Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Juke kirjoitti:
Siiven ohentaminen vähentää turbulenttisuutta.

Eikö mallimittakaavassa ongelmana ole juurikin se, että virtaus pysyy laminaarisena? Tästä syystähän esimerkiksi laivamalleihin tehdään karhennus aivan aluksen keulaan, jotta virtaus irtoaisi rungosta ja muuttuu realistisen turbulenttiseksi. Samaa tekniikkaa käytetään tuulitunneleissakin.

Toki pienikokoisen lentokoneen kohdalla virtaus siiven yli ei ole pinta-alaan suhteutettuna läheskään niin turbulenttinen kuin isommissa lentokoneissa, mutta liian pieni malli yliarvioinee silti virtauksen irtoamista.
 
Tups kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Siiven ohentaminen vähentää turbulenttisuutta.

Eikö mallimittakaavassa ongelmana ole juurikin se, että virtaus pysyy laminaarisena? Tästä syystähän esimerkiksi laivamalleihin tehdään karhennus aivan aluksen keulaan, jotta virtaus irtoaisi rungosta ja muuttuu realistisen turbulenttiseksi. Samaa tekniikkaa käytetään tuulitunneleissakin.

Toki pienikokoisen lentokoneen kohdalla virtaus siiven yli ei ole pinta-alaan suhteutettuna läheskään niin turbulenttinen kuin isommissa lentokoneissa, mutta liian pieni malli yliarvioinee silti virtauksen irtoamista.

L/D pienenee radikaalisti mitä pienempää kokoon mennään..siksi ohentamalla yritän pienentää vastusta D. Ilma kun on pienelle isorakeisempaa on siinä riittävästi nostovoimaa ohuemmallakin foililla..jos se vaan kestää..ja umpivanerihan kestää.

------------------

Huomaa miksi isot koneet ovat isoja.
 

Liitteet

  • TIKI_IZDELIYE280_55.webp
    TIKI_IZDELIYE280_55.webp
    31.2 KB · Luettu: 9
Tässä mielenkiintoinen reversed engineering jutska.
 

Liitteet

  • GM-Sopwith_60.webp
    GM-Sopwith_60.webp
    65.4 KB · Luettu: 17
Juke kirjoitti:
Tups kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Siiven ohentaminen vähentää turbulenttisuutta.

Eikö mallimittakaavassa ongelmana ole juurikin se, että virtaus pysyy laminaarisena? Tästä syystähän esimerkiksi laivamalleihin tehdään karhennus aivan aluksen keulaan, jotta virtaus irtoaisi rungosta ja muuttuu realistisen turbulenttiseksi. Samaa tekniikkaa käytetään tuulitunneleissakin.

Toki pienikokoisen lentokoneen kohdalla virtaus siiven yli ei ole pinta-alaan suhteutettuna läheskään niin turbulenttinen kuin isommissa lentokoneissa, mutta liian pieni malli yliarvioinee silti virtauksen irtoamista.

L/D pienenee radikaalisti mitä pienempää kokoon mennään..siksi ohentamalla yritän pienentää vastusta D. Ilma kun on pienelle isorakeisempaa on siinä riittävästi nostovoimaa ohuemmallakin foililla..jos se vaan kestää..ja umpivanerihan kestää.

------------------

Huomaa miksi isot koneet ovat isoja.

Oletko varma tuosta, että umpivaneri kestää? Mitä itse olen vanerin kanssa telkunnut, olen huomannut, että se on sitkeää ja lujaa, mutta ruhjaisuja se kestää huonosti. Staattisen paineen alla se elää ja kestää....jos liike on ruhjaiseva repäisy, niin jälki on helposti rumaa. Mitä arvelet?

Ruotsalais-korealaisena yhteistyönä syntyi protolaiva männä vuosina, vanerista. Kaikki meni hyvin testeissä, kun paineet ja venytykset olivat pehmeitä ja suht staattisia, ongelmat alkoivat heti, kun muutettiin paine äkillisiksi rouhaisuiksi. Liekö näin? Ja tuo testi jatkui siten, että alettin valmistaa protoa komposiitista, jossa puu oli määräävä raaka-aine. Vastaan tuli teräkseen verrattuna hups vaan, paino ja ilman muuta hinta.
 
baikal kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tups kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Siiven ohentaminen vähentää turbulenttisuutta.

Eikö mallimittakaavassa ongelmana ole juurikin se, että virtaus pysyy laminaarisena? Tästä syystähän esimerkiksi laivamalleihin tehdään karhennus aivan aluksen keulaan, jotta virtaus irtoaisi rungosta ja muuttuu realistisen turbulenttiseksi. Samaa tekniikkaa käytetään tuulitunneleissakin.

Toki pienikokoisen lentokoneen kohdalla virtaus siiven yli ei ole pinta-alaan suhteutettuna läheskään niin turbulenttinen kuin isommissa lentokoneissa, mutta liian pieni malli yliarvioinee silti virtauksen irtoamista.

