Kuinkahan hyvin Spruce Goose olisi loppujen lopuksi kestänyt käyttöä ja sen kevyt puurakenne dynaamisia kuormia, jos sillä olisi lennetty enemmän kuin tuo yksi maaefektiä hyödyntänyt viivasuora koelento?
Entä materiaalin lujuusominaisuudet painoyksikköä kohden?
Väärin. Tämä on laskennan lopputulos, ei sen lähtökohta.
En itse tee rakennesuunnittelua ja lujuuslaskentaa, mutta jos tekisin, lähtisin ensin suunnittelemaan rakennetta siihen kohdistuvien kuormien perusteella ja tämän jälkeen optimoisin sitä esimerkiksi numeerisella lujuuslaskennalla (elementtimenetelmä). Lopulta päätyisin tulokseen, jonka mukaan rakenne olisi niin-ja-niin-paljon kevyempi tai painavampi kuin verrokkirakenne. En todellakaan voi suunnittelun alkuvaiheessa vain olettaa tai päättää, että suunnittelemani rakenne on niin-ja-niin-paljon kevyempi kuin verrokkirakenne ja perustaa koko suunnitteluprosessia sille. Tuloksena olisi varmasti niin sanottu painomunaus, joita on tehty ihan viime vuosinakin.
En tässä väitä, etteikö polttoaineen dumppaamisella ja hyötykuorman vähentämisellä päästäisi kantavan rakenteen kannalta lopputulokseen, josta kiloklubilaiset voivat vain unelmoida, mutta mielestäni on väärin käyttää lähtöoletuksena painon pudottamista murto-osaan käytössä olevista ratkaisuista.
Tämän takia suhtaudun skeptisesti suunnitelmaasi.
HK-1:n lyhyt lento johtui siitä, että se oli vuoden päässä valmistumisesta..kone olisi ollut laitettavissa lentokuntoon vielä 1978 ( pääsinsinöörin haastattelu tubessa )..mahdollisesti edelleenkin..siinähän oli neitsytlennolla alitehoinen hydrauliikka...joka oli vielä 1 vuoden päässä valmistumisesta....ja olisi jouduttu vaihtamaan kokonaan.
Mielestäni olet olettamuksinesi väärässä...kun massa laskee murto-osaan ja nopeus on myöskin rakenteet tehtävissä kevyemmiksi...muutoinhan SI I ja II eivät lentäisi.
Helppohan olisi todistaa mallilla että onko se mahdollista !
Pyrstötilavuus on LATEssa ratkaistu toisin;
Viimeksi muokattu: