Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Jos lähdetään siitä, että vastaavan kokoisissa ja aerodynaamisesti paremmissa koneissa 400km/h nopeus saavutetaan 75kW moottorilla ja tällä ei olisi tarkoitus lentää kuin neljäsosaa siitä niin puhutaan luokkaa 15kW moottorista.

Illalla tuo teho vaatisi 167m^2 alan aurinkopaneelia. 3.3hv on sekin melkein 30m^2.

Ei tällä ei aiota lentää edes neljäsosaa 400 km/t nopeudesta...huippunopeus on noin 70-75 km/t ja sakkausnopeus pilotin painosta johtuen 32-45 km/t. 3.3 hv saavutetaan vain keskipäivällä korkealla jossa auringon maksimiteho on 1360 wattia / m2....josta voit laskea 15-20 prosentin tehokkuudella tehot kun alaa on 9 m2. Illalla Suomessa kone saa rungon ja sivuperäsimen kennoista lisätehoa kun kylki kohti aurinkoa...noin 450 wattia....lihasvoimakoneet lentää 3-4 tuntia noin 280 watin keskiteholla.
 
saavutetaan vain keskipäivällä korkealla jossa auringon maksimiteho on 1360 wattia / m2...

Saavutetaan vain päiväntasaajalla ilmakehän ulkopuolella. Tuo on ns. aurinkovakio eli absoluuttinen insolaatio maan kiertoradan paikkeilla. Ilmakehä laskee maanpinnalle tulevaa insolaatiota päiväntasaajallakin 1000W/m^2 tasolle keskipäivällä ja jo Helsingissä akselikallistumasta johtuen kirkkaana päivänä keskikesällä insolaatio on keskipäivällä vain 600W/m^2 maksimissaan.

Pilvisyys laskee insolaatiota entisestään, joten ainakin meillä Suomessa teho/m^2 pysyy suurimman osan vuodesta todella vaatimattomalla tasolla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Insolaatio

Helsingissä kokonaissäteily on korkeimmillaan keskipäivällä toukokuun lopusta heinäkuun puoliväliin, jolloin se ylittää 600 W/m². Kesäkuun puolivälin tienoilla saadaan yli 30 W/m² kolmelta 250 W/m² jo aamukuudelta, ja aamuyhdeksältä maahan säteilee Helsingissä 450 W/m².

Talvella marras-joulu- ja tammikuussa kokonaissäteily on reippaasti yli 30 W/m², mutta alle 100 W/m². Kun kokonaissäteily laskee alle 30 W/m², on hämärää. Maaliskuussa keskipäivän kokonaissäteily nousee 250 W/m²:stä noin 400 W/m²:iin.
 
Viimeksi muokattu:
Saavutetaan vain päiväntasaajalla ilmakehän ulkopuolella. Tuo on ns. aurinkovakio eli absoluuttinen insolaatio maan kiertoradan paikkeilla. Ilmakehä laskee maanpinnalle tulevaa insolaatiota päiväntasaajallakin 1000W/m^2 tasolle keskipäivällä ja jo Helsingissä akselikallistumasta johtuen kirkkaana päivänä keskikesällä insolaatio on keskipäivällä vain 600W/m^2 maksimissaan.

Pilvisyys laskee insolaatiota entisestään, joten ainakin meillä Suomessa teho/m^2 pysyy suurimman osan vuodesta todella vaatimattomalla tasolla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Insolaatio

Helsingissä kokonaissäteily on korkeimmillaan keskipäivällä toukokuun lopusta heinäkuun puoliväliin, jolloin se ylittää 600 W/m². Kesäkuun puolivälin tienoilla saadaan yli 30 W/m² kolmelta 250 W/m² jo aamukuudelta, ja aamuyhdeksältä maahan säteilee Helsingissä 450 W/m².

Talvella marras-joulu- ja tammikuussa kokonaissäteily on reippaasti yli 30 W/m², mutta alle 100 W/m². Kun kokonaissäteily laskee alle 30 W/m², on hämärää. Maaliskuussa keskipäivän kokonaissäteily nousee 250 W/m²:stä noin 400 W/m²:iin.

Totta turiset ja aiempi estimaatiosi tehosta ( 15 hv ) vielä yritä suodattaa siinä valossa, että SI 1 lensi 1800 kg painolla öisin 7 kW teholla...kun Hippiäisen lentopainolla ( keskim ) jakaa 1800 kg tulee 14,4 eli kun 7 kW jaetaan 14,4:llä saadaan tehotarpeeksi 486 Wattia ! Elikkä noin paltiarallaa 2 x lihasvoimakoneen vaatima teho !

Alkaako lamppu syttyä ?

Musculair II:sen otsapinta on noin yli 2 kertaa isompi kuin Hippiäisen.
 

Liitteet

  • Efficiency_HIPSTER2_80minimum _aircraft2.webp
    Efficiency_HIPSTER2_80minimum _aircraft2.webp
    42.4 KB · Luettu: 4
Viimeksi muokattu:
Tässä vielä modauksia 1/6 kokoiseen malliin.

HIPPI_2014_JULY_MODS_xz.webp

Tässä vaiheessa haluan kiittää HVLOYtä ilmaisesta salkomateriaalista mallia varten..Hollolan Vaneri ja Laminaatti OY:llä on hyvä ote puutavaran toimittajana koneeseeni.
 
Saavutetaan vain päiväntasaajalla ilmakehän ulkopuolella. Tuo on ns. aurinkovakio eli absoluuttinen insolaatio maan kiertoradan paikkeilla. Ilmakehä laskee maanpinnalle tulevaa insolaatiota päiväntasaajallakin 1000W/m^2 tasolle keskipäivällä ja jo Helsingissä akselikallistumasta johtuen kirkkaana päivänä keskikesällä insolaatio on keskipäivällä vain 600W/m^2 maksimissaan.

Pilvisyys laskee insolaatiota entisestään, joten ainakin meillä Suomessa teho/m^2 pysyy suurimman osan vuodesta todella vaatimattomalla tasolla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Insolaatio

Helsingissä kokonaissäteily on korkeimmillaan keskipäivällä toukokuun lopusta heinäkuun puoliväliin, jolloin se ylittää 600 W/m². Kesäkuun puolivälin tienoilla saadaan yli 30 W/m² kolmelta 250 W/m² jo aamukuudelta, ja aamuyhdeksältä maahan säteilee Helsingissä 450 W/m².

Talvella marras-joulu- ja tammikuussa kokonaissäteily on reippaasti yli 30 W/m², mutta alle 100 W/m². Kun kokonaissäteily laskee alle 30 W/m², on hämärää. Maaliskuussa keskipäivän kokonaissäteily nousee 250 W/m²:stä noin 400 W/m²:iin.

KÄSITTÄÄKSENI KORKEALLA EI TARVI OLLA PÄIVÄNTASAAJALLA VAAN KOHTISUORAAN AURINKOON KENNOT ( jolloin 1360 wattia saadaan neliölle ).

Päiväntasaajalla taas keskipäivällä lasketaan jopa maanpinnalla 1200 wattia neliölle auringon tehoksi !

Eli myös Suomessa saa 1000 wattia neliölle jos vaan kennot ovat kohti aurinkoa !

Suomessa talvilentoon tarkoitetussa Hippiäisessä on Radne Raket tms 8 hv alannusvaihteella oleva paraglider moottori ja siihen 5-10 l löpöä.

8 hv oli muuten aikoinaan myös tehoa Karhumäen gliderissa ( jonka nimeä en muista ). Lennot tapahtuivat Keljossa järven jäältä.

