Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
SFC kyllä ilmoitetaan aina grammaa/hv ja Wärtsilä mainittiin laivamoottoreiden osalta siellä 163 grammaa / hv.

Ammattilaiset eivät käytä hevosvoimia muualla kuin puhuessaan "tavalliselle kansalle". Wärtsiläkään ei käytä hevosvoimia, vaan polttoaineenkulutus on ilmoitettu esimerkiksi Wärtsilä 20 -sarjan moottoreille "SFOC 185 g/kWh at ISO condition" (lähde).

winsu tuossa täsmensikin, että oikea energian yksikkö on luonnollisesti joule. Kilowattituntia käytetään varsinkin laivojen kohdalla siksi, että koneiden teho annetaan kilowateissa ja operointiaika lasketaan tunneissa.
 
Maallikko taas ihmettelee auton moottorin sopivuutta lentokonekäytössä. Eikös lentokoneessa tarvita jonkin sortin kuivasumppujärjestelmä tolle öljylle, jos aikomuksena on lentää muutenkin kuin tasasta vaakalentoa? Ei vissiin tartte vetää kovinkaan motaa silmukkaa ja immelmannia sun muuta kuviota, kun loppuu se voitelu normaalilla järjestelmällä.
 
Joo eihän RediGollakaan saanut lentää taitolentoa.
Prototyyppiin jolla testataan perusasioita pikkurahalla se voisi olla ok....ja tankintappaja versioon.
 
Ammattilaiset eivät käytä hevosvoimia muualla kuin puhuessaan "tavalliselle kansalle". Wärtsiläkään ei käytä hevosvoimia, vaan polttoaineenkulutus on ilmoitettu esimerkiksi Wärtsilä 20 -sarjan moottoreille "SFOC 185 g/kWh at ISO condition" (lähde).

winsu tuossa täsmensikin, että oikea energian yksikkö on luonnollisesti joule. Kilowattituntia käytetään varsinkin laivojen kohdalla siksi, että koneiden teho annetaan kilowateissa ja operointiaika lasketaan tunneissa.


Tässä lienee jotain perää.

Limbach550e.webp

Yllä LIMBACH 550 E moottorin käyriä.
 
Mielestäni ilmavalvontaan ja tulevaisuuteen Ilmavoimille riittää hyvin esim. 100-200 Pöhäkkää ja 40 kalliimpaa Myräkkää. Me 262sta tehokkaammalla Pöhäkällä olisi taloudellisesti erittäin edullista lentää.

Pony_Stealth_262zx.webp
 
Fraktaalitasolla tutkittu PÖHÄKKÄ aka Zupa Bony !

16.05 FT pituus ja 17.4 ft kärkiväli.

Bona_Anza.webp

Otsapinta Me-262een verrattuna on nyt 5.575 kertaa vähemmän ( otsapinnan suhdeluku ). Eli 3157 Newtonin työnnöllä voidaan olettaa laitteen liikkuvan noin 880 km/t.

Fouga Magister lenteli Oulun yllä eilen ( motivoi ).

Eli tarvittava teho on korkeintaan 990 hv.

Bona_Anza_thrust_AT_545 mph.webp

Chaff ja flaret mahtuu nyt hyvin perärunkoon ja ne voidaan ampua ulos siististi...ja täyttää jälleen.

Myöskin tieto siitä että 2 lapainen huiska riittää on hyvä uutinen.
 
Viimeksi muokattu:
Otsapinta Me-262een verrattuna on nyt 5.575 kertaa vähemmän ( otsapinnan suhdeluku ). Eli 3157 Newtonin työnnöllä voidaan olettaa laitteen liikkuvan noin 880 km/t.

Olen monesti pohtinut tätä käyttämääsi tapaa verrata lentokoneiden otsapintoja arvioidessasi ilmanvastusta. Wikipedian mukaan siipiprofiileille referenssipinta-alana käytetään tavallisesti siiven pinta-alaa (planfrom area). Rungolle näytetään käytettävän sekä poikkileikkausta että märkäpintaa. Miten esimerkiksi siipipinta-alan käyttäminen muuttaisi vastusennustettasi?

