Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
minimaalinen noin 1/50 kokometalli potkurista.
Neljällä potkurilla siis äänennopeuden alla ollaan 4 x 160 kN. Onneksi 2580 m2 panelia tuottaa ( kun osa flat tyyppistä multilayer paneelia ) 1250 kW..joka onkin paltiarallaa riittävä teho.
Tuolla paneelimäärällä päästään 22% hyötysuhteella (solar impulse) ehdottomassa maksimissa 788,9kW tehoon. Jos neljällä potkurilla halutaan 4x160kN työntö, niin vaadittava teho olisi 4x12500kW. Eli siis 50 000 kW. Siis absoluuttisella aurinkovakiollakin neljä potkuria vaatisi 163 505m2 aurinkopaneelia.
1390W*0,22=305,8W/m2 -----> 50000kW/305W= 163505.
2580m2*305,8W= 788,9kW
1390W/m2 on aurinkovakio. Tosiasiassa auringon korkeuskulmasta, ilmastollisista olosuhteista, paneelin heijastushäviöstä jne. johtuen paneeleilla saavutettava todellinen teho jää paljon tuon alle. Vaikka nimellisesti hyötysuhteeltaan parempia paneeleita olisikin markkinoilla, kuin solar impulsessa, niin puhtaasti lukujen valossa pelkkä suuruusluokka on jo teknisesti täysin järjetön.
Vaikka paneelia olisi tarpeeksi ja moottoreita voidaan pyörittää moisella teholla, niin se työntö jo 35km korkeudessa jää silti niin pieneksi, ettei tuo kone voi lentää enään. 3000 rpm alueella teoreettinen nopeus jäisi silti johonkin mach 1 ja 2 väliin. Jo useaan kertaan täällä ja muualla todetuista syistä potkurin nopeutta ei ole järkevää nostaa kärkinopeudeltaan paljoa yli äänennopeuden.
Navan juuressa vaikuttavan voiman voi laskea kaavalla
F ~ 19.7 * m' * R^2 * n^2 [N]
jossa m' on lavan metripaino [kg/m], R on lavan säde [m] ja n pyörimisnopeus [1/s]. Tällöin jos D=9 m ja n=800 rpm, on lavan juuressa vaikuttava voima sama kuin jos D=2.4 m ja n=3000 rpm, tai D=3.6 m ja n=2000 rpm. Jännitys menee sitten luonnollisesti pinta-alan mukaan ollen isommalla potkurilla pienempi. Kaava kuitenkin havainnollistaa, että voima kasvaa sekä pyörimisnopeuden että halkaisijan neliössä. Toki tässä oletetaan, että lavan metripaino on vakio, jota se ei toki ole - kauempana navasta olevat massapisteet vaikuttavat suhteessa enemmän. Metripainon voisi määrittää sijainnin funktiona tai sitten laittaa tuon alkuperäisen kaavan Exceliin ja laskea voiman diskreetisti pätkimällä potkuri paloihin...
For the record, Solar Impulseissa (1 ja 2) isokokoiset (D=3.5 ja 4 m) potkurit pyörivät 200-400 ja 525 rpm. Cessnojen potkurit tuntuvat pyörivän tuolla 2000-3000 rpm:n kieppeillä.
Tähän kaipaisin jotain laskelmia tueksi. Mikä on vetojännitys pascaleina ja mikä on materiaalin lujuus?
Ja mistähän niitä 40% hyötysuhteen paneeleita saa?
Niin se sonic boom...
Baumagartner rikkoi äänivallin 30km korkeudessa. 42 sekunnin vapaapudotuksen jälkeen nopeus saavutti maksiminsa, joka oli 1,357.64 km/h.
Avaruussukkula Endeavour Yucatanin niemimaan päällä, korkeutta noin 70km, nopeus noin mach 20. Ei yhtä dramaattinen ääni kuin lähempänä floridaa, mutta täysin selvästi shokkiaalto muodostuu jo noissa korkeuksissa. Kohdassa 1:04.
joten mitään dataa siitä mikä on äänennopeus 30 kilometrissa ei voi olla
Lämpötila. Se on ainoa suure, joka määrittää äänennopeuden ilmassa. Kompression mainitseminen on erikoista, koska kaikki ääni mitä ilmassa kulkee on kompressioaaltoa. Yliäänipamauksen aiheuttaa jokikinen ilman läpi kulkeva esine, joka kulkee sen hetkisen lämpötilan määrittämän äänennopeuden yli.
Baumgartner aiheutti vain yhden kuultavan pamauksen, avaruussukkula ja mm. F-18 aiheuttaa kaksi. Tämäkin on täysin normaalia ja selitettävissä fysiikan keinoin, esim. luoti aiheuttaa vain yhden.
En oikein käsittänyt, mitä hait takaa tuossa lopussa. Oletko sitä mieltä, että yliäänipamaus kuuluu vain ohitettaessa mach 1 jompaankumpaan suuntaan?
Nii elikä ne ei ole hyötykuormaa kun se akuston paino on pois rahdista mitä on tarkotus kuljettaa!
Täytyyhän ilman tiheydellä olla merkitystä, koska se on se joka äänen ilmassa välittää.
Missä on se data Baumgartnerista..väittämäsi 1300 + nopeus ?
Ilman tiheydellä ei ole merkitystä, mutta on tietty raja jossa ilmakehän aerodynaaminen vaikutus katsotaan nollaksi.
Baumgartnerin hypyn tiedot voit etsiä itse. Toi oli sen verran tarkasti syynätty ja mediahuomiota saanut tapahtuma, että tuhansien hakutulosten joukosta löytyy varmasti jopa sinulle muutama riittävän luotettava lähde.
Joo ja kun puhutaan moottorin hyötysuhteesta se tarkoittaa moottorin ja omistajansa välistä omistussuhdetta josta omistaja hyötyy esimerkiksi paikasta toiseen siirtymisen helpottumisen myötä.On se hyötykuormaa koska Si II hyötyy siitä, että se kuljettaa akkuja...voi lentää yöllä.
Juke, rekan lain sallima paino on esimerkiksi 60 000kg. Omamassa on sanotaan 20 000kg. Tästä omamassasta on sanotaan vaikka 1000kg polttoainetta. Jääkö HYÖTYKUORMAKSI silloin 40 000kg vai 41000kg?
Eihän se rekka tarvi sitä polttoainetta alamäessä rullatessa, kuten ei aurinkopaneelikone akkuja lentäessä suoralla auringonvoimalla.
Lämpötila. Se on ainoa suure, joka määrittää äänennopeuden ilmassa. Kompression mainitseminen on erikoista, koska kaikki ääni mitä ilmassa kulkee on kompressioaaltoa. Yliäänipamauksen aiheuttaa jokikinen ilman läpi kulkeva esine, joka kulkee sen hetkisen lämpötilan määrittämän äänennopeuden yli.
Baumgartner aiheutti vain yhden kuultavan pamauksen, avaruussukkula ja mm. F-18 aiheuttaa kaksi. Tämäkin on täysin normaalia ja selitettävissä fysiikan keinoin, esim. luoti aiheuttaa vain yhden.
En oikein käsittänyt, mitä hait takaa tuossa lopussa. Oletko sitä mieltä, että yliäänipamaus kuuluu vain ohitettaessa mach 1 jompaankumpaan suuntaan?
Juke, rekan lain sallima paino on esimerkiksi 60 000kg. Omamassa on sanotaan 20 000kg. Tästä omamassasta on sanotaan vaikka 1000kg polttoainetta. Jääkö HYÖTYKUORMAKSI silloin 40 000kg vai 41000kg?
Eihän se rekka tarvi sitä polttoainetta alamäessä rullatessa, kuten ei aurinkopaneelikone akkuja lentäessä suoralla auringonvoimalla.