Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Tässä ei voi varata enää yhtään lisää tilaa...mutta eristettä voidaan laittaa moneen paikkaa vaikka 20 mm.

...eli ohjaamon lämpötila on ennemmin tai myöhemmin sama kuin ulkolämpötila. Kuinkahan kauan pilotti mahtaa kestää noissa olosuhteissa siinä vaatetuksessa, joka tuonne koneeseen mahtuu?

Meillä oli yhtenä päivänä viime keväänä pakkasen purevuus -50°C ja aika moni totesi ovella pitävänsä vapaapäivän...
 
...eli ohjaamon lämpötila on ennemmin tai myöhemmin sama kuin ulkolämpötila. Kuinkahan kauan pilotti mahtaa kestää noissa olosuhteissa siinä vaatetuksessa, joka tuonne koneeseen mahtuu?

Meillä oli yhtenä päivänä viime keväänä pakkasen purevuus -50°C ja aika moni totesi ovella pitävänsä vapaapäivän...

No entäs jos vuoraa ne avaruusfoliolla sisäpinnat ? Kärkikartiossa voi olla jopa 100 mm eps tms eristettä...samoin polvitaipeiden alla.

Koneeseenhan tulee heikkoa lämmintä ilmaa siivistä ( kennojen alta kiertävä ilma ) ja moottorista onttoa tukea pitkin...voi tulla liiankin kuuma !?
 
Viimeksi muokattu:
Toki, tulee vaan ihan saatanan pitkä lentomatka :D

Startissa jos köröttää akuilla ensin vasta aurinkoon ( kohti Kuopiota ) ja sitten kääntää hetkeksi pohjoista keskipäivällä ja sieltä liukuu kohti Kuopiota maksiminopeudella ( esim 78 km/t ) niin ilmaisen matkan kesto lienee tunnin puolitoista pidempi kuin autolla jos sitäkään.

---

Edit; kun aurinkoisena päivänä ajaa kokoajan kohti Kuopiota Seinäjoelta saattaa ehtiä sinne helpoiten sillä korkealta haettu ei kannata...kts uusi kuva !

1_HIPPI_45deg_angle_F4d.webp

Jänne siivessä on 900 mm mutta yläpuolen siiven kaarimaisen pinnan jänne on 964 mm ! Eli 73% pitäisi laskea siitä...ja pinta ala laskea siten että kaarimainen pinta muutetaan tasoksi ensin...eli siipi ei olekkaan 900 mm leveä vaan kennopinnaltaan 964 mm leveä. Taitaa antaa vielä 6% lisätehoa vai mitä...trikonometriaa !
 
Viimeksi muokattu:
Elikkä siis näin !

1_HIPPI_45deg_angle_FX.webp

Enivei...se ala josta 73 % lasketaan siis tulisi olla 964 mm x jotakin eikä 900 mm kertaa jotakin...tulihan tämä selväksi ?

Karhumäen veljekset muuten yrittivät lentää ekaa liidintään ( Karhu I ) juurikin 1.5 hv tehoisella perämoottorilla, mutteivat saanet sitä nousemaan jäältä ilman keksimäänsä katapulttia !

Kuvassa Karhu II; http://www.finnica.fi/keski-suomi/liikenne/huvihyoty/karhumaet.htm
 
Viimeksi muokattu:
Heitäppä faktoja kehiin, painoa rungolle,kennoille,moottorille,akustolle,muille osille.
Olen hieman skeptinen tuon suunnitelman suhteen.
 
No entäs jos vuoraa ne avaruusfoliolla sisäpinnat ? Kärkikartiossa voi olla jopa 100 mm eps tms eristettä...samoin polvitaipeiden alla.

Avaruushuopa heijastaa säteilylämpöä ja toimii höyrysulkuna, mutta ei juurikaan estä lämmön johtumista. Siitä ei siis ole iloa kiinteänä rakenteellisena eristeenä ilman muita eristysmateriaaleja, jotka vangitsevat ilmaa sisäänsä (styroksi, villa jne.).

Maailmasta löytyy styroksia parempia eristeitä (aerogeelit, aerografiitit), mutten ole aivan varma niiden käytettävyydestä lentokoneen eristeenä. Ilmeisesti ainakin NASA käyttää niitä.

