Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
@winsu SSME polttaa siis nestemäisen hapen avulla nestemäistä vetyä 6:1 sekoitussuhteella (jokaista vetykiloa kohti syötetään kuusi kiloa happea).

Tuon "MS:n" sisäisillä tankeilla paloaika jäisi ykkösvaiheen jälkeen karvan päälle kymmeneen sekuntiin. KSC:stä laukaistuna koko hökötys putoaisi atlantin valtamereen.
 
Aivan laudatur pitkän matikan yo:na en oikeastaan edes tarvi niitä esittää koska ajattelen avaruusmatkailua kolmiulotteisena tapahtumana ja lentokonetta/alusta "puupalikkana" jota veistän oikeaan kokoonsa.

Mulla on sellainen käsitys että hydrogen oxidizer nimenomaan toimii 1:6 suhteella.

Miten tämä ei voi mennä sulle jakeluun? O/F 6:1 kyllä (alan tapa on mainita aina hapettimen suhde polttoaineeseen, Oxidizer / Fuel ratio), mutta se ei vastaa 1:5 tilavuussuhdetta.

Näinhän sitä avaruusmatkailua ja häivehävitteäjiä suunnitellaankin, numerot hiiteen, puupalikkaa, moraa ja mielikuvitus riittää. Alan "ymmärtää" näitä "konsepteja" :D
 
Aivan laudatur pitkän matikan yo:na...

Mullakin on laudatur pitkästä matikasta (vieläpä täysillä pisteillä) ja sen päälle ylempi korkeakoulututkinto. Entä sitten? Ei hyvin suoritettu perustason koulutus tarkoita sitä, että voisit ikään kuin jättää fysiikan huomiotta, jos kerran tohtorismiehetkin joutuvat samoja kaavoja pyörittelemään.
 
Tämä juontaa juurensa Helioksen nopeudesta perihelionissa. Mikä taas ei mennyt perille, on se ettei helioksien nopeus polton jälkeen ollut kuin karvan päälle pakonopeus maasta. Suuri nopeus erittäin elliptisen radan yhdessä kohdassa antaa silti helioksille puolen vuoden kiertoajan auringon ympäri.

Keskustelu aiheesta löytyy jostain tämän ketjun menneisyydestä.


Kyllä se juontaa juurensa juurikin planetaaristen kiertoratojen nopeuksien summasta ja Tsiolkovskin rakettiyhtälöistä sovellettuna monivaiheiseen interplanetaariseen avaruusalukseen.
Miten tämä ei voi mennä sulle jakeluun? O/F 6:1 kyllä (alan tapa on mainita aina hapettimen suhde polttoaineeseen, Oxidizer / Fuel ratio), mutta se ei vastaa 1:5 tilavuussuhdetta.

Näinhän sitä avaruusmatkailua ja häivehävitteäjiä suunnitellaankin, numerot hiiteen, puupalikkaa, moraa ja mielikuvitus riittää. Alan "ymmärtää" näitä "konsepteja" :D

No hyvä..näiden tarkoitus on nimenomaan avata silmät näkemään uusia mahdollisuuksia..eikä olla ns. insinöörien avaruusraketin työpiirustuskuvia...luonnoksia sellaiseksi kyllä.

Kuitenkin riittävän tarkkoja jotta voi nähdä, että jaa okei tuo olisi todellakin toteutettavissa 4-5 vuoden työllä 100-500 ihmisen päivin öin työskentelevällä tiimillä.

MARS-RAIL-TSTO_80Z1XK2.webp
 
Sulla on ilmeisesti vakava lukihäiriö...

Laskeppa piruuttas mitä sentrifugaalivoima antaa massaksi laitteelle ( 125+25 tuhatta kiloa miinus poltettu polttoaine 80 tuhatta kiloa ) 120 km korkeudessa kun se liikkuu 28 000 km/h LÄHES orbitin suuntaisesti !

