Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Hippiäisen rungon MOCK UPissä vietetty 6 tuntia Lapissa talvella voisi selvittää sen kuinka hyvin se kankain vuorattuna kestää kylmää ?!
 
Sisällä pysyy hyvin plussan puolella lämmöt..

Kaipaan todellakin jotain laskelmia tämän väitteen tueksi, koska koneessasi ei ole käytännössä ollenkaan lämmitystä (ihmiskehoa lukuunottamatta), eristekerrokset ovat edelleen suhteellisen ohuita ja lämpötilaero koneen sisä- ja ulkopinnan välillä on varsin suuri. Lisäksi osa ohjaamosta (velcro-kankaalla verhoiltu yläpinta) on käytännössä eristämätön.

50 mm on aivan normaali kodin lattian eristepaksuus Englannissa.

Englanti ei käsittääkseni sijaitse 10 kilometrin korkeudessa tai keskellä Siperiaa, joten lämpötilat siellä tuskin laskevat niihin lukemiin, joita me tässä tarkastelemme.

Junpojetissä on vain 30 mm eristettä !

"Junpojetissä" on jokunen suihkumoottori, joista saa "halvalla" lämmintä ilmaa kabiiniin.

Kuinkakohan paljon ihminen itse lämmittää itseään pienessä eristetyssä tilassa ?

Saman verran kuin isossa eristämättömässä tilassa.

The average human (according to my Coke® can's Nutrition Facts label) consumes approximately 2000 Calories per day (it's actually usually somewhere between 2200 and 4000, but 2000 is a nice number). Using a simple conversion (1000 calories = 1 Calorie, 1 calorie = 4.1868 J), this amounts to 8.37 x 106 joules ingested per day.

This means that the average person expends ~8.37 x 106 joules of energy per day, since most of us are in some sort of equilibrium with our surroundings. Assuming most of this energy leaves us in the form of heat, I calculate that on average we radiate ~350,000 J of energy per hour. Since Watt is just Joules per second, this is roughly equal to energy given off by a 100 Watt light bulb!

http://www.physlink.com/education/askexperts/ae420.cfm

Tuosta voit periaatteessa laskea yksinkertaisella kaavalla lämpötilan, johon "eristetty" ohjaamosi jäähtyy lennon aikana: mikä tulee sisälämpötilan olla, jotta lämpövirta on noin 100 wattia? Tarvitset vain tiedon ohjaamon eri pintojen pinta-aloista ja eristeiden paksuuksista.

Mikä salainen ingredient on varpaanlämmittimissä

Eksoterminen reaktio, jossa rauta hapettuu:

Air activated hand warmers contain cellulose, iron, water, activated carbon (evenly distributes heat), vermiculite (water reservoir) and salt (catalyst) and produce heat from the exothermic oxidation of iron when exposed to air. They typically emit heat for 1 to 10 hours.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hand_warmer

Täällä joristaan makuupusseista

Tuttu sivu. Mullakin on Cumuluksen untuvamakuupussi:

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/alaska-900?gid=57&vid=1

Eli siis liikesuihkujen lämmitys toimii aika hyvin koskapa seinäeristeet vain 0.8 W/m2K luokkaa !

Kuten "Junpojetissä", myös liikesuihkuissa on jokunen suihkumoottori.

Hippiäisen rungon MOCK UPissä vietetty 6 tuntia Lapissa talvella voisi selvittää sen kuinka hyvin se kankain vuorattuna kestää kylmää ?!

Ei taida Lapissa tulla tarpeeksi kylmä talvisin...
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida Lapissa tulla tarpeeksi kylmä talvisin...

Ellei sitten jo - 51 C koeta kylmäksi; http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmasto

Oletko kuullut kerrospukeutumisesta ?

Tuo 100 Wattia on aika mielenkiintoinen...sehän ei ihan vastaa kahvinkeittimen tehoa ?

Miten luulet syömisen ja juomisen onnistuvan happinaamari naamalla ? Siipien tyvissä pääsalon takana voisi olla 1-2 litran termospullot juomalle ja ravinnolle. Eihän sitä 100 wattia voi tuottaa jos ei ole ravintoa ?

