Avaruushuopa heijastaa säteilylämpöä ja toimii höyrysulkuna, mutta ei juurikaan estä lämmön johtumista. Siitä ei siis ole iloa kiinteänä rakenteellisena eristeenä ilman muita eristysmateriaaleja, jotka vangitsevat ilmaa sisäänsä (styroksi, villa jne.).
Maailmasta löytyy styroksia parempia eristeitä (aerogeelit, aerografiitit), mutten ole aivan varma niiden käytettävyydestä lentokoneen eristeenä. Ilmeisesti ainakin NASA käyttää niitä.
Sikäli kun koneellasi lennetään auringonpaisteessa, toimii suljettu ohjaamo kasvihuoneen tavoin ja lämmitystarve pienenee jonkin verran. Avo-ohjaamossa tätä efektiä ei luonnollisesti ole.
Tässä yhteydessä lienee taas syytä mainita, että minulla ei ole käytännön kokemusta lentokoneiden erityksestä. -50°C on toki minulle tuttu suunnittelulämpötila, mutta työskentelen sellaisten kulkupelien kanssa, joissa eristykselle ja lämmitysjärjestelmälle on riittävästi tilaa. Tarkastelenkin siis koneesi eritystarvetta lähinnä termodynamiikan peruskaavojen kautta huomioiden omat käytännön kokemukseni kylmässä lämpötilassa toimimisesta.