Sikäli kun koneellasi lennetään auringonpaisteessa, toimii suljettu ohjaamo kasvihuoneen tavoin ja lämmitystarve pienenee jonkin verran. Avo-ohjaamossa tätä efektiä ei luonnollisesti ole.

Tässä yhteydessä lienee taas syytä mainita, että minulla ei ole käytännön kokemusta lentokoneiden erityksestä. -50°C on toki minulle tuttu suunnittelulämpötila, mutta työskentelen sellaisten kulkupelien kanssa, joissa eristykselle ja lämmitysjärjestelmälle on riittävästi tilaa. Tarkastelenkin siis koneesi eritystarvetta lähinnä termodynamiikan peruskaavojen kautta huomioiden omat käytännön kokemukseni kylmässä lämpötilassa toimimisesta.
 
Avaruushuopa heijastaa säteilylämpöä ja toimii höyrysulkuna, mutta ei juurikaan estä lämmön johtumista. Siitä ei siis ole iloa kiinteänä rakenteellisena eristeenä ilman muita eristysmateriaaleja, jotka vangitsevat ilmaa sisäänsä (styroksi, villa jne.).

Maailmasta löytyy styroksia parempia eristeitä (aerogeelit, aerografiitit), mutten ole aivan varma niiden käytettävyydestä lentokoneen eristeenä. Ilmeisesti ainakin NASA käyttää niitä.

Sikäli kun koneellasi lennetään auringonpaisteessa, toimii suljettu ohjaamo kasvihuoneen tavoin ja lämmitystarve pienenee jonkin verran. Avo-ohjaamossa tätä efektiä ei luonnollisesti ole.

Tässä yhteydessä lienee taas syytä mainita, että minulla ei ole käytännön kokemusta lentokoneiden erityksestä. -50°C on toki minulle tuttu suunnittelulämpötila, mutta työskentelen sellaisten kulkupelien kanssa, joissa eristykselle ja lämmitysjärjestelmälle on riittävästi tilaa. Tarkastelenkin siis koneesi eritystarvetta lähinnä termodynamiikan peruskaavojen kautta huomioiden omat käytännön kokemukseni kylmässä lämpötilassa toimimisesta.


Taisi sulta nyt jäädä huomaamatta se velcro tarroin kiinnitettävä kangas ohjaamon avo-osissa ?

Roter_Vogel2_65.webp

Tässä vielä täydennys 10 KM tehoihin 12 metrisellä Hippiäisellä !

1_HIPPI_45deg_angle_FX-new.webp

Eli vasten aurinkoa päästään 10 kilsassa 6.57 kertaiseen tehoon verrattuna poljettavaan koneeseen....jotka lentää 37 km/h max !
 
Viimeksi muokattu:
Heitäppä faktoja kehiin, painoa rungolle,kennoille,moottorille,akustolle,muille osille.
Olen hieman skeptinen tuon suunnitelman suhteen.

Ymmärrän skeptisyytesi onhan tämä aivan uuden ajan lentokone tehokkuudeltaan ( jota aurinkolentäminen nimenomaan vaatii ! ).

3800mm2_hip70.webp R-Vogel_Hippi55.webp

Kone on kasvanut korkeutta 50 mm näistä kuvista !

Salko 4 kg ja kaaret 60 gr/kpl , kennot 3 kg ja moottori 2.6 kg akut 4 kg !
 
Viimeksi muokattu:
bare-fuse.webp

Tämä on ollut yksi innoittaja tälle myös !

flaglor_scooter.webp

Jättiläismäinen laite tähän verrattuna !

hippiäinen.webp
 
Viimeksi muokattu:
Toi kypärä visiireineen näyttää poistavan kylmän vaikutuksen naamalta tehokkaasti. Tuplakintaat ajoviimaa vastaan.

Kiepissä voi yöpyä makuupussissa vaikka ulkona olisi -50 C.
 
Tuossa on keskimmäinen kolmesta videosta noususta "ultrakevyellä painopisteohjatulla kaksipaikkaisella kolmipyörällä" jonnekin 7400 metriin. Varustus lienee The North Facen Himalayan Suit (untuvahaalari Windstopper-kankaalla), ei nyt mitään järisyttävän ihmeellistä.