Muuten on kuin onkin lukihäiriö en mä ekalla kerralla edes huomannut että emäalus on kasvattanut ny nopeutensa 28000km/t. Milloinkas se sen teki. Pari viestiä aikaisemmin se pudotti sukkulansa nopeudessa M15 eli vähän reilun 18000km/t. Mistäs tuo extra 10000km/t nyt yhtäkkiä pieraistiin?
 
Kuitenkin riittävän tarkkoja jotta voi nähdä, että jaa okei tuo olisi tiodellakin toteutettavissa 4-5 vuoden työllä 100-500 ihmisen päivin öin työskentelevällä tiimillä.

No mitäs kun tilanne on "jaa okei tankkien koot on päin persettä" minkä näkee heti ilman minkäänlaista tiimiä?
 
Tuon "MS:n" sisäisillä tankeilla paloaika jäisi ykkösvaiheen jälkeen karvan päälle kymmeneen sekuntiin. KSC:stä laukaistuna koko hökötys putoaisi atlantin valtamereen.

Olettaen ajoaineen ristiinsyötön emäaluksesta sukkulan moottoriin (käytännössä välttämätön että sukkula saisi aloittaa oman lentonsa takkinsa täynnä) neljä SSME:tä polttaa ajoainetta yhteensä pari tonnia sekunnissa. Kyllä 80 tonnin polttoon menisi se noin 40 sekuntia.
 
Olettaen ajoaineen ristiinsyötön emäaluksesta sukkulan moottoriin (käytännössä välttämätön että sukkula saisi aloittaa oman lentonsa takkinsa täynnä) neljä SSME:tä polttaa ajoainetta yhteensä pari tonnia sekunnissa. Kyllä 80 tonnin polttoon menisi se noin 40 sekuntia.


Ja koska vain 2 SSMEtä nousussa 110 kilsaan niin poltto siis 80 sekkaa eli 1 min 20 sekkaa.

Kuljettu matka 120 sekunnissa on noin 300 kilometria...eli nousu 105 km kiskoilta ei ole edes kovin jyrkkä.
 
Se kertoo, että et näe kokonaisuutta. Sitä paitsi tankkien kokoa et voi yläkuvannosta mitenkään nähdä.

Olitko kirjoittanut ne tankkien koot siihen kuvaan näkymättömällä musteella? Aika selvästi luki 10 M3 OXIDIZER ja 50 M3 HYDROGEN hienolla armyhenkisellä fontilla.
 
Ja koska vain 2 SSMEtä nousussa 110 kilsaan niin poltto siis 80 sekkaa eli 1 min 20 sekkaa.

Toden totta, se olikin tuo ratakiihdytin missä oli kaksi moottoria, sukkulassa vain yksi. Mitä, etkö aio käyttää sukkulan moottoria myös emäaluksen moottoroidun lennon aikana? Haaskausta.
 
Siitä voi tulla päällekkäistä hankaluutta toteutuksessa...tämä kuin ei ole perinteinen avaruussukkula vaan interplanetaarinen avaruusalus.

Parhaimmillaan sen missio vasta alkaa LEO tai GEO kiertoradalta.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä voi tulla päällekkäistä hankaluutta toteutuksessa...tämä kuin ei ole perinteinen avaruussukkula vaan interplanetaarinen avaruusalus.

Toistaiseksi esitetyillä numeroilla avaruusukkulastasi ei tule interplanetaarista avaruusalusta. Eikä se pääsisi edes kuuhun. Ei edes geosynkrooniselle radalle missä kaupalliset markkinat ovat.

Aluksesi tarvitsee kovasti piristystä.
 
Toistaiseksi esitetyillä numeroilla avaruusukkulastasi ei tule interplanetaarista avaruusalusta. Eikä se pääsisi edes kuuhun. Ei edes geosynkrooniselle radalle missä kaupalliset markkinat ovat.

Aluksesi tarvitsee kovasti piristystä.

Laskeppa uusiksi 4 MN teho ja alus painaa alussa 125 000 kg..ja kevenee korkealla 50 000 kg painoon nopeuden ollessa 26 500 km/t.

Maailman tehokkain hävittäjä J-20 omaa 360 kN tehon ja 40 000 kg painon...tämä pesee sen korkealla 10 kertaisesti !

Sukkulan tehopaino suhde 120 km ylöspäin on samaa luokkaa...eli tehoja nopeuden lisäykseen 28 000 km/t nopeudesta löytyy kovasti.

Pieni raketti sukkulan sisällä kykenisi ( 5 vaiheisena rakettina itseasiassa ) loppupeleissä liikkumaan ilman planetaarista gravitaatiokiihdytystä noin 250 000 - 300 000 km/t ! Ellei tarvitsisi kääntyä takaisin tai laskeutua minnekään. Tietyllä kiihdytys kuviolla Jupiterin lähellä noin 400 - 500 000 km/t.

Valitettavasti tunnemme tämän kiihdytysmenetelmän laajemmin nimellä " PLUTO EXPRESS " !

Siitä ei ole paluuta...ikinä.
 
Viimeksi muokattu:
Laskeppa uusiksi 4 MN teho ja alus painaa alussa 125 000 kg..ja kevenee korkealla 50 000 kg painoon nopeuden ollessa 26 500 km/t.

Maailman tehokkain hävittäjä J-20 omaa 360 kN tehon ja 40 000 kg painon...tämä pesee sen korkealla 10 kertaisesti !

Merkityksettömiä numeroita. Sukkulasi suorituskyvyn perustason kartoittamiseen riittää tieto ainoastaan sen loppunopeudesta ja lentokorkeudesta moottorin sammumisen hetkellä. Laskin jo aikaisemmassa viestissä että pääset korkeintaan 2000km apogeumin omaavalle radalle. Voin laittaa matematiikan esiin jos haluat.
 
Merkityksettömiä numeroita. Sukkulasi suorituskyvyn perustason kartoittamiseen riittää tieto ainoastaan sen loppunopeudesta ja lentokorkeudesta moottorin sammumisen hetkellä. Laskin jo aikaisemmassa viestissä että pääset korkeintaan 2000km apogeumin omaavalle radalle. Voin laittaa matematiikan esiin jos haluat.

Joo huomaa että MSssä on 480 m3 polttoainetta ja Sukkulassa 60 m3 ja lähtönopeus kiskoilta 5 kilsassa on M2.

Laitteen nopeus 150 kilsan irrotuksen paikkeilla on 28 000 km/t...orbitin suuntaisesti...ehkä sen 30 astetta nokka ylös.

Etu J-20een tulee siinä, että TSTO vasta starttaa main engineä kun J-20 on jo kuluttanut 1/4 fuilestaan päästäkseen samaan tilanteeseen ( mach 2 viiden kilometrin korkeudessa ).
 
Joo huomaa että MSssä on 480 m3 polttoainetta

Huomaa että jos ajoaineina on happi ja vety 6:1 sekoitussuhteessa niin ajoaineen keskimääräinen tiheys on 0.358t / m3. Olet lastaamassa ajoainetta siis 172 tonnia härveliin jonka kokonaispainoksi olet piirustuksissasi jatkuvasti laittanut 100 tonniksi.

double_facepalm_by_patchy684-d3cy054.png
 
Juke, kaksi asiaa:

- Älä vertaa suihkumoottorihävittäjiä ja rakettimoottoreita keskenään. Toimintaperiaate on eri ja teho-painosuhteissa on noin kymmenkertainen ero.
- Puhu työnnöstä, älä tehosta, jos tarkoitat työntöä.

Laskin muuten rakettiyhtälöllä delta-V:ksi raketillesi noin 4000 m/s. Kumpi meistä on väärässä?
 
Kevennyksenä. Mitä Juken avaruusaluksensuunnittelutaitoihin tulee niin voisi todeta että the Force is not strong with this one.

Mutta hei, lisää Tähtien Sotaa vuoden päästä.

 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top