Tässä pitää nyt erotella suora insolaatio ja tasaiselle pinnalle saapuva insolaatio. Etelä- suomessa suora 90- asteen kulmassa pintaan osuva säteilyteho on kesäpäivän tasauksen aikana 550-780W/m^2. Kulmassa saapuvan säteilyn teho laskee kulman suuruuden mukaan, joten esim. vaakasuorassa liikkuvan koneen siipien yläpuolelle sijoitetut aurinkokennot saavat maan kallistumasta johtuen meillä suomessa sen 600W/m^2 tehon maksimissaan keskikesällä. Jo 30- asteen kulma puolittaa pinnalle saapuvan säteilytehon.
Miksi meillä Suomessa ei voida päästä päiväntasaajan lukemiin? Maan pyöreydestä, kallistuskulmasta ja erityisesti ilmakehästä johtuen. Vuodenajasta riippuen auringon säteily joutuu läpäisemään huomattavasti suuremman määrän ilmakehää verrattuna päiväntasaajaan. Tästä syystä edes korkeutta nostamalla meillä Suomessa ei voi millään päästä lähellekkään 1000W/m^2 lukemia kaikista edellämainituista syistä johtuen. Maan kallistuma jo yksistään puolittaa meidän leveysasteille saapuvan säteilyn päiväntasaajaan verrattuna tasaiselle pinnalle.
Erityisen ongelmallista Suomen oloissa lentämisessä on aurinkopaneelien sijoittelu. Käytännössä suurimman osan säteilytehosta kerää koneen yläpinnoilla olevat paneelit. Sivuilla olevat paneelit toimivat myös silloin, kun aurinko paistaa matalalla suoraan sivusta. Hajasäteilyä toki voidaan kerätä, mutta sen teho on kuitenkin niin marginaalinen ettei sitä kannata ottaa ilmassa pysymiseen tarvittavan energian laskemisessa huomioon.
Mutta sitten kun tulee se tilanne, että pitää lentää kohti aurinkoa tai auringosta poispäin auringon korkeuskulman ollessa hyvin matala, toisin sanoen illalla tai aamusta. Neliömetriltä paneelia yläpinnoilta ja sivuilta kerätään enään suoraa sähkötehoa noin 20W/m^2. Hajasäteilyllä ei saada kuin watteja/m^2.
Näin järjellä ajateltuna lentokoneella ei voida oikein millään tempulla suunnata paneeleja optimaalisesti. Aerodynamiikan kannalta paneelit on kuitenkin pakko laminoida siipien ja rungon pintaan. Haluttu määränpää ja ajankohta taas määrittelee mistä suunnasta ja missä kulmassa aurinko paistaa.
Jos moottorin teho on luokkaa <1kW, niin lentäminen puhtaasti aurinkovoimalla on keskipäivällä kesällä vielä mahdollista noin pienellä alalla paneelia. Varmuusvaraa ei kuitenkaan jää paljoa ja aikaisin aamusta tai myöhään illalla lentäminen talvesta puhumattakaan ei näin äkkiseltään ajateltuna ole edes mahdollista.
Miksi meillä Suomessa ei voida päästä päiväntasaajan lukemiin? Maan pyöreydestä, kallistuskulmasta ja erityisesti ilmakehästä johtuen. Vuodenajasta riippuen auringon säteily joutuu läpäisemään huomattavasti suuremman määrän ilmakehää verrattuna päiväntasaajaan. Tästä syystä edes korkeutta nostamalla meillä Suomessa ei voi millään päästä lähellekkään 1000W/m^2 lukemia kaikista edellämainituista syistä johtuen. Maan kallistuma jo yksistään puolittaa meidän leveysasteille saapuvan säteilyn päiväntasaajaan verrattuna tasaiselle pinnalle.
Erityisen ongelmallista Suomen oloissa lentämisessä on aurinkopaneelien sijoittelu. Käytännössä suurimman osan säteilytehosta kerää koneen yläpinnoilla olevat paneelit. Sivuilla olevat paneelit toimivat myös silloin, kun aurinko paistaa matalalla suoraan sivusta. Hajasäteilyä toki voidaan kerätä, mutta sen teho on kuitenkin niin marginaalinen ettei sitä kannata ottaa ilmassa pysymiseen tarvittavan energian laskemisessa huomioon.
Mutta sitten kun tulee se tilanne, että pitää lentää kohti aurinkoa tai auringosta poispäin auringon korkeuskulman ollessa hyvin matala, toisin sanoen illalla tai aamusta. Neliömetriltä paneelia yläpinnoilta ja sivuilta kerätään enään suoraa sähkötehoa noin 20W/m^2. Hajasäteilyllä ei saada kuin watteja/m^2.
Näin järjellä ajateltuna lentokoneella ei voida oikein millään tempulla suunnata paneeleja optimaalisesti. Aerodynamiikan kannalta paneelit on kuitenkin pakko laminoida siipien ja rungon pintaan. Haluttu määränpää ja ajankohta taas määrittelee mistä suunnasta ja missä kulmassa aurinko paistaa.
Jos moottorin teho on luokkaa <1kW, niin lentäminen puhtaasti aurinkovoimalla on keskipäivällä kesällä vielä mahdollista noin pienellä alalla paneelia. Varmuusvaraa ei kuitenkaan jää paljoa ja aikaisin aamusta tai myöhään illalla lentäminen talvesta puhumattakaan ei näin äkkiseltään ajateltuna ole edes mahdollista.