Myönnän avoimesti, ettei oma ydinosaamiseni ei ulotu lentokoneisiin. Tästä huolimatta (tai ehkä tästä syystä) suhtaudun kuitenkin epäilevästi lentokoneeseen, jolla körötellään mopoauton vauhtia 30 kilometrin korkeudessa, sillä kantopintojen (siivet, runko) synnyttämä noste on verrannollinen nopeuden neliöön ja ilman tiheyteen. Nosteyhtälö vihjailee, että nostokertoimen pitäisi olla kaksinumeroinen, että tuolla nopeudella pysyttäisiin ilmassa halutussa lentokorkeudessa.
Niin ikään en oikein sulata ajatusta siitä, että noin suuren koneen runkorakenne saadaan niin kevyeksi kuin olet antanut ymmärtää. Rakenteita ei voi skaalata lineaarisesti, vaan esimerkiksi toisesta päästä tuetun palkin metripaino kasvaa pituuden kasvaessa. 65 metriä pitkä kone, jonka siipien kärkiväli on 120 metriä, on kuitenkin varsin iso. En usko, että sitä voi toteuttaa paperinohuella kuorirakenteella. Painon pudottaminen yhteen neljäskymmenesosaan tuntuu hullulta.
Voitko koota yhteen viestiin perustiedot suunnittelemastasi koneesta (päämitat, painot, suoritusarvot)? Voi olla, että olen ymmärtänyt jotain väärin. Uskon myös, että voit antaa suuntaa-antavia arvioita mm. siipien nostokertoimista ilman IPR-ongelmia, jos et varsinaista siipiprofiilia tai mitään muitakaan kuvia halua esittää.
En edelleenkään usko siihen, että heliumista olisi mitään hyötyä korkealla lentävässä koneessa. Jos lentokoneen kokonaisnostokerroin on niin hyvä kuin väität, luulisi sen pääsevän ilmaan muutenkin (vaikka sitten maaefektiä hyödyntäen). Laskeutumisenhan pitää joka tapauksessa onnistua ilman heliumia jos se päästetään harakoille. Lisäksi mietin, että voisiko koneen suunnitella aerodynaamisemmaksi, jos tilaa ei tarvitsisi "haaskata" tuhansia kuutioita kaasupusseilla. "Paksu" siipiprofiili tuskin antaa merkittävää hyötyä koneen ulkopuolelta katsottaessa.
Miten perustelet tämän...aurinkoenergia on täysin ilmaista ?!
Economy of scale varsinkin bulkkilasteja kuljetettaessa. Laskin nopeasti suurimpien irtolastilaivojen polttoaineenkulutukseksi 0.6 grammaa raskasta polttoöljyä per tonni lastia per merimaili. Toki tällaisella laivalla ei kuljeteta samanlaista lastia kuin lentokoneella, mutta kumoaa kuitenkin väitteen "paljon edullisempi kuin laiva". Isolle konttilaivalle, joka kuljettaa lentokonemaisempaa lastia, laskin nopeasti kulutukseksi 4 g/ton/nm. Toki aurinkolentokoneen polttoaine on teoriassa ilmaista, mutta kuinka monta konetta tai lentosuoritusta tarvitaan yhden laivalastillisen kuljettamiseen?
edit: En silti väitä, etteikö /joissain/ erikoistapauksissa lentokone voisi olla parempi ratkaisu. Jos lasti on pientä ja kallista, ja määränpää hankalassa paikassa (esimerkiksi Arktikassa), niin lentsikalla voi päästä fiksummin perille kuin jäänsärkijällä.