arix
Respected Leader
Samaa mieltä, taisi Karjalassa olla aika kova venäläisvastainen mieliala...Täysin mahdollista, mutta väittäisin ettei juutalaisuudella ollut asiassa mitään tekemistä, vaan nimenomaan oletetulla venäläisyydellä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Samaa mieltä, taisi Karjalassa olla aika kova venäläisvastainen mieliala...Täysin mahdollista, mutta väittäisin ettei juutalaisuudella ollut asiassa mitään tekemistä, vaan nimenomaan oletetulla venäläisyydellä.
1933 vaaleihin IKL meni vaaliliitossa Kokoomuksen kanssa ja ne saivat vajaa 17% äänistä. 1936 vaaleissa IKL sai 8,34%. Demokratian vastaisia voimia kannatti toki useampikin, sillä olihan niitä myös SDP:n sisällä.Demokratian vastaisilla voimilla oli 7% kannatus vuoden 1933 ja 1936 vaaleissa, mikä oli maailmanlaajuisesti loistotulos. 93% äänestäjistä tuki vakiintumassa olevaa demokratiaa.
olen kuullut ihan venäläisiltä väitteen siitä, että siellä on sukuja, jotka olivat upporikkaita Tsaarin aikana, NLn aikana ja tänä päivänä
Eihän mulla ole tietoa, vaikka jäsen @baikal illa olisi paljonkin historian tai valtiotieteen opintoja takana. Aika monella tänne kirjoittavalla ei ole; huomaa kyllä tuotoksista. Alkuperäinen väitehän oli että venäläiset rikkaat kauppahuoneet toimi yli vallankumousten melskeiden sekä Nliiton loppumisen. Tykkimiehemme olisivät olleet 1990-luvulla kiitollisia, jos tällaisia kauppahuonesukuja todella olis ollu. Tykit kului ammunnoissa mutta harmillisesti koko Nliiton ulkomaankauppaorganisaatio lakkasi toimimasta Nliiton loputtua. Eikä varaosia saanu millään, ennnenkuin uudet organisaatiot oli pystyssä 1990-luvun jälkipuoliskolla. 152 TelaK-kaupan toinen puolisko vehkeitäkin saatiin maahan vasta silloin: peräkkäiset numerot, jotka oli vaan odottanu hallissa vuosikausia hakijoita.Miten minulla on kaikessa huonossa oppineisuudessani sellainen käsitys, että W.A. Harriman sentään on lausunut tästä aiheesta jotain sellaista, että hänen on täytynyt olla mitään ymmärtämätön tollo
Jep, ei tuossa ihmemaassa olisi rikkauksia kauan katsottu vaan paikallinen punakaarti olisi sen besorkannut alta aikayksikön...Eihän mulla ole tietoa, vaikka jäsen @baikal illa olisi paljonkin historian tai valtiotieteen opintoja takana. Aika monella tänne kirjoittavalla ei ole; huomaa kyllä tuotoksista. Alkuperäinen väitehän oli että venäläiset rikkaat kauppahuoneet toimi yli vallankumousten melskeiden sekä Nliiton loppumisen. Tykkimiehemme olisivät olleet 1990-luvulla kiitollisia, jos tällaisia kauppahuonesukuja todella olis ollu. Tykit kului ammunnoissa mutta harmillisesti koko Nliiton ulkomaankauppaorganisaatio lakkasi toimimasta Nliiton loputtua. Eikä varaosia saanu millään, ennnenkuin uudet organisaatiot oli pystyssä 1990-luvun jälkipuoliskolla. 152 TelaK-kaupan toinen puolisko vehkeitäkin saatiin maahan vasta silloin: peräkkäiset numerot, jotka oli vaan odottanu hallissa vuosikausia hakijoita.
Mainittu jenkki ei näistä asioista osaisi kertoa, kun kuoli 1980-luvulla lähes satavuotiaana. Jos nimi on outo, niin hänet tunnetaan paremmin nimellä Averell Harriman. Eikä välttämättä sotia edeltäneistä ajoistakaan, mutta Lend Lease järjestelyjä sekä loppusodan konferensseja voittajavaltojen välillä kyllä hoiti. Tästä puheena olevasta asiasta voisi arvella, että kyse on ollu yksittäisistä henkilöistä ennen sotia. Jäihän puna-armeijaankin entisiä tsaarin upseereita töihin. Helppo valinta heille, kun toinen vaihtoehto olis ollu teloitusryhmä. Agentti saa yleismaailmallisesti tietyn osuuden kaupan arvosta eli kun paljon kauppaa syntyy, niin väkisinhän siinä rikastuu. Tämä on kuitenkin ihan eri asia, kun sata vuotta vanhat salassa toimivat kauppahuoneet.
Tästä puheena olevasta asiasta voisi arvella, että kyse on ollu yksittäisistä henkilöistä ennen sotia. Jäihän puna-armeijaankin entisiä tsaarin upseereita töihin. Helppo valinta heille, kun toinen vaihtoehto olis ollu teloitusryhmä
Susitaival oli melkoisen aktiivinen sekä Lapun liikeessä että IKL:ssä ja melkoisen antisemistinen.Lapuan Liike tavoitteli tosiaan tota talonpoikaista maatalousyhteiskuntaa, jossa kaikki uuden maailman sosialismisaasta olisi pyyhkäisty pois.
IKL taas oli pääosin Italian fascistien mallin mukaan kyhätty liike, johon otettiin saksalaisten kansallissosialistien johtajaperiaate (vaikka puoluetta todellisuudessa johti Annala ym. triumviraatti Kosolan sijasta) mukaan ja vuoden 1918 perintö keskeisinä periaatteina.
Näihin on nykysosiologiassa yritetty liittää juutalaisvastaisuus, mutta liikkeen yksi näkyvimmistä henkilöistä eli Elias Simojoki, reagoi tyrmäävästi saksalaisen kirkon päätökseen erottaa kastetut, syntyperältään juutalaiset jäsenet keskuudestaan ja lähti toiviomatkalle Jerusalemiin.
Itteä kiinnostaa vaan se mitä jäi käteen ja IKL:n rikosrekisteri tässä suhteessa suomalaisiin, vuoden '18 punaisiin ja myöhempien aikojen kommunisteihin, jää aika puhtaaksi.
Jos jatkosodan jälkeen yliopistojen, toimitusten ja muiden vaikuttajien pestejä ei olisi miehitetty aikaisemmilla AKS-veljillä, joilla saattoi olla yhteydet myös iikolleihin, niin YYA-aika näyttäytyisi vielä aika paljon synkemmältä.
Jo edellisessä viestissäni mainitsema Paavo Susitaival oli myöhempinä vuosinaan sitä mieltä, että oli onnekasta, että Talonpoikaismarssista ei tullut vallankaappausta (osa Lapuan liikeeseen kuuluneista upseereista luuli, että kyseessä on vallankaappaus ja porukalle olisi ollut aseet valmiina + varuskunnat olisi otettu haltuun) tai että Mäntsälän kapina kukistui. Talvisodan ihme ei olisi ollut mahdollinen ilman kaikkien yhteiskunnan kerrosten väkevää sitoutumista yhteiseen taisteluun. Hirveän paljon erimieltä en kyllä kykene olemaan.NLn rajamaat olivat yhtä lukuunottamatta jonkinlaisia diktatuureja ja tuo yksi selvisi ilman miehittämistä. Suomi perhana tuli hyväksi kakkoseksi ja jäi miehittämättä. Ja Suomi ei ollut oikeistodiktatuuri, Suomessa ei ollut samanlaista nomenklatuuraa, mikä piti valtaa muissa rajamaissa. Suurvallan viereen kyhätty turvallisuuskone, joka onnistui lähinnä omien etujensa ajamisessa on surullinen tarina, joka toistui kautta linjan.
Pohjoismaiseen demokratiaan selkeästi suuntaava Suomi tarjosikin monta kertaluokkaa kovemman palan purtavaksi Stalin-Molotoville. Muut tarjosivat todella löysän narunpätkän, mihin kasakka nappasi kiinni....
Kannattaa varmasti pitää silmänaloissa jatkossakin ihan ilman oikeistodiktatuuriakin, niin monella tavalla huono politiikka voi sössiä kansakunnan sisäisen vastustuskyvyn.
Olisiko mitään painettua esimerkkiä?Susitaival oli melkoisen aktiivinen sekä Lapun liikeessä että IKL:ssä ja melkoisen antisemistinen.
Juutalaisvastaisuus "Ahvolassa" olisi ollutkin aika yllättävää.Olisiko mitään painettua esimerkkiä?
Varmuudella en voi sanoa lukeneeni kuin 'Ahvolan' ja 'Lentävän komppanian' talvisotaa edeltäneeltä ajalta ja sitten noita sotien jälkeisiä ja niissä en ainakaan muista mitään juutalaisvastaisia teemoja esiintyneen.
Uolan en muista (tosin lukemisesta on aika monta vuotta aikaa) myöskään Sinimustassa veljeskunnassa kys. herran juutalaisvastaisuudesta maininneen, joka ei tietenkään tarkoita etteikö tämä sellainen olisi voinut olla.
Ja siis siihen voin yhtyä täysin, että Ajan suunnassakin kirjoiteltiin useasti tavalla, joka nykyään tulkitaan varmasti juutalaisvastaisuudeksi, mutta enemmän kuin useasti se liittyy jotenkin venäläisyyden ja kommunismin yhdistämiseen.
Noita 'Huccareissun' pakinoita en tosiaan muista lukeneeni, mutta varmaan mainitussa lehdessä niitäkin oli. Vapaamuurarivastaisuus on kyllä tiedossa ja sehän oli yksi asia, joka sulki IKL:ltä monia rahahanoja, ihan kuten eteläpohjalaisten tilallisten nuivuus jälkilapualaiseen kansanliikkeeseen sen vahvasti sosialismilta haiskahtavien tavoitteiden takia.
tai"vierasrotuisiin aineksiin, jotka rahanhimonsa myrkkyhöyryllä saastuttavat moraalimme puhtaan ilman."
Ajan Sana 2.7.1935, U.T, ”Juutalaiset – tuhokansa. Juutalainen vakoilu Palestiinassa maailman-sodan aikana”
ja ehkäpä jopa"Täysin perusteltuja, myöskin tieteellisesti, ovat nekin rotu- ja perinnöllisyystutkimusten sanelemat syyt, joiden vuoksi tahdotaan estää juutalaisten sekaantuminen muihin kansoihin."
AS 10.12.1938, Asiantuntija, ”Sana on vapaa. Juutalaisia pyrkii Suomeen!” (yleisönosastokirjoitus)
"jotka tekevät juuri sen, mihin kaiken elollisen loiset kykenevät. Tuottavat tukipuulleen ensinnä näennäistä hyötyä, mutta lopulta imevät sen kuiviin ja hävittävät sen Elämän nesteen."
AS 27.8.1938, SILMÄ, ”Viikkoisen tien ohesta” (pakina).
Ai meinaatko ettei 'Suomen Sommessa', hallituksen joukoissa olisi ollut suomenjuutalaisia? Perstuntumalta ja varmaan vähän stereotyyppisestikin veikkaisin, että enemmän kuin punaisissa.Juutalaisvastaisuus "Ahvolassa" olisi ollutkin aika yllättävää.
Meinaan sitä, että Ahvola on Susitaipaleen omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuva teos Ahvolan rintaman taisteluista vuonna 1918. Jos siinä olisi antisemitismiä, se olisi aika yllättävää, koska juutalaisilla ei ollut juurikaan roolia vuoden 1918 tapahtumissa.Ai meinaatko ettei 'Suomen Sommessa', hallituksen joukoissa olisi ollut suomenjuutalaisia? Perstuntumalta ja varmaan vähän stereotyyppisestikin veikkaisin, että enemmän kuin punaisissa.
