Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Kiitos vielä kerran. Epämuodikkaan isänmaallisena ja aika konservatiivisena ihmisenä pidän maanpuolustusta hyvin tärkeänä asiana.

Mutta miten voi "paljastua" jos ei ole pyrkinytkään millään muotoa salaamaan että vaikutan NSF:llä?



Pari esimerkkiä luovemmista konsepteista joista heidän esittelijänsä ovat pystyneet keskustelemaan ihan asialliseen sävyyn pillastumatta esitetyistä kommenteista ja kritiikistä;

LEO Electromagnetic Catcher (Launch Assist System)

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=35648.0

Elikkä yhdenlainen LAS (olisiko suomeksi vaikka Laukaisun Avustus Systeemi) muunnos jossa kiertoradalle sijoitettu pitkulainen "rata" elektromagneettisesti kiihdyttää sinne suborbitaalia (suomennos? apua!) rataa pitkin lähetetyn aluksen vähän maglev junan tyyppisesti. Ketju sekä sen esittelijä elävät ja voivat hyvin.

tässä vielä hauskempi

Space Track Launch System

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=27459

Eli ehdotetaan että rakennetaan 150km(!) korkea torni jonka huipulla on poikittain sähkömoottorilla (teho vaatimattomasti kymmeniä megawatteja) pyöritettävä "aisa". Aisan päistä roikkuisi kaapelit maahan. Toiseen kaapeliin kiinnitetään kiihdytettävä avaruusalus, toisessa on vastapaino. Sähkömoottori alkaa pyörittää aisaa mikä pyörittää ja kiihdyttää myös kaapeleita, homma kiihtyisi kuin karuselli kunnes keskipakoisvoima nostaisi kaapelit lähes vaakatasoon ja sitten avaruusalus irroittautuu ja jatkaa omin voimin siitä kiertoradalla. Erittäin kunnianhimoista, hyvin epätodennäköistä että mitään tuonsuuntaista rakennetaan ikinä, mutta silti kaveri suhtautuu kritiikkiin oikein hyvin, pitkä ketju asiallista keskustelua.

Notta se siitä NSF:n innovaatiovastaisuudesta. Kun tuo pöytään muutakin evästä kuin pari epämääräistä kuvaa, ympäripyöreää numeroa ja huutomerkkejä niin vastaanotto on mahdollisista vasta-argumenteista huolimatta ystävällistä.



Suuri peukkuylös tälle!


Ei vaan nämä keksinnöt juuri sen SPACE ELEVATORin kanssa juuri huokuvat sitä henkeä jota muistoesineidenmyyjät haluavat...täysin pepantenesta olevia "ufokeksintöjä" joissa ei ole vähäisintäkään järkeä saati toteutumisen mahdollisuuksia.

---

Ekaan kysymykseen;

Tulit samalla hetkellä tänne kun mut bännättiin NSF:llä..vaikka sulla ei pitäisi olla siitä mitään tietoa.


---

Täällä esittelin avaruuteen lentävän aurinkolekon ekan kerran; http://cosmoquest.org/forum/showthr...nned-space-exploration-somehow-stalled/page13

...ja kommentoin edelleen..tosin pari kertaa on tullut bänni sinnekin.

Tuo ketju elää edelleen ja on 1 vuoden vanha kohta.
 
Viimeksi muokattu:
Oikea johtopäätös sulta olisi ollut että saitti on täynnään Cape Canaveralin muistoesineitä myyviä fanaatikkoja joiden halu tehdä mitään mitään muuuta kuin lähettää raketteja Cape Canaveralista on nolla !

No mielestäni tämä vaan kertoo luovuuden määrästä joita fanit NSF saitilla sietävät..uusia asioita ei siedetä vaan raketti on raketti ja sillä selvä. Avaruuteen ei lennetä huokealla jatkossakaan ( heidän toiveissaan ).

Ei vaan nämä keksinnöt juuri sen SPACE ELEVATORin kanssa juuri huokuvat sitä henkeä jota muistoesineidenmyyjät haluavat...täysin pepantenesta olevia "ufokeksintöjä" joissa ei ole vähäisintäkään järkeä saati toteutumisen mahdollisuuksia.

Ei sinun ajatuksenjuoksua ainakaan johdonmukaiseksi voi haukkua.

Tulit samalla hetkellä tänne kun mut bännättiin NSF:llä..vaikka sulla ei pitäisi olla siitä mitään tietoa.

Ja miksi mulla ei pitäisi olla siitä mitään tietoa, en ole näin väittänyt missään.
 
Terveeeeee!


Eipä kestä. Jos tosiasioiden esille tuomisesta pääsee Juudakseksi ja Tiitisen listalle niin mieluummin sitten niin kuin palturin puhumista.

Jos luet edellisen viestini oikein tarkasti niin sieltä käy ilmi etten yritä lopettaa tätä keskustelua täällä.

NSF:llä on tolkuttomista hyvää tasokasta keskustelua datan kera. Jos olisit kyennyt pysyttelemään linjoilla ilman bannia olisi kannattanut tukea saittia ostamalla L2 käyttöoikeus, sillä aukeaa forumin lisäosat jotka sisältävät tuhansia gigatavuja dokumentteja laidasta laitaan joita suurta osaa ei googlettemalla löydä. Saitin ylläpitäjä on hyvissä väleissä kaikkiin varteenotettaviin länsimaisiin isompiin avaruuslentojen parissa puuhaileviin yhtiöihin, niistä ja niiden työntekijät antavat usein L2 osion käyttöön sekä vanhoja harvinaisia että uusia tuoreita, ei vielä julkisia, dokumentteja saataville.

Mitä tekemistä 22g puulennokilla on ihmisfysiologian kanssa? Ihminen ei ole puulennokki. Istuitko itse lennokissa sisällä vai kuinka? Ja mitä millään puulennokilla on tekemistä megalomaanisen avaruusaluskiihdytysradan kanssa?

Jotensakin merkityksetöntä koska moottoreiden on käynnistyttävä aluksi pelkässä maan vetovoimassa, ja tärpissäni oli kyse nimenomaan kiihdytettävän aluksen rakenteista. Et voi suunnitella sen moottoreita hyödyntämään 20g kiihtyvyyttä ajoaineiden pumppausjärjestelmässä koska se lakkaa kiihtymästä 20g heti kun se irtoaa kiihdytysradaltasi.

Turbopumppu kehiteltiin koska muut pumppaustavat olivat V-2:lle riittämättömiä, lähinnä liian painavia kapistuksia. Tällä ei ole juurikaan tekemista minkään valtavan alkukiihdytyksen kanssa. V-2 lähti alustaltaan ohjukseksi aika verkkaisesti, T/W hieman yli 2.

Kyllä sinut on bannattu mutta näemmä tuli esiin että vieläpä jo kolmasti. En ole tarkistamassa enää mitään, sen on jo tehty.

Se että muilla saiteillä on löperömpi suhtautuminen huuhaainnovaatioihin on sinun onnesi.

Jos olisit niin fiksu kaveri kun haluat antaa ymmartaa niin lakkaisit turhan vittuilun ennen sen aloittamista.
 
Aivan eipä tietenkään, koska kotimainen puu kyseessä. Wikin mukaan puulaminaattipohjainen duramold on 80% kestävämpää kuin alumiini ( niin ja luonnollisesti kevyempää ).

Ei liity. Viittasin viestissäni siihen, kuinka lennokkikokeilusi eivät anna oikeastaan mitään indikaatiota siitä, kuinka täyden mittakaavan ilma-alus kestäisi vastaavaa kieputusta, koska et pysty mallintamaan rakennetta tai edes rakennusmateriaalia samassa mittakaavassa.

Stabb todisti että ihminen kestää jopa 46 negatiivista G:tä hengissä. Täytyyhän silloin koneen kestää +22 G

Kai ymmärrät hetkellisen ja jatkuvan kiihtyvyyden eron? Oletko suorittanut mitään lujuustarkasteluja esim. laskemalla kantaviin rakenteisiin kohdistuvia kuormia kiihdytyksessä ja vertaamalla niitä rakenteen lujuuteen, vai perustuuko suunnitelmasi lähinnä ajatukseen, että "kyllähän sen pitäisi kestää".
 
Ei liity. Viittasin viestissäni siihen, kuinka lennokkikokeilusi eivät anna oikeastaan mitään indikaatiota siitä, kuinka täyden mittakaavan ilma-alus kestäisi vastaavaa kieputusta, koska et pysty mallintamaan rakennetta tai edes rakennusmateriaalia samassa mittakaavassa.



Kai ymmärrät hetkellisen ja jatkuvan kiihtyvyyden eron? Oletko suorittanut mitään lujuustarkasteluja esim. laskemalla kantaviin rakenteisiin kohdistuvia kuormia kiihdytyksessä ja vertaamalla niitä rakenteen lujuuteen, vai perustuuko suunnitelmasi lähinnä ajatukseen, että "kyllähän sen pitäisi kestää".


Blogini Hippiäisen salko on laskettu sitä varten suunnitellulla jenkkien ohjelmalla. 8.5 m pitkän siiven 140 mm vahvan ( paksuimmasta 27% kohdasta ) salon leveys on 100 mm..tyvessä sen paarteiden tulee olla 2,5 cm paksuja ja voivat tasaisesti ohentua siiven kärkeä kohti siten, että 0.64 cm on laminaatin "viilun" paksuus lopussa..uumat ovat 5 mm paksuja..mutta ns. stressed skin on annettu vaikuttaa vain torsionaalisiin voimiin. Mutta koekoneessa myös siiven pinta oli osa kantavaa rakennetta ja se kesti 22 G:tä tosin kyseessä oli RAACERin malli..ja Hippiäisen siipi suunniteltu vain 4:lle G:lle. Siiven leveys on 900 mm n. 2/3 matkaa ja loppu hieman kapenee. Siipi painaa noin 6 kg kpl. Olen varma että etureunan vaneripinnoitteen takia se kestäisi jopa 6 G:tä ( jatkuvaa ) rikkoutumatta.

Juttu miksi puurakenteinen siipi laminoimalla kestää tolkuttomasti on siinä, että sen omapaino on pieni, joka vaikuttaa kokonaismassaan.

Geoffrey DeHavilland ja Howard Hughes yrittivät tolkuttaa samaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin tuo 20g :n kiihtyvyys perustuu?

Annetulla yhdistelmän painolla ja tunnetulla SSME:n työnnöllä kiihtyvyys olisi 5 g:n luokkaa.

Joo..koskapa se idea oli vasta alustava sen rail assist laitteen tehot olivat vain illusoorisia.

Alunperinkin ajattelin näitä;

http://en.wikipedia.org/wiki/Rocketdyne_F-1#mediaviewer/File:S-IC_engines_and_Von_Braun.jpg

4 x 6,8 MN eli juurikin se 26 josta oli puhetta aiemmin !

http://en.wikipedia.org/wiki/Rocketdyne_F-1

F1_engines_and_Von_Braun.webp

Eli onhan myös tällä rail assist laitteella oma massa joka tulee huomioida ja Marsiin on pitkä matka.

Oberth effect astuu voimaan kun kiskoilla saavutetaan jo Mach 2-3 joten lentokonemainen MS alkaa liikkua.

Tätä rail assist laitetta ja MS sekä sukkulaan voidaan käyttää uudestaan ja uudestaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oberth_effect

Matemaattisesti selitettynä Oberth efekti; http://www.askamathematician.com/20...ket-to-fire-at-the-lowest-point-in-its-orbit/
 
Viimeksi muokattu:
Joo..koskapa se idea oli vasta alustava sen rail assist laitteen tehot olivat vain illusoorisia.

Alunperinkin ajattelin näitä;

....

http://en.wikipedia.org/wiki/Rocketdyne_F-1

Miksi suunnitella ihmehärveliin moottoria jonka valmistus on lopetettu yli neljä vuosikymmentä sitten. Vastaavaa kokoluokkaa ei löydy kuin kiinteiden moottorien puolelta. Raptor on tietysti suunnitteillä, Dyneticsin ja AR:n F-1B ehdotus jäänee ehdotukseksi.

Jos jollain ilveellä onnistuisit hankkimaan Raptoreita niin mikset pykäisi niistä samantien kunnollisen ensimmäistä vaihetta ilman näitä kiskopropelihattuviritelmiä.

Eli onhan myös tällä rail assist laitteella oma massa joka tulee huomioida

No vihdoinkin. SSME reilu kolme tonnia kappale. Senkin valmistus on seisauksissa, SLSää varten ehkä alkaa uudestaan mutta SLS voi saada jo kirveestä ennen sitä.

Odottelen yhä ahaa-elämystä miten vaatimus 20g alkukiihtyvyyden kestämisestä kasvattaa avaruusaluksesi rakenteiden massaa huimasti.

ja Marsiin on pitkä matka.

Irrelevanttia lähtökiihdytyksessä.

Oberth effect astuu voimaan kun kiskoilla saavutetaan jo Mach 2-3 joten lentokonemainen MS alkaa liikkua.

Ei Oberth efekti astu voimaan missään tietyssä nopeudessa. Fysiikan lait ovat voimassa aina. Kyseistä termiä ei juurikaan käytetä kantoraketeista puhuttaessa, tässä yhteydessä se vain hämää, perusrakettikaava on parempi. Todellista merkitystä efektillä on avaruudessa kiertoradoilla tapahtuvissa nopeutta muuttavissa poltoissa luotaimille yms. Selittää miksi poltto on aina hyvä tehdä perigeumin tienoilla ja mahdollisimman nopeasti.

