Lentokoneessasi on rakettimoottori ja laukaisutapahtuma on yksinkertaistettuna kiihdytys matkalentonopeudesta (mach <1) laukaisunopeuteen (mach 10-12). Ilmanvastus on tuossa korkeudessa vähäinen ja voidaan leipoa sisään delta-V -arvoon.
Höpö höpö..kone lentää ohuessa ilmassa niinkun mikä tahansa lentokone lähellä coffin corneria...ilma loppuu vasta 20 km ylempänä ( jossa ei voi lentää ). Laukaistavalle raketille tosiaan voit alkaa käyttämään delta-v yhtälöä..koska sen minimaalinen vastus ei enää juuri ilmasta tiedä mitään noilla korkeuksilla.
Katso tästä osviitaa kuinka rakettilentokoneen rate of climb muuttuu korkeuden mukaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_163_Komet
Funtsi samaa ( nousunopeutta ) jos se olisi päästetty irti täysillä tankeilla 35 kilometrin korkeudessa !
Nyt vaan käännät asian niinpäin, että mietit kuinka vähän tehoa se olisi enää tarvinnut 35 kilometrissa noustakseen esimerkiksi rauhallisesti ensin 10 m sekunnissa sitten vaakalentoa 100 kilometrissa. Siis jotta alat ymmärtää mitä ajan takaa tässä SE tapauksessa.
Hävittäjiltä vaaditaan nopeutta...avaruuteen nousemiseen vaaditaan sitkeyttä.
Me-163 koneeseen meni 1160 litraa polttoainetta ( loput kuulia ja pilotti ).
Täältä voit katsoa, että ilman tiheys on noin 100 kertaa vähäisempi 40 kilometrissä kuin se on 10 kilometrissa.
http://www.engineeringtoolbox.com/standard-atmosphere-d_604.html
Eli kun ensin pääset ilmaiseksi aurinkoenergialla 40 kilometriin ( noin ) pääset noin 100 kertaa vähemällä energialla ( noin ) samaa vauhtia kuin 30 km alempana...tai 100 kertaa kovempaa ( noin ) samalla energiallla..tai jotain siltä väliltä..miten vaan haluat asian olevan.
Viimeksi muokattu: