winsu, eikös turbo- tai remmiahtimella pysty jonkin verran kompensoimaan tuota ilmanpaineen laskemista? Toki jossain kulkee rajakorkeus, jossa tarvitaan myös lisää kuutiotuumia...
Tuossa static thrust calculator -sivussa ihmetyttää tuo "estimated flying speed", jonka arvioimiseen ei käytetä mitään koneen ilmanvastukseen vaikuttavia suureita. Ettei kyseessä olisi rajanopeus (etenemisluku), jollaa potkuri ei enää tuota työntöä? Tällöinhän todellinen saavutettavissa oleva nopeus tulee paljon ennen tätä.
Mitenkäs noin pieni kone ja noin suuri(tehoinen) potkuri istuvat yksiin? Kuinka pahasti momentti kampeaa konetta sivuun/vinoon?
Kyllä, mutta ns. tavallisilla ahtimilla käytännössä teho laskee samassa suhteessa verrattuna merenpinnan tasoon. Yksinkertaisuuden vuoksi käytetään tuota 751hp lähtökohtana oli se sitten ahdettu tai ei.
Kiinnitin juuri saman huomion tuohon vastusvoman puuttumiseen. Käytännössä kappaleesta pitäisi tietää kokonaisvastuskerroin. Tätä taas ei voi millään tietää ilman tietokonemallinnusta tai tuulitunnelikokeita tarkalla pienoismallilla. Kun tiedetään kappaleen kokonaisvastuskerroin, voidaan laskea ilmanvastuksen aiheuttama voima kappaleeseen tietyssä nopeudessa. Kun tiedetään potkurin maksimi työntövoima tietyssä korkeudessa, voidaan tätä verrata vastusvoimaan ja saadaan maksiminopeus ko. korkeudessa. Toisin sanoen tietyssä ilmantiheydessä kun moottorin työntövoima ja koneen liikkeestä (nopeudesta) johtuva vastusvoima ovat yhtä suuret, ei kone voi kulkea kovempaa.
Kallistun itsekin tuon rajanopeuden puolelle, todellinen nopeus on huomattavasti pienempi otettaessa vastusvoima huomioon. Liikehtimiskyvyn kannalta 3kN työntö on todella pieni verrattuna vastusvoimiin, joita koneen ohjainpinnat aiheuttavat. Hävittäjäkoneissa nuo voimat ovat kymmeniä, ellei sata kilonewtonia. Samasta syystä moottorit ovat tehokkaita nopeuden ylläpitämiseksi kaarroissa.
Ei tässä nyt olla kuin kehitetty ykspaikkanen L-90.