Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Kyllä tässä verrannossa ollaan nyt selkeästi edullisemmassa asemassa..tyhjäpaino kasvoi mutta löpöä tarvii vähemmän.

F-16_A4SF-G1-XKR.webp

Tehopainosuhde 6000 kiloisena on 1.25:1..hieman parempi kuin Raptorilla tai F-16:lla.
 
Toisessa maailmansodassa brittilaivastolla oli salainen projekti. Ideana oli valmistaa jäästä, ja erilaisista puuseoksista lentotukialus. Projekt habakkuk

Tuollainen jäästä ja puuseoksesta valmistettu lentotukialus olisi ollut omiaan valvomaan kylmiä atlantin ja pohjanmeren vesiä natsi-Saksan laivastoa vastaan.

Taisteluvahingot pommeista ja torpedoista olisivat korjanneet itse itsensä merellä, koska se oli tehty jäästä, joka olisi vain yksinkertaisesti jäätynyt kiinni uudestaan. (tai näin ainakin ne suunnittelivat!!!). Lentotukialus olisi siis olllut jonkin verran terästä kovempi kapine.

Projekti oli kuitenkin todella hidas valmistaa teollisesti. Myöhemmin suunnitteluvaiheessa myös havaittiin että teräsrakennelmia vaaadittiin tukemaan jää-puu sekoituksia ja teräsvaatimukset nousivat lopulta niin suuriksi ettei hommassa ollut taloudellisesti enää järkeä (verrattuna normaalin teräs lentotukialukseen)

Boeing Dreamlinerin ( 787 ) hiilarisiivet ratkeilee..hiilari ei sovellu ollenkaan metallin kanssa ! Puukuitu sen sijaan erinomaisesti.

Tästä on hyviä esimerkkejä...HK-1, Dh Mosquito, Dh Vampire, Horten HO-229, YAK-3 jne jne.

Jopa; http://fi.wikipedia.org/wiki/PIK-16

Erikoista on ettei kukaan koskaan edes yrittänyt vanerin ja lasikuidun liittoa.
 
Viimeksi muokattu:
noi on tosi nättejä piirustuksia hävittäjäkoneille mutta saa nähdä miten pitkälle suomalainen tietotaito vie todellisuudessa?:oops:

Mitkä osat pitäisi olla kotimaisia?

Mitkä osat on varaa olla ulkomaisia?

-omasta mielestä tykki on varaa olla ulkomaalainen esimerkiiksi
-tykin ammuksia saa myös euroopasta varmaan ihan halvalla
-ohjusten kehittäminen on todella kallista luulisin. Euroopassa on ollut 2000- luvulla vireillä hyvinkin edistyksellistä ohjusteknologiaa (kilpailee USAn ohjusteollisuuden kanssa?)

Esim. kommari-kiinassa ei osata edelleenkään tehdä kunnollisia suihkumoottoreita hävittäjäkoneisiin 2000- luvulla.

Kiinan kansantasavalta sen takia on edelleen hieman riippuvainen Venäjästä moottorien toimittajana minun käsittääkseni, edelleenkin ihan nykypäivänä. Ja nyt on kyse juurikin niistä tehokkaista moderneista moottoreista (su-27, su-30 yms...)

https://www.strategypage.com/dls/articles/Why-Russia-Has-China-By-The-Engines-6-2-2012.asp
 
Korkeallahan työntövoimaa on hintsusti mutta niin on ilmanvastustakin, kun katsot taulukkoa yllä niin huomaat.

Toki. Sekä työnnön että vastuksen voidaan katsoa riippuvan lineaarisesti väliaineen (ilman) tiheydestä, joten sitä ei periaatteessa tarvitse huomioida yksinkertaistetussa tarkastelussa. Lähinnä minua kiinnostaa, että tuottaako tuo moottori suurilla nopeuksilla riittävästi työntöä, jotta lentokoneesi saavuttaisi kolminkertaisen äänennopeuden. Työntöhän kasvaa karkeasti tarkasteltuna lineaarisesti nopeuden funktiona, mutta ilmanvastus nopeuden neliössä, joten suurilla nopeuksilla "seinä" tulee nopeasti vastaan. Myös lämpötilat, materiaalien kestävyys jne. arvelluttavat - toistaiseksi noihin nopeuksiin kun on menty lähinnä varsin kalliilla ja monimutkaisilla ratkaisuilla. Jos lentäminen kolminkertaisella äänennopeudella olisi helppoa ja hauskaa, sitä varmasti harrastaisi useampikin taho...

Taisteluvahingot pommeista ja torpedoista olisivat korjanneet itse itsensä merellä, koska se oli tehty jäästä, joka olisi vain yksinkertaisesti jäätynyt kiinni uudestaan.

Pohjanmerellä ja jäämerellä meriveden lämpötila on pääsääntöisesti plussan puolella ympäri vuoden, joten jäävuori olisi hiljaksiin sulanut. Jäävuorta olisi pitänyt korjauksen yhteydessä jäähdyttää edelleen esimerkiksi nestemäisellä typellä.
 
Toki. Sekä työnnön että vastuksen voidaan katsoa riippuvan lineaarisesti väliaineen (ilman) tiheydestä, joten sitä ei periaatteessa tarvitse huomioida yksinkertaistetussa tarkastelussa. Lähinnä minua kiinnostaa, että tuottaako tuo moottori suurilla nopeuksilla riittävästi työntöä, jotta lentokoneesi saavuttaisi kolminkertaisen äänennopeuden. Työntöhän kasvaa karkeasti tarkasteltuna lineaarisesti nopeuden funktiona, mutta ilmanvastus nopeuden neliössä, joten suurilla nopeuksilla "seinä" tulee nopeasti vastaan. Myös lämpötilat, materiaalien kestävyys jne. arvelluttavat - toistaiseksi noihin nopeuksiin kun on menty lähinnä varsin kalliilla ja monimutkaisilla ratkaisuilla. Jos lentäminen kolminkertaisella äänennopeudella olisi helppoa ja hauskaa, sitä varmasti harrastaisi useampikin taho...

No kannettu vesi ei kaivossa pysy.

Seinä tulee hitaammin vastaan korkealla..ja parasiittinen vastus alkaa olla siellä olematonta.

En ole väittänyt tätä helpoksi savotaksi.
 
eikös blackbird tiedustelukone ole tehty titaanista juurikin tuon materiaalin kestävyyden takia?

Niin...mutta MIG-25 operoi samalla korkeudella ( 24 km ) mach 3.2 nopeudella..oliko sekin titaanista ?

Titaani on myös kevyempää ja erittäin kestävää...pääsee korkeammalle. Sen sulamispiste korkea, mutta palamispiste alhainen 600 C.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Titaani

Teräs painaa 4 tonnia enemmän kuutiolle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Steel
 
Viimeksi muokattu:
No kannettu vesi ei kaivossa pysy.

Seinä tulee hitaammin vastaan korkealla..ja parasiittinen vastus alkaa olla siellä olematonta.

Mihin viittaat tällä?

Eikö parasiittinen vastus riipu väliaineen tiheydestä? Aiemmin mainitsemassani yksinkertaisessa tarkastelussahan työntö laskisi samassa suhteessa.

Niin...mutta MIG-25 operoi samalla korkeudella ( 24 km ) mach 3.2 nopeudella..oliko sekin titaanista ?

Wiki tietää seuraavaa:

Because of the thermal stresses incurred in flight above Mach 2, the Mikoyan-Gurevich OKB had difficulties choosing what materials to use for the aircraft. They had to use E-2 heat-resistant plexiglass for the canopy, and high-strength stainless steel for the wings and fuselage. Using titanium rather than steel would have been ideal, but it was expensive and difficult to work.

The MiG-25 was constructed from 80% nickel steel alloy, 11% aluminium, and 9% titanium.

Kyllähän teräs kestää noissa olosuhteissa, mutta sillä on hintansa painomielessä.

Sen sulamispiste korkea, mutta palamispiste alhainen 600 C.

Wikin mukaan titaani reagoi spontaanisti ilmakehän hapen kanssa 1200 asteen lämpötilassa ja puhtaan hapen kanssa 610 asteen lämpötilassa. Materiaali kuitenkin "palaa" (muodostaa oksidia) alumiinin tavoin jo huoneenlämmössä.

Titanium readily reacts with oxygen at 1,200 °C (2,190 °F) in air, and at 610 °C (1,130 °F) in pure oxygen, forming titanium dioxide.
 
Mihin viittaat tällä?

Eikö parasiittinen vastus riipu väliaineen tiheydestä? Aiemmin mainitsemassani yksinkertaisessa tarkastelussahan työntö laskisi samassa suhteessa.

