Se on tarpeellinen numeerisissa menetelmissä vain ei-inertiaalista koordinaatistoa käytettäessä (yleisimmin joko pyörivään taivaankappaleeseen sidottu tai yksinkertaistettu kolmen vapausasteen malli).
Hieman kiertoradoista;
Perusmalli on Kepler kiertoradat joissa tarkastellaan kahden kappaleen liikettä toistensa suhteen kun niiden välillä ei vaikuta mitään muuta kuin vetovoima. Avaruusaluksien ja satelliittien tapauksessa Kepler mallia yksinkertaistetaan lisää olettamalla toinen kappale erittäin paljon suuremmaksi kuin toinen jolloin voidaan unohtaa pienemmän kappaleen aiheuttama pieni liike myös isompaan kappaleeseen ja mieltää isompi kappale liikkumattomaksi. Kappaleet yksinkertaistetaan massapisteiksi. Mahdolliset törmäykset kuitenkin havaitaan muistamalla että sillä isommalla kappaleella on selkeä koko, säde. Jos malli ennustaa satelliitin radaksi sellaista joka kyntää kierrettävän taivaankappaleen säteen sisään on odotettavissa niinsanottu lithobraking eli maankamarajarrutus. Se on yleensä haitallinen satelliitille.
Kepler kiertoratoja on tasan kolme erilaista; ellipsi, paraabeli ja hyperbeli.
Ellipsillä kiertoradalla satelliitti kiertää isompaa kappaletta ellipsin muotoista rataa pitkin niin että isompi kappale on jommassa kummassa ellipsin polttopisteessä. Ellipsi rata on stabiili, toistuva joten sille voi laskea myös kiertoajan. Ympyrän on ellipsin kiertoradan ääritapaus jossa polttopisteet ovat samassa pisteessä. Kansanomaisesti voi ajatella että ellipsillä radalla satelliitti on suuremman kappaleen painovoiman pysyvä vanki.
Hyperbelillä kiertoradalla satelliitin voi ajatella tulevan jostain äärettömän kaukaa hyperbelin muotoista rataa pitkin, ohittaa suuremman kappaleen ja jatkaa matkaansa jonnekin äärettömän kauas. Hyperbeli kiertorata ei siis ole stabiili, satelliitti ei palaa koskaan isomman kappaleen luo näin ollen radalla ei ole kiertoaikaa. Isomman kappaleen painovoima kiihdyttää satelliitin nopeutta tämän lähestyessä ja hidastaa nopeutta satelliitin loitotessa mutta painovoima ei koskaan kykene "vangitsemaan" satelliittia.
Parabeeli rata on suurimman mahdollisen elliptisen kiertoradan ja pienimmän mahdollisen hyperbelin kiertoradan välillä, eräänlainen matemaattinen rajatapaus. Käytännössä mikään ei ole koskaan tismalleen paraabelilla radalla mutta se on hyödyllinen kiertoratoja analysoidessa. Kun tiedetään jonkin ison taivaankappaleen paraabelin kiertoradan ominaisuudet voidaan näitä verrata sen lähettyvillä olevan satelliitin kiertoradan ominaisuuksiin ja tehdä nopea päätelmä onko satelliitti elliptisellä vai hyperbelillä kiertoradalla. Esimerkki; jos halutaan laskea onko Juken kapituksella mitään mahdollisuuksia lentää Marsiin käy se nopeasti selvittämällä mikä on paraabeli rata maapallon suhteen ja onko Juken kapistuksen saavuttama kiertorata tämän rajapyykin "alapuolella", elliptisellä radalla eli maapallon vanki vai "yläpuolella" eli hyperbelillä radalla joka pakenee maasta. Ensimmäinen tarkoittaa Mars-matka peruutettu, jälkimmäinen Mars-matkaan periaatteellinen mahdollisuus, seuraisi lisäselvitys onko Juken kapistuksella tarpeeksi potkua lähettää itsensä Marsiin vievälle aurinkokeskeiselle siirtymäradalle.
Mikä määrää onko satelliitti millaisella radalla kiertolaisensa suhteen? Kaikessa yksinkertaisuudessaan; satelliitin spesifinen mekaaninen energia (jatkossa E). Jos E on negatiivinen on satelliitti elliptisella radalla. Jos E on positiivinen on satelliitti hyperbelillä radalla. Jos E on nolla on satelliitti paraabelilla radalla.
Miten E lasketaan?
