (Hypoteettinen harmaan vaiheen kohteen tarkastus, jossa ei vielä ole oikeaa uhkaa päällä.) Jos aktiivinen vihollinen on jo kohteessa, niin sitten toivotaan, että se kohde ei ole Pressanlinna, ja ammutaan sitä epäsuoralla, kunnes näyttää siltä että siellä ei ole enää mitään joka voisi taistella vastaan. ;)

Kompaan olen yhteydessä kun 1) tehtävä on suoritettu 2) tarvitsen lisää miehiä, koska ne on kaikki lahdattu 3) tulee vastaan jotain muuta mistä kompan pitää tietää.
 

Suomi ja Ruotsi suunnittelevat asekauppaa: Tarkoitus on hankkia yhdessä suuri määrä uusia tarkkuuskivääreitä​

Suomi oli jo aikeissa hankkia uudet kiväärit Sakolta, kun mukaan pohdintoihin tuli myös Ruotsin maavoimat.


Kunhan eivät siirrä tuotantoa ruotsiin.
 
Ruotsalaisilla lienee omatkin tuotantovälineet. Ja Beretta saa lisenssimaksun. Olettaisin että SAKO:n tehtailla mennään aika kovaa joka tapauksessa.

En pitäisi paha, että tuleville kivääreille olisi 2 eri tuotantolaitosta eri maissa, jos tulee tiukka paikka ja tarvitaan jokunen ase nopeasti lisää...
 
Ruotsalaisilla lienee omatkin tuotantovälineet. Ja Beretta saa lisenssimaksun. Olettaisin että SAKO:n tehtailla mennään aika kovaa joka tapauksessa.
Tästähän on ollut, että Beretta antaa omistamiensa yritysten toimia hyvin vapaasti. Miksi se tekisi noin?
 
Tästähän on ollut, että Beretta antaa omistamiensa yritysten toimia hyvin vapaasti. Miksi se tekisi noin?

Muistaakseni tuossa aikaisemmin oli puhetta, että ruotsi olisi parempi referenssiasiakas ja muutenkin, ruotsi ei välttämättä suostu muuhun ratkaisuun.

En pitäisi paha, että tuleville kivääreille olisi 2 eri tuotantolaitosta eri maissa, jos tulee tiukka paikka ja tarvitaan jokunen ase nopeasti lisää..

Kahdella tuotantolinjalla vaan ei saada etuja suuremmasta tuotantomäärästä.
 
210912-M-EA659-1016-660x440.jpg

Kolme ukkoa, kukaan ei katso taaksepäin. Jos TA ryhmässä on mukana myös se passimies, niin eikö sen olisi sopivinta katsoa juuri päinvastaiseen suuntaan, vai olenko ymmärtänyt sen roolin väärin?

210912-M-EA659-1035-660x440.jpg

Tässä ei näy sitä kolmatta ukkoa, mutta ei tuota paria nopeasti erota.
 
Kolme ukkoa, kukaan ei katso taaksepäin. Jos TA ryhmässä on mukana myös se passimies, niin eikö sen olisi sopivinta katsoa juuri päinvastaiseen suuntaan, vai olenko ymmärtänyt sen roolin väärin?

En tiedä pitäisikö sen katsoa taaksepäin, mutta ainakin vihollisen hiipparien todennäköisimpään tulosuuntaan. Jonka arvaisin olevan sivusta, ei suoraan takana.
 
Vain pr-kuvia, eikä niistä kannata sen enempää lähteä spekuloimaan nojatuolista käsin. Lisäksi niistä ei näe, mitä on kuvan ulkopuolella
 
Back
Top