L/D pienenee radikaalisti mitä pienempää kokoon mennään..siksi ohentamalla yritän pienentää vastusta D. Ilma kun on pienelle isorakeisempaa on siinä riittävästi nostovoimaa ohuemmallakin foililla..jos se vaan kestää..ja umpivanerihan kestää.

------------------

Huomaa miksi isot koneet ovat isoja.

Oletko varma tuosta, että umpivaneri kestää? Mitä itse olen vanerin kanssa telkunnut, olen huomannut, että se on sitkeää ja lujaa, mutta ruhjaisuja se kestää huonosti. Staattisen paineen alla se elää ja kestää....jos liike on ruhjaiseva repäisy, niin jälki on helposti rumaa. Mitä arvelet?

Ruotsalais-korealaisena yhteistyönä syntyi protolaiva männä vuosina, vanerista. Kaikki meni hyvin testeissä, kun paineet ja venytykset olivat pehmeitä ja suht staattisia, ongelmat alkoivat heti, kun muutettiin paine äkillisiksi rouhaisuiksi. Liekö näin? Ja tuo testi jatkui siten, että alettin valmistaa protoa komposiitista, jossa puu oli määräävä raaka-aine. Vastaan tuli teräkseen verrattuna hups vaan, paino ja ilman muuta hinta.

Umpivaneri 0.8 mm hiottuna sisältää 3 kerrosta vaneriviilua ja 2 kerrosta liimaa..kyllä se 12 cm pitkässä mallissa näyttää kestävän ihan mitä vaan.

Se on totta että puu on vaativa materiaali..Spruce Goose oli yllättävän kevyt ja edelleen maailman suurin leko kantokyvyn mukaan ( 750 miestä varusteineen atlantin yli lentäen ). HK-1:stä varten Howardin porukka kehitti duramold käsittelyn ja epoksi oli silloin juuri keksitty.

He-162 oli paltiarallaa 1650 kg ja oli vanerista tai puusta...vaikka moottori oli melko raskas.

Puusta tehty pieni YAK-3 oli tonnin ( 1000 kg ) kevyempi kuin YAK-9 jotka näyttävät yhteneväisiltä muuten.

---

Listaan lisätty lekoja;

Cri-Cri jet 0.46 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Colomban_Cri-cri

Acrostar BD-5J 1.1 kN; http://www.mi6-hq.com/sections/q-branch/...nijet.php3

Gloster E.28/39 3.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Gloster_E.28/39

He-178 4.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_178

Temco TT Pinto 4.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Temco_TT_Pinto

SAAB 210 4.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_210

Eclipse 400 4.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Eclipse_400

.................................................. .................................................. ..............................................0 to 5 kN planes

He-162 7.85 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_162 ( e-seat )

Fouga Magister 7.84 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister

Eclipse500 8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Eclipse_500

Handley Page HP.115 8.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_HP.115

Diamond D-Jet 8.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_D-Jet

Yak-15 8.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-15

LA-150 8.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lavochkin_Aircraft_150

YAK-17 8.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-17

T-37 9.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_T-37_Tweet

PZL TS-11 Iskra 9.81 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/PZL_TS-11_Iskra ( 2 x e-seats )

LA-152 10.3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lavochkin_La-152

YAK-19 10.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-19

Soko G-2 Galeb 11.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Soko_G-2_Galeb

Aermacchi MB-326 11.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Aermacchi_MB-326 ( 2 e-seats )

LA-160 11.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lavochkin_Aircraft_160

He-280 11.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_280

Citation Mustang 13 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_Citation_Mustang

XF-85 Goblin 13.3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_XF-85_Goblin

ARES 13.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Composites_ARES ( E-seat )

Bird of Prey 14.2 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Boeing_Bird_of_Prey

DH.100 Vampire 14.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Vampire

SAAB 105 15 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_105

MIG-9 15.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-9

YAK-23 15.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-23

LA-15 15.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lavochkin_La-15

Avro 707 16 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_707

Hongdu JL-8 16.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Hongdu_JL-8

DH.108 Swallow 16.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_DH_108

Aero L-29 Delfin 17.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn

Me-262; 17,6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_262

Arado 234 B-2 17.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_234

P-59 17.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_P-59_Airacomet

FJ-1 Fury 17.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_FJ-1_Fury

Cessna Citation I 19.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_Citation_I

.................................................. .................................................. ............................................5 to 20 kN planes

Folland Gnat 20.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Folland_Gnat

Helwan HA-300 21.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Helwan_HA-300 ( MACH 2.1 with 48 kN using AB designed by Willy Messerschmitt )

Supermarine Attacker 22 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Attacker

BAE_Jet_Provost 22.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_Jet_Provost

Fiat G.91 22.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_G.91

Boulton _Paul_P.111 22.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boulton_Paul_P.111

Hawker Sea Hawk 23.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Sea_Hawk

Canadair CT-114 Tutor 23.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Canadair_CT-114_Tutor

P-80 24 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-...oting_Star

T-1-Jayhawk 26 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Raytheon_T-1_Jayhawk

LearJet24 26.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Learjet_24

Alpha Jet 26.4; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault/Dornier_Alpha_Jet

F9F Panther 26.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/F9F_Panther

Mig-15 26,5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-15

F-86 26,3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_F-86_Sabre

SAAB-27 Tunnan 27.5 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_29_Tunnan

BAE HAWK 29 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Hawk

F2H Banshee 29 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_F2H_Banshee

Dassault Mystere 29.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Myst%C3%A8re

LearJet45 31 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Learjet_45

Gloster Meteor 31,2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Gloster_Meteor

Kawasaki T-4 32 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_T-4

White Knight 32 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Comp...ite_Knight

F-84 32.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_F-...nderstreak

Mig-17 33.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-17

T-38 Talon 34 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_T-38_Talon

XB-43 Jetmaster 36 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/XB-43_Jetmaster

A4D Skyhawk 36 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-4_Skyhawk

F-9 Cougar 38 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-9_Cougar

A4F Skyhawk 41 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-4_Skyhawk

LearJet_60 41 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Learjet_60

Dassault Super Mystere 44.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Su...st%C3%A8re

F-5 44.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5

IAR-93 44.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/IAR-93

Fairey Delta 44.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Delta

Hawker Hunter 45.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Hunter

PZL-230 Scorpion 45.6 kN; http://www.globalsecurity.org/military/w...zl-230.htm

YAK-25 46 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-25

Grumman F-11 Tiger 46.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-11_Tiger

AMX 49.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX

Super Enterdard 49.5 kN; http://www.globalaircraft.org/planes/super_etendard.pl

.................................................. .................................................. .................................................. 20 to 50 kN planes

YAK-130 50 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-130

Il-28 53 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-28

F7U Cutlass 54 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Vought_F7U_Cutlass

M-346 57 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Aermacchi_M-346

Bombardier_300 60.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Challenger_300

Mirage III 60.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_III

Bristol 188 62 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_188

MIG-19 63.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-19

YAK-38 64 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-38

F-7 64.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/LTV_A-7_Corsair_II

Chengdu J-7 64.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-7

Sepecat Jaguar 65 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/SEPECAT_Jaguar

SAAB-32 Lansen 65.3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_32_Lansen

Guizhou JL-9 66.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Guizhou_JL-9

Südaviation Vautour 68.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sud_Aviation_Vautour

Mitsubishi F-1 71.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_F-1

XB-51 69 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_XB-51

Mig-21 69,6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21

F-104 69 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-104_Starfighter

F-102 Delta_Dagger 71 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_F-102_Delta_Dagger

F4D Skyray 71 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_F4D_Skyray

F-100 71 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_Ameri...uper_Sabre

Mirage F1 70.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_F1

Nanchang Q-5 73.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Nanchang_Q-5

Shenyang J-6/F6 73.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-6

YAK-27 Mandrake 74.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-27

F-20 Tigershark 76 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-20_Tigershark

Kfir 79.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Kfir

J-35 78.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken

TA-50 Golden Eagle 78.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle

Jas J-39 Gripen 80 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen

F-8 Crusader 80.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Vought_F-8_Crusader

A-10 80.6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/A-10_Thunderbolt_II

A-6 Intruder 82.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_A-6_Intruder

F-CK-1 84 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/AIDC_F-CK-1_Ching-kuo

Hongdu L-15 84 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Hongdu_L-15

JF-17 84.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/JF-17_Thunder

HAL Tejas 85 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Tejas

Dassault F7X 85.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Falcon_7X

B-66 Destroyer 90 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_B-66_Destroyer

SU-9 90 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Su-9

IAI Lavi 91.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Lavi

Su-7 94.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-7

Mirage 2000 95 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_2000

Martin RB-57D Canberra 95 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_RB-57D_Canberra

SU-11 96 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-11

Backburn Buccaneer 98 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Buccaneer

Avro Vulcan 98 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Vulcan

.................................................. .................................................. .................................................. ..50 to 100 kN planes

A8-Harrier II 105 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/AV-8B_Harrier_II

DC-9 109 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-9

F-105 Thunderchief 109 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_F-...underchief

F-106 Delta_Dart 109 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_F-106_Delta_Dart

SU-17 109.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-17

A-3 Skywarrior 110.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A3D_Skywarrior

MIG-27 112.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/MiG-27

J-37 Viggen 121 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_37_Viggen

White Knight Two 122.76 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Comp...Knight_Two

BAE 146 ( AVRO RJ ) 124 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/British_Aerospace_146

YAK-28 Brever 124 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-28

Super Caravelle 124.6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Caravelle

Mitsubishi F-2 125 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_F-2

MIG-23 127 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-23

F-16 127 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dyn...ing_Falcon

J-10 130 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-10

J-8 137.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-8

SU-15 140 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-15

Mirage IV 141 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_IV

English Electric Lightning 142,3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/English_Electric_Lightning

.................................................. .................................................. .................................................. ...100 to 150 kN planes

Dassault Rafale 151.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale

Gulfstream_650 150.4 kN; http://www.gulfstream.com/products/g650/...ations.htm

F-101 Voodoo 150.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_F-101_Voodoo

A-5 Vigilante 152 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_Ameri..._Vigilante

Panavia Tornado 153.6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Panavia_Tornado

Sukhoi_Superjet_100 156 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Superjet_100

F117 Night Hawk 157.4 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/F-117A_Nighthawk

F-18 158 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_D...-18_Hornet

F-4 Phantom II 158.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_D...Phantom_II

F111 159.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dyn...1_Aardvark

Mig-29 162.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29

MD-82 164 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-80

Eurofighter Typhoon 178 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon

Xian JH-7 182.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Xian_JH-7

Tupolev Tu-16 186.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-16

Xian H-6 186.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Xian_H-6

Mirage 4000 190 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_4000

JSF F-35 191 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Ma...ghtning_II

Boeing B-47 Strato Jet 192 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-47_Stratojet

Airbus 318-100 192 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320_family

F/F-18 Super Hornet 195.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_F/A-...per_Hornet

LA-250 196 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lavochkin_La-250

Myasishchev M-55 196 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Myasishchev_M-55

TU-128 198 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-28

.................................................. .................................................. .................................................. ....150 to 200 kN planes

Mig-25 200 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-2

Avro Canada CF-105 Arrow 209 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Canada_CF-105_Arrow

Tu-28 Fiddler 215.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-28

SU-24 219.6; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-24

F-15 220 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_D...F-15_Eagle

F-111 224 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dyn...1_Aardvark

YAK-141 235,4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-141

SU-30 245.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-34

SU-27 245,6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Suhoi_Su-27

F-14 247.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat

SU-33 251 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-33

J-11 262 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-11#J-11

SU-34 262 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-34

Shenyang J-15 270 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-15

TSR-2 273.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2

B-58 Hustler 277.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_B-58_Hustler

SU-47 284.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-47

A-12 288 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_A-12

SU-37 290 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-37

DC-8 298.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-8

.................................................. .................................................. .................................................. ....200 to 300 kN planes

SR-71 302 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

Convair YB-60 304 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_YB-60

Mig-31 304 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-31

B-2 308 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Gr...B-2_Spirit

YF-23 312 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YF-23

F-22 312 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Ma...-22_Raptor

PAKFA 314 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_PAK_FA

TU22 324 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-22

Concorde 338 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde

MIG-39 ( Project 1.44 ) 354 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_Project_1.44

J-20 Chengdu 360 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-20

Myasishchev M-4 372.8 kN; http://www.airvectors.net/avbison.html

TU-26 Backfire 403.8 kN; http://www.kheichhorn.de/html/body_tupolew_tu-26_backfire.html

Y20 412 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Xian_Y-20

Myasishchev VM-T 421.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Myasishchev_VM-T

TU-22M 490.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-22M

DC-10 534 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-10

B-1 547.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Rockwell_B-1_Lancer

B-52 608 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-52_Stratofortress

Sukhoi T-4 628 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_T-4

Boeing 787-9 Dreamliner 640 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_787_Dreamliner

C-5 Galaxy 760 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-5_Galaxy

XB-70 Valkyrie 768 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_Ameri...0_Valkyrie

Boeing_747 836 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Boeing_747

TU-160 980 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160

Airbus A380 1360 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

An 225 1377 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225_Mriya
 
Juke kirjoitti:
Se on totta että puu on vaativa materiaali..Spruce Goose oli yllättävän kevyt ja edelleen maailman suurin leko kantokyvyn mukaan ( 750 miestä varusteineen atlantin yli lentäen ). HK-1:stä varten Howardin porukka kehitti duramold käsittelyn ja epoksi oli silloin juuri keksitty.

Aika hyvä kantokyky ja toimintamatka lentokoneelta joka ei koskaan noussut 20 metriä korkeammalle ja lentänyt 1,6 km:ä pitemmälle...
 
commando kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Se on totta että puu on vaativa materiaali..Spruce Goose oli yllättävän kevyt ja edelleen maailman suurin leko kantokyvyn mukaan ( 750 miestä varusteineen atlantin yli lentäen ). HK-1:stä varten Howardin porukka kehitti duramold käsittelyn ja epoksi oli silloin juuri keksitty.

Aika hyvä kantokyky ja toimintamatka lentokoneelta joka ei koskaan noussut 20 metriä korkeammalle ja lentänyt 1,6 km:ä pitemmälle...

Aivan...väitäkö ettei jos HH olisi saanut rahoituksen ja laittanut koneen lentokuntoon se ei olisi lentänyt speksiensä mukaan ?

http://www.homebuiltairplanes.com/forums/wood-construction/11370-hk-1-videos-ray-hopper-chief-designer.html


Tom SNYDER showssa Ed Hopper sanoo että kone oli vielä vuoden päässä valmistumisesta..HH otti ison riskin kun nosti sen ilmaan.

AN-225 lienee kuitenkin voimakkaampi.

Se mikä mua kiehtoo vanerikomposiitissa on tuo että sen voi leikata mutoonsa ja ikäänkuin muottien tarve katoaa. Nopea ja helppoa..toki tietty ison tuotekehityksen takana.
 
