Itse suhtaudun skeptisesti Juken tapaan skaalata asioita lineaarisesti (suorituskykytekijät, rakenteiden dimensiot...) ja olettaa, että alisooniselle nopeudelle määritetyt dimensiottomat tunnusluvut ovat samat myös korkealla hypersoonisella alueella varsinkin kun monessa yhteydessä väitetään toisin. Jos kaikki todellakin toimisi kuten tässä on esitetty, luulisi, että viime vuosikymmenien aikana joku olisi jo lentänyt kovaa ja korkealla enemmän tai vähemmän perinteisen kaltaisella potkurikoneella sen sijaan, että R&D keskittyisi Boeing X-51:n kaltaisiin äärimmäisen virtaviivaisiin ja scramjetin kaltaisia eksoottisia työntölaitteita hyödyntäviin prototyyppeihin potkurikoneiden pysytellessä turvallisesti äänennopeuden alapuolella. Jos potkurit toimisivat Juken kuvailemalla tavalla, olisi NASA:n Helioksenkin nopeuden pitänyt olla 30 kilometrin korkeudessa huomattavasti suurempi kuin tuo reilut neljäkymmentä kilometriä tunnissa. Ja miksi Solar Impulsen maksiminopeus on lähes sama sekä merenpinnan tasolla että maksimilentokorkeudessa (reilut 140 km/h)? Luulisi, että 12000 metrin korkeudessa ilman tiheys olisi sen verran pienempi, että koneella pääsisi laskujesi mukaan lujempaakin.
Valitettavasti oma ymmärrykseni lentokoneista ja lentämisestä noin ylipäätänsä rajoittuu siihen, mitä pystyn perustason fysiikan ymmärryksellä omaksumaan ulkoisista lähteistä, joten en voi ottaa asioihin kantaa sen syvemmällä tasolla. Perustavanlaatuinen ongelma on myös siinä, että työskentelen eri väliaineen (vesi) kanssa, jossa virtaus käyttäytyy hieman eri tavalla. Mittakaavan vaikutuskin on todennäköisesti erilainen kuin ilmassa (Frouden luku Reynoldsin luvun sijaan).
Tuo potkurilapojen rasitus, josta koha on huolissaan, johtuu nimenomaan suuresta pyörimisnopeudesta ja halkaisijasta. Laskeppa joutessasi, kun potkurin mitat ja materiaalin tiedät, mikä on jännitys lavan juuressa sekä absoluuttisena arvona että suhteessa materiaalin lujuuteen. En usko, että tämä on ongelma vaikkapa hiilikuidulle (kevyt ja luja, eli jännitykset ovat pieniä ja varmuusmarginaalia löytyy), mutta olisi kiva silti tietää.