Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Tetra kirjoitti:
Eikö noille vieraskielisille sanoille ole suomennoksia keksitty?

Long range escort fighter...?

pitkän matkan saattohävittäjä ?

...kuulostaa kököltä...ei ilmeisesti ole keksitty ???
 
Juke kirjoitti:
Tetra kirjoitti:
Eikö noille vieraskielisille sanoille ole suomennoksia keksitty?

Long range escort fighter...?

pitkän matkan saattohävittäjä ?

...kuulostaa kököltä...ei ilmeisesti ole keksitty ???

Itehän just vastasit kysymykseen. Eli on suomennokset olemassa
 
koha kirjoitti:
Mihis ne pyörät sopii? Päällekäin?

Siis ainoastaa alempaan naamakuvaan olen tehnyt muutoksia...ylemmässä on Mannisen Penan ehdotus ( originaali ). Avainsana on kaksoisnivelletty tukivarsi.

t. Jukka
 
Näin aiheen vierestä ihmettelen, että mikä ylipäätänsä on pointtina tuon Puuskan kehittämiselle tämän keskustelun puitteissa? Toki netistä löytyy kourallinen nettisivuja, joilla jengi suunnittelee esimerkiksi toisen maailmansodan aikaisia sotalaivoja, mutta eikö tässä viestiketjussa ollut tarkoitus katsoa enemmänkin tulevaisuuteen?
 
Tällä on se merkitys, että PUUSKA on todella pieni ja sen sotakelpoisuutta olen kuullut morkattavan etteihän siinä edes mahdu telineet sisään jne.

Tässä on itseasiassa nyt parempi lay out telineelle kuin Mersussa joita tuhoutui noin 1000 kpl laskuissa ja nousuissa kaikenkaikkiaan Luftwaffen väreissä. Tukevampi ja leveämpi raideväli.

Afrikkalaisen sanalaskun mukaan tulevaisuuteen mennään soutaen selkä menosuuntaan taakse katsoen. Siksi on hyvä oppia PUUSKA ensin.

PUUSKA projekti keskeytettiin ainoastaan siksi että presidentti Risto Ryti oli saanut "ilmaiseksi" 150 Messerschmittiä sillä ehdolla että Suomi ei irrottaudu sodasta USSRää vastaan. Se oli silloin viisas siirto..mistäpä edes nuo moottorit Puuskaan oliskaan saatu ??? Okei idea oli koota raadoista uusia moottoreita, mutta sekin olisi ollut vaivalloista ja käyntiääni varmaan vähintään pätkivä useissa.
 
baikal kirjoitti:
Jos olisin Keisari Herodes, niin panisin Juken suunnittelemaan A-4 Skyn inkarnaation. Spekseinä riittäisi mainiosti se, että valmis tuote olisi 6:n maapallon parhaan torjuntahävittäjän joukossa. Ei tarvis olla niin minniinlaista ilmasta-maahan-kykyä, lentoaika sotakuormalla riittävä. Tykki pois tykkänään ja paria kolmea ohjustinta kannattimissa. Kehittynein tutkavarustus runkoon, tietysti paino huomioon ottaen.

Mulla on jotenkin sellainen kutina, että hävittäjien hinnat, paino yms. karkasivat käsistä, kun samaan rotlaan piti ryhtyä ymppäämään kaikki mahdolliset suorituskyvyt, ja vielä mahdottomat sen päälle.

Sitten Iltatöinä Juke joutuisi suunnittelemaan tietynlaisen Kansanrintamahävittäjän. Vuoden koulutuksella ukko puikkoihin, lähinnä rannikko- ja maavoimien tykistön vanhemmista reserviläisistä koottuna tämä lentäjäkaarti.

Tämä termi kansanrintama hävittäjä on solvaava. Luftwaffe joutui ainoastaan sen takia suunnittelemaan ME-262n tilalle HE-162n koska polttoainetta ei enää ollut 1944 kuin nimeksi. Kone oli varustettu heittoistuimella siis Salamander josta alettiin käyttää solvaavaa nimeä kansanhävittäjä "Volksjäger" sodan jälkeen. Myös tämän yksimoottorisen jetin jälkeen olisi ollut vuorossa vielä seuraavan polven hävittäjä Saksassa joka olisi valittu Jägernotprogramin tulokkaista. Työn alla oli myös Messerschmitt P-1101. Myös Patrian Jukka Raunio sortuu vähättelyyn 5 sivuisessa jutussaan Valmetin Puuskasta joka peruutettiin vasta 18.11.1944 ( Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 2/1998 ). Hän käyttää termiä "keskeytetty kansanhävittäjä" ja epäilee kovasti koneen lento-ominaisuuksia vaikka Ilmavoimien ylin johto oli ollut juurikin Puuskan kannalla koska se olisi huomattavasti Me-109iä nopeampi ja nousukykyisempi.
Kansanrintamahävittäjä on toki parempi kuin kansanhävittäjä....jälkimmäisellä viitataan juuri kansan hävittämiseen siis oman kansan surkeilla koneilla jotka ei lennä.

Tässä vielä yksi menetelmä jolla flutteri poistetaan ( kuten BD-10ssä tuli vastaan ); http://www.aircraftdesigns.com/aircraft-flutter-analysis.html

Messerschmitt P.1101 olisi ollut kohta jo lentokunnossa..raskas moottori ja laskuteline verrattuna GM-1een mutta duralumiinirakenne teki siitä luonnollisesti paremman kuin mitä He-162 oli kestävyydeltään...komposiiteilla saa edelleen 20% painosta pois.
http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_P.1101
Mielenkiintoista että samantehoinen PW530A on itseasiassa 1020 kg kevyempi ( 1300 vs 279 kg ) kuin HeS 011A .:a-grin:
 

Liitteet

  • VT-JET_PAK-FA-T-50-X-32_GM1_75.webp
    VT-JET_PAK-FA-T-50-X-32_GM1_75.webp
    86.4 KB · Luettu: 12
  • OilPricePrediction.webp
    OilPricePrediction.webp
    15.6 KB · Luettu: 5
Tässä lienee toiseksi pienin hävittäjä Folland Gnatin jälkeen verrannossa LA-15 kanssa.
Erikoiseksi sen tekee se, että tuossa Messerschmitt P.1101 hävittäjässä on juuri sen kokoinen mylly mitä ajattelin n. 1000 kiloa kevyempään GM-1een.
 

Liitteet

  • P_1101-LA15_55.webp
    P_1101-LA15_55.webp
    36 KB · Luettu: 11
Eräässä nettijutussa väitetään Helwan HA-300 koneen olevan pienempi kuin Gnat.

http://www.bharat-rakshak.com/IAF/History/1960s/Kapil-HA300.html

Ei pidä paikkaansa, mutta kone on pienimmällä teholla yli 2 machia lentänyt maasta startannut suihkari.

http://en.wikipedia.org/wiki/Helwan_HA-300
 

Liitteet

  • HA-300_MG_GN_65.webp
    HA-300_MG_GN_65.webp
    49 KB · Luettu: 8
  • HA-300_MG_GN_75.webp
    HA-300_MG_GN_75.webp
    63.9 KB · Luettu: 9
Pientä modausta.

Tarve tehdä puhtaasti mach 2+ stealth..oli syynä muutoksiin.
 

Liitteet

  • GM-1_HA-300XC55.webp
    GM-1_HA-300XC55.webp
    33.6 KB · Luettu: 27
Messerschmitt P.1101 on näköjään Saab Tunnanin ja muutaman muun esikuva. Helppoa tuo sotilaskoneen perussuunnittelu; 70 vuoteen ei ole tarvinnut keksiä mitään, vaan on voitu ammentaa Aatun Wunderwaffe-varastosta.
 
rukkaskikka kirjoitti:
Messerschmitt P.1101 on näköjään Saab Tunnanin ja muutaman muun esikuva. Helppoa tuo sotilaskoneen perussuunnittelu; 70 vuoteen ei ole tarvinnut keksiä mitään, vaan on voitu ammentaa Aatun Wunderwaffe-varastosta.