Last edited by a moderator:
En minä väitä mitään rahoituksesta vaan siitä että spekseistä, joista ei ole mitään todisteita käytännössä ei pitäisi käyttää johtopäätösten vetämiseen.
 
commando kirjoitti:
En minä väitä mitään rahoituksesta vaan siitä että spekseistä, joista ei ole mitään todisteita käytännössä ei pitäisi käyttää johtopäätösten vetämiseen.

Ai jos Airbus ja Boeing tekee speksit että kone kuljettaa esin 450 matkustajaa on se silkkaa puppua ?
 
Juke kirjoitti:
Ai jos Airbus ja Boeing tekee speksit että kone kuljettaa esin 450 matkustajaa on se silkkaa puppua ?

Mietipä vähän miten suuri ero siinä on että kasvatetaan maltillisesti matkustajamäärää aikaisempiin malleihin nähden edeten tunnetulla ja testatulla tekniikalla kuin että tehdään moninkertainen suurennos jo olemassaoleviin koneisiin verrattuna uudella tekniikalla ja materiaaleilla. Hughesin kone ei koskaan oikeasti lentänyt edes testeissä ollen maaefektialus pikemminkin kuin lentokone.
 
commando kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Ai jos Airbus ja Boeing tekee speksit että kone kuljettaa esin 450 matkustajaa on se silkkaa puppua ?

Mietipä vähän miten suuri ero siinä on että kasvatetaan maltillisesti matkustajamäärää aikaisempiin malleihin nähden edeten tunnetulla ja testatulla tekniikalla kuin että tehdään moninkertainen suurennos jo olemassaoleviin koneisiin verrattuna uudella tekniikalla ja materiaaleilla. Hughesin kone ei koskaan oikeasti lentänyt edes testeissä ollen maaefektialus pikemminkin kuin lentokone.

Niin mutta kone oli 1 vuoden päässä valmistumisesta eikä hänen ollut aikomus lentää sitä lainkaan...kyseessä oli vesikiitokokeet.
 
Merkillinen nyanssi näissä minikoneissa on mm. tämä Martin Midget joka olisi ollut pidempi kuin Folland Gnat.
Jonkinlainen kyvyttömyys tehdä lentokoneesta pieni ja silti tehokas on ilmeinen.
Toki fakta että tämä MM olisi liikkunut 512 mph vain 4.2 kN teholla on merkille pantavaa.
Tarvittavan tehon tähän saisi 4stä tällaisesta; http://jetbeetle.com/ H250 moottorista.
--

Hans Multhoppin teos; http://papers.sae.org/650797/
 

Liitteet

  • martinmudwrestler.webp
    martinmudwrestler.webp
    8.8 KB · Luettu: 15
  • martin1.webp
    martin1.webp
    76.7 KB · Luettu: 17
  • martin2.webp
    martin2.webp
    134.3 KB · Luettu: 8
Juke kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tups kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Siiven ohentaminen vähentää turbulenttisuutta.

Eikö mallimittakaavassa ongelmana ole juurikin se, että virtaus pysyy laminaarisena? Tästä syystähän esimerkiksi laivamalleihin tehdään karhennus aivan aluksen keulaan, jotta virtaus irtoaisi rungosta ja muuttuu realistisen turbulenttiseksi. Samaa tekniikkaa käytetään tuulitunneleissakin.

Toki pienikokoisen lentokoneen kohdalla virtaus siiven yli ei ole pinta-alaan suhteutettuna läheskään niin turbulenttinen kuin isommissa lentokoneissa, mutta liian pieni malli yliarvioinee silti virtauksen irtoamista.

L/D pienenee radikaalisti mitä pienempää kokoon mennään..siksi ohentamalla yritän pienentää vastusta D. Ilma kun on pienelle isorakeisempaa on siinä riittävästi nostovoimaa ohuemmallakin foililla..jos se vaan kestää..ja umpivanerihan kestää.

------------------

Huomaa miksi isot koneet ovat isoja.

Oletko varma tuosta, että umpivaneri kestää? Mitä itse olen vanerin kanssa telkunnut, olen huomannut, että se on sitkeää ja lujaa, mutta ruhjaisuja se kestää huonosti. Staattisen paineen alla se elää ja kestää....jos liike on ruhjaiseva repäisy, niin jälki on helposti rumaa. Mitä arvelet?

Ruotsalais-korealaisena yhteistyönä syntyi protolaiva männä vuosina, vanerista. Kaikki meni hyvin testeissä, kun paineet ja venytykset olivat pehmeitä ja suht staattisia, ongelmat alkoivat heti, kun muutettiin paine äkillisiksi rouhaisuiksi. Liekö näin? Ja tuo testi jatkui siten, että alettin valmistaa protoa komposiitista, jossa puu oli määräävä raaka-aine. Vastaan tuli teräkseen verrattuna hups vaan, paino ja ilman muuta hinta.