Oletko koskaan koittanut laskea koneellesi vastuskerrointa muuten kuin vertailemalla, esimerkiksi tämän avulla:

http://faculty.dwc.edu/sadraey/Chapter 3. Drag Force and its Coefficient.pdf
 
Olen monesti pohtinut tätä käyttämääsi tapaa verrata lentokoneiden otsapintoja arvioidessasi ilmanvastusta. Wikipedian mukaan siipiprofiileille referenssipinta-alana käytetään tavallisesti siiven pinta-alaa (planfrom area). Rungolle näytetään käytettävän sekä poikkileikkausta että märkäpintaa. Miten esimerkiksi siipipinta-alan käyttäminen muuttaisi vastusennustettasi?

Oletko koskaan koittanut laskea koneellesi vastuskerrointa muuten kuin vertailemalla, esimerkiksi tämän avulla:

http://faculty.dwc.edu/sadraey/Chapter 3. Drag Force and its Coefficient.pdf

Joo nämä asiat ovat kirkkasti tiedossa...kysymys on likiarvosta ja suuruusluokan tajuamisesta.

Poikkileikkauspinta on yleisimmin käytetty kun vastusta mitataan; https://physics.le.ac.uk/journals/index.php/pst/article/viewFile/403/242

Itse laskin blogini MAX3 koneelle vastuksen ( 0.33 sq ft ) näin; http://www.ar-5.com/condrag94.html

Luonnollisesti suuremmalla nuolimuodolla ja ohuemmalla uudemmalla profiililla saavutetaan paljon parempi coefficiency vastukselle kuin 40 luvulla Willy Messerschmittin aikaan. Muuten Willy suunnitteli vieläkin nopeampaa 262sta V-pyrstöllä...se jäi haaveeksi.

Me262HGII.webp

Secret Projects sitelta; http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php/topic,7932.0.html

xx.gif

Re: Messerschmitt Me 262 HG Variants
« Reply #10 on: October 09, 2009, 12:47:24 am »
Wings, wing roots, engine installation and most of the fuselage (two-thirds of the forward part) are identical to a planned later version of the Me-262 (a top speed of over 1.000 km/h was calculated with Heinkel He S 11 engines). Although a similar cockpit arrangement was chosen for some german fighter projects (Horten Ho-XIII, Lippisch P.13, Messerschmitt P. 1106) there are no original documents existent which confirm such a Me-262 project. The similar P.1106 project was terminated by Messerschmitt largely because of aerodynamical problems. Nevertheless this configuration could have contributed to an area ruling of the layout (area ruling was patented by Junkers in 1944 and rediscovered independently by Whitcomb in 1952).

Näillä muuten Me-262 olisi saavuttanut viritetyn Pöhäkän suhteellisen tehon; http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_HeS_011

Tämä taas oli jo hieman nopeampi jo heti suunnittelupöydällä; http://fi.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_P.1101_(hävittäjä)
 
Viimeksi muokattu:
Poikkileikkauspinta on yleisimmin käytetty kun vastusta mitataan

Niin. Autoille. Vilkaisitko tuota lentokoneiden ilmanvastusta käsittelevää dokumenttia, jonka linkitin?

In an air vehiclewith a small wing area (e.g., high-speed missile), the fuselage cross-sectional area (normal to the flow) is often considered as the reference area. However, in an aircraft with a large wing, the top-view of wing; planform area (in fact gross wing area) is often assumed to be the reference area.

Lähinnä mietin, että jos etuprojektioiden pinta-alasuhde on ~5.6, niin onko siipiprofiilien pinta-alojen suhde sama? Jos ei, saatat aliarvioida ilmanvastusta.

Huomasin muuten tuosta yhdestä linkittämästäsi dokumentista seuraavan pätkän:

The small auto racing engines used had never seen continuous duty at over 500 HP and quickly overheated under race conditions where 1000 HP was needed just to be competitive.

Joku noiden automoottorien kestävyyttä lentokonekäytössä taisikin epäillä aiemmin tässä keskustelussa. Kuinka kauan nykyaikaisen suihkukoneen moottori kestää esimerkiksi jälkipolttimella lentämistä tai potkuriturbiini täyttä tehoa?
 
Niin. Autoille. Vilkaisitko tuota lentokoneiden ilmanvastusta käsittelevää dokumenttia, jonka linkitin?



Lähinnä mietin, että jos etuprojektioiden pinta-alasuhde on ~5.6, niin onko siipiprofiilien pinta-alojen suhde sama? Jos ei, saatat aliarvioida ilmanvastusta.

Huomasin muuten tuosta yhdestä linkittämästäsi dokumentista seuraavan pätkän:



Joku noiden automoottorien kestävyyttä lentokonekäytössä taisikin epäillä aiemmin tässä keskustelussa. Kuinka kauan nykyaikaisen suihkukoneen moottori kestää esimerkiksi jälkipolttimella lentämistä tai potkuriturbiini täyttä tehoa?


Joo hyviä huomioita olet tehnyt.

Renossa Pond Racer syttyi tuleen kun kokeiluasteella olevat keraamisia osia sisältäneet moottorit eivät kestäneet kun alettiin polttaa metanolia sylinterikammioissa. Syynä metukkaan siirtymiseen oli liian pieni polttoainemäärä siivissä/tankeissa.

Edelleen sanon että käytän referenssinä poikkipinta-alaa kun siipikuormitus on pienempi kuin muilla verrokeilla ja tiedän siksi että indusoitu vastus ei ole ainakaan suurempi. Metallilinnut painaa enemmän. Toki ilmanvastus kerrointa pitää tarkkailla yhtä aikaa..ie osat aerodynaamisesti soljuvia. Toki Me-262 siipinacellit lisäävät rajusti vastusta..kulkeehan niissä ilma sisäpuolellakin. Samoin interference vastusta tulee niistä paljon.

Sellaisen huomion tein että eräs lähde kertoi yliääni liikkumisen lisäävän huomattavasti RCS lukemaa..joten parasta pitää kaikki osat alle yliäänen.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaisin väittämään, ettei tämän pienemmäksi 6.4 litran V-8:lle taistelukonetta voi tehdä.

CESSNA_152__ZUPA_Bony.webp

Syy miksi Cessna 152 näkyy hyvin tutkassa näkynee tästä.
 
Tässä vielä kertausta sille miksi Hippiäinen projektini on mielestäni tärkeä.

Huomaa otsapinnan ero kun kone on iso !

180seater-Solar_Transport_Hippi.webp

Isompi saa painaa tyhjänä noin 9 tonnia...ja matkustajat 14 400 kg !
 
Nyt jos joku haluaa rakentaa 1/6 kokoisen mallin niin kohta on piirustukset olemassa ! Omakustannehintaan voin myydä halukkaille.

HIPPIÄINEN_2014_side_Z_45zzz.webp

HIPPIÄINEN_2014_side_ZXK_46.webp

Aurinkoenergialentäminen on kohta yhtä arkipäiväistä kuin polkupyörällä ajaminen !
 
Viimeksi muokattu:
Landing gear system....saa kommentoida.

HIPPIÄINEN_2014_LG-SYSTEM45.webp

Tämä mahdollistaa kokonaan muoviset/vinyyliset ( siis yksiaineiset ) pyörät ja pienen vastuksen asvaltilla !

---
edit:

Tämä taas vie vähemmän tilaa rungossa..ja mahdollistaa oikean painopisteen !

HIPPIÄINEN_2014_LG-SYSTEM-spring_rubber2ZX.webp
 
Viimeksi muokattu:
Näinköhän viiden millin lattarauta kestää laskeutumisessa syntyviä dynaamisia kuormia? Konservatiivisilla arvoilla ja hatusta vedetyillä mitoilla jännitykset näyttäisivät olevan staattisessa tilanteessa luokkaa 400 MPa palkkiteoriaa käyttäen. Tuohon jokin dynaaminen kerroin ja varmuusmarginaali...

Suurlujuusteräksellä ehkä?
 
Viimeksi muokattu:
Kone pilotteineen painaa 125 kg - 180 kg...riippuen siitä kuinka paljon alitusta tulee 70 kiloon tyhjäpainossa..ja pilotti sitten maksimissaan 110 kg. 300 mm pitkä ja 60 mm leveä 5 mm paksu "jalka" luulisi siis kestävän kun rasitus lepotilassa mies kyytissä on maks 60 kg per varsi. Voidaan ottaa 6 mm lähtokohdaksi jos olet varma asiasta. G-rasitusta syntyy nimittäin aikalailla pahoissa laskuissa..esim 4 kpl. Tuplajousituksen tehtävä olisi juuri välttää sitä että suuria G-piikkejä ei synny koska kone vain +-4 G:lle mitoitettu.

Ehdottomasti suurlujuusterästä. Tai 12-18 mm lamionoitua puulaminaattia..noin 100 mm leveesti ( Aaallon jakkaran jalat ).

http://www.flyingmag.com/what-most-fuel-efficient-airplane?page=0,2

Yllä taloudellisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top