Olisko winsu sulla aika vaihtaa lääkitys..huomasin että 450 postauksestasi oli 110 suunnattu mun kommentteihin ja niiden sisällön nonchaleeramiseksi eli mitätöimiseksi..mitä haluat tällä saavuttaa ? Sama meno jatkui jo Flight Foorumilla ja jatkuu taas täällä ! Etkö halua nostaa suomalaista ilmailuteollisuutta maailmanhuipulle jonne se kuuluu ?
 
Viimeksi muokattu:
Olisko winsu sulla aika vaihtaa lääkitys..huomasin että 450 postauksestasi oli 110 suunnattu mun kommentteihin ja niiden sisällön nonchaleeramiseksi eli mitätöimiseksi..mitä haluat tällä saavuttaa ? Sama meno jatkui jo Flight Foorumilla ja jatkuu taas täällä ! Etkö halua nostaa suomalaista ilmailuteollisuutta maailmanhuipulle jonne se kuuluu ?

Keskustelupalstan syvin olemus on se, että aiheen otsikosta keskustellaan. Jos tuodaan kovinkin radikaaleja ajatuksia ja ideoita foorumille, niin pitää myös olla valmis vastaanottamaan kriittistä tarkastelua niitä ajatuksia ja ideoita kohtaan.

Syy miksi vastaan niin kovin mielelläni näissä ketjuissa esitettyihin asioihin on se, että omaan koulutusta mekaaniseen suunnitteluun ja fysiikan, lujuusopin, materiaalitekniikan, statiikan, dynamiikan jne. saralta. Jos tarkastellaan noita 110 viestiä, niin taitaa suurin osa käsitellä postauksiesi suoranaista fysiikan lakien vastaisuutta. Sinällänsä näiden asioiden pohtiminen on jopa hauskaa. Edellisen viestisi sisällön lukeminen saa sitten toisaalta tekemään mieli hakata päätä seinään. Auringon kokonaissäteilyn määrä ja siihen vaikuttavat seikat tunnetaan varsin tarkasti ja tieto on saatavilla monista luotettavista lähteistä. En minä näitä hatusta heitä, aika useinkin sitä tietoa joutuu itse kukin etsimään vaikka asian olisi jostain joskus oppinut. Varsinainen kysymys on se, että miksi niitä faktoja ei voi hyväksyä vaikka ne ovat selväsanaisina ja numeerisessa muodossa yleisesti saatavilla?

Lääkkeitä en ole koskaan käyttänyt, koen olevani niin fyysisesti että henkisesti varsin terve yksilö. Toisekseen...en ole koskaan rekisteröitynyt yhdellekkään edes ilmailuun viittaavalle foorumille saatika kirjoittanut niille. Kuten sanoin, näiden asioiden pohdiskelu on välillä hauskaakin eikä minulla ole mitään sanaa siihen mitä tällä foorumilla kirjoitetaan saatika mitään tarvetta mollata ketään. Sen sijaan katson olevani vapaa kommentoimaan asioita, joihin koen omaavani tietoa tai kokemusta ja sanomani toisi faktaa keskusteluun.

Joten kysytään näin, mitä sinä Juke haluat tällä foorumeille luonnoksiasi tuomalla saavuttaa? Miksi koet ajatuksiesi kriittisen tarkastelun fysiikan lainalaisuuksien pohjalta niin voimakkaasti, että hyökkäät henkilökohtaisuuksilla muita kohtaan jokikisellä foorumilla jonne piirroksiasi ja ajatuksiasi suollat? Näissä muissa on ollut mm. lentäjiä, lennonopettajia, teknisen alan koulutuksen omaavia jne. Moneltako foorumilta olet saanut jo bännit vastaavasta?

Miksi ylipäätään jaat ideoitasi keskustelupalstalla, jos niitä ei saa tarkastella ja keskustella kriittisesti?
 