Tutkimustietoa, varsinkaan painettua sellaista, ei taida olla, mutta veikkaisin kuitenkin jokusen sinne eksyneen.
Mutta joo, arvon nimimerkki on oikeassa, ja kuten jo aikasemmassa viestissäni myönsin, kyllä siellä on juutalaisvastaisia teemoja. Jotenkin ne kuitenkin aina linkittyvät näihin aatteen 'profeettoihin' - jotka nyt sattuivat olemaan saksanjuutalaisia - tai ovat yhdistettyinä venäläisyyteen.
Se mistä oikeastaan tässä väittelen ja iikolleja puolustelen on se, että en usko suomalaisissa piireissä olleen sitä 'rodullista', etnistä tai biologista juutalaisvastaisuutta, jota Saksan kansallissosialistisissa piireissä harrastettiin.
jaJuutalaisista on keskusteltu Suomessa koko tutkimani ajanjakson ajan. Juutalaisvastaisten hen-kilöiden kirjoituksissa juutalaisiin liitetyt paheet olivat luonteeltaan yleisiä: niitä ei edes yritettyyhdistää kehenkään nimettyyn suomalaiseen juutalaiseen, vaan niiden väitettiin olevan yleisestijuutalaisten ominaisuuksia tai toimintatapoja. Tästä syystä väitteet jäivät irrallisiksi.
En ymmärrä, miksi tätä pitäisi kiistää tai valkopestä. Antisemitismi oli kuitenkin "muotiaate" oikeistopiireissä, eikä se täysin vierasta ollut vasemmistollekaan. Kuitenkaan Suomessa ei ollut niin paljoa juutalaisia, että antisemitismistä olisi tullut mitenkään suosittua tai laajalle levinnyttä aatetta. Silti se kulkee mukana siinä äärioikeiston tematiikassa. Esimerkkinä vaikkapa aiemmin mainitsemasi Elias Simojoki (joka on kastanut kaksi isäni sisarusta ja jonka ruumiista isäni eno oli hakemassa Laatokan jäältä).Suomessa oli kuitenkin yhdistyksiä ja järjestöjä, jotka lietsoivat avointa juutalaisvastaisuutta.Erilaiset äärioikeistolaiset ryhmittymät sekä kustannusosakeyhtiö Vasaran ympärille muodostu-nut yhteisö pyrkivät edistämään juutalaisvastaisuutta, johon liitettiin väitteitä niin juutalaistentoiminnasta bolševismin ja erilaisten kansainvälisten järjestöjen johdossa kuin juutalaisten muo-dostamasta uhasta kristityille. Suomalaiset äärioikeistolaiset omaksuivat väitteensä pitkälle Sak-sasta, kuten teki myös esimerkiksi äärioikeistolainen Viitasaaren isänmaallisten kansalaistenryhmä julkaisuissaan.
"Voidaan kysyä, onko tarpeellista kaivella tällaisia asioita
esille. Se on tarpeellista, jotteivät Suomen kansan ja nuorison
käsitteet hämääntyisi tällä hetkellä, jolloin, kuten kirkossa tänään
sanottiin, "Euroopan politiikkaa johtaa mies, joka on kirjoittanut
kirjan: Antikristus". Sivistyneen Euroopan silmien edessä vaeltavat
karjalaisten ja inkeriläisten veriset haamut hautaa kohti, Afganistanin
ja Turkestanin erämaita kohti, mutta Kansainliiton johtavimmilla
paikoilla istuu mies, juutalaiselta nimeltään Wallack-Meer. Ja ainoat
maat maailmassa, joissa ei saa loukata nykyisen Venäjän valtiaita, ovat
Neuvosto-Venäjä ja Suomi."
