Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Toisessa maailmansodassa brittilaivastolla oli salainen projekti. Ideana oli valmistaa jäästä, ja erilaisista puuseoksista lentotukialus. Projekt habakkuk
Tuollainen jäästä ja puuseoksesta valmistettu lentotukialus olisi ollut omiaan valvomaan kylmiä atlantin ja pohjanmeren vesiä natsi-Saksan laivastoa vastaan.
Taisteluvahingot pommeista ja torpedoista olisivat korjanneet itse itsensä merellä, koska se oli tehty jäästä, joka olisi vain yksinkertaisesti jäätynyt kiinni uudestaan. (tai näin ainakin ne suunnittelivat!!!). Lentotukialus olisi siis olllut jonkin verran terästä kovempi kapine.
Projekti oli kuitenkin todella hidas valmistaa teollisesti. Myöhemmin suunnitteluvaiheessa myös havaittiin että teräsrakennelmia vaaadittiin tukemaan jää-puu sekoituksia ja teräsvaatimukset nousivat lopulta niin suuriksi ettei hommassa ollut taloudellisesti enää järkeä (verrattuna normaalin teräs lentotukialukseen)
Korkeallahan työntövoimaa on hintsusti mutta niin on ilmanvastustakin, kun katsot taulukkoa yllä niin huomaat.
Taisteluvahingot pommeista ja torpedoista olisivat korjanneet itse itsensä merellä, koska se oli tehty jäästä, joka olisi vain yksinkertaisesti jäätynyt kiinni uudestaan.
Toki. Sekä työnnön että vastuksen voidaan katsoa riippuvan lineaarisesti väliaineen (ilman) tiheydestä, joten sitä ei periaatteessa tarvitse huomioida yksinkertaistetussa tarkastelussa. Lähinnä minua kiinnostaa, että tuottaako tuo moottori suurilla nopeuksilla riittävästi työntöä, jotta lentokoneesi saavuttaisi kolminkertaisen äänennopeuden. Työntöhän kasvaa karkeasti tarkasteltuna lineaarisesti nopeuden funktiona, mutta ilmanvastus nopeuden neliössä, joten suurilla nopeuksilla "seinä" tulee nopeasti vastaan. Myös lämpötilat, materiaalien kestävyys jne. arvelluttavat - toistaiseksi noihin nopeuksiin kun on menty lähinnä varsin kalliilla ja monimutkaisilla ratkaisuilla. Jos lentäminen kolminkertaisella äänennopeudella olisi helppoa ja hauskaa, sitä varmasti harrastaisi useampikin taho...
eikös blackbird tiedustelukone ole tehty titaanista juurikin tuon materiaalin kestävyyden takia?
No kannettu vesi ei kaivossa pysy.
Seinä tulee hitaammin vastaan korkealla..ja parasiittinen vastus alkaa olla siellä olematonta.
Niin...mutta MIG-25 operoi samalla korkeudella ( 24 km ) mach 3.2 nopeudella..oliko sekin titaanista ?
Because of the thermal stresses incurred in flight above Mach 2, the Mikoyan-Gurevich OKB had difficulties choosing what materials to use for the aircraft. They had to use E-2 heat-resistant plexiglass for the canopy, and high-strength stainless steel for the wings and fuselage. Using titanium rather than steel would have been ideal, but it was expensive and difficult to work.
The MiG-25 was constructed from 80% nickel steel alloy, 11% aluminium, and 9% titanium.
Sen sulamispiste korkea, mutta palamispiste alhainen 600 C.
Titanium readily reacts with oxygen at 1,200 °C (2,190 °F) in air, and at 610 °C (1,130 °F) in pure oxygen, forming titanium dioxide.
Mihin viittaat tällä?
Eikö parasiittinen vastus riipu väliaineen tiheydestä? Aiemmin mainitsemassani yksinkertaisessa tarkastelussahan työntö laskisi samassa suhteessa.
Kyllähän teräs kestää noissa olosuhteissa, mutta sillä on hintansa painomielessä.
Titaanilla on etua..mutta teräksestä voi tehdä ohuempaa..joten se paino on suhteellista.
Titaani ei ole erityisen lujaa (vetolujuus 434 MPa), mutta se on 45% kevyempää kuin vastaavanlujuinen teräs. Seostamalla titaanista voidaan kuitenkin tehdä huomattavasti lujempaa - esimerkiksi tuo sorkkarautani ei ole puhdasta titaania. Se myös kestää suurlujuusteräksiä paremmin toistuvan kuormituksen aiheuttamaa väsymistä, joka lienee oleellinen seikka lentokoneteollisuudessa.
noi on tosi nättejä piirustuksia hävittäjäkoneille mutta saa nähdä miten pitkälle suomalainen tietotaito vie todellisuudessa?
Mitkä osat pitäisi olla kotimaisia?
Mitkä osat on varaa olla ulkomaisia?
-omasta mielestä tykki on varaa olla ulkomaalainen esimerkiiksi
-tykin ammuksia saa myös euroopasta varmaan ihan halvalla
-ohjusten kehittäminen on todella kallista luulisin. Euroopassa on ollut 2000- luvulla vireillä hyvinkin edistyksellistä ohjusteknologiaa (kilpailee USAn ohjusteollisuuden kanssa?)
Esim. kommari-kiinassa ei osata edelleenkään tehdä kunnollisia suihkumoottoreita hävittäjäkoneisiin 2000- luvulla.
Kiinan kansantasavalta sen takia on edelleen hieman riippuvainen Venäjästä moottorien toimittajana minun käsittääkseni, edelleenkin ihan nykypäivänä. Ja nyt on kyse juurikin niistä tehokkaista moderneista moottoreista (su-27, su-30 yms...)
https://www.strategypage.com/dls/articles/Why-Russia-Has-China-By-The-Engines-6-2-2012.asp
Kunhan ei projektin hinta rönsyile,kuten lähestulkoon kaikissa muissakin uusissa koneprojekteissaKappalehinta on noin 25-27 mio ekkua !
Kunhan ei projektin hinta rönsyile,kuten lähestulkoon kaikissa muissakin uusissa koneprojekteissa
Nii se tahtoo sotakoneprojekteissa karata se halpa käsistäNo LIGHT WEIGHT FIGHTER MAFIA sai aikaseksi F-16 koneen melko huokealla ja nopeasti.
Tämä on lievästi litteämpi mutta muuten saman kokoinen..eli mitä ne F-16taset maksaa ?
Toki jos homma johdetaan aivan päin peetä..niin ei synny mitään.
----
WTF: F-16 maksaa 165 mio USD kipale ?
http://nation.time.com/2011/09/28/sticker-shock-iraqi-f-16s-165-million-each/
Oikeesti WTF ?