Umpivaneri 0.8 mm hiottuna sisältää 3 kerrosta vaneriviilua ja 2 kerrosta liimaa..kyllä se 12 cm pitkässä mallissa näyttää kestävän ihan mitä vaan.

Se on totta että puu on vaativa materiaali..Spruce Goose oli yllättävän kevyt ja edelleen maailman suurin leko kantokyvyn mukaan ( 750 miestä varusteineen atlantin yli lentäen ). HK-1:stä varten Howardin porukka kehitti duramold käsittelyn ja epoksi oli silloin juuri keksitty.

He-162 oli paltiarallaa 1650 kg ja oli vanerista tai puusta...vaikka moottori oli melko raskas.

Puusta tehty pieni YAK-3 oli tonnin ( 1000 kg ) kevyempi kuin YAK-9 jotka näyttävät yhteneväisiltä muuten.

---

Listaan lisätty lekoja;

Cri-Cri jet 0.46 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Colomban_Cri-cri

Acrostar BD-5J 1.1 kN; http://www.mi6-hq.com/sections/q-branch/...nijet.php3

Gloster E.28/39 3.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Gloster_E.28/39

He-178 4.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_178

Temco TT Pinto 4.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Temco_TT_Pinto

SAAB 210 4.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_210

Eclipse 400 4.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Eclipse_400

.................................................. .................................................. ..............................................0 to 5 kN planes

He-162 7.85 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_162 ( e-seat )

Fouga Magister 7.84 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister

Eclipse500 8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Eclipse_500

Handley Page HP.115 8.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_HP.115

Diamond D-Jet 8.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_D-Jet

Yak-15 8.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-15

LA-150 8.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lavochkin_Aircraft_150

YAK-17 8.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-17

T-37 9.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_T-37_Tweet

PZL TS-11 Iskra 9.81 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/PZL_TS-11_Iskra ( 2 x e-seats )

LA-152 10.3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lavochkin_La-152

YAK-19 10.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-19

Soko G-2 Galeb 11.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Soko_G-2_Galeb

Aermacchi MB-326 11.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Aermacchi_MB-326 ( 2 e-seats )

LA-160 11.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lavochkin_Aircraft_160

He-280 11.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_280

Citation Mustang 13 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_Citation_Mustang

XF-85 Goblin 13.3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_XF-85_Goblin

ARES 13.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Composites_ARES ( E-seat )

Bird of Prey 14.2 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Boeing_Bird_of_Prey

DH.100 Vampire 14.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Vampire

SAAB 105 15 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_105

MIG-9 15.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-9

YAK-23 15.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-23

LA-15 15.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lavochkin_La-15

Avro 707 16 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_707

Hongdu JL-8 16.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Hongdu_JL-8

DH.108 Swallow 16.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_DH_108

Aero L-29 Delfin 17.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn

Me-262; 17,6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_262

Arado 234 B-2 17.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_234

P-59 17.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_P-59_Airacomet

FJ-1 Fury 17.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_FJ-1_Fury

Cessna Citation I 19.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_Citation_I

.................................................. .................................................. ............................................5 to 20 kN planes

Folland Gnat 20.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Folland_Gnat

Helwan HA-300 21.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Helwan_HA-300 ( MACH 2.1 with 48 kN using AB designed by Willy Messerschmitt )

Supermarine Attacker 22 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Attacker

BAE_Jet_Provost 22.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_Jet_Provost

Fiat G.91 22.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_G.91

Boulton _Paul_P.111 22.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boulton_Paul_P.111

Hawker Sea Hawk 23.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Sea_Hawk

Canadair CT-114 Tutor 23.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Canadair_CT-114_Tutor

P-80 24 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-...oting_Star

T-1-Jayhawk 26 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Raytheon_T-1_Jayhawk

LearJet24 26.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Learjet_24

Alpha Jet 26.4; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault/Dornier_Alpha_Jet

F9F Panther 26.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/F9F_Panther

Mig-15 26,5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-15

F-86 26,3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_F-86_Sabre

SAAB-27 Tunnan 27.5 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_29_Tunnan

BAE HAWK 29 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Hawk

F2H Banshee 29 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_F2H_Banshee

Dassault Mystere 29.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Myst%C3%A8re

LearJet45 31 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Learjet_45

Gloster Meteor 31,2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Gloster_Meteor

Kawasaki T-4 32 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_T-4

White Knight 32 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Comp...ite_Knight

F-84 32.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_F-...nderstreak

Mig-17 33.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-17

T-38 Talon 34 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_T-38_Talon

XB-43 Jetmaster 36 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/XB-43_Jetmaster

A4D Skyhawk 36 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-4_Skyhawk

F-9 Cougar 38 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-9_Cougar

A4F Skyhawk 41 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-4_Skyhawk

LearJet_60 41 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Learjet_60

Dassault Super Mystere 44.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Su...st%C3%A8re

F-5 44.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5

IAR-93 44.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/IAR-93

Fairey Delta 44.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Delta

Hawker Hunter 45.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Hunter

PZL-230 Scorpion 45.6 kN; http://www.globalsecurity.org/military/w...zl-230.htm

YAK-25 46 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-25

Grumman F-11 Tiger 46.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-11_Tiger