-----

Luulen että siipien kennostot jotka tuottavat korkealla 2500 wattia tehoa moottorille pitäisi aikaajoin kääntää tuottamaan tehoa koneen lämmittimelle, jolloin kone vaan liitää ?

Kennojen teholla saisi kaksi Moccamasteria toimimaan; http://www.gigantti.fi/product/kodin-tuotteet/kahvinkeittimet/K740/moccamaster-kahvinkeitin-k-740

Lämmitin ( vastus ) voisi olla polkimien takana ja 100 mm styrsa eristeen edessä ! Jalat ( polviin asti ) kun on lämpimät niin kehokin tuntee olevansa kunnossa...tai verenkierto sitten pumppaa lämpimämpää verta muihin kehon osiin lämmenneistä jaloista !
 
Viimeksi muokattu:

Lapissa on viimeksi ollut yli -50°C pakkasta 15 vuotta sitten.

http://ilmatieteenlaitos.fi/lampimin-ja-kylmin-paikka-vuosittain

Oletko kuullut kerrospukeutumisesta?

Pelkkä kerrospukeutuminen ei auta, jos et saa vaatekerrosten väliin/sisään vangittua eristävää ilmakerrosta.

Tuo 100 Wattia on aika mielenkiintoinen...sehän ei ihan vastaa kahvinkeittimen tehoa ?

No ei ihan. Tavallisten kotikahvinkeittimien teho on siinä 1000-2000 watin tienoilla.

Eihän sitä 100 wattia voi tuottaa jos ei ole ravintoa?

Ei ihmisen tarvitse syödä jatkuvasti.

Jalat ( polviin asti ) kun on lämpimät niin kehokin tuntee olevansa kunnossa...tai verenkierto sitten pumppaa lämpimämpää verta muihin kehon osiin lämmenneistä jaloista !

Vaikka tällaisesta lämmityksestä olisikin iloa (vrt. moottorikelkan lämmitetyt kahvat), ei sillä kehoa kovinkaan kauaa huijata noissa lämpötiloissa.
 
Tottaaaaa...mie oon joutunu moottorikelkkaileen -35 pakkasessa ja suoraansanoen se on ihan perseestä.
Ei siinä paljoa kahva ja peukalolämmittimet auttanu, ihan jäässä siinä on vaikka on kampetta päällä.
 
Paljonko siipiala on tuossa hippiäisessä? Aikaisemmin muistelen mainitun 7,5m^2 ketjussa?

Kuvasta nopeasti vilkaisten propellin halkaisija 60cm luokkaa?

Onko heittää edes karkeaa arviota koneen kokonaisvastuksesta Cd ja poikkipinta-ala edestä?
 
Viimeksi muokattu:
Paljonko siipiala on tuossa hippiäisessä? Aikaisemmin muistelen mainitun 7,5m^2 ketjussa?

Kuvasta nopeasti vilkaisten propellin halkaisija 60cm luokkaa?

Onko heittää edes karkeaa arviota koneen kokonaisvastuksesta Cd ja poikkipinta-ala edestä?

Lähtökohtaisesti uloimman jatkopalan tilalle voidaan asentaa erillaisia siipivaihtoehtoja. Pienin siipi on 6,5 m2 ( ei jatkopalaa ollenkaan ), 7,5 m2 ( 1 metri jatkoa ), 8,5 m2 ( 2,4 m jatkoa ) ja 12 m2 (3,9 m jatkoa + lisää leveyttä ) ovat mahdollisia..tosin sivuperäsin menee uusiksi viimeisessä versiossa !

Poikkipinta-ala edestä on 1,47 m2..karvan isompi kuin Duckhawk/Sparrowhawk hiilaripurjekoneessa..mikä tästä tekee matalaenergia liikkujan on juuri hidas lentonopeus erittäin kevyt rakenne sekä poikkeuksellisen suuren L/D:n omaava siipiprofiili ( myös Cl max on 2.2 ). Potkuri on n. 900 mm halkaisija ja mahdollisessa polkuversiossa 2 metrinen !

4_HIPPIes_0X.webp

Testasin muuten 80 wattisen BIONAIRE ilmakierrättimen työntövoiman..paltiarallaa 350 grammaa !

300 kiloinen purjekone ( 150 km/t ) tarvii 20 kg ( 44 lbs ) työtövoimaa 3 kilometrissä liikkuakseen..tärmä tarvii siitä murto-osan.