Ei vaan parasiittinen vastus pienenee suhteessa enemmän korkealla koska kaasu alkaa käyttäytyä eri tavoin.

Siipikuormitus alkaa vaikuttamaan samoin puhdas aerodynamiikka..F-22 on lähinnä laatikko ilman AREA RULEa jne.
 
Titaanilla on etua..mutta teräksestä voi tehdä ohuempaa..joten se paino on suhteellista.

Titaani ei ole erityisen lujaa (vetolujuus 434 MPa), mutta se on 45% kevyempää kuin vastaavanlujuinen teräs. Seostamalla titaanista voidaan kuitenkin tehdä huomattavasti lujempaa - esimerkiksi tuo sorkkarautani ei ole puhdasta titaania. Se myös kestää suurlujuusteräksiä paremmin toistuvan kuormituksen aiheuttamaa väsymistä, joka lienee oleellinen seikka lentokoneteollisuudessa.
 
Titaani ei ole erityisen lujaa (vetolujuus 434 MPa), mutta se on 45% kevyempää kuin vastaavanlujuinen teräs. Seostamalla titaanista voidaan kuitenkin tehdä huomattavasti lujempaa - esimerkiksi tuo sorkkarautani ei ole puhdasta titaania. Se myös kestää suurlujuusteräksiä paremmin toistuvan kuormituksen aiheuttamaa väsymistä, joka lienee oleellinen seikka lentokoneteollisuudessa.

Aikoinaan vanerinen Keltiäinen oli pisimmälle tankillisella lentänyt alle 500 kg kone...sitten kuitukone Vari-Ez pani paremmaksi ja lopuksi metallinen Ebneterin kone pesi senkin !
 
Nyt alkaa olla...3.5 kertaa pienempi kuin F-22 ( edestä ) !

F22_F16_G1.webp
--

Edit: sain sen menemään tasoihin nyt F-22 kanssa !
 
Viimeksi muokattu:
Pientä tuunausta low observability suuntaan ! Tutkaa ehkä voisi hieman suurentaa.

SR-71_G1_65.webp
 
noi on tosi nättejä piirustuksia hävittäjäkoneille mutta saa nähdä miten pitkälle suomalainen tietotaito vie todellisuudessa?:oops:

Mitkä osat pitäisi olla kotimaisia?

Mitkä osat on varaa olla ulkomaisia?

-omasta mielestä tykki on varaa olla ulkomaalainen esimerkiiksi
-tykin ammuksia saa myös euroopasta varmaan ihan halvalla
-ohjusten kehittäminen on todella kallista luulisin. Euroopassa on ollut 2000- luvulla vireillä hyvinkin edistyksellistä ohjusteknologiaa (kilpailee USAn ohjusteollisuuden kanssa?)

Esim. kommari-kiinassa ei osata edelleenkään tehdä kunnollisia suihkumoottoreita hävittäjäkoneisiin 2000- luvulla.

Kiinan kansantasavalta sen takia on edelleen hieman riippuvainen Venäjästä moottorien toimittajana minun käsittääkseni, edelleenkin ihan nykypäivänä. Ja nyt on kyse juurikin niistä tehokkaista moderneista moottoreista (su-27, su-30 yms...)

https://www.strategypage.com/dls/articles/Why-Russia-Has-China-By-The-Engines-6-2-2012.asp

Tutka (+ RWR ), asejärjestelmät ja moottorit ulkoa..suurin osa elektroniikasta...yhteistyötä aeromystiikan ja rakenteiden kanssa.

Aika pian pitää aloittaa työt jos halutaan, että G-1 lentää 2020 mennessä.

Kappalehinta on noin 25-27 mio ekkua !
 
Viimeksi muokattu:
Kunhan ei projektin hinta rönsyile,kuten lähestulkoon kaikissa muissakin uusissa koneprojekteissa ;)


No LIGHT WEIGHT FIGHTER MAFIA sai aikaseksi F-16 koneen melko huokealla ja nopeasti.

Tämä on lievästi litteämpi mutta muuten saman kokoinen..eli mitä ne F-16taset maksaa ?

Toki jos homma johdetaan aivan päin peetä..niin ei synny mitään.

----

WTF: F-16 maksaa 165 mio USD kipale ?

http://nation.time.com/2011/09/28/sticker-shock-iraqi-f-16s-165-million-each/

Oikeesti WTF ?
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top