Keskustelupalstan syvin olemus on se, että aiheen otsikosta keskustellaan. Jos tuodaan kovinkin radikaaleja ajatuksia ja ideoita foorumille, niin pitää myös olla valmis vastaanottamaan kriittistä tarkastelua niitä ajatuksia ja ideoita kohtaan.

Syy miksi vastaan niin kovin mielelläni näissä ketjuissa esitettyihin asioihin on se, että omaan koulutusta mekaaniseen suunnitteluun ja fysiikan, lujuusopin, materiaalitekniikan, statiikan, dynamiikan jne. saralta. Jos tarkastellaan noita 110 viestiä, niin taitaa suurin osa käsitellä postauksiesi suoranaista fysiikan lakien vastaisuutta. Sinällänsä näiden asioiden pohtiminen on jopa hauskaa. Edellisen viestisi sisällön lukeminen saa sitten toisaalta tekemään mieli hakata päätä seinään. Auringon kokonaissäteilyn määrä ja siihen vaikuttavat seikat tunnetaan varsin tarkasti ja tieto on saatavilla monista luotettavista lähteistä. En minä näitä hatusta heitä, aika useinkin sitä tietoa joutuu itse kukin etsimään vaikka asian olisi jostain joskus oppinut. Varsinainen kysymys on se, että miksi niitä faktoja ei voi hyväksyä vaikka ne ovat selväsanaisina ja numeerisessa muodossa yleisesti saatavilla?

Lääkkeitä en ole koskaan käyttänyt, koen olevani niin fyysisesti että henkisesti varsin terve yksilö. Toisekseen...en ole koskaan rekisteröitynyt yhdellekkään edes ilmailuun viittaavalle foorumille saatika kirjoittanut niille. Kuten sanoin, näiden asioiden pohdiskelu on välillä hauskaakin eikä minulla ole mitään sanaa siihen mitä tällä foorumilla kirjoitetaan saatika mitään tarvetta mollata ketään. Sen sijaan katson olevani vapaa kommentoimaan asioita, joihin koen omaavani tietoa tai kokemusta ja sanomani toisi faktaa keskusteluun.

Joten kysytään näin, mitä sinä Juke haluat tällä foorumeille luonnoksiasi tuomalla saavuttaa? Miksi koet ajatuksiesi kriittisen tarkastelun fysiikan lainalaisuuksien pohjalta niin voimakkaasti, että hyökkäät henkilökohtaisuuksilla muita kohtaan jokikisellä foorumilla jonne piirroksiasi ja ajatuksiasi suollat? Näissä muissa on ollut mm. lentäjiä, lennonopettajia, teknisen alan koulutuksen omaavia jne. Moneltako foorumilta olet saanut jo bännit vastaavasta?

Miksi ylipäätään jaat ideoitasi keskustelupalstalla, jos niitä ei saa tarkastella ja keskustella kriittisesti?


Winsu...okei olen ottanut vastaan kriittisiä mukamas tieteellisyyden alle peiteltyjä kommentteja jo 2007 lähtien kun aloin vaatia 110 kiloiselle 195 cm pitkälle sopivaa huokeaa kotimaista osittain puusta valmistettua lentolaitetta. Pidinkin sinua ensin varsin asiallisena kommentoijana ennenkuin huomasin että olet kirjautunut tänne pelkästään saadaksesi "ampua" omia....eli tässä tapauksessa mun lentokonesuunnitelmia. Yhtään positiivista kommenttia en ole suunnaltasi saanut lukea.

Pseudotietteellisyytesi huomasin jo aiemmin mutta kun aloit esittää 15 hv minimivaatimusta ja huikeita uusia auringon säteiden tehoja korkealla arvasin että nyt olit antamassa ns. kuoliniskuasi joka useilla trolleilla tuppaa olemaan se viimeinen ase kun huomaa olleensa väärässä ( pakko yrittää todistella oma tietämättömyys jollakin wikilähteellä ) !