Aika pitkälle mentiin näin juuri..Sabre, Pulqui II ja Mig-15 ovat jopa kirjaimellisesti saksalaisten suunnittelemia ainakin osittain. Mutta B-2 osalta oli jo Jack Northrop itse tehnyt samaan aikaan lentäviä siipiä kuten Hortenit.

attachment.php


Yllä olevat koneet pienimmästä suurimpaan.

1. VT-AERO ( vlo )
2. GM-1 ( stealth )
3. Gnat ( mach 1+ in dive )
4. VL Puuska ( project )
5. HA-300 ( mach 2+ )
6. Me-163
7. Me-109 G
8. P.1101 ( unfinished )
9. LA-15 ( few prototypes lost to Mig-15 )
10. ARES
11. MIG-21
12. F-22 ( stealth )
 

Liitteet

  • small_fighters.webp
    small_fighters.webp
    98.7 KB · Luettu: 2
1. VT-AERO ( vlo )

Tämän voisi myös varustaa 2:lla tällaisella; http://store.4x4tuff.com/ctsme8.html

700 hp vakiona ja 1000 boostatuna...tehopaino suhde parempi kuin yhdelläkään Reno kilpakoneella.

Olisiko sponsori ehdotuksia ?

Tästä voitaisiin aloittaa.

http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=2322
 
Pullosorsa kirjoitti:
Juke kirjoitti:
VT-%2BAEROJET2.JPG


Ja tässä kokonaan kääntyvällä canardilla

VT-JET2.jpg

Pilotti on ihan sykkyrällä. Ei tuolla jaksa kukaan lentää lentää kolmea tuntia nuin mutkilla.

Ootko varma..USAF ja USAN lekoteollisuus on tutkinut näitä.
 

Liitteet

  • North1983FCF-2blowprofseats[1].webp
    North1983FCF-2blowprofseats[1].webp
    45.4 KB · Luettu: 10
crane kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
Juke kirjoitti:
VT-%2BAEROJET2.JPG


Ja tässä kokonaan kääntyvällä canardilla

VT-JET2.jpg

Pilotti on ihan sykkyrällä. Ei tuolla jaksa kukaan lentää lentää kolmea tuntia nuin mutkilla.

Ootko varma..USAF ja USAN lekoteollisuus on tutkinut näitä.

Polvikulma on ihan eri noissa kuvissa. :a-rolleyes:

Se on totta..ja paljon muuta, mutta missään USAF faitterissa ei silti mies istu 57 asten selkänojassa. Tuo mies menee pienempää tilaan kuin itse luonnostelemani suoraselkä.

24585d1370345743-drag-reduction-lesson1-north1983fcf-2blowprofseats-1-.jpg
 
Tässä on insinööri joka lentää ja restauroi koneita...mutta WTF ?

http://www.nfb.ca/film/defender/

defender
 

Liitteet

  • DEAMERT-CANARD.webp
    DEAMERT-CANARD.webp
    36 KB · Luettu: 20
  • DEAMERT-PUSHER.webp
    DEAMERT-PUSHER.webp
    21 KB · Luettu: 14
Aion seuraavaksi kokeilla saada AIM-120 AMRAAMit mahtumaan sisään.

Vaikuttaa siltä, että tuo MICA valinta ei tuo asiakkaita NATOmaista liiemmälti.

GM_HA300_65.jpg
 
Onko nämä piirtelyt edennyt yhtään mitenkään? Oletko tehnyt / aijotko tehdä jotain pienoismalleja joita testata? Lasketko/simuloitko jollain fysiikkasoftalla suorituskykyä jne?
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top