Teoksesta Palava pensas (linkki Projekti Lönnrotiin) - Puhe IKL:n juhlassa Messuhallissa 15.9.1935.
Seison korjattuna: juutalaisvastaisia yksilöitä oli mukana sekä iikolleissa että AKS:läisissiä piireissä. Enkä oikeastaan edes seiso, koska myönsin tuon jo aikasemmin. Sanan säilä eroaa kuitenkin teoista.Meinaan sitä, että Ahvola on Susitaipaleen omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuva teos Ahvolan rintaman taisteluista vuonna 1918. Jos siinä olisi antisemitismiä, se olisi aika yllättävää, koska juutalaisilla ei ollut juurikaan roolia vuoden 1918 tapahtumissa.
Sen sijaan tuota suomalaisen äärioikeiston antisemitismin torjumista vähän ihmettelen jo laittamien Ajan Sanan sitaattien vuoksi. Lisäksi tuosta Hanskin väikkäristä löytyy vähän laajemmin tietoa asiasta ja laitetaan johtopäätöksistä sivulta 287 eteenpäin pari sitaattia.
ja
En ymmärrä, miksi tätä pitäisi kiistää tai valkopestä. Antisemitismi oli kuitenkin "muotiaate" oikeistopiireissä, eikä se täysin vierasta ollut vasemmistollekaan. Kuitenkaan Suomessa ei ollut niin paljoa juutalaisia, että antisemitismistä olisi tullut mitenkään suosittua tai laajalle levinnyttä aatetta. Silti se kulkee mukana siinä äärioikeiston tematiikassa. Esimerkkinä vaikkapa aiemmin mainitsemasi Elias Simojoki (joka on kastanut kaksi isäni sisarusta ja jonka ruumiista isäni eno oli hakemassa Laatokan jäältä).
Ei varmaan kannattaisi vastata päistyneenä, mutta onko siis tarkoituksesi sanoa, että antisemitismi on OK, jos juutalaisuus kytketään kommunismiin? Eli siis juutalaisvastaisuus on samalla kommunisminvastaisuutta. Tai että on ihan jees olla antisemiitti, jos ei pääse siihen asemaan, että voi tuhota juutalaisia?Seison korjattuna: juutalaisvastaisia yksilöitä oli mukana sekä iikolleissa että AKS:läisissiä seuroissa. Enkä oikeastaan edes seiso, koska myönsin tuon jo aikasemmin. Sanan säilä eroaa kuitenkin teoista.
Mutta esitin edellä kysymyksen. Olisiko suomalaiset 'äärioikeistolaiset' piirit, varsinkin talvisodan jälkeen, olleet valmiita suomenjuutalaisten hävittämiseen saksalaisten natsien tapaan?
Kyllä, juutalaisvastaisuus oli muotiaate Saksasta ja vapaamuurarivastaisuus Italiasta, mutta oliko niillä elimellistä tartuntakohtaa muuhun kuin venäläisvastaisuuteen?
Väitteeni siis, enkä jaksa tästä enempää väitellä, on: 'juutalaisuus' liittyi jotenkin neuvosto-Venäjän ja Neuvostoliiton harjoittamaan aatteeseen, jonka 'profetioita' juutalaiset Marx ym. olivat. Tai sitten yleisesti Saksaan liittyneeseen perseennuolentaan, joka tiedettiin Suomen tasavallan ainoaksi realistiseksi asetoveriksi.
Olipa Simppa kirjoittanut ja puhunut mitä tahansa, niin uskotko, arvon nimimerkki EK, että tämä olisi ollut natsien tapaan etnisesti, 'rodullisesti' tai biologisesti juutalaisvastainen?
Siihen en usko hetkeäkään! Miksi tätä olisi kiinnostanut 'rodullisesti' juutalaisten, mutta kristityiksi kastettujen saksanjuutalaisten erottaminen saksalaiskristillisestä kirkosta.