E = 0,5*v^2 - mu/r
missä v on satelliitin nopeus, r on satelliitin etäisyys isomman kappaleen keskipisteestä ja mu (alan kirjallisuudessa kreikkalainen 'myy' kirjain) on isomman kappaleen standardigravitaatioparametri. Kullakin taivaankappaleella on oma mu arvo, jos lasketaan kiertoratoja maapallon ympäri käytetään maapallon mu-arvoa, jos auringon ympäri niin auringon mu jne. Taivaankappaleen mu arvo on sen massa kerrottuna gravitaatiovakiolla G. G:llä on yksi ja ainoa universaali arvo. Erinäisistä syistä johtuen mu on hankala määrittää tarkasti massasta koska G:lle ei ole kovin tarkkaa arvoa. Pelastus on se että mu voidaan määritellä tarkasti tekemällä astronomisia havaintoja taivaankappaleiden kesken.
E on vakio satelliitille johon ei vaikuta muita voimia kuin painovoima. Jos satelliitti kiihdyttää tai jarruttaa nopeuttaan jollain tavalla E muuttuu ja kiertorata muuttuu. Fysiikan perusopetuksesta muistamme sellaisia käsitteitä kuin kineettisen ja potentiaalisen energian. E:n kaavan ensimmäinen termi on satelliitin kineettistä energiaa, jälkimmäinen potentiaalista energiaa. Kun satelliitti lähestyy taivaankappaletta satelliitin potentiaalinen energiaa muuttuu kineettiseksi energia. Lyhyesti sanottuna sen vauhti kiihtyy. Kun satelliitti loittonee taivaankappaleesta energianmuunnosta tapahtuu päinvastaiseen suuntaan joten satelliitin vauhti hidastuu.
Koska satelliitti on edellämainituilla radoilla liikkeessä jonkin keskipisteen ympäri on satelliitilla myös spesifinen kiertoliikemäärä h joka pysyy vakiona kuten tavallinen liikemääräkin ellei satelliitti itse kiihdytä tai jarruta moottorivoimalla. Jos tiedetään v ja r vektoreinen niin myös liikemäärä voidaan laskea vektorina
h =
v x
r, muutoin skalaareina kun tiedetään nopeuden ja r-janan välinen kulma y jolloin h = r*v*sin
.
Mitä iloa tästä kaikesta on? Edellisiä voidaan johtaa pitkälle eteenpäin jolloin voidaan saada kaavat jotka kertovat kiertoratojen eksaktin muodon ja satelliitin nopeuden kussakin kiertoradan pisteessä sekä elliptisen radan kiertoaika.
Voidaan myös esim laskea satelliitin tarvitsema ns. pakonopeus jos tiedetään satelliitin etäisyys taivaankappaleen keskipisteestä. Pakonopeus on taivaankappaleen ohitse kulkevan paraabelin kiertoradan nopeus kyseisellä etäisyydellä.
Muistetaan että paraabelin radan E on nolla. Tiedetään etäisyys r ja kappaleen mu. Ratkaistaan edellä annettu kaava näillä tiedoilla v:n suhteen niin saada pakonopeus.
0 = 0,5*v^2 - mu/r
0.5*v^2 = mu/r
v^2 = 2*mu/r
v = sqrt(2*mu/r)
Lasketaanpa kokeeksi pakonopeus sukkulalle jonka lentokorkeus on maanpinnasta on 140km. Tarvitsemme tietää sukkulan etäisyyden maan keskipisteestä ja maapallon mu arvon. Haemme vaikkapa wikipediasta tiedot että maapallon keskimääräinen säde on 6371km ja sen standardigravitaatioparametri on 398600km^3*s^(-2). Laskemme sukkulan etäisyydeksi maapallon keskipisteestä 6511km. Hyväksymme kilometrit mittayksikköinä sellaisenaan koska huomaamme myös annetun mu:n käyttävän kilometripohjaista yksikköä, näppärää. Sijoitamme arvot kaavaan ja laskemme tuloksen.
sqrt(2*398600km^3*s^(-2)/6511km) = 11,07km/s
Tuloksemme vakuuttaa meidät oikeellisuudestaan koska jos ratkaisemme kaavan algebrallisesti myös mittayksiköiden suhteen saamma tulokseksi nopeuden mittayksikön. Olemme tästä iloisia.
Toteamme että jos Juke väittää sukkulansa lähtevän Mars-planeetalle vievälle matkalle 140km lentokorkeudesta moottorin sammuttua niin sukkulalta vaaditaan vähintään 11,07km/s nopeus tai Juken väitöksen totuusarvo on epätosi.
Tässä vain pikkiriikkinen ripaus perustason kiertorata-analyysista.
Lähteinä
http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_gravitational_parameter
http://www.amazon.com/Fundamentals-Astrodynamics-Dover-Aeronautical-Engineering/dp/0486600610/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1417387220&sr=8-1&keywords=fundamentals of astrodynamics