Tein tästä ns. OPEN SOURCE koneen heti alussa Karoliina Salmisen pyynnöstä. Karoliina kommentoi sekä Flight Forumilla ja Homebuilt Airplanes saitilla, jonka muuten perusti BILL HUSA, joka myös suunnitteli Comp Air 8 lentokoneen !

Kerro mulle miten auringon säde voi tietää avaruudessa onko se Suomen vai päiväntasaajan päällä tai onko ilta vai aamu ! Mene winsu peilin eteen ja sano kolme kertaa olen TOLLO...niin kuitataan tämä sillä...jookos pookos !?

Olen saanut vastaanottaa paljon hyviä kommentteja vuosien varrella muutamia todella asiallisia..yleensä lentokonesuunnittelussa pitkään toimineilta, kuten Markku Koivurovalta ja edesmenneeltä Bill Husalta...myös Concorden suunnittelijalta samoin kuin F-15 teamiläiseltä tuli hyviä kommentteja eri saiteilla...monet ovat olleet NASAlla töissä ja toimineet pitkään ilmailuteollisuudessa ( heitä on usein myös RCGroupsissa jne. ). Itseasiassa sinultakin tulee aivan asiallista dataa silloin tällöin....loan heittämisen kiellän edelleen jyrkästi.

Mikäli olisit vähänkään huomioinut mitä olen tekemässä ja ottanut suunnitelmastani selvää olisit kommentoinut esim tähän tyyliin: " Aivan mahtavaa että Suomessa voi kesäiltanakin lentää kotimaisella lentokoneella ilman fossiilisia ja yli 10 000 metrin korkeudessa viillättää jopa yli 100 km/t nopeudella hyytävässä pakkasessa villahaalareihin ja karvalakkiin sonnustauneena ja 6 tunnin happipullolla varustettuna....tämähän voi suorastaan muuttaa tulevaisuudessa maamme talouden käyrät huimaan nousuun !"

Koneellani tähtään seuraavien ilmailuennätysten lyömiseen ja tarvin siihen rahoitusta ( miksi muuten esittelisin tätä ? ) !

1: http://www.flymicro.com/records/index.cfm?record=listperson&person=Eric Scott Winton

2: http://www.flymicro.com/records/index.cfm?record=listperson&person=Jean Luc Soullier ( tästä 2 ekaa ennätystä )
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuolla 10000 metrin korkeudessa ole aika kylmä? Ei taida pelkkä karvalakki riittää. Kun ohjaamo on ahdas jopa alastomalle lentäjälle, niin miten sinne saa mahtumaan myös talvitamineet?
 
Eikös tuolla 10000 metrin korkeudessa ole aika kylmä? Ei taida pelkkä karvalakki riittää. Kun ohjaamo on ahdas jopa alastomalle lentäjälle, niin miten sinne saa mahtumaan myös talvitamineet?

Ei se ole lainkaan ahdas...siellä vaan ei ole yhtään ylimääräistä tilaa...eli se on sopiva lentämiseen vähäisellä energialla.

Mulla on paljon Himalajan valloitukseen liittyvää aineistoa hyllyissä...karvalakki ei ole aivan must mutta lämmintä pitää olla sillä sähkömoottori ja kennot ei paljon lämmitystä tuo ( toki niidenkin tuottama lämpö on otettu tarkasti käyttöön ).

Koneet joilla lennettiin 1903-1939 olivat usein avo-ohjaamolla varustettu, mutta Gore-Tex ja muita tuotenimiä ei oltu vielä keksitty tuolloin.
 
Viimeksi muokattu:
Kerro mulle miten auringon säde voi tietää avaruudessa onko se Suomen vai päiväntasaajan päällä tai onko ilta vai aamu ! Mene winsu peilin eteen ja sano kolme kertaa olen TOLLO...niin kuitataan tämä sillä...jookos pookos !?

Olen saanut vastaanottaa paljon hyviä kommentteja vuosien varrella muutamia todella asiallisia..yleensä lentokonesuunnittelussa pitkään toimineilta, kuten Markku Koivurovalta ja edesmenneeltä Bill Husalta...myös Concorden suunnittelijalta samoin kuin F-15 teamiläiseltä tuli hyviä kommentteja eri saiteilla...monet ovat olleet NASAlla töissä ja toimineet pitkään ilmailuteollisuudessa ( heitä on usein myös RCGroupsissa jne. ). Itseasiassa sinultakin tulee aivan asiallista dataa silloin tällöin....loan heittämisen kiellän edelleen jyrkästi.

Mikäli olisit vähänkään huomioinut mitä olen tekemässä ja ottanut suunnitelmastani selvää olisit kommentoinut esim tähän tyyliin: " Aivan mahtavaa että Suomessa voi kesäiltanakin lentää kotimaisella lentokoneella ilman fossiilisia ja yli 10 000 metrin korkeudessa viillättää jopa yli 100 km/t nopeudella hyytävässä pakkasessa villahaalareihin ja karvalakkiin sonnustauneena ja 6 tunnin happipullolla varustettuna....tämähän voi suorastaan muuttaa tulevaisuudessa maamme talouden käyrät huimaan nousuun !"

Koneellani tähtään seuraavien ilmailuennätysten lyömiseen ja tarvin siihen rahoitusta ( miksi muuten esittelisin tätä ? ) !

1: http://www.flymicro.com/records/index.cfm?record=listperson&person=Eric Scott Winton

2: http://www.flymicro.com/records/index.cfm?record=listperson&person=Jean Luc Soullier ( tästä 2 ekaa ennätystä )

Juke.....ilmakehä,maapallon pyörimisliike. Vai avaruudessako meinasit lennellä?
Btw minä olen 195cm pitkä ja massa,no se on vähän yli tuon maagisen 110kg enkä missään nimessä änkeäis tuon ohjaamoon.
 
Mulla on paljon Himalajan valloitukseen liittyvää aineistoa hyllyissä...

Minä taas olen asunut vuoden päivät Huippuvuorilla ja ajanut siellä tuhansia kilometrejä moottorikelkalla, joten tiedän myös yhtä sun toista kylmissä olosuhteissa toimimisesta ja pukeutumisesta.
 
Minä taas olen asunut vuoden päivät Huippuvuorilla ja ajanut siellä tuhansia kilometrejä moottorikelkalla, joten tiedän myös yhtä sun toista kylmissä olosuhteissa toimimisesta ja pukeutumisesta.

Joo kyllä...tosielämän veikkagustafsonia tämä projekti voisi tarvita.
 
Juke.....ilmakehä,maapallon pyörimisliike. Vai avaruudessako meinasit lennellä?
Btw minä olen 195cm pitkä ja massa,no se on vähän yli tuon maagisen 110kg enkä missään nimessä änkeäis tuon ohjaamoon.

Markkinat ovat 90% maissa joissa lämpötila varjossa ylittää +40 C astetta luonnollisesti. Mutta kone lentää 9.5 m2 yläsuuntaan asennetuilla kennoilla + 5 m2 kahdella kyljellä sivusuuntaan varustetuilla kennoilla ( 2.5 m2 per sivu ) myös Suomen suvessa.

Crane tätä ei ole pakko ostaa. Mietippä taannoin käväsin Kouvolassa..ajoin 1500 km ja poltin noin 120 litraa bensaa..lisäksi auton hinta ja huollot ja vakuutukset miettien tulee 30 senttiä hintaa kilometrille....eli 120 x 1.67 = 200 euroa +( 1500 x .3 centtiä ) 450 euroa eli yhteensä noin 650 euroa kulut kaikkinensa ( toki ruoka ja hotelliyöpymiset päälle ). Hippiäisellä siis olisi säästänyt 650 euroa...tai 600 euroa sillä Hippiäinenkin maksaa jotakin....alkaisitko jo mahtumaan koneeseen ?

Kysy winsulta mitä tehoa Hippiäinen tuottaa 10 kilometrissä...hän tuntuu tietävän...ilmeisesti on edullisempaa lentää Hangossa kuin Utsjoella...jos lentokorkeus on alle 10 tuhatta metriä. Utsjoella tosin saattanee pystyä insolaatiosta huolimatta lentämään vuorokauden ympäri.

VM_plane_2014.webp

Yllä lämmin matkustamo 30-luvulta...tiukimmin pakattu ohjaamo muuten Vesivehmaan vanhoista koneista !

----

Laskin pikaisesti että jos auringon insolaation takia maksimi tehot vain 800 wattia ( /m2 ) illalla 21:00 aikaan niin edelleen tehoa löytyy tasan 600 WATTia vaikka aurinko paistaa vain 12-15 asteen deklinaatiolla ( korkealla ). Ilmakehän aiheuttama insolaatio heikkenee korkealla ja siksi maksimitehot ilmakehän ulkopuolella on 1390 wattia maksimissaan....tätä korjausta ei ole laskelmassani...eli tehoa saattaa löytyä jopa n.1000 wattia korkealla illalla ( yöllä Lapissa ).

800 wattia keskipäivällä laskee huipputehot 1.84 kWattiin...eli noin 6.5 kertaa enemmän kuin lihasvoimalla saisi aikaan.

1390 watin insolaatiolla keskipäivän aikaan korkealla tehot ovat 2.56 kW eli 3.43 hv ( sillä olisi jo lentänyt Sigfrid Guntherin 125 kiloinen Roter Vogelkin ) !!!

Netistä muuten löytyy laskelma minimiteholle jolla Messerschmitt 109 G pysyy ilmassa..taisi olla 140 hv ( n 100 kW ).
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vielä yllä mainitsemani Bf-109 Hippiäisen kanssa !

Pelkästään pysty tuulilasi aiheuttaa suuremman tehotarpeen Mersussa kuin koko Hippiäisen aiheuttama vastus on Hippiäisen voimalaitteelle.

109_hippi_comp_redded.webp
 
Maksaahan se hippiäisen ylläpitoki. Lentokenttämaksutkin maksaa. Taksilla kulkeminenkin maksaa, en mie nyt aio kruunupyystä yli 19kilometriä kävellä.
 
KÄSITTÄÄKSENI KORKEALLA EI TARVI OLLA PÄIVÄNTASAAJALLA VAAN KOHTISUORAAN AURINKOON KENNOT ( jolloin 1360 wattia saadaan neliölle ).

Päiväntasaajalla taas keskipäivällä lasketaan jopa maanpinnalla 1200 wattia neliölle auringon tehoksi !

Eli myös Suomessa saa 1000 wattia neliölle jos vaan kennot ovat kohti aurinkoa !

Suomessa talvilentoon tarkoitetussa Hippiäisessä on Radne Raket tms 8 hv alannusvaihteella oleva paraglider moottori ja siihen 5-10 l löpöä.

8 hv oli muuten aikoinaan myös tehoa Karhumäen gliderissa ( jonka nimeä en muista ). Lennot tapahtuivat Keljossa järven jäältä.

Olisko winsu sulla aika vaihtaa lääkitys..huomasin että 450 postauksestasi oli 110 suunnattu mun kommentteihin ja niiden sisällön nonchaleeramiseksi eli mitätöimiseksi..mitä haluat tällä saavuttaa ? Sama meno jatkui jo Flight Foorumilla ja jatkuu taas täällä ! Etkö halua nostaa suomalaista ilmailuteollisuutta maailmanhuipulle jonne se kuuluu ?
Eipäs saada. Kun aurinko ei meillä paista suoraan zeniitistä edes keskikesällä ja näin ollen ilmakehää (ja pölyä, vesihöyryä yms.) on auringon ja kennon välissä huomattavasti enemmän, kuin päiväntasaajalla. Siksi saat tuon 650 wattia, vaikka kuinka kääntelisit kennoja.