Lämpötila laskee melko lineaarisesti korkeuden funktiona 5-10°C/km (olosuhteista riippuen) noin 12000 metriin asti. Vaikka 7400 metrissä pärjäisikin vuorikiipeilijöille tarkoitetulla "off the shelf"-untuvahaalarilla, voi 10000 metrissä olla jopa parikymmentä astetta kylmempää. Lisäksi vaikuttaa siltä, että Juken lentokoneessa ei ole tilaa edes tuollaiselle kunnon untuvahaalarille.

Kiepissä voi yöpyä makuupussissa vaikka ulkona olisi -50 C.

Toki, mutta siellä "kiepissä" lämpötila ei todellakaan ole -50°C. Kun lumen paksuus on yli 15 cm, lämpötila maanpinnan tasossa on nollan tienoilla riippumatta ilman lämpötilasta lumikerroksen pinnalla.
 
Lämpötila laskee melko lineaarisesti korkeuden funktiona 5-10°C/km (olosuhteista riippuen) noin 12000 metriin asti. Vaikka 7400 metrissä pärjäisikin vuorikiipeilijöille tarkoitetulla "off the shelf"-untuvahaalarilla, voi 10000 metrissä olla jopa parikymmentä astetta kylmempää. Lisäksi vaikuttaa siltä, että Juken lentokoneessa ei ole tilaa edes tuollaiselle kunnon untuvahaalarille.



Toki, mutta siellä "kiepissä" lämpötila ei todellakaan ole -50°C. Kun lumen paksuus on yli 15 cm, lämpötila maanpinnan tasossa on nollan tienoilla riippumatta ilman lämpötilasta lumikerroksen pinnalla.

Tokihan sinne lämpöhaalari mahtuu Goretex suojan alle...voi olla muuten tikattu se suojakin ! Pyllyn ja reisien alle saa 50 mm samoin selän taakse epeeässää. Sisällä pysyy hyvin plussan puolella lämmöt..toisin kuin liiketilassa Kirkkokadulla josta luovuin 2012 kun talvella oli miinus 1 astetta sisällä...lasikulmaikkunan takana...ja + 14 muualla !

http://www.jewson.co.uk/building-ma...ield-70-polystyrene-sheet-2400-x-1200-x-50mm/

50 mm on aivan normaali kodin lattian eristepaksuus Englannissa.

http://building.dow.com/na/en/products/insulation/sm.htm

Andien Condorit nousee 5 kilometriin asti ilman lisähappea; http://en.wikipedia.org/wiki/Andean_condor

Great Albatrossin kv on jopa yli 3500 mm; http://en.wikipedia.org/wiki/Great_albatross
 
Viimeksi muokattu:
Tästä Hippiäisen eristyspaksuuskista vielä...eli takaseinä ja istuimen alusta ja reisien alainen osa saadaan hirsitalon seinän eristävyydelle ja kärkikartio/polvitaipeiden alaosa matalaenergia tasolle. Muuttamassa paikkaa tulee melkeinpä kylmäsiltaa, mutta hyvällä vaatetuksella ja liikkuttamalla kehoa voivaan paleltumia estää ( jalkajumppa ).

1_Hippi_U-arvo.webp

1_Hippi_U-arvo_2.webp

Junpojetissä on vain 30 mm eristettä !

http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/219393/

Lämmityksestä; http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/103309/

Kuinkakohan paljon ihminen itse lämmittää itseään pienessä eristetyssä tilassa ?

Mikä salainen ingredient on varpaanlämmittimissä; http://www.eraheinola.fi/fi/Uudet t...i/3732?clang=fi&catid=-1&id=3732&offset=start

Dataa kylmänsiedosta; http://www.cosafe.eu/PDF/FIN_booklet_casualty_workers (FINAL).pdf

Täällä joristaan makuupusseista; http://www.relaa.com/forum/retki/46917

Näyttäs siltä, että niille osille minne ei saa paksuutta kannattaa käyttää polyuretaania; http://www.spu.fi/tuotteet/tuote/spu-al/

Grafiittia sisältävä XPS antaa 25 mm paksuudella U-arvoksi 1.06 W/m2K ! Eli ei juuri häpeä 5 mm ohuemmalle urtsalle, mutta on kevyempää ! 20 mm uretaania eristää 0.913 W/m2K verran !
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin mainittu aerogeeli mahdollistaisi "järjettömän" hyvän eristävyyden lähes sentinkin paksulla kerroksella..eristää 5 kertaa paremmin kuin polyuretaani ( tyhjiöitynä ) ! Normaalisti vain 0.015-0.020 W/mK !

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aerogeeli

Eli siis 20 mm riittäisi aikaansaamaan nykyaikaisen ok-talon seinän eristävyyden ! Lisäksi painossa säästettäisiin useita satoja grammoja ( ellei kilon verran jos uretaania aletaan käyttämään ).

aerogelhand.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Solar impulsen sivujen mukaan ohjaamon lämpötila vaihtelee +40/ -40- asteen välillä suljetun rakenteen ja eristyksenkin kanssa. Ilman painepukua tai paineistettua hengitysjärjestelmää 15km lentokorkeus on toki teknisesti mahdollista, mutta pilotille hengenvaarallista.

Korkealla puhdasta happea hengittämälläkin hapen osapaine jää todella pieneksi, hengittäminenkin on vaikeaa ilman lisäpaineistusta. Vähän henkilöstä riippuen vakavat oireet voivat alkaa jo paljon ennen 15km rajaa. 18km pidetään kai rajana, jonka yläpuolella ihminen ei enään selviä hengissä ilman painepukua.

Mm. P-38 lentäjät raportoivat ohjaamon lämpötilan olleen saman kuin ulkolämpötila 9000m korkeudessa, koska lämpöä ei niin kylmässä saatu ohjattua moottoreilta ohjaamoon tehokkaasti. Jo yksinkertaisista toimista tuli vaikeita puolen tunnin lennon jälkeen noissa korkeuksissa, koska lentäjä oli niin kohmeessa vaatetuksesta huolimatta.

Tähän päivään mennessä solar impulsella on käyty pikaisesti kahdeksassa ja puolessa kilometrissä. Pidemmät reissut tehtiin alle parissa kilometrissä. En löisi senttiäkään vetoa sen puolesta, että maailmanympärysreissu lennetään koneen maksimikorkeudessa.
 
Solar impulsen sivujen mukaan ohjaamon lämpötila vaihtelee +40/ -40- asteen välillä suljetun rakenteen ja eristyksenkin kanssa. Ilman painepukua tai paineistettua hengitysjärjestelmää 15km lentokorkeus on toki teknisesti mahdollista, mutta pilotille hengenvaarallista.

Korkealla puhdasta happea hengittämälläkin hapen osapaine jää todella pieneksi, hengittäminenkin on vaikeaa ilman lisäpaineistusta. Vähän henkilöstä riippuen vakavat oireet voivat alkaa jo paljon ennen 15km rajaa. 18km pidetään kai rajana, jonka yläpuolella ihminen ei enään selviä hengissä ilman painepukua.

Mm. P-38 lentäjät raportoivat ohjaamon lämpötilan olleen saman kuin ulkolämpötila 9000m korkeudessa, koska lämpöä ei niin kylmässä saatu ohjattua moottoreilta ohjaamoon tehokkaasti. Jo yksinkertaisista toimista tuli vaikeita puolen tunnin lennon jälkeen noissa korkeuksissa, koska lentäjä oli niin kohmeessa vaatetuksesta huolimatta.

Tähän päivään mennessä solar impulsella on käyty pikaisesti kahdeksassa ja puolessa kilometrissä. Pidemmät reissut tehtiin alle parissa kilometrissä. En löisi senttiäkään vetoa sen puolesta, että maailmanympärysreissu lennetään koneen maksimikorkeudessa.

Noissa P-38 peltilootissa tuskin oli eristystä lainkaan, joten en lainkaan ihmettele kylmäkokemuksia. Eli siis liikesuihkujen lämmitys toimii aika hyvin koskapa seinäeristeet vain 0.8 W/m2K luokkaa !

Solar Impulse on siis horo eristykseltään...ei ihme onhan se suuri ja kaunis !
 
Viimeksi muokattu:
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top