rukkaskikka
Majuri
Jos kone on ilmaa kevyempi, niin silloinhan se on ilmalaiva (airship), eikä konventionaalinen (jos nyt konventionaalisella tarkoitetaan aerodynaamiseen nosteeseen perustuvaa ilmaa raskaampaa rakennetta). On olemassa myös molemmat toimintaperiaatteet yhdistäviä hybridirakenteita, jotka on osuvasti nimetty hybridi-ilmalaivoiksi (hybrid airship). Hindenburg oli jäykkärunkoinen, tilavuudeltaan jotain 200000 m3 ja lenteli Atlantin ylitse. Matkanopeuskin oli siedettävä, oliko 125 km/h. Aika moni ultrakevyt on hitaampi.
Blogisivusto (+kommentit), jossa kolutaan ilmalaiva-aihetta:
http://www.airships.net/helium-hydrogen-airships
Blogisivusto (+kommentit), jossa kolutaan ilmalaiva-aihetta:
http://www.airships.net/helium-hydrogen-airships