Tai myöhemmin sodissamme ansiokkaasti taistelleen veteraanin kommentti Simojoen pitämässä jumalanpalveluksessa:Simojoki: "Muistathan veljeni, että Jeesus kuoli sinunkin syntiesi tähden."
Kuoleva: "Mitä? Onko Jeesus kuollu? Poeka kävi kylillä viikko sitten, eekä puhunna mittään."
Pastori keräsi kamppeensa ja lähti.
Muoks.Jaaha. Politiikkoo rupes puhummaan.
Ja poistui paikalta.
Juutalaisvaistaisuus ei ole koskaan OK.Ei varmaan kannattaisi vastata päistyneenä, mutta onko siis tarkoituksesi sanoa, että antisemitismi on OK, jos juutalaisuus kytketään kommunismiin?
Mutta minä en usko. Jo vuonna 1918 olisin uskonut, että vanjojen suhteen oltaisiin oltu siihen valmiita, mutta en juutalaisten suhteen. Juutalaiset eivät merkinneet vuoden 1889, 1903 ja 1905 Hesarin pilapiirtäjien lisäksi suomalaisille yhtään mitään, heitä ei siis tunnettu.Ja helposti uskon, että Elias Simojoki ja muut "äärioikeistolaiset piirit" olisivat olleet valmiita rodulliseen puhdistukseen. Myös juutalaisten osalta. Näkeehän sen jo jatkosodan ajan keskitysleireistä (alkuperäinen nimi), joihin päätyvät valittiin rodullisin perustein.
Katsellessa tuota Babylon Berlin -sarjaa tuli tämä aktiivisesti unohdettu asia niin voimallisesti vastaan, että tuntui oikein räikeältä. Aiemmin olen tähän törmännyt vain ns. salaliittoteoria-genressä, vaan nyt alkaa olla jo populaarikulttuurissa ihan avoimesti.
https://warontherocks.com/2016/06/s...ilitary-pact-and-the-origins-of-world-war-ii/
SOWING THE WIND: THE FIRST SOVIET-GERMAN MILITARY PACT AND THE ORIGINS OF WORLD WAR II
IAN JOHNSON
Before dawn on June 22, 1941, German bombers began to rain destruction down on a swath of Soviet cities from Leningrad to Sevastopol. It was the beginning of Operation Barbarossa, the largest military operation in the history of the world. By the end of the day, three million German soldiers and their allies crossed the Soviet border, inaugurating the bloodiest phase of World War II. The invasion also brought to a bloody conclusion 20 years of secret cooperation between Germany and the Soviet Union.
While Soviet-German military cooperation between 1922 and 1933 is often forgotten, it had a decisive impact on the origins and outbreak of World War II. Germany rebuilt its shattered military at four secret bases hidden in Russia. In exchange, the Reichswehr sent men to teach and train the young Soviet officer corps. However, the most important aspect of Soviet-German cooperation was its technological component. Together, the two states built a network of laboratories, workshops, and testing grounds in which they developed what became the major weapons systems of World War II. Without the technical results of this cooperation, Hitler would have been unable to launch his wars of conquest.
After World War I, the victors dismantled the vaunted German army, reducing it to only 100,000 men. The Treaty of Versailles further forbade Germany from producing or purchasing aircraft, armored vehicles, and submarines. These provisions highlighted the Entente’s hope that removing German access to modern technologies of war would force Germany to abandon its militarist past. To the contrary, those particular provisions further convinced the remnants of the German High Command that technological rearmament was essential to restoring Germany’s position. Few works since the opening of the Russian Archives have explored the Soviet-German military pact in its totality. None have focused on its technological aspects. In this article, I offer new conclusions on the subject, drawing from archives in Russia, Germany, the United Kingdom, Poland, and the United States. Of particular importance for this piece are the Russian State Military Archive (RGVA), the archives of the German corporations Krupp, M.A.N. and Daimler-Benz, the U.S. National Archive’s Collection of Foreign Records Seized, and Yale University’s Russian Archive Project.
[jatkuu...]