No jos oikea 1:1 laite olisi 53 m pitkä ja liikkuu 28 000 km/t ja tämä malli 1.4 m niin nopeuden vaikutelma tulisi olla 53/1.4 = 38 eli 28 000 jaettuna 38:lla eli 738 km/t jonka malli juuri saavuttikin syöksyssä..ja vaakalennossa 720 km/t. MOT
Olen väitellyt aiheesta Kent Waltersin kanssa aikoinaan.
Kent kertoo;
http://www.scaleaero.com/maneuver_realism_speed.htm
Siinä mielessä olet toki oikeassa, että nopeudella 738 km/h liikkuva pienoismalli
näyttää samalta kuin 28000 km/h liikkuva täysikokoinen lentokone, mutta minua ei kiinnosta miltä asiat näyttävät vaan se, mitä mallin ympärillä tapahtuu ja kuinka ilmavirta käyttäytyy rungon ja siipien ympärillä, insinööri kun olen. Esimerkiksi koneen lento-ominaisuuksista suurilla nopeuksilla ei voi sanoa mitään vain lennättämällä pienoismallia, koska Reynoldsin luku ei ole oikea.
Mikäli ymmärsin oikein, tuossa linkittämässäsi artikkelissa on kyse ensisijaisesti siitä, että pienoismallin käyttäytyminen saadaan
näyttämään realistiselta kilpailuissa, joissa mallin käyttäytyminen pisteytetään tuomarien toimesta. Löytyi sieltä toki myös fysiikkakeskustelua termin "dynamic similitude speed" ympärillä. Aiheesta on artikkeli myös Wikipediassa oikein esimerkin kera:
https://en.wikipedia.org/wiki/Similitude_(model)
Jos malli, esimerkiksi sukellusvene tai lentokone, on täysin väliaineen ympäröimä, käytetään Reynoldsin lukua suureiden skaalaamiseen. Sikäli kun kinemaattinen viskositeetti voidaan olettaa samaksi, tulee geometristen mittojen ja virtausnopeuden tulon (d x v) olla sama malli- ja täysmittakaavassa. Koska dimensiot pienenevät, kasvaa nopeus vastaavasti.
Laivojen kanssa elämä on helpompaa, koska skaalauslaki on eri. Siksi esimerkiksi näissä kokeissa laivan nopeus on vain muutamia kertoja todellista suurempi. Laivan käytös on kuitenkin realistista ja aaltokuvio oikea.