Itseasiassa TU-95 todistaa, että tuplaamalla tehopainosuhteen vaikka siipikuormituskin tuplaantuu voidaan nostaa korkeutta 1/3 jolloin päästiin tuplanopeutta ( vaikka vastus kasvaa nopeuden neliöön ).
Eli siis 20 kg / m2 Solar Eaglessa antaa siipikuormituksen tuplana jolloin kone painaa 56 tonnia. Tästä lisämassasta voisi esimerkiksi 10 tonnia ( valtava määrä ) olla akkuja jotka toisin kuin Solar Impulsessa antaisivat aurinko tehon lisäksi sen tarvittavan tuplatehon. Tämä muuttaa asian siten että silloin Solar Eagle kykenee lentämään todella korkealla 300 matkustajaa kyytissä pirskatin lujaa, jos aerodynamiikka on kohillaan. Varsinkin Heliokseen verrattuna olisi nopeus silloin minimissään 550 km/t jossain 40 km huiteissa.
Lasketaanpa vielä mikä se Cl pitää olla; http://www.pdas.com/atmosTable1SI.html
Tuossa jälleen se ilmantiheys korkealla uudessa taulussa. Näyttää olevan 0.004 kg/m3 40 kilsassa ( helppo muistaa ).
Nostovoimakertoimella 1 ( joka on helppo saavuttaa ) saadaan 56 tonnin massalle nopeus 1138 km/t...kone cruisaa helposti myös kertoimella 1.25...eli sillä nopeus on 1018 km/t eli hiukan alle äänennopeuden ja 300 ihmistä "putkessa"....osa lounastamassa pääkannella katsoen menosuuntaan maapallon kaarevuutta. Maksiminostovoimakertoimella ( kone junnaa edelleen yläkertaan ) nopeus voi minimissään olla 56 tonnin massalla 720 km/t 40 kilsassa.
Tästä yläkertaan mennessä tällä massalla tarvittaneen sitä rakettivoimaa apuna joka syö matkustajakapsiteettia...esim juuri 200 ihmiseen kuten ounastelinkin.
Noin 100 matkustajaa kyytissä SE II liikkuu 1.25 nostovoimakertoimella 860 km/t. Siipikuormituksen ollessa 14,2 kg/m2. Maksimi nostovoimakertoimella 608 km/t. Taas Cl 0,5:llä huidellaan jo 1360 km/t eli ylisoonisella puolella 40 km korkeudessa....tämäkin on mahdollista saavuttaa, jos halutan ja tiedetään äänivallin vaikutukset minimaalisiksi tuossa korkeudessa.
Komposiittirakenteinen Space Ship II ( Scaled Composites ) liikui 65 kilsassa Mach 3.09 nopeudella..matkalla 80 kilsaan.
Solar Impulsen liitoluku on 1/80 eli se kykenisi 40 kilsasta liitämään 3200 km....Solar Eaglella liitonopeus olisi hieman suurempi..joka saattaa pudottaa liitoluvun 1/50 pintaan....eli 2000 km liideltäisiin 40 kilsasta jos moottorit sammuu tai akut hyytyy sekä aurinko laskee ( yhtä aikaa ).
Eli siis 20 kg / m2 Solar Eaglessa antaa siipikuormituksen tuplana jolloin kone painaa 56 tonnia. Tästä lisämassasta voisi esimerkiksi 10 tonnia ( valtava määrä ) olla akkuja jotka toisin kuin Solar Impulsessa antaisivat aurinko tehon lisäksi sen tarvittavan tuplatehon. Tämä muuttaa asian siten että silloin Solar Eagle kykenee lentämään todella korkealla 300 matkustajaa kyytissä pirskatin lujaa, jos aerodynamiikka on kohillaan. Varsinkin Heliokseen verrattuna olisi nopeus silloin minimissään 550 km/t jossain 40 km huiteissa.
Lasketaanpa vielä mikä se Cl pitää olla; http://www.pdas.com/atmosTable1SI.html
Tuossa jälleen se ilmantiheys korkealla uudessa taulussa. Näyttää olevan 0.004 kg/m3 40 kilsassa ( helppo muistaa ).
Nostovoimakertoimella 1 ( joka on helppo saavuttaa ) saadaan 56 tonnin massalle nopeus 1138 km/t...kone cruisaa helposti myös kertoimella 1.25...eli sillä nopeus on 1018 km/t eli hiukan alle äänennopeuden ja 300 ihmistä "putkessa"....osa lounastamassa pääkannella katsoen menosuuntaan maapallon kaarevuutta. Maksiminostovoimakertoimella ( kone junnaa edelleen yläkertaan ) nopeus voi minimissään olla 56 tonnin massalla 720 km/t 40 kilsassa.
Tästä yläkertaan mennessä tällä massalla tarvittaneen sitä rakettivoimaa apuna joka syö matkustajakapsiteettia...esim juuri 200 ihmiseen kuten ounastelinkin.
Noin 100 matkustajaa kyytissä SE II liikkuu 1.25 nostovoimakertoimella 860 km/t. Siipikuormituksen ollessa 14,2 kg/m2. Maksimi nostovoimakertoimella 608 km/t. Taas Cl 0,5:llä huidellaan jo 1360 km/t eli ylisoonisella puolella 40 km korkeudessa....tämäkin on mahdollista saavuttaa, jos halutan ja tiedetään äänivallin vaikutukset minimaalisiksi tuossa korkeudessa.
Komposiittirakenteinen Space Ship II ( Scaled Composites ) liikui 65 kilsassa Mach 3.09 nopeudella..matkalla 80 kilsaan.
Solar Impulsen liitoluku on 1/80 eli se kykenisi 40 kilsasta liitämään 3200 km....Solar Eaglella liitonopeus olisi hieman suurempi..joka saattaa pudottaa liitoluvun 1/50 pintaan....eli 2000 km liideltäisiin 40 kilsasta jos moottorit sammuu tai akut hyytyy sekä aurinko laskee ( yhtä aikaa ).
Viimeksi muokattu: