Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Etkö sä nyt voi kertoa sitä sukkulasi loppunopeutta ja lentokorkeutta sen moottorin sammumisen hetkellä? Kuinka paljon siitä pitää rautalankaa vääntää?
1. Sukkulasi irtoaa emäaluksestasi
2. Sukkulasi moottori käynnistyy (se yksi SSME)
3. Sukkulasi nopeus kiihtyy ja lentokorkeuskin varmaan kasvaa jonkin verran
4. Sukkulasi ajoaine loppuu joten sen moottori sammuu
Mi-kä on suk-ku-la-si no-peus ja len-to-kor-keus koh-das-sa nel-jä?
varmaan on, että sukkula voi jatkaa Marsiin landerin kanssa
...
Sä voit nyt itse ottaa tästä kopin ja alkaa laskeskelemaan sopivia korkeuksia ja optimaalista polttoaineen kulutusta eri missioita varten...eikös ?
Voi myös tunnustaa ettet tiedä jos asia on niin.
Tiedän, että Marsiin on n. 10 kertaa pidempi matka kuin Kuuhun
Ei, Marsiin ei ole millään metriikalla n. 10 kertaa pidempi matka kuin Kuuhun.
Enivei jos tällä mu laitteella ampaisee kuuta kohti se ohitetaan n. 4 tuntia lähdöstä
No ei todellakaan ohiteta ellei sukkulasi lähtönopeus kohti kuuhun vievää rataa ole jotain ihan muuta kuin 30000km/t. Sen pitäisi olla suurempi kuin mikään tähän asti saavutettu nopeus. Apollo-lennoilla matka kuuhun (TLI-poltosta jarrutuspolttoon Kuun kiertoradalle pääsemiseksi) kesti kolme päivää. TLI-polton loppunopeus on huomattavasti suurempi kuin 30000km/t.
Ehdottaisin muuten jossain vaiheessa m/s tai km/s yksiköiden käyttöönottoa. Km/t on lähinnä vain häiritsevä koska jos alkaa jotain oikeasti laskeskella niin ensimmäiseksi pitää aina muuntaa perus SI yksikköön.
Suuntaa antava esimerkki: 200km korkeudella pakonopeus maapallolta on aika tasan 11km/s. Tämä on tällä korkeudella vähimmäisvaatimus maapallon painovoimakentästä irtautumiselle. Käytännössä on saavutettava vielä suurempi nopeus jotta matka kohti minne sitten ollaankin menossa tapahtuisi jossain käytännöllisessä ajassa.
Ilmoitat sukkulasi irtaantuvan emäaluksesta nopeudessa M15, noin 5100m/s. Jos laskemme mitä sukkulaltasi vaaditaan minimiloppunopeuden saavuttamiseksi yhtä SSME:tä polttaen saamme sen rakettikaavan massasuhteeksi n. 3,8 ja tyhjäpainoksi 25000kg aloitusmassaoletuksella noin 6600kg. Vähennetään tästä SSME:n oma kuivapaino noin 3200kg jolloin jäljelle jää 3400kg mihin pitäisi sisältyä KAIKKI loppu mukaanlukien hyötykuorma.
Loppupäätelmä on että ihmisillä olisi suuremmat mahdollisuudet matkata Marsiin Joulupukin reessä kuin sukkulallasi.
Olen huomannut että NASAn matkamuistomyyjille km/t kertoo enemmän.
Koviahan nämä mun nopeudet ovat kauttaaltaan olleet...aurinkolekoni avulla GEO asemalla koottu matkaajan nopeus Saturnukseen taisi olla 65 km/s.
Siksi usein käytänkin valonnopeuteen sidottuja mittoja kuten 0.01 C tms.
Ymmärrän tuon rail assist konseptin jonkinlaisena ykkösvaiheena, mutta mitä tuo orbiter polttaa kolmessa päämoottorissa? Missä se kantaa sen polttoaineen?
Tuo 65km/s on vain pieraistu "jostain" vailla mitään laskelmia millaisella tekniikalla ja massoilla se käytännössä saavutettaisiin.
Voihan sitä käyttää valonnopeuttakin kemiallisten moottoreiden nopeuksia käsitellessä jos tykkää aina kirjoitella paljon nollia pilkun jälkeen. Käytännöllistä se EI ole. Esimerkiksi 65km/s on 0.000217c . Prosentin tavoittelu valonnopeudesta on nykytekniikalla utopiaa.
Tuo 65km/s on vain pieraistu "jostain" vailla mitään laskelmia millaisella tekniikalla ja massoilla se käytännössä saavutettaisiin.
Mother Ship polttaa kahdessa SSMEssä samaa kuin sukkula/orbiter yhdessä SSMEssä...MSn SSMEt polttaa tosin noin 400 m3 + 60 m3 ...hydrogen/oxidizer periaatteella
Voitko todistaa että se on "pieraistu"....tätä käytiin kiivaasti läpi Cosmuquest sitella 2013.
Tämä juontaa juurensa Helioksen nopeudesta perihelionissa. Mikä taas ei mennyt perille, on se ettei helioksien nopeus polton jälkeen ollut kuin karvan päälle pakonopeus maasta. Suuri nopeus erittäin elliptisen radan yhdessä kohdassa antaa silti helioksille puolen vuoden kiertoajan auringon ympäri.
Keskustelu aiheesta löytyy jostain tämän ketjun menneisyydestä.