ISON Airbikeen verrattuna tämä on 1,1 m lyhyempi ja 70 kiloa kevyempi ja Cd on n. 1/3 siitä.

http://en.wikipedia.org/wiki/ISON_Airbike
 
Viimeksi muokattu:
Tottaaaaa...mie oon joutunu moottorikelkkaileen -35 pakkasessa ja suoraansanoen se on ihan perseestä.
Ei siinä paljoa kahva ja peukalolämmittimet auttanu, ihan jäässä siinä on vaikka on kampetta päällä.

Olispa ollut "styroksilaatikko" ympärillä niin ei olisi kylmää huomannut !
 
Tottaaaaa...mie oon joutunu moottorikelkkaileen -35 pakkasessa ja suoraansanoen se on ihan perseestä.
Ei siinä paljoa kahva ja peukalolämmittimet auttanu, ihan jäässä siinä on vaikka on kampetta päällä.

Joskus lähemmäs 20 vuotta sitten kaveri kommentoi sitä, että poliisi teki puhallus ratsioita moottorikelkkailijoille: "Kuka täysjärkinen ajaa moottorikelkalla selvinpäin? Sehän on ihan perseestä talvella!"
 
Isäni tarkasti aikoinaan uutena sotilaspiirinpäällikkönä itärajan kenraali Laatikaisen kanssa moottorikelkalla talvella...kohtuullisen pitkä lenkki talvipakkasilla.
 
Isäni tarkasti aikoinaan uutena sotilaspiirinpäällikkönä itärajan kenraali Laatikaisen kanssa moottorikelkalla talvella...kohtuullisen pitkä lenkki talvipakkasilla.
Eihän se ole ko 1340km, senhän ajaa muutamassa päivässä.
 
Hippiäiseen kehittelemäni siiven Cl max on 2.18 ja laipoilla 2.35. Muistaakseni 187 L/D re alueella 2 000 000 ja 214 re 4 000 000 alueella.

kts sivulla 18 tässä oleva siiven Cl max; http://www.kiae.org/wdc/KIAE_KWDC_Aerodynamics_Appendix_v20110118.pdf

Voin paljastaa että Hippiäisen salaisuudet ovat pienentäminen (down sizing ), takaisinmallinnus ( reverse engineering ), uudet innovaatiot siipiprofiilin ja rakenteen suunnittelussa ( new innovations in airfoil and in structure ) !

Eli nuo voisivat olla Hippiäiskonetta käsittelevän kirjan yläotsikot..toki jokainen alaotsake pitää sisällään monta sivua dataa...muun muassa pituuden pienentäminen ( suhteessa markkinoilla oleviin pieniin koneisiin ) jopa 1.1 metrillä ja 20 cm leveydessä sekä massan puolittaminen ovat tiukan analyysin tulos.

30-luvun USA 35B foiliin nähden nostovoiman lisäys on 10 % mutta koska myös vastus on vähäisempi lienee parannus noin 15-20% luokkaa.

file.php
 
Viimeksi muokattu:
Tuossako Juken härpäkkeelle tehdas?

http://yle.fi/uutiset/rovaniemella_...onevalmistaja_tuotannon/7382349?ref=leiki-uup

Kovasti keveydestä kiinnostuneita... ja olisiko amfibio oivallinen Reservi-Ilmavoimien hajautettuun doktriiniin...


Ei vaan siinä on Koivurovan Markun puu+lasikuituinen 1983 aloitettu Atol vaneri-polystyreeni-vaneri rakenteelle 2011 muutettuna. Markku on asiantuntija TEKES- ja ELY-keskuksille joista hain rahoitusta 2010 hieman vastaavalle rakenteelle. Ari Jämsen sai ko proseduurin yhteydessä lausunnon TUKESilta jossa nuori naisylitarkastaja katsoi että jos siellä Oulussa joku kykenee tekemään alle 70 kiloisen lentokoneen ja aikoo vielä kaupitella sitä muille he tekevät kaikensa jotta sellainen toiminta lakkautetaan ( tästä on mustaa valkoisella, mutta näin kertoi Ari Jämsen ). Tosin laitteeni oli silloin vielä alataso eikä kyennyt autonomisesti lentämään aurinkokennoilla ( vaan tyyliin Moni Motorglider/ Electra-Flyer-C ).

Olen seurannut hyvin läheltä Markun edistymistä tosiaan 1983 lähtien kun olin varusmies Roviskolla. Tunnen erittäin hyvin koneen koelentäneen Ari "ASA" Saarisen Turusta ( asui aikoinaan Kauhavalla ja lensi sittemmin DK:ta Rovaniemellä ja eläkeellä liikennelentäjänä Blue WINGsillä ). Asa on luvannut koelentää minunkin koneen jahka ollaan siinä pisteessä. Mahtavaa, että Markku sai BRAINSTORMingin päälle ja päätti tehdä koneen puukomposiitista kuten minä jo 2007 päätin. Alipainesäkitystä käytettiin ( siivissä ) AVARUUSTEKNIIKKA OY:llä jossa tein ( kokosin ) 1999 tasan 50 kpl MALEa...eli aivan uutta auringon alla ei Markun zydeemit ole mutta erittäin salaisia koskapa esimerkiksi minä en ole tervetullut ko tuotantolaitokseen ( juuri ilmeisesti liikesalaisuuden paljastumisen pelossa ). ASA muuten rakentaa ½ kokoista MS II hävittäjää autotallissaan..mahtaakohan jo olla valmis.

Markun ATOLista lisää täällä; http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,44089.80.html ja täällä http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,101381.0.html

Hieno zydeemi kerrassaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TT
Tämä lennokki on muuten about yhtä iso kuin ATOL ;

Koivurovan Markku muuten kertoi varmuudella, että modifioitu proto/myyntimalli FlyNANO lentää heinäkuussa...odottelen innolla tätä merkkipaaluista tapahtumaa ! 50 ennakkotilausta voi olla iso urakka täyttää.

Go FLYNANO ja LAHTI !


Toivottavasti FlyNANOn porukka otti tämän vakavasti ( http://en.wikipedia.org/wiki/Oswald_efficiency_number ) eli OSWALD EFFICIENCY correction. Nuolimuotoinen ja lyhyt ( kv 4.8 m ) 4 m2 siipi vaatinee valtavan nopeuden..toivottavasti pieni sähkis olemattomilla akuilla saa sen nousemaan 3 kilometriin 150 km/t kuten alussa luvattiin...konehan on alle 70 kg.

Pikaisesti laskin että sakkausnopeus on 90 km/t paikkeilla...maaefektissä hieman vähemmän...esim 70-75 km/t.
 
Viimeksi muokattu:
Alle 70 kiloista konetta saa EU-maissa tietyin rajauksin lentää ilmaa lupakirjaa.

Muualla:
http://www.homebuiltairplanes.com/f...-aircraft-regulations-comparison-country.html

Yleensä sakkausnopeus on rajattu alle 45 km/t ja paino pieneksi...muutoin koneen tulee olla kestävä, testattu ja hyväksi havaittu.
Esim. Weedhopperia on USAssa myyty 13 000 kpl. Ilmeisesti 2 kuolemantapaustakin on sattunut turvallisuudesta huolimatta.

Muuten...FlyNANon koelennosta ei kuulunut uutisia. Onko kone kuopattu ?
 
Legal Eagle muuten ei ole 3960 mm pitkä vaan aivan jotain muuta...ihmettelin tätä kun omasta mielestäni olin saanut dimensiot kursittua hyvin Hippiäisessä ( ja painon ).

LEGAL_EAGLE_3_view_tod_mitta.webp

Eli Hippiäinen on 18% pituudeltaan lyhyempi. Eli noin 4/5 osaa LEstä.

Eli kun otetaan 3D koko esille paljastuu että Hippiäinen onkin 50% pienempi kuin Legal Eagle.

Eli 0.8^3= 0.51

Tätä myös estimoitu painolaskelma indikoi.

Itseasiassa ison ihmisen kuljettava Legal Eagle XL on 1.1 m pidempi ; http://www.betterhalfvw.com/LEXL/

Jännää, että tässä yhteydessä ilmoitetaan ensikerran pituus moottorin kanssa.

Siipikuormitus on 23 kg/m2.

Hippiäisellä 20 kg/m2.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top