Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Huomaa että jos ajoaineina on happi ja vety 6:1 sekoitussuhteessa niin ajoaineen keskimääräinen tiheys on 0.358t / m3. Olet lastaamassa ajoainetta siis 172 tonnia härveliin jonka kokonaispainoksi olet piirustuksissasi jatkuvasti laittanut 100 tonniksi.

Ei se ei pidä paikkaansa...alus oli aluksi 200 000 kg + 40 000 kg....eli siis jos 400 000 x 0.17 = 68 000 kg ja 60 x 1.1 = 66 000...okei...siinä on nyt liikaa löpöä vielä.

240 000 m3 antaa 200 000 x 0.17 = 34 000 kg ja 40 x 1.1 =44 000 kg...eli siinä se on 240 000 m2..piirrän sitä vastaavat säiliöt ja katson kuinka pieni tämä alus sen jälkeen on.
 
Tekipä hyvää...nimittäin nyt kun sukkula ei ole ollenkaan polttoaineiden päällä saadaan sivuprofiilia ( nopeutta ) paranettua huomattavasti.

Eli meillä on nyt 86 tonnia huilea jolla combo kajahtaa GEO asemalle niin että heilahtaa...ainakin jos linko on 4 x F1 boosterein varustettu ( 20 kilometriin M3 nopeuteen ).

Myöskin aiemmin huomaamani painopisteongelma poistui ( se oli liian takana canardi layouttiin ).

Kiitos jälleen kaikille osallistuneille..te olette paras yleisö !

MARS-RAIL-TSTO_80Z1XK_final.webp
 
Viimeksi muokattu:
Ole hyvä vaan, et kyllä edelleenkään tehnyt mitään sille ettei tuo vekotin saavuta edes GTO:ta.

Ongelma sun vinkkelissä on ettet ymmärrä kuinka lentokone lentää ja kuinka raketti ( tai ehkä juuri sen )...aion laskea nopeuden jolla laite pysyy ilmassa 150 km ilmantiheydessä.

Se on kriittinen sen takia että se on osa portaita jotka hiffasin aurinkolekoni kanssa. Kone saattaa nimittäin porhaltaa jo 60 000 km/t 150 kilometrissa ( kuumentumatta ). Jolloin sukkula napsahtaa juurikin GEO/MEO asemalle.
 
Eli meillä on nyt 86 tonnia huilea jolla combo kajahtaa GEO asemalle niin että heilahtaa...ainakin jos linko on 4 x F1 boosterein varustettu ( 20 kilometriin M3 nopeuteen )

Piirrä nyt edes yksikin kuva joka vastaa sun juttujasi 1:1een.

Puhutaan painopisteistä sitten kun saisit edes nestevedyn tiheyden oikein (0.071 kun Juke-maailmassa se näyttää olevan 0.17)
 
Tässä tärkeä density taulukko ( tiheys ).

Eli 150 km vastaava tiheys on 0.0000000020760 kg/m3
 

Liitteet

  • 150_KM_density.webp
    150_KM_density.webp
    31.1 KB · Luettu: 8
Piirrä nyt edes yksikin kuva joka vastaa sun juttujasi 1:1een.

Puhutaan painopisteistä sitten kun saisit edes nestevedyn tiheyden oikein (0.071 kun Juke-maailmassa se näyttää olevan 0.17)


Mahtavaa...tämähän vaan helpottaa laskemieni toteutumista...kiitos jälleen.

Millään ei meinaa kaikkia numeroita muistaa ulkoa.
 
Kone saattaa nimittäin porhaltaa jo 60 000 km/t 150 kilometrissa ( kuumentumatta ). Jolloin sukkula napsahtaa juurikin GEO/MEO asemalle.

Mikä kone? Ei ainakaan tämä sukkula. Tuolla nopeudella mikä tahansa esine lentää muuten hieman kauemmaksi, kuin GEO/MEO- radat.
 
Eli siis L =½xPxV^2xAxCl eikö niin ?