10 000 metrissä pakkasta on 50-60 astetta. Lippiskö riittää päähineeksi, varsin vaatimattoman hukkalämmön lisäksi? Avo-ohjaamoilla harvoin lennettiin yli 5000 metrissä, ja tuolloinkin oli turkit ja päähineet, eikä paleltuma ollut mikään vieras asia lentäjille.
 
Eipäs saada. Kun aurinko ei meillä paista suoraan zeniitistä edes keskikesällä ja näin ollen ilmakehää (ja pölyä, vesihöyryä yms.) on auringon ja kennon välissä huomattavasti enemmän, kuin päiväntasaajalla. Siksi saat tuon 650 wattia, vaikka kuinka kääntelisit kennoja.

10 000 metrissä pakkasta on 50-60 astetta. Lippiskö riittää päähineeksi, varsin vaatimattoman hukkalämmön lisäksi? Avo-ohjaamoilla harvoin lennettiin yli 5000 metrissä, ja tuolloinkin oli turkit ja päähineet, eikä paleltuma ollut mikään vieras asia lentäjille.

No Scott Winton käväisi erittäin alkeellisella pelillä 9 000 metrin paremmalla puolella...ainakin kun ajoviiman saa rungolla ja tuulilasilla minimoitua niin tilanne vastaa ison lohkareen takana seisomista pohjoisnavalla...eihän sinne ennätystä varten tarvi jäädä koko päiväksi kykkimään.

Odottelen winsun harkittua vastausta siitä mitä päiväsaikaan Helsingissä 10 km:ssä on isolaatio numero jos maanpinnalla kerran 800 wattia/m2 !
 
Maksaahan se hippiäisen ylläpitoki. Lentokenttämaksutkin maksaa. Taksilla kulkeminenkin maksaa, en mie nyt aio kruunupyystä yli 19kilometriä kävellä.

Okei mutta Hippiäisen saa 20 kilon peräkärryllä vedettyä kentälle vaikka fillarilla..ja korpikentillä ei ole kovin massiivisia nuo maksutkaan..peltoaukeista puhumattakaan.

HIPPI_2014_JULY_MODS_2ZXK.webp
 
Joojoo, mutta mihin se fillari mahtuu. Saatika muut matkatavarat? Et sie voi ottaa vertailukohdaksi autoa jos aiot oikoa mutkat noin suoraksi omaksi eduksesi.
Joko sulla alkaa oleen runko tekeillä?
 
Höh. Ensin vertaat tuon lentolaitteen kustannuksia ja "kallista" automatkaa ja pari viestiä myöhemmin puhut jonkun sedän ennätyskäynnistä 9000 metrissä, jossa ei tarvi viettää aikaa, jos on kylmä... Jos kyseessä on oikeaan matkantekoon tarkoitettu lentolaite, niin kyllä sillä pitäisi kyetä suorittamaan tuo matka edes joten kuten säädyllisissä matkustusolosuhteissa (lämmitys) ja hieman muulloinkin, kuin niinä kolmena keskikesän päivänä E-Suomessa, jolloin auringonvalo saattaa riittää koneen taivaalle hilautumiseen. Ongelmahan ei välttämättä ole siinä, etteikö säteily riittäisi siellä 10 000 metrissä, vaan siinä, että koneen pitää ensin nousta sinne.

No kehittely on kehittelyä. Aurinkokennot ja akut parantuvat, saattaahan tuollainen tulevaisuudessa lentääkin...

Autoa parempi vertailukohta olisi joku pihi moottoripyörä, auto ottaa kuitenkin tarvittaessa sen 4 aikuista ja matkatavarat, mutta tuohon mahtuu nipin napin yksi.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top