AMX 49.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX

Super Enterdard 49.5 kN; http://www.globalaircraft.org/planes/super_etendard.pl

.................................................. .................................................. .................................................. 20 to 50 kN planes

YAK-130 50 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-130

Il-28 53 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-28

F7U Cutlass 54 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Vought_F7U_Cutlass

M-346 57 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Aermacchi_M-346

Bombardier_300 60.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Challenger_300

Mirage III 60.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_III

Bristol 188 62 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_188

MIG-19 63.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-19

YAK-38 64 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-38

F-7 64.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/LTV_A-7_Corsair_II

Chengdu J-7 64.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-7

Sepecat Jaguar 65 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/SEPECAT_Jaguar

SAAB-32 Lansen 65.3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_32_Lansen

Guizhou JL-9 66.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Guizhou_JL-9

Südaviation Vautour 68.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sud_Aviation_Vautour

Mitsubishi F-1 71.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_F-1

XB-51 69 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_XB-51

Mig-21 69,6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21

F-104 69 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-104_Starfighter

F-102 Delta_Dagger 71 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_F-102_Delta_Dagger

F4D Skyray 71 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_F4D_Skyray

F-100 71 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_Ameri...uper_Sabre

Mirage F1 70.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_F1

Nanchang Q-5 73.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Nanchang_Q-5

Shenyang J-6/F6 73.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-6

YAK-27 Mandrake 74.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-27

F-20 Tigershark 76 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-20_Tigershark

Kfir 79.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Kfir

J-35 78.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken

TA-50 Golden Eagle 78.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle

Jas J-39 Gripen 80 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen

F-8 Crusader 80.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Vought_F-8_Crusader

A-10 80.6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/A-10_Thunderbolt_II

A-6 Intruder 82.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_A-6_Intruder

F-CK-1 84 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/AIDC_F-CK-1_Ching-kuo

Hongdu L-15 84 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Hongdu_L-15

JF-17 84.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/JF-17_Thunder

HAL Tejas 85 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Tejas

Dassault F7X 85.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Falcon_7X

B-66 Destroyer 90 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_B-66_Destroyer

SU-9 90 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Su-9

IAI Lavi 91.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Lavi

Su-7 94.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-7

Mirage 2000 95 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_2000

Martin RB-57D Canberra 95 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_RB-57D_Canberra

SU-11 96 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-11

Backburn Buccaneer 98 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Buccaneer

Avro Vulcan 98 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Vulcan

.................................................. .................................................. .................................................. ..50 to 100 kN planes

A8-Harrier II 105 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/AV-8B_Harrier_II

DC-9 109 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-9

F-105 Thunderchief 109 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_F-...underchief

F-106 Delta_Dart 109 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_F-106_Delta_Dart

SU-17 109.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-17

A-3 Skywarrior 110.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A3D_Skywarrior

MIG-27 112.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/MiG-27

J-37 Viggen 121 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_37_Viggen

White Knight Two 122.76 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Comp...Knight_Two

BAE 146 ( AVRO RJ ) 124 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/British_Aerospace_146

YAK-28 Brever 124 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-28

Super Caravelle 124.6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Caravelle

Mitsubishi F-2 125 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_F-2

MIG-23 127 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-23

F-16 127 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dyn...ing_Falcon

J-10 130 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-10

J-8 137.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-8

SU-15 140 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-15

Mirage IV 141 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_IV

English Electric Lightning 142,3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/English_Electric_Lightning

.................................................. .................................................. .................................................. ...100 to 150 kN planes

Dassault Rafale 151.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale

Gulfstream_650 150.4 kN; http://www.gulfstream.com/products/g650/...ations.htm

F-101 Voodoo 150.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_F-101_Voodoo

A-5 Vigilante 152 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_Ameri..._Vigilante

Panavia Tornado 153.6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Panavia_Tornado

Sukhoi_Superjet_100 156 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Superjet_100

F117 Night Hawk 157.4 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/F-117A_Nighthawk

F-18 158 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_D...-18_Hornet

F-4 Phantom II 158.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_D...Phantom_II

F111 159.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dyn...1_Aardvark

Mig-29 162.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29

MD-82 164 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-80

Eurofighter Typhoon 178 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon

Xian JH-7 182.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Xian_JH-7

Tupolev Tu-16 186.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-16

Xian H-6 186.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Xian_H-6

Mirage 4000 190 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_4000

JSF F-35 191 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Ma...ghtning_II

Boeing B-47 Strato Jet 192 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-47_Stratojet

Airbus 318-100 192 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320_family

F/F-18 Super Hornet 195.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_F/A-...per_Hornet

LA-250 196 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lavochkin_La-250

Myasishchev M-55 196 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Myasishchev_M-55

TU-128 198 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-28

.................................................. .................................................. .................................................. ....150 to 200 kN planes

Mig-25 200 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-2

Avro Canada CF-105 Arrow 209 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Canada_CF-105_Arrow

Tu-28 Fiddler 215.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-28

SU-24 219.6; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-24

F-15 220 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_D...F-15_Eagle

F-111 224 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dyn...1_Aardvark

YAK-141 235,4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-141

SU-30 245.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-34

SU-27 245,6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Suhoi_Su-27

F-14 247.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat

SU-33 251 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-33

J-11 262 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-11#J-11

SU-34 262 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-34

Shenyang J-15 270 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-15

TSR-2 273.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2

B-58 Hustler 277.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_B-58_Hustler

SU-47 284.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-47

A-12 288 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_A-12

SU-37 290 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-37

DC-8 298.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-8

.................................................. .................................................. .................................................. ....200 to 300 kN planes

SR-71 302 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

Convair YB-60 304 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_YB-60

Mig-31 304 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-31

B-2 308 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Gr...B-2_Spirit

YF-23 312 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YF-23

F-22 312 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Ma...-22_Raptor

PAKFA 314 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_PAK_FA

TU22 324 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-22

Concorde 338 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde

MIG-39 ( Project 1.44 ) 354 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_Project_1.44

J-20 Chengdu 360 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-20

Myasishchev M-4 372.8 kN; http://www.airvectors.net/avbison.html

TU-26 Backfire 403.8 kN; http://www.kheichhorn.de/html/body_tupolew_tu-26_backfire.html

Y20 412 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Xian_Y-20

Myasishchev VM-T 421.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Myasishchev_VM-T

TU-22M 490.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-22M

DC-10 534 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-10

B-1 547.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Rockwell_B-1_Lancer

B-52 608 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-52_Stratofortress

Sukhoi T-4 628 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_T-4

Boeing 787-9 Dreamliner 640 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_787_Dreamliner

C-5 Galaxy 760 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-5_Galaxy

XB-70 Valkyrie 768 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_Ameri...0_Valkyrie

TU-144 800 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144

Boeing_747 836 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Boeing_747

TU-160 980 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160

Airbus A380 1360 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

An 225 1377 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225_Mriya
 
Juke kirjoitti:
Niin mutta kone oli 1 vuoden päässä valmistumisesta eikä hänen ollut aikomus lentää sitä lainkaan...kyseessä oli vesikiitokokeet.

Pikemminkin kyseessä taisi olla HH:n yritys osoittaa ettei hän ollut tuhlannut veronmaksajien rahoja ja ollut sotahyötyjä upotettuaan tolkuttomasti rahaa ja aikaa hankkeeseen joka ei valmistunut.
 
commando kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Niin mutta kone oli 1 vuoden päässä valmistumisesta eikä hänen ollut aikomus lentää sitä lainkaan...kyseessä oli vesikiitokokeet.

Pikemminkin kyseessä taisi olla HH:n yritys osoittaa ettei hän ollut tuhlannut veronmaksajien rahoja ja ollut sotahyötyjä upotettuaan tolkuttomasti rahaa ja aikaa hankkeeseen joka ei valmistunut.

Niin se motivoi Hughesin ottamaan riskin, mutta koneen ohjauksen hydraulinen järjestelmä oli epäkelpo ja olisi täytynyt kokonaan vaihtaa ja suunnitella uusiksi...mitä se olis maksanut kehittää ja valmistaa ?

Tämä herra kertoi asiasta Tom Snyder Showssa 1978; http://articles.latimes.com/1988-11-22/news/mn-293_1_edward-lund

Samoin tämä vasemmalla Hughesista eli Ray Hopper ( chief designer HK-1 ); http://argenta.anydns.com/ImageShare/EMIA/EMIA-040/img0028A.jpg ...kaikki videot ovat kadonneet tubesta ????
 
Tässä PUUSKA projektissa mielestäni kulminoituu suomalaisen paikallisen torjuntahävittäjätarpeen ja USAn ja Saksan tarpeiden ero.

Mersu on geräte...eli laite jossa sitä sun tätä.

P-51H taas nopea long range saattohävittäjä.

Puuska on hyvin yksinkertainen ja minimalistinen.

Duunasin aamupäivällä Puuskaan Valmetille maksutta toimivat landarit ( niitä ei liene kukaan siihen koskaan edes suunnitellutkaan )...:)

:a-grin:
 

Liitteet

  • PU_ME_P51_60.webp
    PU_ME_P51_60.webp
    29.4 KB · Luettu: 24
  • PU-411.webp
    PU-411.webp
    49.3 KB · Luettu: 48
Eikö noille vieraskielisille sanoille ole suomennoksia keksitty?
 
Tässä muuten kotimaisen stealth fighter GM-1:n ensiesiintyminen Jämillä...1/72 mittakaavassa.
Pisin lento oli mittakaavalla kerrottuna 2880 "metriä" ja suurin korkeus noin 2160 "metriä" maanpinnasta.
 

Liitteet

  • 2013-05-23-stealth2_pegasos.webp
    2013-05-23-stealth2_pegasos.webp
    28.8 KB · Luettu: 30
  • Airborne3.webp
    Airborne3.webp
    14 KB · Luettu: 23
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top