Universal LIFT equation.

Laske sinä se Oberth efektin vaikutus kun laite saadaan lingottua mach 3 nopeuteen 20 kilsaan 4xF1 lingolla.
 
Tässä tärkeä density taulukko ( tiheys ).

Tällä ei ole merkitystä ellei sinun kapistuksellasi ole edes teoreettista mahdollisuutta saavuttaa vaadittava dv.

Piirräpä nyt uusin versio missä on yhdessä kuvassa kaikki olennainen. Kaikki kuiva-, happi- ja vetymassat eriteltynä, tankkien tilavuudet eriteltynä. Moottorien määrä, sijainti, laatu. Rata-avustuksen antama alkuvauhti.

Geometrialla ei ole hilppasenkaan väliä tässä vaiheessa.

Sitten lasketaan minne asti se periaatteessa pääsisi ilman mitään "eiku siihen tulee vielä Petteri Punakuono eteen vetämään" jälkilisäyksiä.
 
Mikä kone? Ei ainakaan tämä sukkula. Tuolla nopeudella mikä tahansa esine lentää muuten hieman kauemmaksi, kuin GEO/MEO- radat.

Niin sehän tässä on se ongelma...että mother ship ei palaa enää maahan jos lentää liian kovaa..varsinkin jos ilmakehä loppuu ja siinä ei ole raketti nozzle ohjausta kuten sukkulassa.

Eli antakaa plausible korkeus ja nopeus jolla saadaan sukkula GEO radalle ( sen massa on 25 000 kg ).

Riittääkö 45 000 km/t 120 km korkeudessa ?

Lukema P korkeudessa 120 km näyttää kivalta; 0.00000002222 kg/m3 !
 
Eli antakaa plausible korkeus ja nopeus jolla saadaan sukkula GEO radalle ( sen massa on 25 000 kg ).

Riittääkö 45 000 km/t 120 km korkeudessa ?

Tämän on yksi NSF jäsen tehnyt lastenkirjoja varten, sopii Jukelle kuin nenä päähän;

Delta+V+map+Color2.jpg
 
Tämän on yksi NSF jäsen tehnyt lastenkirjoja varten, sopii Jukelle kuin nenä päähän;

Niin tosi vitsikästä hei ( itseasiassa tosi hyvä )....mä sen sijaan olen laskenut tunnin matikkaa tässä !

Eli alkuperäinen "hatusta tempaamani" korkeus 110 km antaa lentolaitteelle 125 tonnin massalla 43 900 km/t nopeuden jolla se pysyisi ilmassa.

Koetan vielä kuutioida 120 km korkeudessa kun löpö lopussa 60 tonnin massalle...jännää huomata tosiaan että laitehan ei enää paina mitään muutenkaan sentifukaalin kaavalla jos liikkuu 44 000 km/t. Vaan voima alkaa tempoa sitä kohti korkeuksia.

Eli ei ihme etteivät nämä kaavat antaneet järkeviä lukuja kun massa oli liian korkea.
 
Viimeksi muokattu:
Jep ja se korkeus missä sukkulapilotit tunsivat ohjainten vastaavan eli 120 km antaa nopeuden jolla polttoaineesta keventynyt TSTO pysyy ilmassa on 63 540 km/t...tämä on luonnollisesti paljon suurempi kuin pakonopeus, joten olkoon se sitten vain ikään kuin vertailuluku jolla liikkuva laite ei voi alkaa vajota...jos maapallo olisi infinitiivisen suuri ja sentrifugaalia ei olisi.

Samalla 60 tonnin massalla 110 kilometrissa nopeuden pitää olla 30 400 km/t...tämä siis referenssinä...auttaisiko se saamaan sukkulan LEO:lle tai GEO:lle ?

Tässä nopeudessa irrotettuna uskoisin että sukkulaan kohdistuvat positiiviset G-voimat eivät vielä inkapasitoi pilotteja sen sisällä. Onhan nopeus vain muutaman tuhat kilometriä tunnissa isompi kuin pakonopeus/orbitaalinopeus tässä korkeudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Nosteen kaavallako sä tuota yrität selvittää?