Tätä rail assist laitetta ja MS sekä sukkulaan voidaan käyttää uudestaan ja uudestaan.

Kuten voidaan myös ihan tavallista rakettivaihetta mikäli tavalla tahi toisella palautetaan se ehjänä maan kamaralle. Ensikuussa SpaceX koettaa testata ensimmäistä kertaa F9:n ensimmäisen vaiheen laskeutumista kiinteälle pinnalle (asiaa varten modifioitu proomu merellä).
 
Miksi suunnitella ihmehärveliin moottoria jonka valmistus on lopetettu yli neljä vuosikymmentä sitten. Vastaavaa kokoluokkaa ei löydy kuin kiinteiden moottorien puolelta. Raptor on tietysti suunnitteillä, Dyneticsin ja AR:n F-1B ehdotus jäänee ehdotukseksi.

Ensikuussa SpaceX koettaa testata ensimmäistä kertaa F9:n ensimmäisen vaiheen laskeutumista kiinteälle pinnalle (asiaa varten modifioitu proomu merellä).

Koska se on olemassa ja suunnittelu voidaan tehdä sen pohjalta..luotettava voimalähde.

Joo huomasin SPACEXän alustan merellä.

Luulen että 3 thrusteria riittää tähän "fiktiiviseen" Mars lentoon. Siis 3 x SSME ja 3 x Saturn V main engine.
 
Viimeksi muokattu:
Odottelen yhä ahaa-elämystä miten vaatimus 20g alkukiihtyvyyden kestämisestä kasvattaa avaruusaluksesi rakenteiden massaa huimasti.

Joo mutta keveämpi komposiitti kuitenkin aiheuttaa keveämmän rakenteen joka kestää isompia kuormia.

Muistathan avaruus sukkulat...Columbia ja Challenger....haluan antaa miehistölle mahdollisuuden selvitä !?

Tässä vielä samassa mittakaavassa.

MARS-RAIL-TSTO_80Z.webp
 
MARS-RAIL-TSTO_80Z1.webp

Pientä viilausta ja lisää DOWNSIZING juttua.

Tuskinpa Marsiin tätä pienemmällä laitteella mennään.

Eli juttu tässä on se, että ensin lingotaan rakettikone nopeuteen M2 josta se kiihtyy tonne M15 pintaan ja laukaisee orbiterin avaruuden rajalla joka kiihdyttää 30 000 km/t nopeuteen, kun orbitaalinopeudet maapallon ja auringon ympärillä ynnätään laite liikkuu jo 70 000 km/t .....ja laukaisee oikealla hetkellä Mars landerin ( lähellä Marsia ) ...jolloin tarvii voimaa lähinnä hidastamiseen Marsin kupeessa ja kiihdyttääkseen sukkulanopeuteen. Telakoituu jälleen sukkulaan ja palaa kotiin.

Painot vielä heittää...MS 125 000 kg ja sukkula 25 000 kg.

Mulla on vahva tunne siitä, että tuo MS pääsisi itsenäisesti LEO:lle asti..jolloin S tarvii hyvin vähän energiaa lingotakseen itsensä MARSin matkalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka etäällä aluksesi olisi maapallon pinnalta kun se saavuttaisi 30000km/t nopeuden suhteessa maapalloon ?

Varmaankin jossain 110-140 km korkeuksissa..jossa sukkulaa lentäneet sanovat ( punkeron ) jo vastanneen ohjaukseen 120 kilometrissa ( nopeudella 28 000 km/t ).

40 km korkeudessa laite jolkottaa vielä vasta M5 nopeudella.

Ilman tiheyttä voidaan mitata 150 km asti.

MS:n kv on 30 m.

Laite lingottuna 4-5 km korkeudessa M2 nopeudella ylös 35 asteen kulmassa tarkoittaa sitä, että se pääsee korkeuteen jossa 95% ilmakehästä on alapuolella ilman että sen tarvii edes vielä käyttää omaan voimanlähdettä...jolloin takuulla päästään korkeuksiin MS:llä jossa X-15 kävi ( 110 km ? ).

Se vaikuttaa oikealta irrotuskorkeudelta....koska silloin S:n ei tarvi juurikaan polttaa kuin ohjausmoottoreitaan kurssinsa korjaamiseksi...itseasissa ei niitäkään koska ilmaa piisaa vielä ja kone/sukkula kiihtyvässä liikkeessä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaankin jossain 110-140 km korkeuksissa

Mars-matkustajasi pettyisivät ja vaatisivat rahojaan takaisin. Et ole vielä lähelläkään vaadittavaa pakonopeutta maapallon painovoimakentästä irroittautumiseen. Jos käytetään 140km korkeutta (tuottaa sinun kannalta paremman tuloksen) niin aluksesi olisi vasta matalahkolla kiertoradalla jonka apogeumi on 2000km korkeuksilla.
 
Mars-matkustajasi pettyisivät ja vaatisivat rahojaan takaisin. Et ole vielä lähelläkään vaadittavaa pakonopeutta maapallon painovoimakentästä irroittautumiseen. Jos käytetään 140km korkeutta (tuottaa sinun kannalta paremman tuloksen) niin aluksesi olisi vasta matalahkolla kiertoradalla jonka apogeumi on 2000km korkeuksilla.


Sulla on ilmeisesti vakava lukihäiriö...yllä lukee laite on kiihtyvässä liikkeessä ja nopeus M 28 korkeudessa 110-140 km.

Apollo oli 65 km korkeudessa M 26 nopeudessa ja käyttänyt 95% polttoaineestaan.

Taidat olla tosiaan muistoesineiden myyjä Cape Canaveralissa myös ?

Laskeppa piruuttas mitä sentrifugaalivoima antaa massaksi laitteelle ( 125+25 tuhatta kiloa miinus poltettu polttoaine 80 tuhatta kiloa ) 120 km korkeudessa kun se liikkuu 28 000 km/h LÄHES orbitin suuntaisesti !

Sulta varmaan yksinkertainen matikka onnistuu ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Centrifugal_force
 
Viimeksi muokattu:
Sulla on ilmeisesti vakava lukihäiriö...yllä lukee laite on kiihtyvässä liikkeessä ja nopeus M 28 korkeudessa 110-140 km.

Sinä kirjoitit että laite on kiihtyvässä liikkeessä kun sukkulasi irroittautuu emäaluksesta. En ole kiinnostunut siitä vaan sukkulasi loppunopeudesta. Kirjoitit että sukkula kiihdyttää 30000km/t nopeuTEEN. Tämä antaa ymmärtää että se on loppunopeus sukkulan moottorin sammuessa. Jos ei ole kerro, mikä on sekä sukkulan lentokorkeus samalla hetkellä.
 
Sinä kirjoitit että laite on kiihtyvässä liikkeessä kun sukkulasi irroittautuu emäaluksesta. En ole kiinnostunut siitä vaan sukkulasi loppunopeudesta. Kirjoitit että sukkula kiihdyttää 30000km/t nopeuTEEN. Tämä antaa ymmärtää että se on loppunopeus sukkulan moottorin sammuessa. Jos ei ole kerro, mikä on sekä sukkulan lentokorkeus samalla hetkellä.

Et sitten lukenut tätä yllä;

Laite lingottuna 4-5 km korkeudessa M2 nopeudella ylös 35 asteen kulmassa tarkoittaa sitä, että se pääsee korkeuteen jossa 95% ilmakehästä on alapuolella ilman että sen tarvii edes vielä käyttää omaan voimanlähdettä...jolloin takuulla päästään korkeuksiin MS:llä jossa X-15 kävi ( 110 km ? ).
Se vaikuttaa oikealta irrotuskorkeudelta....koska silloin S:n ei tarvi juurikaan polttaa kuin ohjausmoottoreitaan kurssinsa korjaamiseksi...itseasissa ei niitäkään koska ilmaa piisaa vielä ja kone/sukkula kiihtyvässä liikkeessä.

Huomasitko tämän alla;

Katso liite: 2378

Mulla on vahva tunne siitä, että tuo MS pääsisi itsenäisesti LEO:lle asti..jolloin S tarvii hyvin vähän energiaa lingotakseen itsensä MARSin matkalle.
 
Etkö sä nyt voi kertoa sitä sukkulasi loppunopeutta ja lentokorkeutta sen moottorin sammumisen hetkellä? Kuinka paljon siitä pitää rautalankaa vääntää?

1. Sukkulasi irtoaa emäaluksestasi
2. Sukkulasi moottori käynnistyy (se yksi SSME)
3. Sukkulasi nopeus kiihtyy ja lentokorkeuskin varmaan kasvaa jonkin verran
4. Sukkulasi ajoaine loppuu joten sen moottori sammuu

Mi-kä on suk-ku-la-si no-peus ja len-to-kor-keus koh-das-sa nel-jä?
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top