Niin nosteen kaavalla sen saa selvitettyä, mutta koska nopeus alkaa olla orbitaali nopeus tai suurempi massaa ei enää oikein ole. Tosin se auttaa sentrifugaalikaavan kanssa ymmärtämään mistä on kyse kun "lentokonetta" ajetaan silmittömällä nopeudella maapallon ympäri ja ympäri...eräällä hetkellä se haluaa mennä avaruuteen..ikäänkuin itsestään sentrifukaalin puskemana.

Ongelma tässä on kuinka laite saadaan ( Mother Ship ) takaisin maan pinnalle kun korkealla on irroitus suoritettu käyttämättä rakettivoimaa. Aerodynaamiset voimat eivät jollain hetkellä enää riitä kompensoivaan sentrifukaalivoimien ylöspäin puskevaa voimaa. Sen takia tuo 110 km tuntuu olevan jonkinlainen rajapinta...sukkula ei 28 500 km/t nopeudessa siellä vielä lämmennyt...itse asiassa vasta 48-79 km oli alue jossa se alkoi lämmetä.
 
Viimeksi muokattu:
Eli tuolta finnNSF postauksesta selviää, että pikku loikka tarvitaan LEO:lta ( 1/3 ), siitä mitä tarvitaan LEO:lle maasta, jos halutaan MEOlle. Samanlainen loikka MEO:lta Mars Captureen ( eli vetovoimakenttään ).

Ai ku se on jännää.
 
Viimeksi muokattu:
Eli tosiaankin...huomasin , ettei sukkulassa ollut lainkaan löpöä main thrustereille mukana vaan se lingottiin suurella nopeudella 113 kilometrin korkeuteen ja boosteri tankki tuhoutuu ilmakehässä. Eli tästä se sitten körotteli loput 107 km kokeutta lisää keräten LEOlle.

http://www.nasa.gov/returntoflight/system/system_ET.html

Tätä dataa on netti pullollaan.

Alumiini tuntuu palavan iloisesti; http://www.nasa.gov/returntoflight/system/system_SRB.html

Eli 113 km korkeuden jälkeen sukkulalla oli vain OMS/RCS podit liikkumiseen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Orbital_Maneuvering_System

Sukkulan MAIN tank irtoaa 113 km korkeudessa ( ja SSME:t sammuu ) 8 minsan jälkeen jolloin huippunopeus on 8000 m/s ( 28 800 km/t )

http://hypertextbook.com/facts/2001/InnaSokolyanskaya1.shtml

Abort modet ; http://www.space-shuttle.com/abortmain.htm

Eli massivinen ero mun laitteeseen verrattuna koska tämä TSTOn kakkosvaihe pystyy käyttämään jälleen n. 30 sekkaa n. 2 MN tehoista SSME thrusteria.
 
Viimeksi muokattu:
Iski uneton yö ja ajattelin kahlata Juken ketjua läpi...

Kiitos tämän ketjun kirjoittajille, pitäkää Juke puuhassa niin saa muuan toinen keskustelupalsta olla rauhassa :rolleyes:

Nimim. "Itsekin rautalankaa taivuttanut" :D
 
Iski uneton yö ja ajattelin kahlata Juken ketjua läpi...

Kiitos tämän ketjun kirjoittajille, pitäkää Juke puuhassa niin saa muuan toinen keskustelupalsta olla rauhassa :rolleyes:

Nimim. "Itsekin rautalankaa taivuttanut" :D

Jep nyt vielä olisi kiva tarkistaa raketti yhtälöillä toimiiko delta-v kun linko ampuu laitteen ensin 20 kilsaan MACH 3 nopeuteen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_propellant

LOX; http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_oxygen

LH: http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_hydrogen

Eli 6:1 on todellakin MASS FLOW ratio; http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=23214.0

Täytyy korjata nämä suunnitelmiini.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top